Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

'Where are you from'

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Bramster
Amerika-expert

Re: 'Where are you from'

Bericht door Bramster »

Leuke van dat herkennen is dat als je ze niet herkend (welke nationaliteit dan ook) je meestal nooit te weten krijgt dat je ze dus niet herkend hebt.

Ik herken alle mensen die een rode onderbroek aan hebben onder hun jeans ! :D
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

"I noticed your accent, so I'm curious: Where are you from?"
"Holland, actually."
"Michigan?"
"No no no, Europe."
"There's a Holland in Europe?"
"You might have heard of it. We have a city called Amsterdam?..."
"Ooooh...Is that in...Holland?"
"Maybe The Netherlands rings a bell?"
"Ooh, right, the Netherlands. Yeah. Is that part of Germany?"
"No, it's actually a country."
"Oh, right...So uh, what kind of language do you speak then? Do they speak French there?"
".....Yes, yes we do. And most people in The Netherlands live in mills, and walk around on wooden shoes, and like 75% is addicted to drugs."
"Wow, I didn't know."
"Well, now you do..."

Volgende keer als iemand zegt: "Holland, Michigan?" Dan zeg ik : "yep, that's the one!".... :roll:
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Als we op SFO op familie aan het wachten zijn is het altijd een leuk tijdverdrijf om te gokken uit welk land mensen komen. Rond de tijd dat de directe KLM vlucht uit Nederland komt, komen er diverse transatlantische vluchten aan (o.a. Parijs), met vaak mensen uit diverse landen die in Amsterdam, Parijs, of andere hub overstappen (o.a. Midden Oosten, Oost Europa, Scandinavie). In wat grotere groepen is het vaak niet zo moeilijk om te gokken waar ze vandaan komen.

Ik wordt overigens helaas zelf vaak als Nederlander ontmaskerd. Mijn accent wil nog niet zo slijten, en bijna iedereen hier kent wel een Nederlander. Dat zal wel door ASML en Philips komen... Daarnaast is de meerderheid van de mensen in mijn omgeving ook geen native born America, dus zo leer je ook niet snel een consistente uitspraak.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bramster schreef:Leuke van dat herkennen is dat als je ze niet herkend (welke nationaliteit dan ook) je meestal nooit te weten krijgt dat je ze dus niet herkend hebt.

Ik herken alle mensen die een rode onderbroek aan hebben onder hun jeans ! :D
Super gezegd, Bramster! We zitten hier in Mexico met heel wat nationaliteiten (al heb ik nog geen Nederlanders ontdekt). De luide stemmen zijn hier van Canadezen, maar daarentegen sprak ik een aantal Canadezen, die zich plaatsvervangend schaamden voor hun landgenoten. Goh, mensen zijn zomaar mensen. Er zijn luide en minder luide, mensen die zich modebewust kleden (ja, geloof het maar, ook veel Amerikanen en Canadezen, al verschilt de mode misschien met die van Europa) en mensen, die het niet kan schelen hoe ze eruit zien. Ook "mode" is trouwens aan culturele smaak onderhevig. Hier zul je niet snel een man in een capri broek zien lopen. Dat wordt wel gewoon als Europese mode geaccepteerd en niet het als belachelijk afgedaan. Alleen omdat het in jouw land geen gewoonte is, maakt iets ook niet meteen raar en niet iedereen in dat land volgt dezelfde gewoontes.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het is nu eenmaal een feit dat je sommige nationaliteiten gewoon makkelijk eruit pikt. Is dat erg? Nee, waarom zou het erg zijn? En pik je ze allemaal eruit? Nee, ook niet, maar dat maakt ook niet uit.

Ik pik heel veel Nederlanders er zo uit hier; net zoals de Duitsers, en net zo goed als je in Nederland de meeste Amerikanen ook zo eruit pikte. Maar ook heel veel niet.

Maakt toch ook allemaal niets uit?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Natuurlijk niet. Maar als ik zou schrijven, dat ik Nederlanders er altijd uitpik, omdat ze constant voordringen, zou ik het halve forum over me heen krijgen ;). Waarom over luide stemmen of oude vrouwen in korte broeken schrijven, als zijnde specifiek voor een bepaald volk, terwijl dat ook bij andere volken vaak voorkomt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wij waren een keer ergens met mijn schoonouders (ik weet niet meer precies waar) toen een man tegen hen zei "Excuse me: you must be from Texas...". Mijn schoonouders (die toen nog in San Antonio woonden) reageerden heel verbaasd en zeiden "Yes, we are, how did you know?". Hierop antwoordde de man: "Because you are loud", waarna hij zich omdraaide en wegliep. Het is nog steeds een "running gag" in de familie...

Het komt dus overal voor, zulke herkenningsmomenten... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:mensen die zich modebewust kleden (ja, geloof het maar, ook veel Amerikanen en Canadezen, al verschilt de mode misschien met die van Europa) en mensen, die het niet kan schelen hoe ze eruit zien. Ook "mode" is trouwens aan culturele smaak onderhevig. Hier zul je niet snel een man in een capri broek zien lopen. Dat wordt wel gewoon als Europese mode geaccepteerd en niet het als belachelijk afgedaan. Alleen omdat het in jouw land geen gewoonte is, maakt iets ook niet meteen raar en niet iedereen in dat land volgt dezelfde gewoontes.
Grappig dat je dat zegt, toevallig heb ik hier nou al een aantal keren NL vrienden over de vloer gehad die vonden dat "Amerikanen" zich zo slecht kleedden en zo'n slechte smaak hadden. Ik vond dat nogal een bekrompen gedachte, want NLers staan nou echt niet echt mondiaal bekend om hun modebewustzijn. Maar goed, smaken verschillen, maar om nou te zeggen dat omdat het anders is, het ook meteen maar slecht of lelijk is ook weer zo wat. En dan woon ik ook nog eens in een gebied waar veel homo's en rijkere jonge yuppen wonen en kleding is dus juist in mijn omgeving iets waar op gelet wordt.

Ik moet trouwens zeggen dat ik vaak NLers wel herken aan kleding. En dan bedoel ik dus ook niet dat het perse lelijk is, maar wel anders dan ik inmiddels gewend ben. Het is wat kleurrijker en het zit allemaal net wat strakker dan hier. En met name aan schoenen zie ik het vaak, gek genoeg.
"Keep Georgia On Your Mind"
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Ik durf toch te zeggen dat ik op reis niet enkel de Nederlanders, Amerikanen maar ook andere nationaliteiten kan herkennen. Het is inderdaad een combinatie van gedrag, kledij, attitude,... moeilijk om uit te leggen.

Je kan je daarvoor ook een stuk 'trainen'. Op het werk krijg ik dagelijks alle mogelijk nationaliteiten over de vloer. Ik maak er een spelletje van om de nationaliteit te raden (niet luidop), nog voor ze iets gezegd hebben en ik heb het toch vaak goed. Tsjetjenen herken ik bv van ver, Somaliërs ook, Turken, Bulgaren,.... Zelfs bij Afrikanen zie ik een verschil tussen West-, Oost- of Zuidelijk Afrika.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ceristimo schreef:"I noticed your accent, so I'm curious: Where are you from?"
"Holland, actually."
"Michigan?"
"No no no, Europe."
"There's a Holland in Europe?"
"You might have heard of it. We have a city called Amsterdam?..."
"Ooooh...Is that in...Holland?"
"Maybe The Netherlands rings a bell?"
"Ooh, right, the Netherlands. Yeah. Is that part of Germany?"
"No, it's actually a country."
"Oh, right...So uh, what kind of language do you speak then? Do they speak French there?"
".....Yes, yes we do. And most people in The Netherlands live in mills, and walk around on wooden shoes, and like 75% is addicted to drugs."
"Wow, I didn't know."
"Well, now you do..."
Sorry hoor, Ik moet zeggen dat ik dit een heel normaal gesprek vond totdat je rare antwoorden ging geven. Zoals je het hierboven hebt opgeschreven vind ik het zeer onfatsoenlijk overkomen. Kennelijk wil je helemaal niet dat mensen weten hoe het met Holland/Netherlands/Dutch zit.
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Bramster schreef:
Sorry hoor, Ik moet zeggen dat ik dit een heel normaal gesprek vond totdat je rare antwoorden ging geven. Zoals je het hierboven hebt opgeschreven vind ik het zeer onfatsoenlijk overkomen. Kennelijk wil je helemaal niet dat mensen weten hoe het met Holland/Netherlands/Dutch zit.
Nadat ik vervolgens langdurig zat te grijnzen viel het kwartje/10 eurocent muntje/quarter dollar coin en kon hij er de humor wel van inzien... :wink:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ondanks dat iemand de humor er van in ziet is hij nu geen fluit wijzer en blijft het in mij ogen onfatsoenlijk.

Maar ja, smaken verschillen natuurlijk :D
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Dan heb je eerst lopen uitleggen aan een Amerikaan dat niet alle Hollanders in molens wonen... Vervolgens komen ze op bezoek en ga je naar Kinderdijk, staat het vol met molens...
"It seems people are living in there"
"Yeah, some people do live in windmills"
"But you told me..."
:mrgreen:
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Petra/VS schreef:Natuurlijk niet. Maar als ik zou schrijven, dat ik Nederlanders er altijd uitpik, omdat ze constant voordringen, zou ik het halve forum over me heen krijgen ;). Waarom over luide stemmen of oude vrouwen in korte broeken schrijven, als zijnde specifiek voor een bepaald volk, terwijl dat ook bij andere volken vaak voorkomt.
Inderdaad, Nederlanders dringen overal voor. Geef ik al Nederlander onmiddellijk toe. Ik vind het een verademing als in de VS of de UK ben dat iedereen keurig op zn beurt wacht.
En sorry als ik je ermee voor het hoofd stoot, maar ik vind oudere dames en heren in korte broeken echt géén gezicht. Ik zeg niet dat het lelijk is, maar dat ik het lelijk vind. Of het nu Nederlanders, Amerikanen of Japanners zijn.
Linda & Patrick
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda & Patrick »

Wij zaten een keer in de taxi van Newark naar ons hotel in Manhatten,beetje te kletsen tegen elkaar.
De taxichauffeur vroeg ons welke taal wij eigenlijk spraken?
Wij vertelde hem dat wij "Dutch" spraken,waarop de taxichaufeur met heel "beleefde" herkenning zei "oh really?!My wife is from Dutch too!" Hihi...hij had geen idee!
Hebben het maar zo gelaten....;)
Counting 'till Texas 2015!
hroolvink
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door hroolvink »

Beste Petra,

Dat is behoorlijk generaliserend. Ik dring nooooit voor. :wink:
MaVi
Amerikafan

Bericht door MaVi »

Ik denk ook niet dat het voordringen typisch Nederlands is. Een aantal jaren terug had ik een en ander te maken met Thailand en z'n inwoners en blijkbaar is netjes aanschuiven en je beurt afwachten daar ook niet echt ingeburgerd. Mij is het in de omgang met Nederlanders in ieder geval nooit opgevallen, dat voordringen.
Maar je kan inderdaad vaak aan iemand z'n kledij, houding en uiterlijk zien welke (etnische) nationaliteit hij/zij heeft.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Voordringen is misschien niet noodzakelijk Nederlands maar het ongeordende gedrag wel. Op een vliegveld pik je meestal zo de vlucht naar Amsterdam eruit omdat daar iedereen door elkaar staat (bij voorkeur zo dat anderen er niet meer normaal langs kunnen) terwijl de andere rijen gewoon geordend zijn. Maar soms lijken Engelsen best op Nederlanders want die kunnen er ook wat van.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Katja schreef:Op een vliegveld pik je meestal zo de vlucht naar Amsterdam eruit omdat daar iedereen door elkaar staat (bij voorkeur zo dat anderen er niet meer normaal langs kunnen) terwijl de andere rijen gewoon geordend zijn.
Hahaha... :lol: :lol: :lol:

Dat valt mij ook altijd weer op. Alsof ze bang zijn het vliegtuig niet in te komen. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Ik vind Nederlanders in Nederland enorme voordringers en ellebogenwerkers. Het gebeurt me regelmatig dat ik als eerste bij de bushalte sta en als laatste de bus in kan stappen.
En als je een trein of metro uit wilt stappen, moet je je door de haastig instappende passagiers heenworstelen. Opstaan voor oude mensen of zwangere vrouwen gebeurt zelden. Men doet net of men het niet ziet en blijft stug naar buiten kijken.
Wat een verademing is dat in Londen. Iedereen wacht keurig beleefd in volgorde van aankomst bij de bushalte. In banken en (veel) supermarkten is een nummersysteem. Iedereen wacht in één rij en de eerstvolgende wordt naar de vrije cashier/teller geleid.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer