Ik ageer niet meer tegen alles Amerikaans, in het begin deed ik dat steeds, alles NLs was beter, totaal irreël. De laatste maanden merk ik dat ik veel minder aan NL denk en dat tevens het Nederlands nieuws niet meer het eerste is dat ik 's ochtends opzoek. Wat ik sowieso nooit voor mogelijk had gehouden is het feit dat een eventuele terugkeer veel minder mijn gedachten beheerst dan voorgaande jaren.
Ik heb echt dagelijks met NL in mijn hoofd rondgelopen, zo dat het zeer deed. Ik voelde me schuldig naar mijn moeder toe omdat mijn zusje destijds al naar Zuid-Afrika emigreerde voor haar liefde (inmiddels zijn zij weer in NL woonachtig overigens). Ik heb echt ontzettend veel tranen gelaten, dit bracht weer druk op ons huwelijk. Mijn man zei altijd dat als ik 2 weken naar NL ging, het eigenlijk een 3-weekse trip was omdat ik een week nodig had om te 'herstellen' van de heimwee. Toch bleef onze liefde me altijd weer trekken, dat ik de ellende er altijd weer voor over had. De keren dat manlief dacht van "Ga in godsnaam terug en wordt in NL gelukkig" zijn talrijk geweest. Nu kan ik oprecht zeggen dat ik zo blij ben dat ik niet heb gedaan. Mijn laatste trip naar NL, in januari, merkte ik op de een of andere manier al verschil bij het afscheid nemen. Het voelde 'anders', minder heftig, ook was ik meteen weer 'thuis' in de USA.
Momenteel verwachten wij een 2e kindje en is het 99% zeker dat we in een andere staat gaan wonen deze zomer, wegens een lucratief werkproject van mijn man. Ik heb er ook echt zin in! Frisse start, ik had nooit verwacht dat ik dat gevoel zou krijgen.
Alles heeft wellicht te maken dat ik niet naar de USA kwam omdat ik nu het land zo geweldig vond, toen ik destijds mijn man ontmoette had hij net zo goed een Noor kunnen zijn en was ik die kant op gegaan.
Toch ben ik benieuwd of er meer mensen hier zijn, die toch wel emotioneel een moeilijke start hier hadden.
Ik heb het maar bij Emigratie topic gezet, omdat het daar zo mee te maken heeft voor mij. Mod. voel je vrij het te verplaatsen