Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vrachtwagen huren

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Edberg
Amerika-newbie

Vrachtwagen huren

Bericht door Edberg »

Hallo,

Een vriend van mij gaat verhuizen in Amerika. Hij gaat van Alabama naar Detroit. Hij vraagt mij nu hem te helpen, omdat ik in bezit ben van een Nederlands vrachtwagen rijbewijs en chauffeurs diploma.
Ik zou dus een vrachtwagen gaan huren in Amerika en vervolgens van Alabama naar Detroit gaan rijden.

Mijn vraag is nu of dat uberhaupt wel mogelijk is om met een Nederlands vrachtwagen rijbewijs in Amerika een vrachtwagen te huren en er mee te rijden. Let wel, dat is prive en zijn geen werkverband omstandigheden.
En bij welke instanties kan ik informeren wat de mogelijkheden zijn.

Ed
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: Vrachtwagen huren

Bericht door dutchie_in_boston »

Dat ligt eraan hoeveel spul jouw vriend moet verhuizen, maw, hoe groot een truck? Hier mag je met een autorijbewijs een behoorlijk formaat truck besturen maar ik weet niet hoe dat zit met een buitenlands rijbewijs. Ik zou rechtstreeks kontakt opnemen met een verhuurbedrijf zoals http://www.uhaul.com of http://www.ryder.com of http://www.pensketruckrental.com.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zelfs als je een 'grote kleine' truck kan rijden (waarbij je gewone Nederlandse rijbewijs voldoende is), dan zou je nog in deproblemen kunnen geraken omdat jij geen geldig visum voor de US hebt, dat wil zeggen dat jij geen werk mag doen dat door een Amerikaan gedaan kan worden. Ook al doe jij het gratis, het principe is dat dit iets is dat normaalgezien tegen betaling door een Amerikaan gedaan wordt, en dan mag jij dat niet doen.
Ook: hoe zit het met de verzekering als jij een ongeval veroorzaakt en wanneer de politie ter plaatse komt en ziet dat jij een 'commercieel iets' aan het doen bent?
Goed over nadenken dus!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Wordt dat als een commercieel iets gezien? Wat belachelijk dat je niet de vrijheid hebt om een vriend te bellen om dat te doen voor je :roll: Zal natuurlijk een beschermende achterliggende reden zijn, maar erg rot als je het vanuit het perspectief van degene die zoiets wilt ondernemen ziet.

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Grandu schreef:Wat belachelijk dat je niet de vrijheid hebt om een vriend te bellen om dat te doen voor je
Je mag wel een vriend bellen, maar geen buitenlandse vriend die geen green card heeft. De topicstarter laat in het midden of hij in NL woont of in de VS en of hij een green card heeft.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Ja, dat begrijp ik. En dat verbaast mij dus ook. Dat het niet mag bij iemand zonder greencard. Valt onder ''zwart'' neem ik aan?

Derk

---Mark Twain
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Je kunt toch gewoon een U-Haul of een Ryder truck huren? Er zit dan nergens ook maar iets commercieels aan; het is toch gewoon een vriendendienst, helpen met verhuizen? Ik zie niet in hoe het al dan niet hebben van een green card hier een rol speelt omdat er geen sprake is van werk. Ik heb bij onze verhuizing ook een U-Haul gehuurd, en vrienden gehad die me daarbij hebben geholpen.

Het enige wat wel belangrijk is hoe het verhuurbedrijf tegen het buitenlandse rijbewijs aan kijkt: als een buitenlands rijbewijs niet wordt geaccepteerd dan gaat het feest niet door.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
dutchie_in_boston
Amerika-expert

kastelke en hockey, hoe komen jullie daar nu bij? Dat ben ik dus echt niet met jullie eens. Zolang een buitenlands rijbewijs wordt geaccepteert door een verhuurmaatschappij, dan mag je een truck huren en een vriend helpen verhuizen. Dat heeft niets met een visum of green card te maken. En U-Haul accepteert een buitenlands auto rijbewijs, hun trucks worden niet als commerciele trucks gezien dus heb je niet eens een speciaal rijbewijs nodig, laat staan een green card. Tenzij het bedrijf zelf als voorwaarde heeft dat een huurder een amerikaans verblijfplaats heeft ivm aansprakelijkheidsverzekering, maar dat staat los van die green card.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Dat bedoel ik dus... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

TS zal wel ook op het huurcontract van de UHaul of watdanook moeten komen te staan als mede berijder. Ik weet niet of er op dat moment gevraagd wordt naar een rijbewijs en indien ja, of het OK is als dat rijbewijs een niet-US rijbewijs is. De vriend zal even met UHaul moeten bellen om hier uitsluitsel over te krijgen.
Met een huur auto is de situatie anders dan met een eigen auto.
Kastelke heeft een punt: werken, al is het maar een dag, en al is het iets dat USCers als vrienden voor elkaar doen, vlgs. de regels mag het niet.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Sorry hoor maar je mag toch echt wel een vriend helpen om te verhuizen. Heeft niks met een greencard te maken. Een grote Uhaul waar de helft van amerika mee verhuisd mag in amerika trouwens met een gewoon rijbewijs gedaan worden.
Of het met een nederlands rijbewijs mag weet ik niet (RV's mogen ook). Dus even een telefoontje naar U haul om te kijken of je met een buitenlands rijbewijs een Uhaul mag huren.
Er wordt wel borg gevraagd, dus een goede CC is wel belangrijk.

PS mijn vader heeft onlangs bij mij de voortuin aangelegd en heeft ook nog eens geheel illegaal de plantjes voor mij gekocht. Dit alles in ruil voor onderdak en een hap eten :lol:
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Ned in MO, dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik de posten van kastelke en hockey las. Mijn vader heeft mijn front porch opgeknapt onder VWP. Ben ik blij dat ICE niet in de buurt was :lol:. En mijn moeder heeft zelfs ons huishouden een poosje gedaan :shock:.

En, per hun website, UHaul accepteert buitenlandse rijbewijzen. Maar ik weet, toen ik een UHaul huurde afgelopen jaar, dat hier in Massachusetts de huurder een amerikaans adres moet hebben zodat UHaul weet welke staatsregels mbt aansprakelijkheidsverzekering ze moeten hanteren, dus in dat geval moet 'vriend' huren en Edberg als bijrijder.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mag mijn vader mij dan ook niet meer helpen met het ophangen van de kerstverlichting buiten, komende december? Want er zijn zat bedrijfjes die dat doen... :wink: en wij betalen mijn ouders ook in de vorm van "kost en inwoning" (nou ja, inwoning - de kost betalen ze zelf :lol: ).

Maar zonder flauwe kul, zó streng zal men daar echt niet naar kijken, en als jij tijdens jouw vakantie gewoon een vriend helpt met verhuizen lijkt het me erg sterk dat je daarmee in de problemen komt. "Meneer, mag ik uw werkvergunning even zien want u bestuurt een huurvrachtwagen..."

Onze website | Mijn blog
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ja - dat kunnen sommigen overdreven vinden of zelfs komisch, maar die hebben duidelijk niet zes jaar op H4 status ("don't even think about working in the US") under the belt.

Simpel: TS moet niet degene zijn die de truck huurt, hij moet zelf ticket/hotels, motels, maaltijden etc. betalen. Hij komt op VWP for pleasure and to visit a friend. Dat die vriend opeens blijkt te gaan verhuizen en vraagt of hij wil meerijden, ja kijk, dat zou kunnen.

Je mag de planten van de buren water geven als die een paar dagen weg zijn. Maar zodra je het voor de hele buurt gaat doen, dat kan problemen opleveren. En ja de regels zijn zo streng. Ik mocht zelfs niet wat vrijwilligerswerk doen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 14 apr 2011, 20:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

ned in MO schreef:Sorry hoor maar je mag toch echt wel een vriend helpen om te verhuizen
Ik dacht al :oops: als de bureaucratie zo doorgedraaid zou zijn.. En daarbij: wat verstaan we onder werken? Mag ik dan ook de planten van de buren geen water meer geven als zij op vakantie zijn?

Derk

---Mark Twain
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

oortjes schreef:Ja - dat kunnen sommigen overdreven vinden of zelfs komisch, maar die hebben duidelijk niet zes jaar op H4 status ('don't even think about working in the USA") under the belt.
Maar hoe kan het toch als werken worden gezien? Dan mag je ook bij niemand het gras maaien als je er op bezoek bent (of je eigen gras, als H4 status houder), want dat kan ook als werken worden gezien want er zijn zat hoveniersbedrijfjes. En je mag ook niet het huis poetsen bij je vrienden want er zijn genoeg "maid services". En je mag niet helpen met schilderen, of - zoals nu - verhuizen, of de auto wassen, of de boom snoeien, enz., want dat zijn allemaal dingen waar bedrijfjes voor zijn en mensen voor betaald worden.

Ik bedoel, er is werken en er is werken.

Onze website | Mijn blog
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Natuurlijk mag je je eigen gras maaien, maar niet dat van de buren.... en als je bij iemand op bezoek bent kan er voor werkzaamheden een vergoeding tegenover staan bv. een maaltijd, en daardoor kan het tot werken verklaart worden. Iets doen voor een familielid is meestal uitgezonderd van deze regel.
Laatst gewijzigd door USInsider op 14 apr 2011, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Dus volgens jou mag je geen enkele vriendendienst doen voor iemand als je onder VWP op vakantie bent, of als je onder bijvoorbeeld H4 status in het land bent? Want daar komt het dus eigenlijk op neer.

Onze website | Mijn blog
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het hangt er van af wat de vriendendienst is - bv. een dagje oppassen op de kids van een vriend/buur, dat zou mogen. Maar alle weken een dag oppassen, dan wordt het werk.
Laatst gewijzigd door USInsider op 14 apr 2011, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Jammer.. Kan ik bij m'n gastgezin straks de afwas niet doen :(

Ik denk dat de mentaliteit erover misschien meer is als in andere landen, zoals in Frankrijk? Daar is, zover ik weet, ''zwart werk'' - hoe klein het werk ook is - echt not done. Daar moeten mensen daar niet over nadenken.

Derk

---Mark Twain
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer