Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Studeren in San Francisco

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Jacky010
Amerika-ontdekker

Studeren in San Francisco

Bericht door Jacky010 »

Beste mensen,

Ik wil graag na de zomervakantie mijn master (graduate) gaan halen in San Francisco. Ik heb mijn HBO Bedrijfseconomie afgerond.
Nou ben ik hier natuurlijk veelste laat mee!!:( Echt dom van mijzelf maargoed. Denken jullie dat ik als ik nu alles snel ga regelen ik nog na de zomervakantie kan beginnen?

Daarnaast twijfel ik heel erg welke universiteit. Ik kan bij een vriendin van mijn moeder wonen, dus daar hoef ik verder niet naar om te kijken. Zij woont in San Francisco dus daar zou het in de buurt moeten zijn. Zij heeft mij de onderstaande universiteiten aangeboden:
- Berkely
- Stanford
- San José State
- University of SF

Ik heb naar de ranking gekeken en die loopt nog al uiteen (berkely = 22, sanford = 5, en university of SF=117). Nou denk ik dat ik ook niet aangenomen zou woden of stanford of berkely? Of is dat niet het geval?

Ik zat dus te denken aan University of SF. Hierbij staat dat je je tot 15 mei kan inschrijven. Ook dat ga ik natuurlijk niet halen, maar misschien is dat nog mogelijk. Ik heb op een ander forum gelezen dat als je naar een universiteit met een lage ranking gaat het toch geen toegevoegde waarde geeft. Weten jullie hier meer van? Is het de moeite waard om msc bussiness economics bij University of SF te doen?

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen! Alvast super bedankt.

Jacky
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Studeren in San Francisco

Bericht door kastelke »

Geen idee wat je vooropleiding betreft, ik ken het Nederlandse systeem niet.
Maar wat zijn de punten die je nu behaald hebt? (om een idee te krijgen van welke kansen je waar maakt)
Zijn er andere dingen dan louter punten die je in de weegschaal kan smijten om je te kunnen kwalificeren (leidinggevende aktiviteiten, sport, zaakje opgezet, vrijwilligerswerk, prijzen behaald voor iets, muziek,...)

Heb je ook al eens gekeken wat de tuition voor je is in de betrokken universiteiten? Want die ligt wel heel erg uit elkaar. En jij moet vooraf kunnen aantoen dat je dat geld al ter beschikking hebt anders kan je het visum niet krijgen. Je mag ginder immers niet gaan werken om je studie te betalen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Je bent inderdaad heel erg laat.
Laten we eens beginnen met het begin, welke master wil je gaan doen?
Daarna, wat waren je cijfers in NL?
Zeker Stanford en Berkeley zijn top universiteiten waar je niet zomaar binnenkomt.
Vervolgens de vraag waarom in de VS, waarom San Francisco, en dan wat je na die opleiding wil gaan doen.
Jacky010
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacky010 »

Het geld kan ik in prinicpe van mijn ouders lenen, dus dat kan ik aantonen. Dat moet geen probleem zijn.

Welke master wil je gaan doen? Waarschijnlijk de master Business Economics.Of iets soortgelijks, in ieder geval economie. Het liefst geen MBA.

Cijfer NL? Opzich redelijke cijfers. Maar ik hoefde mij totaal niet in te spannen om mijn HBO te halen. Ik heb ook al een aantal vakken van de Erasmus universiteit gevolgd. Het zogenaamde schakelprogramma dat je tussen HBO en WO moet doen heb ik al gedaan.

Waarom San Francisco? Ik ben er afgelopen zomer geweest en het is echt top daar! Ik ken daar iemand waar ik gratis bij in kan wonen dus dat is ook al een mooi voordeel. Daarnaast heb ik t gewoon gehad hier in Nederland en wil ik er een jaartje tussenuit..

Wat je na die opleiding wil gaan doen? Gewoon weer terug naar Nederland.

Ik doe de opleiding in principe voor de ervaring. Op het internet lees ik overal dat je het beter niet kan doen, omdat het zonde van t geld is en de opleiding niet veel waarde heeft mits het aan hogere universiteiten is behaald.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Even vanuit mijn perspectief: ik denk dat een master-degree sowieso een mooie aanvulling is op je bachelor diploma, welke master dan ook. Dat is goed als je straks naar banen gaat solliciteren. Ook de buitenland-ervaring is goed voor je toekomst, zeker als je je studie daar nog weet aan te vullen, met een aantal interessante vakken of andere activiteiten die jou interessant maken.

Dus als je het kunt betalen moet je dat gewoon doen! Ik hoop dat je een beetje op de hoogte bent van de prijzen? Een dure universiteit kan zo maar 30.000 dollar per jaar, of meer, kosten. Dan ben je nog niet verzekerd, heb je nog geen 'zakgeld' en misschien heb je bv. een auto nodig? Ik zou de kosten goed op een rijtje zetten.

Voor 1 van de topuniversiteiten kom je, naar ik vermoed, niet in aanmerking met jouw vooropleiding. Selectie is erg streng en gericht op het binnenhalen van de allerbesten. Misschien dat je met een universitaire bachelor van een andere goedgerankte universiteit meer kans zou maken.

Maar desalniettemin, als je het kunt betalen moet je ervoor gaan!!!
Jacky010
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacky010 »

Ja precies ik denk dat iedere master uit USA goed staat op je CV. Maar ik las reacties op andere fora dat als je niet naar een topuniversiteit gaat dat je het dan niet moet doen, omdat het geen toegevoegde waarde geeft.

Ik ga goed kijken of ik mij nog in kan schrijven. Vaak zie ik deadlines van December 2010... Dan ben ik ietsje te laat;)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Zoals ik het nu lees zeg ik niet doen.
Je weet nog niet eens welke master je wil gaan doen, het zal een flinke smak geld kosten, en na afloop heb je ... niets. Want je wil naar Nederland terugkeren en hier gaan werken. De eerste vraag die ik als werkgever zou stellen is wat je diploma waard en wat je nu precies geleerd hebt. Kom je terug met Stanford op je diploma dan herken ik dat, Berkeley ook, maar toch al mindere naam en die andere twee?

Als je er echt een jaartje tussenuit wil kan je ook gaan reizen. En voor enkel een baan in NL zou ik een Nederlandse master (mits aan een universiteit behaald) veel waardevoller achten.

Aanvulling: als je plannen wat vastomlijnder zouden zijn zou het misschien wel nut hebben.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hockey schreef: Je weet nog niet eens welke master je wil gaan doen, het zal een flinke smak geld kosten, en na afloop heb je ... niets. Want je wil naar Nederland terugkeren en hier gaan werken. De eerste vraag die ik als werkgever zou stellen is wat je diploma waard en wat je nu precies geleerd hebt. Kom je terug met Stanford op je diploma dan herken ik dat, Berkeley ook, maar toch al mindere naam en die andere twee?

Als je er echt een jaartje tussenuit wil kan je ook gaan reizen. En voor enkel een baan in NL zou ik een Nederlandse master (mits aan een universiteit behaald) veel waardevoller achten.

Aanvulling: als je plannen wat vastomlijnder zouden zijn zou het misschien wel nut hebben.
Daar geloof ik niets van. Een master is een master, qua niveau. Niet voor niets is ons Nederlandse systeem naar het bachelor/master systeem omgezet, zodat niveau's vergelijkbaar zijn. Alleen als je hele grootse plannen hebt of echt een ontzettend niveau bereikt hebt is het behalen van een master van een top-universiteit te bereiken. Maar dat is slechts voor enkelen weg gelegd. Ik zie dus niet waarom het behalen van een master op deze universiteit minder waard zou zijn voor de TS dan dezelfde master op de Erasmus Universiteit.

Natuurlijk moet de TS eerst eens goed na gaan denken over welke master hij/zij gaat doen, inhoudelijk. Dat is belangrijk. Ik denk dat het verschil tussen een NL'se of een Amerikaanse master diploma in veel gevallen niets uitmaakt. In het geval van recht uiteraard wel, maar sociologie is sociologie, economics is economics....even gechargeerd.

Ik denk dus niet dat per sé de Amerikaanse master meer waarde heeft dan de NLse (ze zijn qua niveau immers 'gelijk'), maar dat de buitenland ervaring een leuk extra plusje op je cv is.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

RiverCola schreef:Daar geloof ik niets van. Een master is een master, qua niveau. Niet voor niets is ons Nederlandse systeem naar het bachelor/master systeem omgezet, zodat niveau's vergelijkbaar zijn. Alleen als je hele grootse plannen hebt of echt een ontzettend niveau bereikt hebt is het behalen van een master van een top-universiteit te bereiken. Maar dat is slechts voor enkelen weg gelegd. Ik zie dus niet waarom het behalen van een master op deze universiteit minder waard zou zijn voor de TS dan dezelfde master op de Erasmus Universiteit.
Het Nederlandse systeem is ondanks beloften juist onduidelijker geworden. We hebben nu twee masters, een op het hbo en een op de universiteit. Master is dus niet gelijk. Maar we hebben het hier over een Amerikaanse master. En dan komt naast het werkelijke niveau een stukje perceptie om de hoek kijken. De meeste Nederlanders die ik spreek hebben geen hoge pet op van het Amerikaanse onderwijs systeem (of dit terecht is is een andere discussie) en die zullen als je een baan zoekt dus ook zekerheid willen hebben aangaande het niveau. Van Harvard en Stanford weet ik dat (en ja, zeer kleine kans dat iemand, wie dan ook, daar kan gaan studeren), van bijvoorbeeld University of San Francisco weet ik dat niet.
RiverCola schreef:Natuurlijk moet de TS eerst eens goed na gaan denken over welke master hij/zij gaat doen, inhoudelijk. Dat is belangrijk. Ik denk dat het verschil tussen een NL'se of een Amerikaanse master diploma in veel gevallen niets uitmaakt. In het geval van recht uiteraard wel, maar sociologie is sociologie, economics is economics....even gechargeerd.
Ook die mening deel ik niet, maar heb geen bewijs. Ook hier weer perceptie.
RiverCola schreef:Ik denk dus niet dat per sé de Amerikaanse master meer waarde heeft dan de NLse (ze zijn qua niveau immers 'gelijk'), maar dat de buitenland ervaring een leuk extra plusje op je cv is.
Buitenland ervaring is altijd leuk. Ik betwijfel echter in hoeverre het nut heeft om in het buitenland je master te gaan halen en dan weer in NL te willen gaan werken. De meeste studenten met buitenland ervaring doen dit tijdens de studie, en niet een master na de studie.

Feit blijft dat wat ik hier opschrijf mijn mening is, en geen harde feiten, maar de "andere kant" blijft ook een mening.

Als je er enkel een jaartje tussenuit wil, maar verder geen vastomlijnde plannen hebt en nu ook nog eens alles hals over kop moet gaan doen, dan zou ik het niet doen. De kosten zijn te hoog.
Een master of science in Business Economics betekent qua tuition al 32 x $1.115 = $ 35.680. Zelfs als 1 euro 1,50 dollar waard is is dat altijd nog € 23.787. En dan heb je enkel je collegegeld betaald.
http://www.usfca.edu/MSBE/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik ken de omgeving waar je wilt gaan studeren niet, maar liggen al die universiteiten binnen commuter afstand van die persoon waar je bij in mag wonen? Want als je elke dag 2 uur enkele reis moet maken om op je unief te geraken, dan is het helemaal geen goed deal. Dus ook iets om rekening mee te houden.

Als je intentie niet is om je na je studie in de US te vestigen, zie ik niet in waarom je zeg maar €100,000 zou investeren in die opleiding. Als het gewoon om 'de buitenlandervaring'' gaat, doe je studie dan aan een deftige Nederlandse universiteit en kies voor een uitwisselingsjaar/semester, en trek zo naar de US. Of als je een stage of zo moet doen, of voor je eindwerk: link dat aan de US en tracht er op die manier een aantal maanden te zijn. Kost pakken minder geld, staat ook mooi op je CV, en je hebt een opleiding gevolgd waar men in Nederland vertrouwd mee is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

@Jacky010:

Je realiseert je in ieder geval goed dat de U of San Francisco niet kan tippen aan UC Berkeley en Stanford qua academisch niveau. Echter, qua kosten wel: je zult bij de aanmelding bij USF moeten aantonen over minstens US$ 55.000 te beschikken om een jaar studie te financieren. Ligging is geweldig: midden in downtown SF maar terechte vraag van Kastelke hoever dit van je gastgezin ligt. Ik ken diverse NL studenten die nu/eerder op USF studeerden, dus als je wilt kan ik je met hen in contact brengen -stuur maar even een PM.

Als je een of twee semesters wilt proeven aan graduate vakken zou ik kiezen voor een certificaat studie aan UC Berkeley Extension of losse graduate vakken op bijv. San Jose State U. Daar zijn prima mogelijkheden voor. Zorg wel dat je zo snel mogelijk de TOEFL test aflegt.
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

IDP aan Berkeley schijnt inderdaad goed te zijn, vriendin van me studeert hier momenteel ook, met prima ervaringen. Je zou ook Stanford SCPS kunnen bekijken, hebben een programma genoemd Management Science and Engineering. Wel een M.S. Degree en vergeleken met Nederlandse maatstaven extreem lastig binnen te komen. De vergane glorieschool Nyenrode lukt je nog steeds stukken makkelijker. Vakkeuze is vrij en geeft de mogelijkheid in economie te verdiepen. Admission is minder selectief dan de GSB.

Vermeld eens hier je NL cijfer gemiddelde, je extracurriculaire activiteiten, gewonnen scholarships of fellowships. Ik ben zelf ook in de fase met voorbereiding voor een M.S. in de V.S. en heb al met diverse scholen gesproken. Met een cijfergemiddelde van 8,4 kom je uit volgens Stanford op een 4.0GPA. Verschil tussen HBO en universitair hebben ze niet in de admissions procedure, maar gaven wel aan dat het makkelijker binnenkomen is als je op een bekende universiteit hebt gezeten. Je GRE of GMAT moet wel in de 95 percentile reeks zitten. GMAT scores van 700 en hoger zijn competitief, equivalent voor GRE. Vergelijk je statistieken eens met de class profiles van vorig jaar.

Wat betreft finance, ik heb eerlijk gezegd maar weinig studenten gesproken die zonder een scholarship of uitgebreide financiering kunnen studeren. Misschien heb je rijke ouders die even $ 100,000 willen voorschieten, hou het wel realistisch over in hoeveel jaar het afbetaalbaar is. Ik heb die luxe niet (passie voor het onderwerp wel) en zal op zoek moeten gaan bij het VSB fonds, fulbright, Huygens etc. Misschien jij ook.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

@t1m

Let op: Huygens Scholarship Program houdt per 1 januari 2012 op te bestaan, per beslissing van minister van OCW.
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Jammer. Ik had erop geanticipeerd om ronde 2011 over te slaan omdat 2012 beter uitkwam. Die beslissing zou nog wel eens kunnen betekenen dat ik geen Master in de V.S. meer kan / ga doen (Master in VS op Ivy/CalTech/MIT is een droom die al 4 jaar bestaat en waar ik al 3 jaar voor vecht). Huygens was mijn voornaamste hoop voor financiering. $ 10,000 van Fulbright ga je het niet mee redden, is alleen de katalysator door de prestige voor aanname bij universiteiten en verdere lokale scholarships. VSB fonds is ook max. € 10.000. Misschien nog de McKinsey Beurs (€ 15,000), maar kans daarop is klein schat ik, aangezien het de totale hoeveelheid is en zal worden verdeeld onder alle succesvolle applicanten. Of dan maar op zoek naar een all-tuition waiving school, maar wat is dan de reden voor studie in VS nog naast de school z'n onderzoekskwaliteiten/onderwijsreputatie en de mogelijkheid met 'peers' in de klas te zitten? Goed, MIT Medialab.. uitzondering..

De vele locale mini funds zijn ook niet toereikend. Enige informatie of er een nieuw programma in de plaats voor komt, bijvoorbeeld met lagere amounts dan de € 36.000 gemiddeld * 150 succesvolle applicanten bij Huygens?
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Houdt er wel rekening mee dat de diverse State Universities (UC system, CSU system) het hier moeilijk hebben, en de komende tijd nog moeilijker gaan krijgen. Dat betekent voor in-state studenten dat de kosten fors omhoog gaan (daar heb jij natuurlijk minder last van, want de out-of-state tuition is al hoog en stijgt minder), maar ook het percentage studenten wat niet een vak kan doen wanneer ze dat willen is aan het stijgen. De studie afronden kan dus langer duren. Bij een universiteit als Stanford heb je daar minder last van (die is al erg duur...).
Jacky010
Amerika-ontdekker

Studeren in SF

Bericht door Jacky010 »

Hoi mensen!

Ik heb even wat vragen over het studeren in San Francisco en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Als alles lukt wil ik vanaf spring 2011 gaan studeren aan de San Francisco State University. Hier wil ik mijn master (richting Economie) gaan halen.
Heeft er iemand ervaring met het beginnen van je studie halverwege het jaar? Ik neem aan dat de meeste studenten gewoon september beginnen. Is het dan wel "leuk" om in spring te beginnen? Of maakt dit geen bal uit?

Verder las ik op de site van SFSU dat de gemiddelde leeftijd rond de 28 lag. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben zelf 21 en zou het niet leuk vinden om met allemaal personen van 28 in de klas te zitten. Is iedereen echt zo 'oud' (haha) of zijn er ook studenten van mijn leeftijd?

Bedankt alvast!

Groetjes

**Ik heb dit bericht verplaatst naar het topic dat je een tijdje geleden al begonnen was. Kwestie van alles wat overzichtelijk te houden. **
Laatst gewijzigd door kastelke op 07 jul 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topics samengevoegd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Studeren in SF

Bericht door kastelke »

Jacky010 schreef: Als alles lukt wil ik vanaf spring 2011 gaan studeren
Je bedoelt waarschijnlijk de lente van 2012?

Je studie is geen year round opleiding, maar eentje met 2 semesters? Want dat maakt wel een heel verschil. Als er maar 2 semesters zijn, dan telt jouw eerste semester aan die school niet mee? Of zie jij het zitten binnen de 2 maanden de leerstof in te halen en je examen succesvol af te werken?

Dat de gemiddelde leeftijd 28 is, wil zeggen dat je er heel veel studenten zal vinden die 22 zijn. En ook enkele die 28 zijn, of 32, 45, en misschien zelfs iemand van 80. ;-)
Dat is heel normaal aan een Amerikaanse universiteit. Zeker met de recessie zijn er heel wat mensen die zonder werk gevallen zijn gaan investeren in hun verdere toekomst, en hebben ze besloten terug een (vervolg)opleiding te doen.
Elke
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik zou je nog willen vragen of je een plan B hebt. Stel dat er inderdaad allemaal oudere mensen rondlopen en instromen halverwege niet leuk is, wat dan?
Jacky010
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacky010 »

Nee het is wel gewoon 1 jaar.. Dan van februari 2012 tot januari 2013.. Ik heb eigenlijk geen plan B.. Als ik alles regel en betaal en ik kom daar op school en het is niet leuk, tjaa.. ik hoop gewoon dat er ook wat studenten van mijn leeftijd zijn waar ik mee op kan schieten:)

Groetjes
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wat ik mis in deze discussie is, hoe moeilijk het is op een US universiteit toegelaten te worden tot een masters programma. Er zijn altijd meer gegadigden dan plaatsen.
Of is het voor buitenlanders eenvoudiger aangezien ze zoveel meer betalen ? op universiteiten van de staat dan - geen idee hoe het bij de andere gaat.
Vereist bij mijn weten: TOEFL test, drie references, een curriculum met alle cursussen op Ned. universiteit gedaan plus beschrijvingen van inhoud - in het Engels.
Wat ik ervan weet: toelating is een tijdrovende procedure is en afwijken van dead-lines is niet mogelijk.
Heeft iemand meer info hieromtrent ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer