High school jaar uitwisseling

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Emma1239
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:05

High school jaar uitwisseling

Bericht door Emma1239 »

Hallo,

Ik ben 14 jaar en zit nu in 2 VWO.
Als ik 16 ben wil ik graag voor één jaar naar High school.
Dan zit ik in 5 VWO.
Ik heb dit idee al sinds mijn 13e. Ik kreeg namelijk engels les van een vrouw die ook een jaar high school heeft gedaan.
Vanaf dat moment wou ik dat ook heel erg graag. Zelf heb ik het nog nooit tegen vriendinnen ofzo gezegd. Wel heb ik het gezegd tegen mijn ouders, maar volgens mij vinden die het gewoon één van mijn dromen die ik over 2 jaar allang weer ben vergeten.
Ik heb op heel veel sites al gekeken. Zelf vond ik TravelActive wel een hele goede organisatie.
Ik zou graag verhalen willen horen van mensen die ook zoiets hebben gedaan. En misschien welke organisatie goed is. Maarja alle informatie is welkom!
Ik zou er graag nog meer van willen weten :D
Ik moet nog flink sparen, maar ik heb er vertrouwen in :mrgreen:

Groetjes Emma
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Georgie »

Ik heb bijna tien jaar geleden een high school exchange year gedaan, nadat ik mijn havo diploma heb gehaald. Waarom wil je perse tijdens je middelbare school en niet erna? Heeft dat er mee te maken dat je anders te oud bent? Ik denk dat het wel heel lastig wordt om tussendoor te gaan, omdat je daarna misschien niet zo gemotiveerd bent om nog je VWO diploma te halen. Dat uitwisselingsjaar voegt voor je diploma namelijk niet zo veel toe, het gaat puur om de ervaring. Mocht het dus mogelijk zijn voor je om NA je middelbare schooltijd te gaan, zou ik je dat aanraden.

Ik ben met Aspect gegaan en had bewust voor California gekozen (dat kon bij die organisatie, tegen meerprijs), maar achteraf had ik overal wel willen zitten. Ik vond het echt een fantastische ervaring. Mocht je specifieke vragen stellen, dan hoor ik ze wel!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door vana »

Sophie het is bijna niet meer mogelijk om na je VWO te gaan. De meeste higschools nemen geen leerlingen met een afgerond VWO diploma meer aan.

Marjon
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Georgie »

Oh is dat zo? Dat wist ik niet. Vaak ben je als VWO leerling na je diploma al vaak 18 jaar, en dus te oud voor highschool, dat wist ik wel. Mede hierom ben ik naar de havo gegaan, omdat ik zo graag naar Amerika wilde (en het was of blijven zitten in vwo4 of naar havo4).
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door kastelke »

Toch blijf ik dat raar vinden, van die 18 jaar. Want ik heb de indruk dat het vanuit Belgie nog wel kan na je 18de.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door ANY »

Als je klaar bent met je middelbare school in je thuisland nemen veel highschool je niet meer aan als student, ik denk dat daar die leeftijdsgrens vandaan komt. Er is vanuit de highschool hier niet echt een regel voor zover ik weet dat je er met je 18e niet meer welkom bent.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Emma1239
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:05

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Emma1239 »

volgens mij klopt het wat ANY zegt.
Ik weet nog niet zo goed waar ik het liefst in Amerika heen zou willen.
Eerst dacht ik aan Californië.. Maar toen dacht ik later dat het misschien wel leuker zou zijn midden in het land.
Kortom ik heb nog geen idee, iemand tips voor waar?
Ik had ook nog een vraagje aan de mensen die op high school zijn geweest namelijk:
Hebben jullie ouders de uitwisseling betaalt of jijzelf? (Of samen)
Dankjullie wel voor de reacties hiervoor. :wink:
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Hockey »

Mijn broertje heeft 23 jaar geleden een jaartje high school gedaan. Dat is betaald door mijn ouders, en hij had geen keuze in waar hij terecht kwam. Hij kon een voorkeur aangeven, maar er was geen garantie dat die voorkeur ook toegewezen werd. Uiteindelijk kwam hij in Mississippi terecht.
Kijk dus goed of jij wel kan kiezen waar je terecht komt, of dat dit voor jou gekozen wordt.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door kastelke »

Emma, waarom precies wil je dat jaar in de US doen? Wat verwacht je er van?
Ben je bereid om het geld zelf bij elkaar te sparen? Als je daar asap werk van maakt, en je krijgt het bedrag tegen die tijd bij elkaar, dan toont het wel je doorzettingsvermogen/motivatie. :-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Emma1239
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:05

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Emma1239 »

Ik weet niet precies waarom ik zo geïnteresseert ben in de US.
Ik vind Amerika sinds toen ik klein was al super interessant.
Ik wil graag de cultuur leren kennen, hun levensstijl.
Ook wil ik engels beter leren spreken, en nieuwe mensen ontmoeten.
Ik heb uit gerekend dat ik vanaf nu elke dag 6 euro opzij moet gaan leggen wil ik rond komen over 2 jaar.
Nou weet ik dat, dat me niet gaat lukken ik heb niet zo snel elke dag 6 euro..
Ik zou nog graag willen weten waar jullie leuke ervaringen hebben opgedaan in de US, wat is jullie favoriete plek, waar zou je mij heensturen over 2 jaar?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door kastelke »

Je kan gaan babysitten. En vanaf welke leeftijd mag je in Nederland een (weekend)baantje doen?
Vraag aan je ouders, buren, familie of je geen klusjes voor hen kan doen tegen betaling (en leg uit waar je voor aan 't sparen bent).

Leuke ervaringen kan je overal opdoen, er is niet 1 plekje in Amerika waar het leuk is en de andere plekken zijn niet leuk.
Vraag is misschien: kan je beter tegen heel erg warm weer, of hou je wel van een pittige winter met veel sneeuw? Dat zijn dingen die denk ik heel erg bepalend kunnen zijn voor lokatie.
En ook: zelf zou ik eerder naar de Oostkust gaan, het accent van daar vind ik over het algemeen leuker dan bv. dat van Alabama (sorry voor de zuidelijken hier op het forum! :lol: ). Immers, je zal op dat jaar heel veel van het locale 'dialect' oppikken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Hockey »

Ik zou er nog aan toe willen voegen dat je moet kijken op welke plekken goed OV is en alles loopbaar is. Als jij naar de VS gaat mag je nog geen autorijden (althans mijn broertje mocht dat als uitwisselingsstudent niet) en dan ben je mobieler.
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door DVDGuy »

Emma1239 schreef:volgens mij klopt het wat ANY zegt.
Ik weet nog niet zo goed waar ik het liefst in Amerika heen zou willen.
Eerst dacht ik aan Californië.. Maar toen dacht ik later dat het misschien wel leuker zou zijn midden in het land.
Kortom ik heb nog geen idee, iemand tips voor waar?
Ik had ook nog een vraagje aan de mensen die op high school zijn geweest namelijk:
Hebben jullie ouders de uitwisseling betaalt of jijzelf? (Of samen)
Dankjullie wel voor de reacties hiervoor. :wink:
Onze zoon is in 1998 geweest en hij had zelf de helft van het bedrag bij elkaar gespaard met o.a. zijn bijbaantje bij AH :clap: :thumbup:

Alle verdere kosten hebben wij betaald.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Georgie »

Emma, het maakt ook niet zo veel uit waar je heen wilt. Bij de meeste organisaties kan je ook niet kiezen. En uiteindelijk maakt het voor de ervaring ook niet veel uit. Het ene is niet Amerikaanser dan het ander, al zal de ervaring wel altijd anders zijn, maar wel altijd puur Amerikaans en hopelijk geweldig.
Ik kan het je van harte aanraden.

ik had het geluk dat mijn ouders het helemaal voor mij betaalden (wel deel van m'n kinderspaarrekening af, en ik kreeg geen rijbewijs hierdoor, maar dat was het 100% waard).

Wat Hockey zegt klopt, je mag daar inderdaad niet autorijden. Zelfs al ben je 16 of ouder, en je neemt autorijles via school (dat kan soms, en mag van sommige organisaties wel), dan nog mag je na het behalen van je rijbewijs (dit mag je dus evt wel halen) niet autorijden daar. Maar over 't algemeen maak je wel vrienden die autorijden en verder kom je met de bus ook wel op plekken mits het OV beetje goed is. En je gastgezin is er natuurlijk ook wel op in gesteld om je rond te rijden als dat met mate gaat. Maak je daar maar niet te veel zorgen om. Aangezien je toch niet zelf kunt kiezen waar precies je terecht komt, loopt dat altijd wel los. Bij mijn laatste gezin (ik ben door omstandigheden 3x veranderd van gezin), moest ik drie kwartier lopen naar een bushalte! Maar ook dat went, en ik heb nu leuke herinneringen aan die wandelingen door die typische Amerikaanse buurtjes. Zit ook wel weer wat positiefs aan.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Emma1239
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:05

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Emma1239 »

Ik hou niet zo van sneeuw en strenge winters.
ik vind het ook niet zo fijn als het, het hele jaar door echt heel erg warm is.
Dus eigenlijk weet ik niet wat voor plek daar het best bij past.
Ik dacht misschien aan Californië, Virginia of Illinois...
Ik weet dat je bij de meeste organisaties niet kan kiezen of dat het kiezen van een regio niet vast staat.
Ik ben momenteel met mijn ouders aan het overleggen of zij het zien zitten.
Ze vinden het een flink bedrag, wat ik ook wel begrijp.
Ik heb al aangeboden om de helft te betalen, dat gaat me nog wel lukken denk ik.
Ik ga binnen kort met mijn ouders rond de tafel zitten..
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Hockey »

Illinois: strenge winters
Californië: hangt af van waar, maar hete zomers zeker.

Hou bij de kosten niet alleen rekening met vliegticket e organisatie kosten. je moet daar ook nog leven. Ik weet nog dat mijn vader achteraf het meeste vloekte over de hoeveelheid geld die mijn broertje daar uitgaf.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door kastelke »

Dat zie ik hier ook! Het is hier volkomen normaal om als 16-jarige 13 tot zelfs 20 uur per week te gaan werken. Heel wat van die gastjes verdienen dus makkelijk $500 per maand, sommige klasgenoten van mijn zoon zelfs 1,000 per maand!!! :shock:
Dan is het dus wel lastig als jij daar staat met je $50/week. Want je kan niet telkens meegaan als ze weer eens naar de sushi bar gaan, of als ze wekelijks naar de bioscoop gaan terwijl ze eerst nog iets gaan eten. En dan de concerten tussendoor, en de kledij die ze nog kopen, en de uitstapjes naar de stad die ze maken....
Maar dat kan dus sterk verschillen van streek tot streek. Het hoeft niet overal zo te zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door Hockey »

Waar mijn broertje onder andere geld aan uitgaf was veel tripjes. Met alle andere exchange studenten naar Florida, naar washington D.C.
Maar ook alle trips die hij zelf maakte (opnieuw DC en Los Angeles).
Inderdaad, uitgaan, eten, kleding kopen, bellen (er bestond toen nog geen skype).
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door ned in MO »

en dan heeft de amerikaanse jeugd vaak ook nog een auto die verzekrd moet worden en waar peut in moet
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door ANY »

Onze gastdochter heeft dit schooljaar van $150 per maand rond moeten komen. Een goede manier om sparen te leren en op de centen te letten en niet zomaar aan alles uit te geven. Lunch neemt ze van thuis mee, ze gaat wel bijna ieder weekend wat doen met vriendinnen, maar niks duurs, en als ze kleding wil kopen moet ze echt denken of ze dat wel wil en geen impulskoopjes doen. Het is haar wel goed gelukt.

Als je bedenkt waar je wilt wonen hoef je eigenlijk niet rekening te houden met de zomer, want dan ben je er niet. School is dan tenslotte uit. Sommige regio's (zoals onze vrienden in New Mexico) hebben nu al schoolvrij en gaan in augustus alweer naar school, terwijl het hier allemaal een maand later is.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer