Nu vroeg ik me af hoe dat in Amerika werkt. Worden die dingen ook gesubsidieerd door de staat of overheid?
Wordt er eigenlijk wel in die richting gewerkt om mensen te overtuigen om zonnepanelen aan te schaffen?
En hoe werkt het met de overbodige stroom die opgewekt wordt? Wordt die ook gewoon terug het net op gestuurd?
Zijn er al veel Belg/NederAmerikanen die er al geplaatst hebben, of bij hun in de geburen.
Tenopzichte van onze eerste reis in 2008 merkte ik dit jaar toch meer zonnepanelen op op sommige daken (meestal overheidseigendommen zoals parkeermeters, informatieborden en af en toe een dak
Ik las deze week in een magazine dat Amerika volop inzet op groene energie in de vorm van zonnepanelen en windenergie.
Merken jullie er iets van bij jullie in de buurt?
Ahja wij hebben een installatie van 5740 Kw Piek en we verbruiken rond de 4000 Kw per jaar.
Onze installatie zou op 4,3 jaar terug verdiend moeten zijn, mede omdat wij 40% van de onkosten terug krijgen door middel van belastingsteruggave. Wie dus 20.000 euro investeert krijgt, gespreid over max. 4 jaar, 8.000 euro terug via de belastingsbrief.
Verder krijg je per 1000 Kw opgewekte stroom, 270 euro aan groene stroomcertificaten zomaar op je rekening gestort. Per jaar zal ik dus zo'n 1650 euro per jaar 'verdienen' aan mijn panelen, vooral de eerste jaren omdat de panelen dat het meest opbrengen. Tel daar de factuur van de electriciteit bij, 12x70 euro en je komt op een totaal van 2490 euro.
Na enkele jaren zal ik een certificaat per jaar minder hebben, maar dan nog ...
Bestaan zulke aanmoedigings systemen ook in Amerika voor particulieren?
Bart