PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
JulesR
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011, 14:53

PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door JulesR »

Hoi allemaal!
mijn naam is Jules en ik moet dit jaar mijn Profielwerkstuk maken.. als onderwerp heb ik "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur" gekozen.

De hoofdvraag zal waarschijnlijk “Waarom is de Nederlandse cultuur zo vatbaar voor trends, hypes en gewoontes uit Amerika?” worden..

Nu ben ik op het moment aan het zoeken naar bronnen en info etc over dit onderwerp, maar ik begin een beetje vast te lopen.. heeft iemand hier nog goede ideeen over? boeken? films/docu's? sites?
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Njit »

Wat heb je al voor een info? Als je met Wiki begint dan heb je volgens mij genoeg invalshoeken om te belichten: http://en.wikipedia.org/wiki/Americanization
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door LittlePhoenix »

Nederland heeft zich altijd makkelijk aangepast aan andere culturen. Denk maar aan de gigantische hoeveelheid Franse woorden in de Nederlandse taal. Misschien kan je daar iets mee? Veel Nederlanders roepen tegenwoordig dat Nederland veramerikaniseert (wat een woord!) maar dat is niets nieuws, in het verleden heeft Nederland zich verfranst, verengelst, verspaanst, verduitst enz.
Gebruikersavatar
Clint
Amerika-expert
Berichten: 4657
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:13
Locatie: Detroit, MI

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Clint »

JulesR schreef:(..) gewoontes uit Amerika?”
Taal en hypes kan ik nog nog bij inkomen, maar qua gewoontes zie ik de NL maatschappij nou niet als erg overeenkomstig met Amerika. Ik ben nu twee weken in NL en ik voel me hier toch zo niet meer thuis.. Mensen op straat zijn me net een tikje te onbeschoft.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Njit »

en welke straat is dat?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door vana »

:thumbup:
Laatst gewijzigd door Clint op 29 dec 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door ned in MO »

BEn het wel met Clint eens. Valt mij ook op als ik in ned ben en dan ben ik niet eens in zijn straat
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door SemJes »

Eventjes wat speculeren en generaliseren hoor, maar ik denk dat LittlePhoenix wel een belangrijk punt heeft; Nederland pikt gauw trends op. Ik heb verder het gevoel dat er veel minder diversiteit is tussen mensen (heb het hier niet over etnische afkomsten etc.), veel mensen lopen in dezelfde soort kleding/schoeisel omdat dat de trend is (bijv. de uggs), adoreren plotseling dezelfde auto (Fiat 500 :shock: ) etc. Niet voor niets komt er hier wel eens vaker terug dat de NederAmerikanen het gevoel hebben dat er in Nederland een "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" sfeer heerst. Gewoon meedoen met de rest, met de trend. Ook voelt het zo alsof men in Nederland meer op elkaar let (ik vergelijk het nu even met de VS), en dat men op die manier dus ook eerder geneigd is mee te doen met de rest, omdat ze niet anders willen zijn. Nu zullen er genoeg uitzonderingen zijn, dat begrijp ik best natuurlijk! Amerika is natuurlijk heel erg present in de media, waardoor NL er gemakkelijk dingen van oppikt.
Verder kan ik het ook met Clint eens zijn. Ben dan nog niet terug naar NL geweest, maar als ik NLse familie over heb, en iemand stoot per ongelijk tegen ze aan in de supermarkt, dan moet ik toch vaak erop wijzen dat het wel zo netjes is om je alsnog duidelijk vocaal te verontschuldigen (ipv een half 'sorry' gemompel, of helemaal niks te zeggen omdat diegene toch tegen JOU aan botste..).
Gebruikersavatar
Clint
Amerika-expert
Berichten: 4657
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:13
Locatie: Detroit, MI

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Clint »

Idd ik heb het dan ook om die simpele dingen. Even de deur voor iemand open houden, je excuseren als je tegen iemand aanloopt of een winkelwagentje over iemands voet rijdt.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Bennogr »

Het belachelijk gebruik van Amerikaanse/Britse uitdrukkingen. "Cruciale importantie" ipv heel belangrijk, "locale" ipv plaatselijke en vele, vele titels in de 'business' wereld.

Verder het gebruik van termen als 'sh-t' en 'f---k' in Nederlandse kranten, gewoon voluit geschreven. Vloeken in een andere taal komt duidelijk minder sterk over. Of het recente voorbeeld van het gebruik van 'n----b--h' in een Nederlands tijdschrift, je moet niet denken dat je een taal kent (of de 'impact'/achtergrond van bepaalde woorden weet) als je alleen naar rap of hiphop muziek luistert.

Een ander goed voorbeeld van het verschil: toen Fortuin werd vermoord stond er op de voorpagina van de Volkskrant een grote foto van het lijk. Maar de dader werd aangeduid met zijn voornam en de eerste letter van zijn achternaam plus de eerste letter van zijn woonplaats, zoals in Nederland de gewoonte is. De New York Times en andere kranten hier in de VS vermeldden de volledige naam en woonplaats, maar drukten de (schokkende) foto's niet af.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Bandido »

Ik merk het met name inderdaad aan het gebruik van uitdrukkingen, maar ook trends in de muziek of mode. En dat is niet raar, want veel trends beginnen nog steeds in de VS, neem bv de "Uggs": ze zijn Australisch, maar pas sinds Paris Hilton ze is gaan dragen, draagt nu de rest van de wereld ze ook. En wat uitdrukkingen betreft: met name scheldwoorden, zoals f*ck, worden in NL gewoon te pas en te onpas gebruikt, terwijl die hier in de VS echt heel grof zijn. En zo zag ik laatst een jongen van een jaar of 16 met zijn ouders op het vliegveld van Atlanta rondlopen, en hij een t-shirt aan met in koeienletters voluit de tekst "Motherf*ucker" erop. Duidelijk geval van zich niet realiseren hoe shockerend dat was voor Amerikanen. De familie zelf was op zich keurig, het was duidelijk niet bedoeld om te beledigen. En toen ik dichterbij kwam waren het inderdaad toch Nederlanders. :wink:

En Benno haalt terecht het "nig*abit*h" incident aan, daar moest ik direct aan denken. En de wereld is dankzij twitter weer een stukje kleiner geworden, waardoor Rihanna zelf het binnen een dag ook te horen kreeg. Maar dat is een heel goed voorbeeld van een term die compleet verkeerd begrepen werd in NL.
Clint schreef:Idd ik heb het dan ook om die simpele dingen. Even de deur voor iemand open houden, je excuseren als je tegen iemand aanloopt of een winkelwagentje over iemands voet rijdt.
Absoluut, helemaal mee eens. En het is misschien niet leuk om te horen, maar ik vind dat echt een groot verschil met "Amerika". Maar het gekke is dat het mij pas echt begon op te vallen naarmate ik in Amerika woonde. En elke keer als ik in NL ben vind ik dat weer één van de minst leuke aspecten. Ik moet wel zeggen dat het niet overal even sterk opvalt; zo vind ik het in Friesland waar mijn ouders wonen een stuk relaxter en vriendelijker dan in de Randstad.
"Keep Georgia On Your Mind"
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door DejaVu »

JulesR schreef:Hoi allemaal!
mijn naam is Jules en ik moet dit jaar mijn Profielwerkstuk maken.. als onderwerp heb ik "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur" gekozen.

De hoofdvraag zal waarschijnlijk “Waarom is de Nederlandse cultuur zo vatbaar voor trends, hypes en gewoontes uit Amerika?” worden..

Nu ben ik op het moment aan het zoeken naar bronnen en info etc over dit onderwerp, maar ik begin een beetje vast te lopen.. heeft iemand hier nog goede ideeen over? boeken? films/docu's? sites?
Nou nou nou wat een geklaag, het lijken wel Nederlanders die in Amerika wonen. Verdomd dat zijn ze ook!(Jules, je kan ze herkennen aan "Alles in NL is ruk, in de USA is alles beter" mentaliteit. Maar niet verder vertellen, misschien kan je daar volgend jaar een PWS over schrijven.)

Maar goed, waar je je vooral op moet focussen is het tijdperk na de Tweede Wereldoorlog. Dankzij WW2(ach jeetje is ook al een Engelse term) hebben heel veel Amerikaanse bedrijven invloed gekregen op de gehele Europese economie. Dat staat behoorlijk aan de basis van de Amerikanisering van Europa(dus ook NL). Hier zijn heel veel boeken over geschreven.


PS. Benno die Engelse uitdrukkingen worden weer gevormd door Franse woorden. Frankrijk en de UK hebben elkaar behoorlijk zitten te beinvloeden de afgelopen 500 jaar ;)
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door kastelke »

Als Belg moet ik zeggen dat ik ook al vaak het idee gehad heb dat Nederlanders veel dichter bij de US staan dan de Belgen. Iets wat ik me in de afgelopen jaren hier op het forum dikwijls bedacht heb.
Ik denk dat je meer gepassioneerde Amerika-reizigers hebt in Nederland.
Ook heb ik de indruk dat men in Nederland meer fan is van Amerikaanse oldtimers dan dat de Belgen dat zijn.
Er zijn in Nederland ook vaker Amerika-gerelateerde evenementen, zoals met auto's en zo.
Dingen als Starbucks en Subway zijn volgens mij in Nederland populairder (en bekender!) dan in Belgie.
Een organisatie zoals Fullbright bestaat niet in Belgie.
Belgische studenten zie je amper naar Amerika trekken voor een deel van hun studie of stage, terwijl Nederlanders dat toch best vaak doen.

Maar waarom? Geen idee.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door sachasenne »

Dat gevoel heb ik ook Elke.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
Clint
Amerika-expert
Berichten: 4657
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:13
Locatie: Detroit, MI

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Clint »

DejaVu schreef: Nou nou nou wat een geklaag, het lijken wel Nederlanders die in Amerika wonen. Verdomd dat zijn ze ook!(Jules, je kan ze herkennen aan "Alles in NL is ruk, in de USA is alles beter" mentaliteit. Maar niet verder vertellen, misschien kan je daar volgend jaar een PWS over schrijven.)
En daar lijn recht tegenover staan de opeens oh-zo-nationalistische Nederlanders die elk beetje zelf-reflectie en/of kritiek op de Nederlandse samenleving niet dulden.
Geen van beide maatschappijen zijn ideaal. Dat weet ik. Laten we aub niet wéér die discussie starten, elke keer als een Nederamerikaan eens iets over NL zegt. Thanks!
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Gebruikersavatar
TedjevanEs
Amerikakenner
Berichten: 818
Lid geworden op: 11 apr 2007, 18:46
Locatie: Troy, NC

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door TedjevanEs »

Ik denk dat DejaVu alleen wil aangeven dat dit geen 'Amerika vs NL' topic is maar een 'Veramerikaanst NL?' topic?

idd een rot woord....
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door DejaVu »

Inderdaad.

Misschien kan je daar een ander woord voor verzinnen in je PWS. Het bekt ook niet echt lekker. Iemand een idee? :roll:
JulesR
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2011, 14:53

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door JulesR »

Hey allemaal! wat mega chill ( :wink: ) dat jullie allemaal zo snel hierop reageren! ja veramerikanisering bekt idd heel slecht maarja, de invloed van Amerika op de nederlandse cultuur is ook zo lang.. met gewoontes dacht ik aan bepaalde feestdagen zoals valentijn en halloween en ook een beetje de Kerstman.. ik las laats een krant waarin de titel "weg met Sinterklaas, welcom Santa Claus!" was.. Dingen zoals dat Nederland, als een van de weinigen, Amerikaanse films ondertitelt en niet nasynchroniseert. En dat er veel reclame in het engels/amerikaans is. En dat het meerendeel van de Nederlanders goed engels spreekt. En dat die feestdagen waarover ik het net had ook steeds populairder worden, sommige populairder dan nederlandse feestdagen. Dan kunnen we nog doorgaan op de top-40 muziek waarvan de meerderheid wederom Amerikaans is. En we gaan door naar kleding! Denk aan Nike, Abercrombie, (vroeger ook GAP), iedereen wil het hebben.. Fastfoodketens zijn een succes in europa in bijna elke stad zitten de KFC, Burger King en McDonalds tegenover elkaar!
Waarom vinden wij alles wat uit amerika komt zo geweldig? Komt dit alleen maar door de Marshallhulp? Is het uit een soort dankbaarheid?

groetjes Jules

PS ik mag Wikipedia niet als bron gebruiken (omdat het te onbetrouwbaar is :x )
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Bandido »

JulesR schreef:Waarom vinden wij alles wat uit amerika komt zo geweldig? Komt dit alleen maar door de Marshallhulp? Is het uit een soort dankbaarheid?
Ik weet niet of dat zo is, ik vind juist NLers vaak ook hyperkritisch om alles wat Amerikaans is, of wat Amerika doet. En ook als NLers in Amerika zijn heb ik soms het idee dat ze zich ergeren aan meer dingen waaraan ze zich bv in Frankrijk of Turkije misschien niet zouden storen. Ik hoor hier van NLers ook soms van die kleine steekjes onder water: "Amerikanen denken dat de wereld bij hen ophoudt", of "ze zijn allemaal dom", of "wat zijn ze toch allemaal dik". Maar ondertussen loopt men wel in Hilfiger of Abercrombie, heeft een iPad, kijkt naar Glee en luistert naar Lady GaGa. :wink:

En ik denk ook niet dat het uit een soort dankbaarheid is. Dat geldt misschien voor de oudere generatie, maar voor mensen van daarna is dat volgens mij te lang geleden.

Ik heb weleens gehoord dat de relatie met Amerika een soort van "big guy on the block"-verhouding is: iedereen heeft een hekel aan die grote jongen uit de buurt, maar ondertussen kijkt men er ook tegenop. En misschien is het een soort van jaloezie of minderwaardigheidscomplex, wie zal het zeggen. Al met al is het wel duidelijk een haat-liefde verhouding vind ik.
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door kastelke »

Nederland en Belgie plaatsen ondertitels bij anderstalige (dus niet alleen maar Engelstalige) films omdat de Nederlandstalige afzetmarkt te klein is en men dus de kostprijs lager moet houden. Anderstalige films volledig inspreken in het Nederlands kost in verhouding veel meer. Teveel dus.

Halloween zie je inderdaad populairder worden. Maar Valentijn vierden we al toen ik in de lagere school zat, en dat is inmiddels meer dan 35 jaar geleden, dus daar zie ik de invloed niet zo sterk. En misschien geraakt Sinterklaar wel meer op de achtergrond door al dat gedoe rond het feit dat Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn en een andere naam moet krijgen, en niet zozeer door de Amerikaanse invloed. Of net wel, want het verzet tegen 'slavernij' of alles wat 'zwart' genoemd werd nu 'Afro-Amerikaans' moeten noemen komt eigenlijk ook wel van daar overgewaaid, denk ik.
Feestdagen worden inderdaad "overgenomen". Maar is dat de Amerikaanse invloed, of is dat meer het interculturele aspect? Want we zien ook feestdagen als het Chinese nieuwjaar en Diwali meer onder de aandacht komen, en die zijn niet Amerikaans.

Wat Bandido schrijft over die haat-liefde verhouding, dat is wel heel erg herkenbaar!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer