Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
De Teng
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2010, 11:52

Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door De Teng »

Hello all,

dit is de eerste post van mij op het forum. Ik ben de man van SanneN, dus jullie kunnen beide postreeksen bij elkaar kunnen voegen tot een levensloopje. ;)

Ik hoorde van een vriend van me (en kon daar ten dele voor de staat Maryland maar iets over vinden) dat als je met je Nederlandse rijbewijs een auto wil kopen (niet huren) in de VS, dat je dan een specifieke autotest moet doen. Ik heb ook de governmental website wel iets hierover gevonden, maar dat lijkt toegespitst op mensen die überhaupt nog geen rijbewijs hebben. Ik heb 'm al meer dan 10 jaar, dus dat is voor mij niet echt wat waard.

Aangezien een auto 'wel handig' is in de VS en we die vrij snel willen kopen als we daar zijn... iemand hier meer info over?

Thanks!
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door Texas Boy »

Er zijn al diverse Topics hierover geweest en het blijkt per Staat verschillend te zijn, dus mijn ervaring uit Texas is anders dan ik hoor van andere mensen, maakt het niet makkelijker :?
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door SemJes »

Deze pagina had je zeker al gevonden http://www.mva.maryland.gov/Driver-Serv ... tional.htm? Het lijkt in Maryland dus nog wel mee te vallen. Wij gaan naar New York en daar is het heel wat meer werk om je Nederlandse rijbewijs om te zetten, zoals een 5 uur durende pre-licensing course wat eerst gevolgd moet worden.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door Petra/VS »

Weten jullie al zeker, dat je in Maryland gaat wonen? Ik denk niet, dat de regels in Virginia en DC erg anders zijn, daar niet van. Je moet wel een aantal testen doen, maar die rijtest stelt voor mensen, die al een rijbewijs hadden, niet veel voor. Het is zeker geen rijexamen, zoals je dat in Nederland krijgt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door Bandido »

De Teng schreef:Ik heb ook de governmental website wel iets hierover gevonden, maar dat lijkt toegespitst op mensen die überhaupt nog geen rijbewijs hebben. Ik heb 'm al meer dan 10 jaar, dus dat is voor mij niet echt wat waard.
Je moet over het algemeen opnieuw examen doen en vandaar dat wat je op de website ziet inderdaad meer is toegespitst op jongeren zonder rijbewijs. Maar de test zelf is op zich hetzelfde. Nou zeg ik "over het algemeen", maar weet inderdaad dat de landelijke overheid niet zoals in NL rijbewijzen verstrekt, maar de staten afzonderlijk. Er zijn dus geen landelijke regels voor, maar voor zover ik weet moet je in de meeste staten opnieuw je examen doen. En zoals Petra zegt stelt dat niet zoveel voor, zeker niet in vergelijking met NL en al helemaal niet als je al je rijbewijs hebt. Wel is het aan te raden om eens te informeren of het volgen van een paar rijlessen invloed heeft op je verzekeringspremie. En ik snap wel dat je daar waarschijnlijk helemaal geen zin in hebt, maar het kan soms heel veel schelen.
"Keep Georgia On Your Mind"
De Teng
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2010, 11:52

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door De Teng »

Bedankt allemaal. Als een paar van die rijlessen een substantiële premie-verlaging tot gevolg hebben, maakt dat mij niets uit natuurlijk. Even afwegen of het de investering waard is. ;)
De rijtest kan ik niet wakker van liggen, dat komt wel goed. Wel goed om te weten.. wonderlijk soms dat de verschillen tussen de staten zo groot zijn.

Het is redelijk zeker dat we in Maryland gaan wonen ja, regio Rockville/Bethesda. In elk geval verplicht Maryland jou om een 3h durende drug/alcohol-education te volgen. Wel goed dat ze dat doen eigenlijk. Het zal wel bol staan van de moraliserende uitspraken, maar dat moet dan maar.

Wel exciting allemaal... :-P
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door kastelke »

Nu weet ik niet juist hoe dat in de Amerikaanse staten gaat, maar kijk eens na of je, indien je zakt voor de rij-test, men je rijbewijs onmiddellijk intrekt en je je dus enkel nog kan verplaatsen met iemand die wel een geldig rijbewijs heeft. Hier in de Canadese provincies is dat namelijk het geval. En ik hoor toch regelmatig van Nederlanders die hun examen (theorie EN praktijk) over moeten doen. Je kan dan beter zorgen dat je partner niet diezelfde dag of week een test heeft, want als hij/zij ook zakt, dan zal je je per taxi moeten verplaatsen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
SanneN
Amerikakenner
Berichten: 592
Lid geworden op: 28 sep 2010, 17:39
Locatie: Friese platteland

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door SanneN »

Wat ik niet helemaal snap is of je nu wel of niet eerst je Amerikaanse rijbewijs moet halen voordat je een auto koopt. Het idee is dat we dat namelijk vrij snel (lees week 1) willen gaan doen, aangezien huren best prijzig is. Of is dat weet staat-afhankelijk?
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door ned in MO »

Toen ik emigreerde (15 jaar geleden) had ik mijn auto op nederlands rijbewijs gekocht.

Ik was gezakt voor examen maar mocht gewoon rijden op het nederlandse.
Echter wel zo snel mogelijk dat amerikaanse papiertje halen.
Na een jaar je amerikaanse te hebben ging bij mij de verz premie fors naar beneden

Of het nu nog zo is en of het voor alle staten geldt?
Geen idee
Gebruikersavatar
guinevere
Amerika-expert
Berichten: 1646
Lid geworden op: 28 aug 2007, 01:49
Locatie: MD

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door guinevere »

Ik heb de gewone test voor je rijbewijs in Maryland gedaan (heb nooit een rijbewijs gehad in NL) en zowel theorie als praktijk waren een eitje. Ik kan helaas mijn oude theorieboekje niet meer vinden anders had ik het op kunnen sturen, maar met een paar uur studeren ken je het wel zo'n beetje.
Afbeelding
JanouGeraats
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2018, 04:52
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door JanouGeraats »

SanneN schreef:Wat ik niet helemaal snap is of je nu wel of niet eerst je Amerikaanse rijbewijs moet halen voordat je een auto koopt. Het idee is dat we dat namelijk vrij snel (lees week 1) willen gaan doen, aangezien huren best prijzig is. Of is dat weet staat-afhankelijk?

Hallo Sanne,

Ik ben erg benieuwd hoe het jouw verkopen is? Heb je uiteindelijke een auto gekocht met een Nederlandse rijbewijs en kreeg je dit ook geregistreerd bij DMV?

Groet,
janou
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door knaapje »

Sanne is in 2012 voor het laatst op dit forum geweest.
Misschien kan je haar via een PB bereiken.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere t

Bericht door Big Al »

JanouGeraats schreef:
SanneN schreef:Wat ik niet helemaal snap is of je nu wel of niet eerst je Amerikaanse rijbewijs moet halen voordat je een auto koopt. Het idee is dat we dat namelijk vrij snel (lees week 1) willen gaan doen, aangezien huren best prijzig is. Of is dat weet staat-afhankelijk?

Hallo Sanne,

Ik ben erg benieuwd hoe het jouw verkopen is? Heb je uiteindelijke een auto gekocht met een Nederlandse rijbewijs en kreeg je dit ook geregistreerd bij DMV?

Groet,
janou
"De DMV" bestaat niet; er zijn er meer dan 50. Elke staat, district en territorium is weer net iets anders.

In Massachusetts mocht ik wel een auto kopen (en daarover belasting en registratiekosten betalen), maar ik mocht zelf niet in mijn auto rijden...
Anderen mochten dat wel en ik mocht ook in hun auto's rijden. Daarom heb ik toen maar snel mijn rijbewijs in MA gehaald. Dat is hier inderdaad zoiets van "ik ga deze week even mijn rijbewijs halen" zodat ik in het weekend zelf kan rijden. Overigens moet je wel in de staat wonen waar je het rijbewijs wilt halen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door hemmie »

@JanouGeraats, in welke staan woon je (ga je wonen)? Misschien heeft iemand ervaring met die staat. In TX is het geen probleem een auto te kopen met Nederlands rijbewijs, al deden ze wel moeilijk over de proefrit.
Terug in Texas!
JanouGeraats
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2018, 04:52
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door JanouGeraats »

Ik heb inmiddels een auto gekocht & geregistreerd en ik heb ook een verzekering. Geico, zegt echter dat ik niet persee een rijbewijs van hier hoeft te halen aangezien ik maar tot augustus blijf. Ik weet nu niet zo goed of ik wel of niet een rijbewijs van deze staat moet gaan halen. Ik woon in Virginia.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door Old Faithful »

Misschien is dit op jou van toepassing:
Non-Residents

If you are a non-resident temporarily living in Virginia, you may drive with your home state or country driver's license and license plates for no more than six months. This does not apply to commercial vehicle drivers. If you become gainfully employed, you are required to hold a Virginia driver's license.

If you are serving a full-time church service or proselyting mission of not more than 36 months, not gainfully employed and the owner(s) of a vehicle that is titled and registered in another state, you are not required to title or register your vehicle in Virginia.

For more information, visit your local DMV customer service center or contact us.
Bron: https://www.dmv.virginia.gov/drivers/#eligibility.asp
Groet,

Old Faithful
USAMike
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2018, 21:33
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door USAMike »

Je hebt in Amerika geen rijbewijs, kentekenplaat of verzekering nodig om een auto te rijden.
Je hebt het recht om je te vervoeren. Een auto besturen is geen privilege, maar een recht.

Dit heet "The right to travel".
De DMV is gewoon een commerciele instantie welke gewoon geld wil, dus deze zal anders beweren.
Zolang je geen commercieel vervoer doet, maar je verplaatst van A naar B, kan je gewoon een auto besturen.


https://www.lawfulpath.com/ref/DLbrief.shtml
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door Hockey »

Pardon @usamike? Beweer je nu serieus dat je in de VS mag auto rijden zonder dat je een rijbewijs of dat deze verzekerd is?
USAMike
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2018, 21:33
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door USAMike »

@Hockey

Als je de wetboeken hebt gelezen en het Youtube filmpje bekijkt, dan heb je je antwoord
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Auto kopen, license nodig naast rijbewijs? Evt andere tips?

Bericht door Hockey »

Je plaatst iets wat tegen alle logica ingaat, en brengt dat een YouTube filmpje als bewijs en geeft daarna geen antwoord als er vragen komen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer