mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
kiyu
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:15
Locatie: Scottsdale AZ

mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door kiyu »

Ik had een bericht naar Elke gestuurd maar op haar advies toch naar het forum:


Hey goeiemorgen Elke, we hebben gisteren een telefoontje gekregen van de ambassade. De mevrouw die belde zei dat ik een te lage opleiding had(mavo-3 en een 3 jarige MBO opleiding en natuurlijk de basisschool). Het moest minstens een VWO opleiding zijn. Mijn man heeft wel VWO maar hij was niet de winnaar zei ze toen.Mijn man zei toen dat ik een eigen zaak heb gehad. Ik moest maar zo veel mogelijk opschrijven wat ik gedaan had, welke werkervaring ik had etc.
Weet jij toevallig of er op die manier wel eens iemand is afgewezen? Ik had al iets gelezen van iemand die huishoudschool had gehad maar haar man had voor de overheid gewerkt, dat was toen okee.....

We twijfelen nu heel erg, we hebben echt het idee dat we naar Amsterdam gaan en $3100 moeten betalen en vervolgens een NEE krijgen

Dinsdag moeten we..........

groetjes Kiyu
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door kastelke »

Ik heb Kiyu gevraagd om dit bericht op het forum te plaatsen, omdat ik zelf niet voldoende kennis heb van het Nederlandse onderwijssysteem.

Nu dacht ik wel dat je een gebrek aan scholing mocht compenseren door werkervaring, in zoverre dat het werkervaring betreft in een veld dat scholing vereist. Dus bv. niet schroeven invijzen aan de lopende band.
Kiyu, wat heb jij naast je studies dus nog als werkervaring?

Wat heeft je man als opleiding en werkervaring? Want misschien dat dat ook nog ergens een rol kan spelen, de inschatting of hij snel aan een deftige baan kan geraken als je in Amerika woont.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Bennogr »

Is de minimum vereiste niet dat je 12 jaar school bent gegaan? In dat geval zou je daaraan voldoen, lagere school plus in totaal zes jaar verder. Een goede MAVO hoeft echt niet slechter te zijn dan een Amerikaanse middelbare school, zeker niet als je er nog eens drie jaar MBO aan vast hebt gehaakt. Ik zou de vereisten nog eens goed nalezen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
kiyu
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:15
Locatie: Scottsdale AZ

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door kiyu »

Benno, dat dachten wij ook. Ik kom aan die 12 jaar. Maar ze vonden MBO toch niet genoeg. Ik heb kinder en jeugd verzorging gedaan(tegenwoordig heet dat SPW) maar daarna had ik 2 jaar in die richting moeten werken. Dus die opleiding gedaan dus ook in dat vak gewerkt hebben! Helaas heb ik daarna een andere richting gekozen. Heb 10 jaar een eigen zaak gehad(bakkerszaak, op franchise-basis) waarvan de eerste 5 jaar op mijn vaders naam stond ivm de vereiste diploma`s (middenstand) en de laatste 5 jaar op eigen naam. Daar voor heb ik twee jaar bij Bakker Bart gewerkt (gedeelte als cheffin maar deze funktie staat niet op papier)Daarna 2 jaar bij mijn ex-partner geholpen in zijn zaak, een videotheek,wel geholpen als mede-eigenaar maar geen verdiensten(stom!!) Daarna twee jaar in horeca bij de bijenkorf en daarna 6 jaar bij een drogisterij.
Wat denken jullie er van? Zou iemand van jullie nog een ervaring kunnen melden???

Mijn man heeft 10 jaar terug in Amerika een vlieg-opleiding gedaan en wil als alles door gaat als instructeur gaan werken en tevens verder gaan met zijn opleiding.

Kiyu
Whaledad
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2008, 16:01
Locatie: Spring, TX
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Whaledad »

kiyu schreef:... waarvan de eerste 5 jaar op mijn vaders naam stond ivm de vereiste diploma`s (middenstand) en de laatste 5 jaar op eigen naam. ...
Dus heb je uiteindelijk je middenstandsdiploma gehaald?

Wd
Oct 1998: L1 aangevr.
Nov 1998: L1 ontv.
Jan 1999: Naar TX
Jan 2002: GK aangevr
Mrt 2003: GK ontv.
Apr 2008: Nat. aangevr.
Jul 2008: Nat. ontv.
Nov 2008: Getrouwd
Dec 2008: GK aangevr. vr. en st.kids
Mar 2009: GKs vr + st.kids toegekend
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Bennogr »

Als je zoveel en zolang gewerkt hebt, zou dat toch ook mee moeten tellen!? Volgens mij (maar er zijn ongetwijfeld mensen hier die NOG meer weten) staat er ergens: 12 jaar school en/of werkervaring. Heb je al je werkervaring uitgelegd aan de betrokken ambtenaar? Amerikanen geloven in werkervaring.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
kiyu
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:15
Locatie: Scottsdale AZ

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door kiyu »

Nee ik heb geen middenstand diploma, dat had mijn ex-partner destijds voor mij gedaan omdat ik werkweken maakte van gemiddeld 70 uur per week. Dus helaas geen diploma.

Werkervaring tellen mee als je gewerkt hebt in het vak waar je ook je opleiding in hebt gevolgd, minimaal 2 jaar!

Ik heb wel een interne cursus gehad in de bakkerij en winkel maar daar waren geen diploma`s voor.

kiyu
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door SemJes »

Dat van het minstens VWO moet zijn klopt in ieder geval niet. En dan twijfel ik of diegene die je erover gebeld heeft wel de correcte informatie aan het uitdelen is. Je moet inderdaad 12 jaar scholing hebben gehad OF 2 jaar gewerkt hebben waarbij minstens 2 jaar ervaring/training gevraagd werd.

In de folder met de FAQ staat dit:
"The law and regulations require that every entrant must have at least a high school education or its equivalent or have, within the past five years, two years of work experience in an occupation requiring at least two years’ training or experience. A “high school education or equivalent” is defined as successful completion of a twelve-year course of elementary and secondary education in the United States or successful completion in another country of a formal course of elementary and secondary education comparable to a high school education in the United States. Only formal courses of study meet this requirement; correspondence programs or equivalency certificates (such as the G.E.D.) are not acceptable. Documentary proof of education or work experience must be presented to the consular officer at the time of the visa interview."

Bron: http://www.travel.state.gov/pdf/T1026V- ... bulletin(3).pdf#13

Ik begrijp ook niet waarom de ambassade je heeft gebeld. Zodat je voldoende bewijzen van werkervaring mee zou nemen naar het interview?
Gebruikersavatar
Daniel82
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Daniel82 »

Ik zelf heb inmiddels 9 jaar werk ervaring en een mbo 2 opleiding. Moet ik me dan druk maken voor een GC of niet ?
Zie http://www.daanski.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor verslagen van onze roadtrip (Orlando - New York, New York - Chicago) en andere verslagen ;-).
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Ziva »

Dat ligt er maar helemaal aan wat voor GC je het over hebt.

Als je met een Amerikaanse inwoner trouwt, nee dan maakt het niets uit. Als je een flinke som geld meeneemt of op basis van een werkvisum gaat nee, dan ook niet.

Voor een GC via de DV loterij moet je volgens mij zoveel jaar school hebben of zoveel jaar werkervaring (is wel ergens te vinden) maar volgens mij zou je met 9 jaar werkervaring wel goed moeten zitten.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door kastelke »

@Daniel: ik zie dat je inmiddels 2 vragen gesteld hebt ivm de green card en eentje ivm visa waiver. Misschien moet je even de moeite nemen om je voor te stellen, zodat mensen weten wie je bent en waar je naartoe wilt:
viewforum.php?f=17
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Daniel82
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Daniel82 »

kastelke schreef:@Daniel: ik zie dat je inmiddels 2 vragen gesteld hebt ivm de green card en eentje ivm visa waiver. Misschien moet je even de moeite nemen om je voor te stellen, zodat mensen weten wie je bent en waar je naartoe wilt:
viewforum.php?f=17
Ik zal me vandaag even voorstellen.
Zie http://www.daanski.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor verslagen van onze roadtrip (Orlando - New York, New York - Chicago) en andere verslagen ;-).
Sten

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Sten »

Maar is Kiyu er doorheen gekomen dan (in 2009)?
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door DVDGuy »

Je zou denken van wel, want ze woont, volgens haar forumprofiel, tegenwoordig in Scotsdale, AZ
Sten

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Sten »

@ DVD Guy

Ja, in dat geval zou je denken dat het haar gelukt is. :lol:
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Hockey »

@Daniel82, wees welkom.

Ik weet niet hoe het zit bij niet getrouwde stellen, of als de een de DV wint de ander toch mee kan. Wel een belangrijke vraag waar je rekening mee moet houden.
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door ned in MO »

kan wel maar je moet dan wel trouwen en Kiyu is inderdaad geemigreerd
De opleiding en werkervaring is meer dan voldoende. men wil gewoon voorkomen dat mensen zonder scholing en werkervaring naar de US gaan want dan is de kans zeer groot dat je het niet gaat redden
Gebruikersavatar
Daniel82
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Daniel82 »

Hockey schreef:@Daniel82, wees welkom.

Ik weet niet hoe het zit bij niet getrouwde stellen, of als de een de DV wint de ander toch mee kan. Wel een belangrijke vraag waar je rekening mee moet houden.
we zijn 2 jongens en volgens mij als we getouwd zouden zijn word dat naar mijn idee niet geaccepteerd;-) dus voor ons word het de DV.
Zie http://www.daanski.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor verslagen van onze roadtrip (Orlando - New York, New York - Chicago) en andere verslagen ;-).
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Old Faithful »

Als je samen via de DV lottery naar Amerika wilt emigreren, zul je allebei moeten winnen. Hoe groot is die kans? :(
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Daniel82
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mavo-3 + 3 jarig MBO niet voldoende........

Bericht door Daniel82 »

Old Faithful schreef:Als je samen via de DV lottery naar Amerika wilt emigreren, zul je allebei moeten winnen. Hoe groot is die kans? :(
ik las op het forum dat gem. onze forumers er 2x over doen ;-).
Zie http://www.daanski.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor verslagen van onze roadtrip (Orlando - New York, New York - Chicago) en andere verslagen ;-).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer