Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Planning New York City 8 mei - 19 mei

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Beady
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Planning New York City 8 mei - 19 mei

Bericht door Beady »

Ik zal de planning niet te uitgebreid (met tijden enzo) neerzetten, want anders wordt het topic wel erg lang!
Ik zou graag jullie wijze raad en adviezen nog krijgen! :D Overigens is de planning nog totaal niet compleet, ben nog vanalles aan het omgooien. :P

Zondag 8 mei:
We landen om 12.35 uur op JFK, ik verwacht dat we uiterlijk 15.00 uur in het hostel bij Times Square aankomen.
Eenmaal aangekomen bij het hostel z.s.m. naar het International Center of Photography (5 min. lopen vanaf hostel), want alle exposities daar zijn t/m 8 mei en daarna is er niets!
Daarna wandelen in de buurt van Times Square/het hostel: bij Planet Hollywood New York Pass ophalen, ijsje halen bij Coldstone Creamery als het mooi weer is, M&M Store. Ook op zoek naar een supermarkt om (houdbaar/ongekoeld) eten te halen. Weet iemand een supermarkt in de buurt van Times Square die niet echt op toeristen gericht is (dus redelijk normale prijzen)?

Maandag 9 mei:
Deze dag worden we waarschijnlijk vroeg wakker vanwege het tijdsverchil, dus:
8.00 uur bij pont naar Statue of Liberty/Ellis Island (NYPASS)
13.00 uur: Uncle Sam's Hamilton Financial Tour (NYPASS)
Daarna wandelen door deze buurt, langs Ground Zero.
's Avonds is er een leuk optreden in Le Poisson Rouge bij Bleecker Street, daar gaan we eventueel heen.

Dinsdag 10 mei:
11.30 uur: Carnegie Hall Tour (NYPASS)
14.00-17.00 uur: fietsen huren bij Central Park en door Central Park fietsen (NYPASS)
Ik las iets over dat er doordeweeks ook auto's reden door Central Park ofzo? Is dat op de plekken waar je ook mag fietsen? Hoe zit dat precies? En men zegt dat dit misschien leuker is op zondag, omdat dan alle NY'ers er zijn. Maar is het dan niet juist heel druk en toeristisch?
Hier wil ik nog wat tips over! Anders verplaats ik dit namelijk naar de zondag.
17.00 uur: na het fietsen naar FAO Schwarz en Dylan's Candy Bar.

Woensdag 11 mei:
10.00 uur: Empire State Building (NYPASS)
13.00 uur: Radio City Music Hall Tour (NYPASS)
15.00 uur: Tour at Lincoln Center (NYPASS)
Daarna nog wandelen door een leuke buurt, misschien Meatpacking District ofzo.
19.30 uur: Drive-In film op een nu nog geheime locatie in Manhattan; het is gratis en met gratis popcorn voor de eerste 1000 mensen haha en de locatie wordt later nog bekend gemaakt!

Oh en we willen ook nog 1 of 2 keer naar de bioscoop. Ik wil de film Hanna wel zien, leuk voor hem (vechten) en leuk voor mij (interessant verhaal). Komt hier pas op 7 juli in de bioscoop! Verder wil ik graag Water for Elephants zien, die is hier ook al te zien maar goed. We willen ook nog naar het theater, maar dat willen we via de TKTS ticketbooth doen.

Donderdag 12 mei:
10.00 uur: bij New York Botanical Garden zijn (NYPASS)
12.00 uur weer buiten en richting Columbia University. Ik wilde graag de tour doen, maar die zijn er niet vanwege tentamens/examens. :( Ook is een gedeelte afgesloten vanwege verbouwing ofzo? Maar je mag nog wel zelf over de campus enzo lopen, dus dat ga ik dan maar doen!
Ook even door de buurt lopen, er is een leuke tweedehands winkel in die buurt.
16.00 uur: The Cathedral of St. John the Divine (NYPASS)
Daarna misschien nog wandelen door de Morningside Heights buurt (is er hier iets leuks te zien?)

Vrijdag 13 mei:
9.45 uur-15.00 uur: NYSee Tour (via groupon gekocht)
16.00 uur: MoMA (NYPASS)
19.30 uur: Rooftop Films; This Is What We Mean By Short Films. Er worden korte films vertoond boven de New Design High School. Kost maar 10 dollar en lijkt me erg leuk!

Zaterdag 14 mei:
10.30 uur: Roosevelt Island. Als ie er nog is, is helemaal op het zuiden van Roosevelt Island een ruïne van een oud ziekenhuis. Daar wil ik graag even heen. Dus daar een beetje rondlopen en dan terug naar Manhattan.
12.30 uur: Brooklyn Botanic Garden (NYPASS)
Hier wandelen en dan ook bij DUMBO vlakbij Brooklyn Bridge (ik koop overigens gewoon zo'n weekkaart van de metro!) Dan teruglopen naar Manhattan over de brug.
18.30 uur: Top of the Rock (NYPASS)

Zondag 15 mei:
10.00 uur: Guggenheim (NYPASS)
13.30 uur: MET (NYPASS)
's Avonds is er een leuk optreden in PS1 van MoMA, maar is natuurlijk 21+ dus dat gaat helaas niet lukken. :( Verder een ander leuk café op 5th Street, maar is vast ook 21+. Life sucks! Dan maar deze avond naar de film denk ik. :P
Oh en als het fietsen door Central Park verschoven wordt naar deze dag, ga ik Guggenheim en MET verplaatsen naar een lege plek eerder in de week!
Oh en ik wil zeker zeker naar de Harry Potter Exhibition op Times Square. Dit is ook met de NYPASS, dus kan ik een van de dagen doen dat ik de NYPass heb, het is vlakbij het hostel. Ik had 'm origineel op deze dag gepland. Vervolgens dacht ik dat ik er wel meteen de eerste avond bij aankomst heen kon gaan, maar dat vind ik zonde van mijn NYPass! Want dan zou ie deze zondag niet meer te gebruiken zijn.

Maandag 16 mei:
Wandeldag!
Wandelen door Brooklyn (Bowne House, Park Slope, Williamsburg)
Wandelen over The High Line Park (66 Perry Street - huis van Carry SATC; dan via Gansevoort Street het park op; bij 20th Street er weer af en dan langs Flatiron Building op 23rd Street)

Dinsdag 17 mei:
Dit is mijn shopdag haha, heb al een hele route met tweedehands winkels! Wil ook nog naar Hollister, Levi's, American Apparel, A&F etc maar die doe ik misschien wel op een andere dag.

Woensdag 18 mei:
Om 19.00 uur geeft Candace Bushnell (schrijfster boeken SATC) een lezing over haar nieuwe boek bij Barnes & Noble. Lijkt me leuk om zoiets mee te maken! Deze dag is verder leeg (dat wordt winkelen wat me op 17 mei niet gelukt is hahaha) en ik zal hier ook wel minstens een uur van tevoren aanwezig moeten zijn.
Ik wil deze dag ook cadeautjes gaan kopen; iemand leuke tips voor mama's, papa's en broers en evt vriendinnen?
's Avonds koffers zoveel mogelijk inpakken.

Donderdag 19 mei:
's Ochtends uitchecken en bagage afgeven bij receptie.
Dan rond 10.00/10.30 uur naar Public Library bij Bryant Park. Daar eventjes rondkijken en neuzen en dan wandelen door Bryant Park.
Vervolgens naar Toys R Us en Grand Central Station bekijken.
Ik wil denk ik ook nog bij Crumbs Bake Shop een speciale lekkernij halen voor mijn ouders/broer en iets lekkers voor in het vliegtuig. Dit zou ik dan wel gewoon bij me mee moeten nemen in het vliegtuig als handbagage, anders wordt het geplet! Dat kan gewoon toch?
Dan om 17.00 uur bagage ophalen bij hostel en met de metro en airtrain naar JFK. Rond 18.00 uur inchecken op JFK, om 20.55 uur vertrekt de vlucht.

KOM MET UW TIPS!
4 - 12 mei 2014: New York
8 - 19 mei 2011: New York
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Planning New York City 8 mei - 19 mei

Bericht door meyem »

Hoe loopt die route langs 2e hands winkels?
Ik ga met mijn nichtje, dus dat wordt ook al meer shoppen dan ik gewend ben... :lol:...en alle tips kan ik gebruiken...

Ik vind je programma best ambitieus....

Over SOl enzo hebben we het al eens gehad, maar ook:
hoe kom je van de 13 uur van Radio City Hall op tijd voor de 15 uur Lincoln Centre tour?
En van 10.30 uur: Roosevelt Island tot 12.30 uur: Brooklyn Botanic Garden?

verder een aantal aparte dingen erbij, leuk! Die rooftop films, die lezing en dat ziekenhuis....hoe kom je bij die laatste? waarom boeit je dat?
Ik heb zelf over Roosevelt Island gelopen, maar dan vanaf de kabelbaan een stuk naar het noorden...er was niet bijzonder veel aan naar mijn mening...gewoon een zouteloze, maar wel nette, woonbuurt....niet bijzonder boeiend...maar zo'n ruine, dat is wel weer wat anders...

Inderdaad kunnen er auto's door het park rijden, maar volgens mij alleen dwars er door op een aantal punten. Fietsen kun je eigenlijk alleen in een grote ring om de buitenkant. Op de voetpaden mag je absoluut niet fietsen en krijg je soms ook commentaar als je de fiets aan de hand meeneemt, heb ik begrepen...
http://www.centralpark2000.com/products ... _home.html
Ik denk niet dat het zondag per se toeristischer is....dan vind je er juist alle NYers zelf, die hoognodig moeten chillen....
En vergis je niet, New York bestaat zo'n beetje voor de helft uit toeristen, hoor... :lol:

voor een supermarket kun je eens de 'search nearby' gebruiken van google en dan via Yelp.com reviews bekijken, dan kun je misschien iets vinden....maar ik denk dat je ze ook zo eens moet vinden....ik zal eens op trip vragen...
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

http://www.yelp.com/search?find_desc=su ... ttan%2C+NY

misschien heb je hier wat aan?

oh, en nog even over die toeristen:
http://news.blogs.cnn.com/2011/01/04/ne ... y-records/
:lol: :lol: :lol:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Beady
Amerikafan

Bericht door Beady »

Die link van Yelp is inderdaad heel handig!
En dat het toeristisch is weet ik, daarom wil ik er juist zijn op het moment dat het NIET achterlijk druk is haha! :D
Beady
Amerikafan

Bericht door Beady »

Hmm hebben ze niet gewoon supermarkten ala onze stijl? Die ik via die link van Yelp vind zijn allemaal een bepaalde richting zeg maar. Japans enzo. En vaak ook meer gewoon waar je een lunch besteld en eet. :( Hebben zij niet gewoon net als in Amsterdam een Albert Heijn op elke hoek? :D
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

nummer 6 schijnt, ondanks het minne cijfertje op yelp, nog de beste optie te zijn....
en ja, er zijn wel AH achtige winkels, maar misschien niet in de buurt van het hostel....in mijn ervaring moet je daar ook min of meer tegenaan lopen, zijn van die kleinere buurtwinkels die geen wellicht website hebben....
wij zijn destijds wel geslaagd op 2nd Ave ter hoogte van 51 street.....dat leek aardig op een AH, maar vooral, je kon ook allerlei kant en klaar uit buffetschalen opscheppen,,,,dat vond ik geen verkeerde optie...al zal er wel van alles in groeien, kan ik me zo voorstellen
de kleinere winkels zijn nog leuker..
Maar TS is nu eenmaal geen 'woonbuurt'.....

zeg, en mag ik dan dat rijtje 2e hands van jou?

jeetje, 8 mei, dat is overmorgen al (nu ja, inmiddels morgen....)
Wel jammer dat de euro weer even gekelderd is, dankzij die Grieken..... :o :o
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Beady
Amerikafan

Bericht door Beady »

meyem schreef:zeg, en mag ik dan dat rijtje 2e hands van jou?

jeetje, 8 mei, dat is overmorgen al (nu ja, inmiddels morgen....)
Wel jammer dat de euro weer even gekelderd is, dankzij die Grieken..... :o :o
Ja daar kan ik wel om janken!

Lijstje zoek ik later op, moet zo naar mijn werk!
Beady
Amerikafan

Bericht door Beady »

MENSEN Help mij de puntjes op de i te zetten!
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

kind, de puntjes op de i zetten, dat doe je ter plekke!!
maak een lijstje van dingen die je per se wilt zien en neem elke dag zoals ie komt.....yukkuri, ne...
rustig aan...als je jezelf voorbij loopt, dan geniet je volgens mij alleen maar minder...laat NY nou maar gebeuren, daar hoef je heus niet veel voor te doen... :wink:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

oh, en ik wil nog wel dat lijstje van die winkels....kan best, je vertrekt pas morgen... :lol:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je bent wel erg optimistisch over de afstanden in New York. 'Eventjes' naar Park Slope in Brooklyn vanuit Manhattan, dan door naar DUMBO en Williamsburg, daar ben je al gauw een dag zoet mee. Zelfde voor Botanical Garden en Colubia. Tenzij je een topsporter bent, zou ik iets minder van hot naar haar rennen en wat meer tijd nemen. En wat overslaan van je nogal ambitieuze programma. Heb je een reden om nog eens terug te gaan!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Beady
Amerikafan

Bericht door Beady »

Bennogr schreef:Je bent wel erg optimistisch over de afstanden in New York. 'Eventjes' naar Park Slope in Brooklyn vanuit Manhattan, dan door naar DUMBO en Williamsburg, daar ben je al gauw een dag zoet mee. Zelfde voor Botanical Garden en Colubia. Tenzij je een topsporter bent, zou ik iets minder van hot naar haar rennen en wat meer tijd nemen. En wat overslaan van je nogal ambitieuze programma. Heb je een reden om nog eens terug te gaan!
Ik heb juist niet zo uitgebreid erbij gezet waar ik wil wandelen in Brooklyn, omdat ik dat ter plekke wil bekijken (of de dag van tevoren). Dus die dingen erachter zijn enkel ideeën!
Verder hebben we natuurlijk de metrokaart, dus zullen we veel met de metro doen.
Columbia is grotendeels dicht, dus denk wel dat ik daar in anderhalf uur klaar ben! Het reizen naar de Botanical Garden zit ook al in de planning inbegrepen (ongeveer een uur per keer).

Ik ben vooral benieuwd naar wat jullie vinden wanneer je het beste kunt fietsen door Central Park. Word je daar doordeweeks van je sokken gereden door auto's? Ik had ook ergens gelezen dat je alleen om de buitenrand van Central Park mag fietsen, de rest alleen lopen, klopt dat? Kan het niet meer terugvinden!

Meyem, de lijst krijg je als ik terug ben, heb het nu erg druk met inpakken enzo!
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

Dat van central park staat hierboven....je wordt op zijn hoogst van je sokken gereden--gelopen door joggers en andere fietsers....zelf ben ik van plan om komende trip op zondagmiddag naar het park te gaan....mits het weer het toelaat...
ik vind dat net zoiets als het Vondelpark....hoe drukker, hoe leuker,,

maar ja, dat komt omdat ik hier elke dag met de hond in het bos loop, dus mijn portie groen, dat krijg ik wel...als ik naar dit soort parken ga, dan wil ik leven voelen en beleven!

goede reis morgen... :thumbup:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

nog even gauw een belangrijke tip:

het MoMA is gratis op vrijdagavond...da's dus niet alleen oneconomisch gebruik van de pas, maar bovendien zijn de rijen dan superlang.....ander moment voor uitkiezen, dus!!!
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

viewtopic.php?f=9&t=34465

ik link dit draadje even bij jullie, voor het onwaarschijnlijke geval dat je hier nog even langssurft..... :wink:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Beady
Amerikafan

Bericht door Beady »

meyem schreef:http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... =9&t=34465

ik link dit draadje even bij jullie, voor het onwaarschijnlijke geval dat je hier nog even langssurft..... :wink:
He dankjewel! Ik heb de link gekeken, maar is een beetje lastig vanaf mijn ipod! Kijk morgenochtend nog een keer goed!
Het hostel is trouwens goed! Erg basic, maar schoon en stil en vriendelijke mensen. Alleen nog maar vriendelijke mensen gezien, op 1 mannetje van de metro na. :P
En mijn planning redden we tot nu toe makkelijk!
De eerste dag hadden we alles wat we nog wilden doen gedaan en hadden rond half 6 niets meer te doen. We waren ook wel heel moe van de vlucht, dus we vielen om 6 uur als een blok in slaap haha.

Vanochtend pasten we op de eerste boot naar Liberty Island, en we stonden helemaal voorop de boot! Een rondje gelopen, foto's gemaakt en ontbijt gehaald en gegeten (voor hem werd het een pizza). Vervolgens konden we mee met de boot naar Ellis Island. Daar hebben we het hele museum bekeken en foto's gemaakt en toen namen we de boot terug naar NY! Om 11.00 uur waren we weer op Manhattan! Toen bedacht ik me dat ik de papieren voor de Uncle Sams tour vergeten was (die we achteraf niet nodig bleken te hebben, dat terzijde), dus namen we de metro terug naar het hostel om even te zitten en papieren te halen. Van 13.00 tot 15.30 tour gehad. Daarna eten gehaald op William Street, naar Ground Zero gelopen en vervolgens weer een stukje terug en langs het water gelopen. Daar zijn allemaal parkjes en chillen alle inwoners van NY met hun kinderen of vrienden. En het was mooi weer! We hebben gelopen tot West 4 Street. Daar hebben we om 16.00 uur de metro naar Rockefeller Center genomen. Er stond bijna niemand in de rij voor TOTR! We hebben een tijdje van het uitzicht genoten, eten gehaald en toen terug naar het hostel. Daar zit ik nu dit te typen. :P Maar we kunnen dus meer doen op een dag dan ik dacht!
Lang verhaal haha, maar zo verloopt het tot nu toe. :D Het is nu 21.30 uur en ga zo douchen en slapen.

Het lijkt trouwens best rustig in NY! Vind Times Square ook niet zo druk. Misschien omdat de straten zo breed zijn. Probeer maar eens met je koffers door de Kalverstraat te lopen haha, on-mo-ge-lijk. Nu hebben we vanaf 42 street over Times Square naar 45 Street gelopen en tegen geen enkel persoon aangebotst. Leuk!
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

Hoi Beady, welkom thuis, al ben je daar niet blij mee....(je hebt trouwens wel de regen meegenomen, zeg!!! )

Krijgen we een verslag?
hoe beviel het hostel?
wat vond je het allerleukste?
wat viel tegen?
wat ga je een volgende keer in NYC zeker doen?
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Beady
Amerikafan

Bericht door Beady »

meyem schreef:Hoi Beady, welkom thuis, al ben je daar niet blij mee....(je hebt trouwens wel de regen meegenomen, zeg!!! )
He ik ben er zeker niet blij mee om terug te zijn. :( 12 dagen was veel te kort. Ik ben verliefd geworden op het hostel. Ook op de mensen en de stad. Volgende keer ga ik weer net zoveel research doen betreft dingen die te doen zijn in de stad, want we zijn naar een aantal dingen geweest waarbij mensen ook zeiden van "hoe ben je hier in godsnaam achter gekomen?" (als in dat er alleen maar New Yorkers waren, geen toeristen).
En mijn planning viel hartstikke mee, heb alles gedaan en nog meer! Ik wil terug verdomme. Ik heb stiekem gehuild in het vliegtuig haha.

Oh dit is mijn blog: http://selinnewyork.blogspot.com/
Heb alleen na dag 11 niets meer geschreven, want ik had thuis geen zin meer om nog iets te schrijven. Ik ben te depressief haha. :(
Ik heb al besloten dat ik over een paar jaar mijn stage daar ga doen, sowieso. New York, ik voelde me er zooo thuis. Ik had het totaal niet zien aankomen, dacht dat ik me niet op mijn plek zou voelen, maar tegenovergestelde is waar!
Laatst gewijzigd door markro op 23 mei 2011, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar weblog werkend gemaakt.
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

ik ben momenteel je verslag aan het lezen...heel boeiend! Ik krijg helemaal zin om ook met mijn nichtje naar de universiteit te gaan, gewoon om even op dat veldje te zitten, en dan door naar die cathedraal!
Ondertussen ga ik ook nog eens op zoek naar die 2e hands winkel die jij niet kon vinden...

zeg, als je moest kiezen tussen de tour van Carnegie Hall of Lincoln Center, welke zou je dan aanraden en waarom? (wij hebben inmiddels door omstandigheden een dagje meer te besteden.... :D )
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

oh, en staan je foto's ook online??
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen