Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Korte wandeling GC; South Kaibab of Bright Angel trail

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ericvdvlugt
Amerika-ontdekker

Korte wandeling GC; South Kaibab of Bright Angel trail

Bericht door ericvdvlugt »

Ik wil volgende maand een korte wandeling maken bij de Grand Canyon.
Ik ben jong en in goede conditie maar in verband met de te verwachten hoge temperatuur lijkt mij een uurtje of 2 tot 4 meer dan genoeg.
Nu twijfel ik tussen de South Kaibab Trail en de Bright Angel Trail.
Dit is wat ik vind aan info:

Bright Angel Trail (steep, but popular)The most popular trail into the canyon begins west of Bright Angel Lodge. Upper portion has some afternoon shade. Water available year-round at Indian Garden and Plateau Point (subject to line breaks).1 ½-Mile Resthouse

South Kaibab Trail (steep with expansive views)
Trail begins south of Yaki Point; you must ride the free shuttle bus to the trailhead. Best views for a relatively short hike, but no water. Upper portion of the trail subject to strong afternoon sun. Signs identifying these turn-around spots may not be in place.

Ik begrijp van verslagen en forum berichten dat BAT de meest populaire is, maar is dit daarmee ook de meest interessante? Zijn de views van de SKT interessanter? heb je daar inderdaad meer last van de zon (hitte). Welke van de 2 is het zwaarst?
Ik zou overigens beide ongeveer tot de eerste stop lopen (BAT: 1 ½-Mile Resthouse en SKT: Ooh Aah Point)

Wie kan mij helpen de knoop door te hakken?
jta
Amerika-expert

Re: Korte wandeling GC; South Kaibab of Bright Angel trail

Bericht door jta »

hallo,

ik zou mijn tijd niet verdelen tussen een stukje van beide trails, eens wat dieper afdalen is heel indrukwekkend. Een paar dagen geleden hier op het forum nog gelezen dat het SKT mooier is dan BAT ( ga proberen die post terug te vinden). SKT zal ook minder druk zijn dan het inderdaad populaire BAT ( zeker tot het eerste resthouse )waar je af en toe ook een muilezeltrein moet laten passeren. Heb twee weken terug de BAT afgestapt tot aan Indian Springs ( 5,2 miles).De moeite waard maar alhoewel het nog maar mei was tijdens de terugkeer toch al bepaald heel warm. Tot het 3 miles resthouse en terug ( met stop aan 1,5 miles resthouse, ook water) is een toffe dagwandeling ( met picnic) die makkelijk te doen is voor iemand met enige conditie. SKT niet zelf gedaan maar ik denk dat het mooier maar ook zwaarder zal zijn ( en nog warmer, zeker in juli zou ik zeker niet aanraden daar in de namiddag te wandelen )

Wat tijden :
- start tot 1,5 miles resthouse in ongeveer 45 minuten ( afhankelijk hoelang en hoeveel fotostops je maakt)
- 1,5 tot 3 miles resthouse idem

Opvallend : terug naar boven stappend was natuurlijk veel vermoeiender ( vooral door de hitte) maar toch deden we er niet zoveel langer over ( en zeker niet het dubbele zoals meestal aangegeven wordt).
Tot slot : je moet vooral weten wat je aankan, we hebben daar om 8u00 's avonds nog ,,lijken" zien boven komen die waarschijnlijk hun eigen naam niet meer wisten. En onderweg een paar wenende mensen die het echt niet meer zagen zitten en duidelijk niet meer geloofden dat ze nog gingen boven raken.

Jacques
MichelH
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door MichelH »

Ik heb alleen de Bright Angel trail gelopen. Als je vroeg start loop je naar beneden alleen maar in de schaduw, naar boven loop je wat meer in de zon en wordt het al snel warm. Zorg dat je in laagjes kleedt, 's morgens is het best koud. Kan me herinneren dat ik voordat ik aan de trail begon nog een muts heb gekocht, maar die had ik 's middags echt niet meer nodig. Als je tot aan het eerste keerpunt loopt, reken dan op 45 minuten naar beneden en het dubbele naar boven. De kleuren in de canyon veranderen snel en in de canyon krijg je ook beter een indruk van hoe groot en nu daadwerkelijk is. Welke van de 2 trails je ook pakt, het zal indrukwekkend zijn.
ericvdvlugt
Amerika-ontdekker

Ik zie nu dat het zo te lezen is dat ik beide trails een stukje wil lopen, maar dat is niet het geval. Ik wil 1 van beide lopen, daarom is een vergelijking belangrijk.
Ik kon zo snel geen relevant topic vinden hierover.
Ik vermoed dat SKT mooier utzicht biedt, maar ik ben benieuwd of die ook flink pittiger is.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Fodor's classificeert de BAT als moderate en de SKT als difficult. Ik heb alleen ervaring met een stukje van de BAT, dus kan geen vergelijking maken.
Ik denk dat ik voor de SKT zou gaan, maar dan wel zo vroeg mogelijk. En met heel erg veel water.
Je kunt ook altijd ter plekke dit soort vragen voorleggen aan een ranger. Langs het visitor center gaan is sowieso verstandig, om te informeren naar de beschikbaarheid van water als je de BAT gaat doen.

Ik heb eens een prachtig filmpje gezien over de Hermit trail, maar die is nog wat moeilijker. En gevaarlijker.

Marianne
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

martinenelsa
Amerikafan

Bericht door martinenelsa »

ericvdvlugt schreef:Ik vermoed dat SKT mooier utzicht biedt, maar ik ben benieuwd of die ook flink pittiger is.
We hebben Bright Angel nooit gelopen, maar SKT is echt niet zo heel erg lastig. Alleen begin heeft een aantal switch backs en je kunt er ezels tegenkomen, maar verder is het voordeel juist dat je meer schaduw hebt en dichter bij de canyon bent omdat je minder over plateaus loopt. Als we een volgende keer gaan zou ik zeker weer de SKT nemen.
1997 USA Zuidwest, 2000 USA Denver-Seattle, 2001 Alaska, 2004 USA Denver-Las Vegas, 2009 USA Oregon en Yellowstone
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Hier wat info: http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/u ... bTrail.pdf

en

http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/u ... lTrail.pdf

BA hebben wij (deels) een aantal jaar geleden gedaan. SK gaan wij (deels) as. augustus doen. Ik begrijp dat SK de mooiste vergezichten heeft maar minder (of helemaal geen..) schaduw.
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
hostewim
Amerikafan

Bericht door hostewim »

2 jaar geleden heb ik bright angel gedaan tot plateau point, 20km round trip
gisteren heb ik south kaibab gedaan tot de rivier en bright angel omhoog, mijn gps gaf 27km aan.
nu, south kaibab geeft je de mooiste vergezichten en is ook een stuk korter, maar ik denk dat deze trail minder lastig is om omhoog te gaan dan bright angel. MAAR, south kaibab heeft geen water en geen schaduw!!!
als je nog nooit een hike gemaakt hebt in de canyon zou ik bright angel nemen.
zorg vooral dat je voldoende eten en drinken bij je hebt, een hoedje dat je kan nat maken doet ook wonderen. rust voldoende!
jta schreef:je moet vooral weten wat je aankan, we hebben daar om 8u00 's avonds nog ,,lijken" zien boven komen die waarschijnlijk hun eigen naam niet meer wisten. En onderweg een paar wenende mensen die het echt niet meer zagen zitten en duidelijk niet meer geloofden dat ze nog gingen boven raken.

Jacques
je moet idd weten wat je aankan, maar ben gisteren ook pas om 19u boven gekomen, voldoende rusten eten en drinken! ik ben 8.30 south kaibab begonnen, was rond 11u aan de rivier zonder echt veel stops te maken. daar heb ik een pauze genomen van 1u, dus om 12u richting indian gardens. rond half 3 was ik aan indian gardens daar een pauze van een uur. 15u30 naar de top zodat ik rond 19u boven was. onderweg en aan de resthouses ook voldoende rust genomen.
deze hike moet je natuurlijk niet maken als ge nog nooit de canyon in bent gegaan.
nog 2 dagen en ik start de rim to rim, maar niet in 1 dag...
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

2 jaar geleden heb ik bright angel gedaan tot plateau point, 20km round trip
gisteren heb ik south kaibab gedaan tot de rivier en bright angel omhoog, mijn gps gaf 27km aan.
In ieder geval een fantastische, straffe wandeling die zeker niet voor iedereen weggelegd is. Voor wie minder ervaring heeft is een stukje SK ( = mooiste wandeling) blijkbaar best aan te raden als heel vroege wandeling zodat je nog voor de middag ( wegens gebrek aan schaduw en water) opnieuw boven bent.

Jacques
elkur
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door elkur »

Wij hebben enkel nog maar de Bright Angel Trail gedaan tot aan Indian Gardens. Dit was in september en de temperatuur was redelijk.
We waren om 7u30 vertrokken (1u na sunrise) en rond 10u bij Indian Gardens. Daar hebben we een klein uurtje gerust en om 14u waren we terug boven. Wij hebben dus ook niet veel langer gedaan over de uphill dan de downhill en dit dan vooral nog doordat ik trager stap dan mijn vriend die meestal op mij moest wachten.

Ik kan de vergelijking niet maken, maar als anderen zeggen dat er geen schaduw is op de South Kaibab zou ik toch de bright Angel trail aanraden. Van zodra de zon op mijn bol brandde, was ik heel blij met elke 2m dat ik in de schaduw kon lopen.
Met 2u kan je naar het 1,5mi punt en terug maar wij vonden het mooier naarmate we dieper de canyon in kwamen. Met 4u moet het 3mi punt lukken. Maar als je vroeg genoeg vertrekt zou ik Indian Gardens aanraden, dan krijg je al een heel ander beeld dan bovenaan.
Maar zoals anderen al zeiden: weet wat je aankan, weet hoe goed je tegen de hitte kan, kijk naar het weerbericht (hangt ook uit aan het visitor centre) en voldoende eten en drinken meenemen!! Als je een slechte drinker bent zoals ikzelf verplicht jezelf dan om vb. elk half uur te stoppen om te drinken.

Veel plezier ermee,
elke
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

Wij hebben enkel nog maar de Bright Angel Trail gedaan tot aan Indian Gardens.
En als je rond de middag in Indian Gardens bent is het een formidabele plaats voor een picnic, onder de bomen, in het gezelschap van eekhoorntjes, hagedissen, herten...

Jacques
ericvdvlugt
Amerika-ontdekker

Ik denk dat het. ondanks mijn voorkeur voor de South Kaibab Trail, toch de Bright Angel Trail wordt, en dan met name vanwege de schaduw. We zijn dan pas 2 dagen in de States dus helemaal geacclimatiseerd zullen we nog niet zijn vrees ik.
Indian Gardens lijkt mij dan een mooie lunchplek.
Hartelijk dank voor jullie input!
hostewim
Amerikafan

Bericht door hostewim »

Ik vindt het grebruik van een camelbag o.i.d. Erg aan te raden. Zo kan je onderweg constant kleine slokjes drinken. Reken dat je een halve liter per uur op drinkt, je hebt het echt nodig als het warm is.
"stay cool" maak je hoedje nat, een vochtige doek in je nek (vb buff of keukenhanddoek) doet wonderen.
Wanneer je voelt dat je moe wordt of het moeilijker wordt doe je backpack uit en zet je op de grond, al is het maar voor 3 minuten, het zal opnieuw een stuk makkelijker gaan.

Als je Indian garden bent op een mooi uur kan je makkelijk naar plateau point, je kan daar de collorado zien en het stuk tot daar is bijna "vlak".

Hopelijk heb je er iets aan

greetz Wim
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

Indian Gardens lijkt mij dan een mooie lunchplek.
Er zijn daar op verschillende plaatsen tafeltjes en banken ( dus moesten de eerste tafeltjes bezet zijn, gewoon ever verder stappen).
Eten in Indian Gardens en dan terug naar boven: stel je van die schaduw maar niet teveel voor. af en toe eens een boompje om onder te zitten, af en toe eens een rotswand van 20 ,30 m met enige schaduw. hoe later op de middag hoe meer schaduwplekken.

van indian gardens naar platteau point is 2 km vlak, maar zonder enige schaduw.

Jacques
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik zou absoluut de BAT doen, erg mooi, en geschikter voor een eerste hike in de canyon dan de SK.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

De South Kaibab Trail heeft met minder afdaling veel mooiere ver-gezichten de Canyon in.
Bij de Bright Angel slinger je het eerste stuk vooral tussen de rotswanden en zie je dus niet veel. Je moet veel verder afdalen wil je écht een weids uitzicht hebben

Bij de SKT kom je al vrij snel op mooie uitsteek punten in de canyon.
Wij hebben m vroeg gedaan, zijn een uurtje afgedaald en daarna hetzelfde stuk weer omhoog geklommen (duurde 1,5 uur).
Neem idd wel veel water mee, want het wordt snel warm
MAar ik vond het verder goed te doen.....
Isis
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Isis »

Wanneer je voelt dat je moe wordt of het moeilijker wordt doe je backpack uit en zet je op de grond, al is het maar voor 3 minuten, het zal opnieuw een stuk makkelijker gaan.

Wel heel handige tip! Je denkt gewoon rustig doorgaan. Dat onthoud ik goed ook voor andere wandelingen! :clap:
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
SenT
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door SenT »

Twee jaren geleden hebben mijn man en ik de South Kaibab Trail gewandeld tot aan Skeleton Point. Het was wel half mei, waarschijnlijk nog iets anders dan eind juli... We hadden ook wel geluk dat het een bewolkte dag was, mar zo steil vind ik het pad persoonlijk niet; zeker niet als je de gewoonte hebt om in de bergen te wandelen. Nu, zo'n tochtje maak je niet op je espadrailles (ja, we hebben er nochtans gezien die er zich aan wilden wagen): goede, stevige (berg)schoenen zijn een must.

Onze ervaring: tot het eerste plateau veel wandelaars en ook ezels die ons kruisten, maar hoe verder de canyon in hoe rustiger het werd.
Mooie vergezichten gehad en langs dit pad heb je meer kans om condors te zien vliegen. Heen duurde bij ons even lang als terug naar boven ( 2 uuur/trajaect); maar waarschijnlijk mede dankzij de bewolking.

Zoals hier al eerder al vele malen gezegd: neem water mee en kleed je in lagen (je vertrekt tenslotte op ca. 2500 meter hoogte).
onze trip door Texas en New Mexico: http://tosofrenda-texas2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Als je nog nooit in de canyon geweest bent, zou ik kiezen voor Bright angel trail. Reden: er is drinkwater! Alles wat je zelf niet moet meezeulen in je rugzak is meegenomen! Bij south kaibab trail is er geen water. Wij hebben beide al verschillende keren gedaan en ik kan moeilijk zeggen wat ik het mooiste vind. SKT is wel degelijk steiler! In elk geval zorg voor voldoende drinken en voedsel en bescherm je tegen de zon. Onderschat beide hikes niet!

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer