Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dear de

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Dear de

Bericht door dutch_in_seattle »

Het valt mij altijd op hoe slecht Amerikaanse computersystemen overweg kunnen met Nederlandse achternamen. Je zou zeggen dat 'van de'-achternamen toch niet zo exotisch zijn in de V.S.---er zijn per slot van rekening legio Amerikanen van Nederlandse komaf---, maar computers verslikken zich vaak behoorlijk op mijn achternaam (van de Crommert). Zo kreeg ik vandaag weer eens post, van Volkswagen USA dit keer, die op de enveloppe was geadresseerd aan De Van. De briefaanhef is "Dear De". Ik zou wel eens willen weten welk algoritme op mijn naam is losgelaten om tot die adressering en aanhef te komen. Het zou al helpen als men gewoon twee velden gebruikt: een voor de voornaam en een voor de achternaam, maar meestal gebruikt men maar één veld (Name) en dan moet de computer maar uitzoeken wat de voornaam en wat de achternaam is.
Ik krijg ook vaak post geadresseerd aan Ron V. de Crommert (waarbij 'van' dus wordt geïnterpreteerd als de middle name) en Ron Crommert (waarbij de voorvoegsels maar helemaal worden genegeerd).
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
TedjevanEs
Amerikakenner

Re: Dear de

Bericht door TedjevanEs »

Yup hier:
Dear Van
Dear Es
Dear Dennis Van

Ze kunnen hier gewoon niet overweg met die spatie in de achternaam. Zelfs als je het spelt: vie - ee - en -SPACE- ie - es...

Say what? lol
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Amerikaanse computers en buitenlandse namen :roll:

In Nederland gebruikte ik toen we net getrouwd waren m'n man's naam en m'n eigen naam. Da's redelijk normaal toch? Mrs. Smith-Jansen ofzo. Maar toen ik m'n eerste military ID moest halen gaf dat ontzettend veel problemen en heb ik m'n meisjesnaam maar laten vallen. Helaas sta ik in sommige computers nog steeds met mijn meisjes naam als middle name.

Maar wat ik echt echt echt niet snap: sinds we in Utah wonen wordt mijn voornaam steeds veranderd! Ik heet Kim en ik krijg steeds vaker post voor Kimberley. Dat stuur ik dan return to sender en soms krijg ik dan telefoontjes om uit te zoeken wat er aan de hand is. Ja sorry maar die post is niet voor mij want dat is niet mijn naam en het is tegen de wet om post voor iemand anders te openen. Vorige week had ik een bank aan de lijn over een credit card die ik zou kunnen krijgen en die mevrouw bleef maar drammen dat ze gewoon beleefd waren dus mijn hele doopnaam gebruikten. Maar zo heet ik niet! Mijn ouders hebben bewust gekozen voor alleen KIM, niet Kimberley, niet Kimbal, niets anders, alleen KIM!!! Beweerde dat mens ook nog dat ze mijn officiele gegevens bij de hand had en daar m'n naam van had ingetypt. En al die frustratie over een credit card van een bank waar ik geen klant ben :evil:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bij mijn vrouw in de familie aan vaders kant komt de naam Van Leuven voor. De broer van mijn schoonvader heette Van, wat kwam van Van Leuven. Pas toen ik ze erop wees dat Van niets anders betekent dan "of" of "from" realiseerden ze zich dat het dus op zichzelf eigenlijk helemaal geen naam was...

Het zijn dus niet alleen de computers die het niet weten... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Met de "lange" ij hebben ze ook moeite. We zijn een keer terug gestuurd bij immigrations omdat Wijbe EN Krijgsman een lange ij hebben en dat moest los van elkaar geschreven worden. :shock: :roll:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Leuke thread. Wat die "ij" betreft. In California (Bishop) is een bakkerij van Nederlandse oorsprong. Erik Schat. Die "ij" veroorzaakt problemen maar hij wilde toch zijn Dutch roots handhaven dus is zijn naam Erik Schats Bakkery met 2 puntjes op de "y".....
Laatst gewijzigd door Yeehaw op 23 feb 2011, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Nog even....dat Van de probleem geldt niet alleen voor de USA. In Australia vond immigration dat de naam Van de van mijn geliefde in haar paspoort niet dezelfde was als Vande op het visum. Was wel snel opgelost...
Yeehaw
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Corry schreef:Met de "lange" ij hebben ze ook moeite.
Ik heb een "eijnd" in de achternaam... dat gaat zó vaak mis... de "j" verwart ze allemaal, en vaak eindigt die dan tussen de n en de d - alsof "einjd" beter uitziet... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Klinkt bekend. Ze heeft niet alleen Van de maar ook nog ....eije... in haar naam. Niet uit te spreken dus.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik heb geluk een hele internationale meisjesnaam te hebben, dus gelukkig heb ik nooit met "van de" of "ij"'s te maken. Wel heb ik een keer meegemaakt dat ik op interview was, en de interviewers een hele discussie kregen omdat ik op mijn CV Nymegen had gezet, en mijn diploma Nijmegen zei. Goeie help. Godzijdank zat er een Vlaming in de commissie die dat hele misverstand meteen opgelost heeft.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Om nog maar te zwijgen van mijn vier voornamen (die mij als rechtgeaard Brabander zijn gegeven): Henricus Ronaldus Johannes Maria. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om mijn naam op acceptabele wijze op mijn rijbewijs te krijgen. Je volledige naam moet op je rijbewijs staan, maar er was net niet genoeg ruimte: er waren net twee letters te veel. Oplossing van de beambte: dan schrijven we toch gewoon 'Vandecrommert' als achternaam. Past precies, probleem opgelost! Toch? Dacht 't niet! Zo heet ik niet. Na wat onderhandelingen heen en weer is er uiteindelijk als compromis voor gekozen 'Ronald' om in plaats van 'Ronaldus' te schrijven, zodat er ruimte vrijkwam voor de twee spaties in mijn achternaam.

Gelukkig hoef ik mijn volledige naam maar zelden te gebruiken. Ik heb tenminste nog het geluk dat mijn achternaam vrij goed is uit te spreken. Er zijn geen rare Nederlandse medeklinkers als 'ij' of 'ui' of 'eu, als in 'van de Nieuwenhuijzen' of zo.

Zoals gebruikelijk in de V.S., schrijf ik bij de cursus Nederlands die ik geef aan het begin van de eerste les altijd mijn naam op het bord en dan schrijf ik voor de gein altijd mijn volledige naam. Terwijl ik bezig ben met schrijven (en maar blijf schrijven...), hoor ik de cursisten achter mijn rug van ongeloof roezemoezen. Priceless!
Ron (in Seattle, WA)

=======
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

En daar komt nog bij dat mijn roepnaam is afgeleid van mijn tweede voornaam, wat vrij ongebruikelijk is. Dus vliegtickets e.d. staan altijd op naam van Henricus Vandecrommert en soms krijg ik ook telefoontjes van liefdadigsheidsorganisaties waarbij gevraagd wordt naar Henry. Als die organisatie mij niet aanstaat, kan ik gewoon zeggen dat die hier niet woont! ;-)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ben benieuwd hoe dat destijds met Prins Bernhard ging: Bernhard Leopold Frederik Everhard Julius Koert Karel Godfried Pieter en dan nog Van Lippe-Biesterveld ;)
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

dutch_in_seattle schreef:Om nog maar te zwijgen van mijn vier voornamen (die mij als rechtgeaard Brabander zijn gegeven): Henricus Ronaldus Johannes Maria. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om mijn naam op acceptabele wijze op mijn rijbewijs te krijgen. Je volledige naam moet op je rijbewijs staan, maar er was net niet genoeg ruimte: er waren net twee letters te veel.
Dat probleem loop ik ook vaak tegenaan met mijn vier voornamen: Marianne Wilma Louise Margaretha en dan nog de dubbele achternaam met die van mijn man en van mijzelf. Mijn roepnaam is ook nog ietsjes anders. Altijd te weinig ruimte als er formulieren ingevuld moeten worden. Enneh...ik ben geen Brabantse.

@ Tja, als het om het Koninklijk Huis gaat zullen ze er wel niet moeilijk overdoen vermoed ik.... :roll:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dutch_in_seattle schreef:En daar komt nog bij dat mijn roepnaam is afgeleid van mijn tweede voornaam, wat vrij ongebruikelijk is. Dus vliegtickets e.d. staan altijd op naam van Henricus Vandecrommert en soms krijg ik ook telefoontjes van liefdadigsheidsorganisaties waarbij gevraagd wordt naar Henry. Als die organisatie mij niet aanstaat, kan ik gewoon zeggen dat die hier niet woont! ;-)
Bij mij hetzelfde, Petra is een afleiding van mijn tweede naam. Ik gebruik hier mijn eerste naam veel en veel meer, hoewel ik die helemaal niet leuk vind. Maar Amerikanen hebben er net zo goed last van. "Mijn" Rick is afgeleid van Eric, maar het is gebruikelijker, dat het een roepnaam van Richard is. Hij krijgt dus ook regelmatig mail geadresseerd aan Richard of inderdaad iemand, die aan de telefoon naar Richard vraagt. Die hier dus ook niet woont :mrgreen: .
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik wil toch even opkomen voor de computer systemen hier. De meeste computer systemen hebben namelijk helemaal geen problemen met spaties, ij, de, van of andere letters/namen. Het is de menselijke factor die de gegevens invoeren die er hun eigen intepretatie aan geven.

Ik zag het laatste bij de DMV toen de dame daar de "Van" uit mijn achternaam in de "middle name" veld invoerde. Ik heb haar vriendelijk gecorrigeerd en gezegd dat dat bij mijn achternaam hoorde, waarop ze mijn achternaam als een woord in het "last name" invulde. Nogmaals corrigeerde ik haar en zei dat het twee woorden waren, waarop ze protesteerde omdat "the system can't deal with spaces". Ik heb dat weerlegd, ze probeerde het en ze voerde het in. "Wow, it accepted it...", reageerde ze verbaasd. Alles werkte normaal ook nadat het systeem alles had verwerkt, en ook de registration die ik later in de post kreeg had mijn naam correct; geen "computer problemen".

Nogmaals, het is vaak de persoon die de gegevens invoert die problemen heeft, niet het computer systeem. Het zal de computer werkelijk worst zijn of jij Strdouytgy Prostivatoriivtschi Von Xdyrompxxxxzz heet. Het zijn gewoon characters voor de computer; een spatie is voor de meeste (moderne) computer systemen echt niets anders dan de 26 letters uit het alfabet en nog een aantal andere leestekens. Mensen hebben echter een andere interpretatie van wat zij een "naam" beschouwen en het is die menselijke interpretatie die zorgt voor problemen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Absoluut, een persoon ergens bepaalt, dat Rick wel van Richard zal komen, niet de computer.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Loek schreef:Ik wil toch even opkomen voor de computer systemen hier. De meeste computer systemen hebben namelijk helemaal geen problemen met spaties, ij, de, van of andere letters/namen. Het is de menselijke factor die de gegevens invoeren die er hun eigen intepretatie aan geven.
Ik kan voor een deel met je meekomen, maar ik beweer ook helemaal niet dat computers intrinsiek problemen met spaties en voorvoegsels in namen e.d. hebben. Zoals je zelf aangeeft, zijn dat voor computers gewoon bits en bytes, net als alle andere data. Waar het mij om gaat is dat de software (inderdaad door mensen geschreven!) die op de naaminformatie wordt losgelaten om automatisch adresseringen en briefaanheffen en zo te genereren zo veelvuldig faalt. Wanneer een computer bij mijn naam, Ron van de Crommert (ongeacht of dat nou uit één naamveld of twee aparte voor- en achternaamvelden bestaat), komt tot 'De Van' als adressering en 'Dear De' als aanhef, dan is er duidelijk iets mis met het algoritme dat wordt gebruikt om de adressering en aanhef uit de naam af te leiden. (Het lijkt me sterk dat een persoon mijn naam op die manier ergens heeft ingevoerd.) Dat ligt uiteraard niet aan computers als zodanig, maar aan de programmeurs van de software, voor wie iedereen in de V.S. blijkbaar één voornaam, één middle name en een uit één woord bestaande achternaam heeft. Daar wringt 'm mijns inziens de schoen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Computer systemen zullen inderdaad geen problemen hebben met een spaties, maar soms heb je wel dat er door de software bepaalde restricties zijn opgelegd over welke karakters zijn toegestaan. Die restricties zijn vaak bedoeld ter voorkoming van fouten (bv. geen letters in een telefoonnummer), maar dat is niet altijd handig.

Ik heb hier in de VS geen problemen met mijn naam (Nouja, soms is er verwarring over wat nou mijn voornaam en wat mijn achternaam is. Op mijn dossier bij de Medical Services van mijn werk hadden ze van mijn voornaam mijn achternaam gemaakt. En dan is het lang zoeken naar het dossier :lol: ). Wel heb ik soms problemen met mijn VS-adres in Nederland, omdat het adresveld in de meeste systemen te klein is. Toen ik me uitschreef bij de gemeente en mijn nieuwe adres opgaf, stelde de baliemedewerkster voor om maar een deel van het adres te schrappen :roll: . Of postcode-velden die maar 4 cijfers toestaan, dus dan laten ze de postcode maar achterwege. De post kwam uiteindelijk wel aan, maar wel met behoorlijke vertraging omdat iemand bij de postal services handmatig de postcode had moeten opzoeken.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Voordat ik na een week mijn badge kreeg bij de NIH moest ik elke dag een visitor badge aanvragen bij binnenkomst. Op dag 4 vroeg een nieuwe collega me opeens of ik uit Nederland kwam, dus ik zei ja, hij: ik zie het aan je naam; had de beveiligingsbeambte "Sanne Nederlandse" op mijn badge gezet, want dat was volgens haar toch echt mijn naam volgens mijn paspoort...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer