Ik heb dit afgesplitst omdat ik deze discussie apart wilde houden van Petra's diensten.
Jouw bovenstaande suggestie is een goed idee en iets dat we als mods onderling zullen bespreken.
Ik plaats altijd in een
speciaal topic alle nieuwe informatie/nieuwe pagina's die op de hoofdsite te vinden is/zijn, inclusief acties zoals de recentelijke Valentijnsactie en ook het boek waarnaar jij verwees. De boekvermelding was uiteraard
niet gesponsord, want het gaat hier om een recensie (ik heb overigens wel een Bol partnerlink geplaatst waardoor ik een paar centen verdien voor elk verkocht boek... echt geen goudmijn). Als recensent heb ik het boek wel zonder kosten ontvangen, maar dat is nooit een garantie van een positieve recensie (net zoals bij alle andere recensies).
Het is voor mijn eergevoel (en sowieso mijn geloofwaardigheid) erg belangrijk dat ik de bezoekers van de site nooit verloochen, dus ik plaats nooit informatie waarin ik niet zelf geloof, op het forum en natuurlijk ook de hoofdsite. Dat geldt voor zowel normale informatie als recensies als sponsors - als die ergens iets proberen te claimen wat ik niet eerlijk vindt, dan eis ik dat het aangepast wordt. Ik werk niet met sponsors die niet eerlijk zijn en geen goede reputatie hebben, voor zover ik weet.
Als iemand hier op het forum een commercieel bericht plaatst (waar ik al dan niet voor betaald wordt), zorg ik dat daar altijd een vermelding bijstaat in de trant van "Dit is geplaatst met toestemming van Dennis" zodat je weet dat het geen spam is. In het geval van Petra had ik dat niet gedaan omdat ik dacht dat zij hier wel bekend genoeg was dat haar berichten niet in twijfel getrokken zouden worden, maar over het algemeen geldt dat je zulke berichten zonder een noot van mij altijd via de Meldingsknop mag melden aan de mods.
Bedrijven mogen zichzelf wel met een account aanmelden en berichten plaatsen, zolang er maar geen zelfpromotie is in hun berichten en sig. Nuttige informatie van bedrijfsaccounts wordt natuurlijk op prijs gesteld en ook aangemoedigd. Ik zal nooit toestaan dat een bedrijf continu berichten plaatst waaraan ik steeds de disclaimer "met toestemming van Dennis" moet toevoegen; het gaat in verreweg de meeste gevallen om iets eenmaligs.
Sowieso weiger ik trouwens in 90-95% van de gevallen de aanvragen van bedrijven om op het forum te adverteren, omdat ik weet dat vele forumleden dit niet op prijs stellen. En ik krijg best regelmatig zulke aanvragen!