Help bij promoveren in VS

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
usaphd
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2010, 22:54

Help bij promoveren in VS

Bericht door usaphd »

Beste Amerika-deskundigen,

Ik ben onlangs afgestudeerd en nou lijkt het me geweldig om te gaan promoveren aan een Amerikaanse top-universiteit. Daar zou ik dan volgend “schooljaar” aan willen beginnen en dat betekent dat de inschrijfdeadlines al akelig dichtbij beginnen te komen. Naast de aanmelding bij verschillende universiteiten, moeten er nog andere dingen geregeld worden, zoals financiering, huisvesting en een visum. Helaas heb ik er erg veel moeite mee om over dit alles duidelijke informatie te vinden en nou hoop ik dat jullie daar misschien een beetje mee kunnen helpen. Dit wordt misschien een wat lange post en het is niet mijn bedoeling om iemand hier met heel veel werk op te zadelen, dus alle ervaringen, tips en links zijn van harte welkom. De antwoorden op veel van mijn vragen zullen ook per opleiding of universiteit verschillen, maar ik denk dat alle informatie die ik kan krijgen handig kan zijn.

Promoveren in Amerika
Ik heb altijd redelijk makkelijk kunnen leren en heb onlangs mijn master cum laude gehaald. Het lijkt me geweldig om me verder te ontwikkelen aan een echte top-universiteit in het land dat voorop loopt in mijn vakgebied. In Nederland is het PhD/promotie-traject eigenlijk gewoon een baan als (beginnend) onderzoeker waar je pas na je master aan kunt beginnen, maar in Amerika lijkt het meer een studie te zijn die je na je bachelor doet. Enkele mensen hebben daarom gesuggereerd dat een Amerikaanse PhD (van een topuniversiteit) misschien wel helemaal niet zoveel beter is dan een Nederlandse. Hoe denken jullie hier over?
Verder vroeg ik me af of iemand misschien weet in hoeverre een Amerikaans PhD-traject inderdaad “alleen maar” studie is en in hoeverre je ook echt bezig bent met (zelfstandig) onderzoek zoals in Nederland. En is het gebruikelijk/logisch/denkbaar dat ik vakken/jaren over kan slaan omdat ik al een master heb?

Aanmelden
Hoewel ik de sites van de meeste universiteiten niet direct heel overzichtelijk vind, kan ik meestal de aanmeldingsprocedure wel vinden. Ik vroeg me echter af of jullie denken dat een Nederlander met cum laude master en redelijk wat Teaching Assistant ervaring veel kans maakt om binnen te komen bij universiteiten als MIT, Harvard, Yale, Stanford, etc. Ik ben wel van plan om me aan te melden bij meerdere universiteiten om mijn kansen te spreiden, maar ik ben toch wel benieuwd naar hoe kieskeurig dit soort universiteiten zijn.

Financiering
Ik heb al wel gezien dat opleidingen aan het soort universiteiten waar ik aan denk ontzettend duur zijn. Ik en mijn ouders hebben niet heel veel geld om hier aan te besteden, dus om dit te kunnen doen, moet ik een flinke beurs en/of inkomsten hebben. Ik heb hier helaas maar weinig over kunnen vinden. Het lijkt er op dat in Amerika vooral beurzen worden gegeven aan Amerikanen en dat beurzen in Nederland vooral zijn gericht op studenten (en in Nederland ben ik dat niet meer), en bovendien maar voor kortere tijd zijn en ook niet hoog genoeg om alles te kunnen betalen. Misschien kan ik Teaching/Research Assitant werk doen, maar die opleidingen zijn zo duur dat ik nooit genoeg kan verdienen om dat te betalen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan regelen? Wat is gebruikelijk?

Huisvesting
Dit zal erg verschillend zijn per universiteit of locatie, maar weet iemand of het moeilijk is om dit te regelen? Is het makkelijk om iets te vinden, en is het duur? Moet je het zelf regelen, of helpt de universiteit hier vaak bij? En in dat laaste geval: zit je dan meestal met een ander iemand op 1 kamer (en kun je daar dan onder uit, want daar heb ik dus echt geen zin in)?

Visum
Ik neem aan dat ik gewoon een F-1 visum moet hebben. Het lijkt er op dat ik eerst moet wachten tot ik ben geaccepteerd op een universiteit en financiering en huisvesting heb geregeld, omdat ik anders toch niet in aanmerking kom voor dit visum. Klopt dat? En wordt dat dan niet een beetje kort dag met de aanvraag?

Als je tot hier hebt gelezen: bedankt voor je tijd! Ik hoop dat je misschien enkele tips voor me hebt. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door goldenhills »

Ik zou bij meerdere universiteiten aanmelden. Da's ook gebruikelijk. En er zijn zeker mensen met een Master uit Nederland die een PhD plek in de USA bemachtigen bij een top-universiteit (ik ben met zoiemand getrouwd :wink: ).

Over de visumprocedure zou ik me niet zo'n zorgen maken. Als je eenmaal een plek hebt en de financiering is rond gaat het allemaal vrij snel.

Financiering kan erg lastig zijn. Voor je visum moet je kunnen aantonen dat je het hele bedrag (bijv. 4 jaar, $25K tuition + $20k expenses p.j. = $180k) tot je beschikking hebt (of gaat krijgen). Beurzen en baantjes zijn moeilijk vantevoren te regelen, en zijn dus geen bewijs zolang er niets zwart op wit staat. De uiteindelijke kosten komen vaak lager uit doordat je Fellowships, TAs (vaak ook nog eens reden voor tuition reduction) of RAs binnenhaalt. TAs en RAs kosten overigens ook weer veel tijd, en zonder de tuition reduction zijn ze financieel soms niet de moeite waard omdat je er dan langer over doet.

Een mogelijkheid is om een PhD te doen bij een prof. met een research grant. Dan krijg je ook vaak een tuition reduction of zelfs tuition waiver, en een kleine vergoeding voor je levensonderhoud. Dat scheelt dus enorm in de kosten. Hiervoor zul je waarschijnlijk zelf op zoek moeten naar een prof. in je vakgebeid. Kijk natuurlijk ook of je via profs van je huidige universiteit contact kunt leggen.

De regels rondom vrijstelling van vakken en studieduur verschillen hier zelfs per faculteit, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Tenminste 4 jaar promoveren na een Master gedaan te hebben is zeker niet ongebruikelijk.

Er zijn zeker Nederlandse universiteiten die minstens zo goed zijn als top universiteiten hier (bijv. TU Delft doet niet onder voor Stanford), maar dat hangt erg van het vakgebied af. Als je graag nog even in de academische wereld wilt blijven is een Nederlandse PhD en dan een post-doc in de USA een financieel aantrekkelijk alternatief.
Gebruikersavatar
USA2004
Amerikakenner
Berichten: 913
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36
Locatie: Arlington, VA
Contacteer:

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door USA2004 »

goldenhills schreef:Er zijn zeker Nederlandse universiteiten die minstens zo goed zijn als top universiteiten hier (bijv. TU Delft doet niet onder voor Stanford), maar dat hangt erg van het vakgebied af. Als je graag nog even in de academische wereld wilt blijven is een Nederlandse PhD en dan een post-doc in de USA een financieel aantrekkelijk alternatief.
Ik wil wel geloven dat dat in bepaalde vakgebieden zo is, maar over het algemeen denk ik dat je TU Delft niet direct met Stanford kunt vergelijken.

Van een artikel van TU Delft zelf (http://www.delta.tudelft.nl/en/archive/ ... king/21797)

"Dutch universities have seen their performance drop according to the 2010 World University Rankings, published by the Times Higher Education (THE) supplement. ... In the THE ranking of the world's Top 200 universities, TU Eindhoven is ranked highest among Dutch universities, at 114th. Delft is ranked 151st. ... The US is home to the world's top five universities (Harvard, California Institute of Technology, MIT, Stanford and Princeton), with Cambridge and Oxford sharing sixth place on the ranking. "

Uiteraard zijn globale vergelijkingen tussen universiteiten ingewikkeld, maar ik denk dat je wel in zijn algemeenheid kan zeggen dat Stanford een stuk beter is dan TU Delft. (lijst U.S. News: http://www.university-list.net/rank.htm)
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door goldenhills »

Tja, rankings.... Bij het kiezen van een universiteit moet je goed uitzoeken hoe deze scoort op de punten die je zelf belangrijk vindt. Zo zijn universiteiten die erg hoog aangeschreven staan op het gebied van onderzoek niet noodzakelijk een goeie plek om een Bachelor of zelfs een Master te halen. Les geven of onderzoek doen is heel iets anders. Sommige faculteiten of onderzoeksgroepen zitten in de wereldtop, terwijl de universiteit als geheel niet in de top-50 staat. Op sommige plekken worden zelfs post-docs voor stomme klusjes gebruikt en kunnen geen zelfstandig onderzoek doen, laat staan als je PhD student bent. Hangt allemaal erg af van de prof waar je bij promoveert.

Uiteraard staat een degree van een ivy league universiteit mooi op je CV, maar ik zou toch vooral een promotie doen die uitdagend en interessant is en relatief veel eigen vrijheid biedt. Maar da's heel persoonlijk natuurlijk. :D
Laatst gewijzigd door goldenhills op 05 nov 2010, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SanneN
Amerikakenner
Berichten: 592
Lid geworden op: 28 sep 2010, 17:39
Locatie: Friese platteland

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door SanneN »

Ik denk persoonlijk dat je PhD in Nederland meer waard is. Je doet meer (zelfstandig) onderzoek terwijl je in de VS vooral aan het studeren bent. Je moet je voorstellen dat je jouw master hier al overeen komt met een PhD op een "mindere" universiteit in de VS. Ik heb er voor gekozen om na mijn PhD in Nederland naar de VS te gaan voor een PostDoc, dan kun je echt meedoen met het onderzoek op hoog nivo. Wat ook gebeurt is dat je een PhD in Nederland doet en afpreekt met je baas hier dat je een jaar naar een topintituut in de VS gaat tijdens de 4 jaar (bijvoorbeeld jaar 3 of 4). Je hebt dan wel de ervaring van daar maar wel je Nederlandse PhD (die internationaal hoog aangeschreven staat). In welk vakgebied ben je trouwens afgestudeerd? Het is wellicht een goed idee om eens met een van je docenten hier over te praten, zij kennen "het veld" natuurlijk veel beter. Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
choco
Amerikafan
Berichten: 297
Lid geworden op: 18 mar 2010, 20:44
Locatie: Washington, DC

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door choco »

In sommige vakgebieden (bv. Clinical Psychology) schijnt het echt heel erg moeilijk te zijn om een plek in graduate school te krijgen. Veel bachelors gaan dan ook niet meteen na hun bachelor naar grad school, maar proberen eerst hun cv verder op te bouwen door een paar jaar werkervaring op te doen bij vooraanstaande onderzoekers (en dat is dan nog geen garantie).
Ik vraag me inderdaad af of een Amerikaanse PhD beter is dan een NL PhD...ik denk van niet eerlijk gezegd. Grad students moeten veel meer onderwijs volgen naar mijn idee, en dat gaat ten koste van onderzoekstijd. Hun proefschrift bevat vaak alleen ongepubliceerde hoofdstukken, terwijl je in NL je boekje vult met papers die al gepubliceerd zijn danwel gesubmit naar tijdschriften.
En aangezien je ook een grote zak geld moet meenemen als je in de VS wilt promoveren, dan zou ik ook zeggen dat je dan beter in NL kan promoveren en daarna een postdoc in de VS kan gaan doen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door FlipjeBTiel »

usaphd schreef:In Nederland is het PhD/promotie-traject eigenlijk gewoon een baan als (beginnend) onderzoeker waar je pas na je master aan kunt beginnen, maar in Amerika lijkt het meer een studie te zijn die je na je bachelor doet.
Ook in NL kun je aan een promotie werken als je alleen HBO op zak hebt, alleen zijn je kansen om aangenomen te worden een stuk minder. In Amerika is het niet zozeer meer studie, alleen dat de studie niet vrijblijvend is zoals in NL, vooral de eerste paar jaar.
usaphd schreef:Enkele mensen hebben daarom gesuggereerd dat een Amerikaanse PhD (van een topuniversiteit) misschien wel helemaal niet zoveel beter is dan een Nederlandse. Hoe denken jullie hier over?
Hangt ervan af wat je doel is. Als je nadien in Amerika aan het werk wilt, dan is een Ivy-league papiertje ordes van grootte meer waard dan wat je ook maar gedaan kunt hebben in NL. Niet zozeer de werkelijke waarde (want dat ligt tenslotte aan jezelf), maar de percepties van buitenstaanders, inclusief zulke mensen die je zullen aannemen, klanten (als je in het bedrijfsleven gaat werken), en funding agencies (in academia).
usaphd schreef:Ik vroeg me echter af of jullie denken dat een Nederlander met cum laude master en redelijk wat Teaching Assistant ervaring veel kans maakt om binnen te komen bij universiteiten als MIT, Harvard, Yale, Stanford, etc.
Hangt van je vakgebied af. In het algemeen ligt de lat wel hoger voor buitenlandse studenten, deels vanwege een perceptie-probleem, deels omdat je waarschijnlijk in aanmerking wilt komen voor allerlei subsidies zoals behuizing.
usaphd schreef:Ik heb al wel gezien dat opleidingen aan het soort universiteiten waar ik aan denk ontzettend duur zijn. Ik en mijn ouders hebben niet heel veel geld om hier aan te besteden, dus om dit te kunnen doen, moet ik een flinke beurs en/of inkomsten hebben. Ik heb hier helaas maar weinig over kunnen vinden.
Varieert van uni tot uni en verschilt per vakgebied. In exacte vakken b.v. heb je een grotere kans dat de universiteit een beurs beschikbaar wil maken.
usaphd schreef:Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan regelen? Wat is gebruikelijk?
Lening.
usaphd schreef:Dit zal erg verschillend zijn per universiteit of locatie, maar weet iemand of het moeilijk is om dit te regelen?
Dat eerste. Campus-locaties of gesubsidieerde huizen zijn redelijk normaal, vooral als je een gezin hebt.
usaphd schreef:Ik neem aan dat ik gewoon een F-1 visum moet hebben. ... En wordt dat dan niet een beetje kort dag met de aanvraag?
Ik heb ook mensen op J-1 gezien. In beide gevallen heb je papierwerk van de universiteit nodig, dus daar zul je op moeten wachten. Kan uiteindelijk redelijk snel geregeld worden (de grootste hold-up is waarschijnlijk het consulaat in NL).
usaphd schreef:Als je tot hier hebt gelezen: bedankt voor je tijd! Ik hoop dat je misschien enkele tips voor me hebt.
Mijn tip is dat elke uni waarin je geinteresseerd bent, meerdere mensen aangesteld heeft bij wie je met al je vragen terecht kunt, omdat dat hun werk is. Maak er gebruik van. :)

Gr., Flipje
usaphd
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2010, 22:54

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door usaphd »

Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe!
goldenhills schreef:Financiering kan erg lastig zijn. Voor je visum moet je kunnen aantonen dat je het hele bedrag (bijv. 4 jaar, $25K tuition + $20k expenses p.j. = $180k) tot je beschikking hebt (of gaat krijgen). Beurzen en baantjes zijn moeilijk vantevoren te regelen, en zijn dus geen bewijs zolang er niets zwart op wit staat. De uiteindelijke kosten komen vaak lager uit doordat je Fellowships, TAs (vaak ook nog eens reden voor tuition reduction) of RAs binnenhaalt. TAs en RAs kosten overigens ook weer veel tijd, en zonder de tuition reduction zijn ze financieel soms niet de moeite waard omdat je er dan langer over doet.

Een mogelijkheid is om een PhD te doen bij een prof. met een research grant. Dan krijg je ook vaak een tuition reduction of zelfs tuition waiver, en een kleine vergoeding voor je levensonderhoud. Dat scheelt dus enorm in de kosten. Hiervoor zul je waarschijnlijk zelf op zoek moeten naar een prof. in je vakgebeid. Kijk natuurlijk ook of je via profs van je huidige universiteit contact kunt leggen.
Naar aanleiding van het bovenstaande (ook de andere berichten), vraag ik me een beetje af in hoeverre een PhD in Amerika bestaat uit studeren en in hoeverre uit onderzoek. Ben je de eerste jaren bezig met vakken volgen (misschien vergelijkbaar met de master in Nederland) en de laatste jaren met onderzoek (vergelijkbaar met promoveren hier)? Want de informatie die ik hier over vind, vind ik een beetje verwarrend. Soms lijkt het net alsof je gewoon onderzoek gaat doen (en dan lijkt het me ook logischer om individuele professors te benaderen), en soms alsof je vooral vakken volgt. Ik weet niet of jullie hier heel veel over kunnen zeggen, of dat het echt heel erg per opleiding verschilt. Het benaderen van individuele professors lijkt me in ieder geval sowieso wel een goed idee, al is het alleen maar om de kans op toelating te vergroten.

Qua financiering denk ik uit deze berichten op te maken dat ik dus echt ook een grant of een waiver moet hebben, want ik heb er gewoon geen (tien/honderd)duizenden euro's voor over, ook niet als ik die eerst kan lenen.

Verder heb ik zelf wel het idee dat een Amerikaanse topuniversiteit in de regel beter zal zijn dan een Nederlandse, omdat in Nederland alle universiteiten volgens mij zo'n beetje op hetzelfde (ook wel vrij redelijk hoge) niveau zitten. In mijn vakgebied lijkt dit al helemaal zo te zijn (ik denk dat minstens drie kwart van de artikelen die ik tijdens mijn studie heb gelezen uit de VS kwam). Maar dat gevoel heb ik wel vooral over de bachelor en master en ik heb eigenlijk geen idee over het relatieve niveau van het promoveren. Ik vind het in ieder geval erg interessant om de berichten hier te lezen.

Nogmaals bedankt!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door FlipjeBTiel »

usaphd schreef:Ben je de eerste jaren bezig met vakken volgen (misschien vergelijkbaar met de master in Nederland) en de laatste jaren met onderzoek (vergelijkbaar met promoveren hier)?
In het vakgebied waar ik hier bekend mee ben, is dat inderdaad zo.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
SanneN
Amerikakenner
Berichten: 592
Lid geworden op: 28 sep 2010, 17:39
Locatie: Friese platteland

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door SanneN »

Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je zelf wilt. Als je je inschrijft op een graduate school zal je 1 van de velen zijn die aandacht van de prof wilt en zal je echt weer moeten studeren. Ik weet niet of dat beter is als je direct een prof aanspreekt (of via je NL universiteit waar je bent afgestudeerd).

Dat een Amerikaanse universiteit per definitie beter is dan een NL daar ben ik het zeker niet mee eens. In NL zijn er erg veel verschillen. In het onderwijs merk je dat misschien niet zo. Maar wat onderzoek betreft zijn er veel verschillen. Als jij onder een goede (internationaal bekende prof) promoveert dan is dat zeker goed en niet slechter dan een uit de VS.

Probeer eens via via promovendi in de VS (in jouw vakgebied) te ontmoeten. Zij kunnen je meer vertellen hoe het gaat waarschijnlijk, want het zal een groot verschil zijn of jij theoretische fysica of psychologie hebt gestudeerd!
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Help bij promoveren in VS

Bericht door DixieChick »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hier al gezegd is. Je moet bedenken dat om -na- je PhD interessant te zijn voor werkgevers, je al wel wat gepubliceerd moet hebben. In de VS kan dit moeilijker zijn, omdat je als PhD minder onderzoekstijd krijgt. Je begint daar vaak met +/- twee jaar course work (vakken volgen) en dan twee jaar thesis schrijven. In die periode heb je niet zoveel tijd om onderzoeken uit te voeren, te bechrijven, en te publiceren. In Nederland (in sommige vakgebieden) heb je 4-5 jaar van alleen maar onderzoek, en dus meer kans om te publiceren. Als je in Nederland gepromoveerd bent, en een aantal goede publicaties hebt gedaan, dan zal je aanname in de VS (afgezien van visa-perikelen) niet zo gek veel uitmaken.

Wat me wel opvalt, je zegt dat je dit jaar nog je aanmelding wilt doen - mag ik dan aannemen dat je de GRE/GMAT/MCAT/etc al gedaan hebt (de test die je moet doen voor admissions into graduate school), evenals je TOEFL? De laatste zal waarschijnlijk niet al te moeilijk zijn, de eerste kan redelijk pittig zijn, en veel Amerikanen nemen deze test meerdere kerenom een zo hoog mogelijke score te krijgen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer