Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Terug uit New York: some tips & tricks

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Terug uit New York: some tips & tricks

Bericht door Iris_1982 »

Gisteren zijn we uit NEw York teruggekomen. Een dag later dan gepland want onze vlucht van zondagavond naar Brussel werd gecancelled wegens mechanical problems.
Wij hadden sterk het vermoeden dat het was omdat de vlucht nog niet voor een derde vol zat, aangezien er bij de transfer desk waar we heen gestuurd werden om om te boeken echt maar een man of 40 stonden die ook naar Brussel moesten maar goed...
Het was wel irritant omdat je al helemaal op de luchthaven bent...we hadden liever nog een nachtje op Manhattan gebleven
\Maar goed..uiteindelijik kregen we een Airport hotel en zijn we de volgende ochtend heel vroeg met de shuttle van half 8 naar de airtrain gegaan om nog lekker 6 uurtjes op Manhattan rond te lopen. Onze vlucht ging toch pas om 19:00
Bonusdagje dus :-) Kostte ons alleen wel een vrije dag op het werk en een hoop bellen om allerlei afspraken te verzetten, maar goed....er zijn ergere dingen dan een extra dagje Manhattan :)

Verder was onze trip echt helemaal geweldig! We hebben de hele week zomers weer gehad: tussen de 22 en zelfs 30 graden!! We zijn verbrand en konden elke avond tot 11 uur zonder jas over straat...dat draagt wel bij aan de experience want we hebben meerdere malen heerlijk in het gras gelegen in Central Park met een ijsje. Echt fantastisch!!
We hadden ook nog een autobom op Times Square die natuurlijk all over the news was, maar gelukkig is hij niet afgegaan
Volgens mij was het wel een redelijk amateuristisch geplande aanslag, maar toch...kan me goed voorstellen dat een stad als NY meteen in de paniekstand schiet sinds 9/11.

Maar goed...uiteraard heb ik nog wel wat tips voor het forum hier dus hier komen ze

1. 230 Fifth
Dit is echt een tip met een gouden randje. Geweldig rooftop terrace midden in het centrum met een palmentuin en uitzicht over de hele stad en met name het Empire State Building (wat er in een setting met palmbomen toch enigszins vreemd uitziet :-) )
Het eten is er ook fantastisch en echt niet duur. Eigenlijk hele normale prijzen die je ook betaald bij de eerste de beste diner.
Wij hebben er heerlijk gelunched (kan alleen op za. en zo. want normaal gaan ze pas om 4 uur 's middags open maar in het weekend zijn ze open voor de brunch) maar 's avonds is het er ook fantastisch met allerlei gekleurd licht (als je op het ESB staat kan je het heel mooi zien liggen). Er worden hier ook regelmatig filmpremiere party's gegeven en wij snappen waarom!

Hier onder een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De link naar deze prachtige rooftop tuin is http://www.230-fifth.com, reserveren is overigens niet nodig ze hebben er altijd plek genoeg zeggen ze zelf.

2. Statue of Liberty Crown access
Ik vond het echt geweldig om in de kroon te kunnen komen! Het is geweldig om binnen de stalen constructie van haar "jurk" om hoog te lopen. Het waaide wel hard waardoor het beeld bovenin behoorlijk heen en weer ging, maar dat was volgens de ranger heel normaal
Wij hadden tickets voor 8:00 am maar de eerste boot ging pas om 9:00 am. We zorgden er wel voor dat we snel de boot af waren en waren als 1 van de eersten bij de kroon. Dat is wel heel relaxed want ze gaan maar in groepjes van 10 tegelijk omhoog en anders sta je daar 40 minuten te wachten als je 20 man voor je hebt. Bovendien was het ook nog heerlijk rustig.

3. Hell's Kitchen, 46th street
Als je vanaf Times Square over 46th street naar 9th Avenue gaat lopen kom je over Restaurant Row, 's avonds een ontzettend gezellig straat je met allerlei leuke en gezellige restaurantjes. Op 9th avenue in Hell's Kitchen loop je vervolgens echt van de ene cultuur in de andere: je kunt er van alles eten...Thais, Mexicaans, Turks, Grieks, you name it. Wij vonden het echt een heel gezellig stukje en een welkome afwisseling van alle burgers en grill's :-) Bij Yum Yum hebben we heerlijk Thais gegeten, 4 gangen menuutje voor 15 dollar p.p!

4. Bike and Roll Pier 84
Wij hebben op Pier 84 fietsen gehuurd (met de NY Explorer Pass overigens) en zijn toen helemaal langs de westside naar Ground Zero en Battery Park gefietst.
Vanuit daar over de Brooklyn Bridge en Brooklyn verkend. Was echt geweldig om te doen! We hadden de fietsen voor 4 uur meegekregen en die hadden we ook wel nodig. Naast het veilige fietspad hebben we ook echt nog door de straten van Manhattan gefietst. Dat is wel opletten geblazen want hoewel de fietscultuur enorm is toegenomen in NY is het nog steeds niet heel gangbaar voor de meeste taxichauffeurs dat er een fiets naast ze staat als ze willen afslaan.
Je kunt de fietsen overigens ook bij Battery Park huren maar vanaf pier 84 zie je wel meer van het eiland. We kwamen bijv. ook langs Ground Zero en vanaf de westkant heb je een veel beter uitzicht over de bouwput dan vanaf de kant waar de meeste mensen lopen (bij Century 21 en zo).

5. Holiday Inn Soho Downtown
Niet echt een toeristische tip maar wel een tip voor mensen die een goed hotel zoeken en leuk voor alle mensen hier die dit hotel via Priceline voor 80 dollar per nacht hebben geboekt zoals wij. Het was in 1 woord echt geweldig. De ligging is perfect: bij Soho en op een paar blokken afstand van de populaire straatjes Prince Street en Spring street.
We hadden om een kamer op een hoge verdieping gevraagd maar toen we aankwamen waren die niet available. De manager was echter ontzettend behulpzaam en zou ervoor zorgen dat we de violgende dag wel een kamer op een hoge verdieping hadden. De bellboy zou onze koffers verhuizen dus toen wij 's avonds weer terugkwamen zaten we opeens in een prachtige ruime king-bedroom op de 13e etage met fantastisch uitzicht over Soho.
De bedden liggen ook echt geweldig en het hotel is heerlijk stil. Wij hebben onze buren in ieder geval niet gehoord. Het hotel heeft ook een eigen car service naar het vliegveld: voor 49 dollar inclusief toll brengen ze je er naartoe. Ideaal want dan weet je tenminste waar je aan toe bent (met taxi's kan het in de spits behoorlijk oplopen).

6. Balthazar, Soho
Dit restaurant met Franse keuken is een echte hotspot in Soho. Wij hadden dit van tevoren al gelezen en hebben dus in Nederland al gebeld voor een reservering, die heb je ook wel nodig want het is er altijd druk! Het is niet goedkoop, maar wel sfeervol en het eten was goed! Het ligt ook op 4 blocks lopen van het Holiday Inn dus als je in dat hotel zit is het sowieso wel een aanrader. De link: http://www.balthazarny.com/

7. 9/11 Preview site
Vlak bij Ground Zero ligt een bezoekerscentrum met daar binnen de plannen en maquette's voor de nieuwe Freedom Towers en het park er omheen. Erg mooi om te zien, het ziet er echt fantastisch uit. In het centrum zijn ook nog filmpjes van 9/11 te zien en er ligt bijv. een brandweerhelm van 1 van de overleden brandweermannen. Ik vond het een mooie manier om te zien hoe er weer gewerkt wordt aan een nieuwe invulling voor Ground Zero ipv alleen nog terug te kijken op de ramp die daar gebeurd is. Het centrum ligt op 20 Vesey Street

8. Montana Grill
Eigenlijk waren we op weg naar de Heartland Brewery bij Radio City Music Hall maar die bleek gesloten. Er tegenover lag echter de Montana Grill en daar hebben ze echt fantastische burgers! Heerlijk sappig, met zo'n flame grilled taste. Wij vonden het niet erg dat de Heartland Brewery niet open was, want we zijn er later nog een keer gaan eten en vonden de burgers bij Montana toch echt beter.
http://www.tedsmontanagrill.com/NYNYC.html

9. Zondag in New York
Afgezien van het park wat op zondag natuurlijk vol leven zit met hardlopers, fietsers en de rolschaatsdisco is NY op zondag sowieso leuk om mee te maken
Zowel in Soho als in Greenwich Village liepen we tegen diverse streetfairs en straatfeestjes aan. Erg leuk om de lokale bewoners met hun kinderen in de weer te zien (en tegelijkertijd bizar om te zien hoeveel kinderen er eigenlijk nog op Manhattan wonen).
Als je dus een zondag in NY hebt, loop vooral eens door deze wijken heen want er is meer leven daar dan in downtown of midtown waar alle kantoren natuurlijk gesloten zijn (winkels zijn overigens wel gewoon open natuurlijk).

10. Friends building on Bedford St. en Carrie's huis op Perry St.
Voor de liefhebbers van Friends en Sex and the City: het adres van het Friends appartementencomplex (met het rode restaurant met blauwe luifels) ligt op 90 Bedford St. midden in het gezellige Greenwich Village. Het huis van Carrie Bradshaw uit SATC ligt in Perry St. Ik ben het nummer kwijt, maar als je vanuit Bedford omhoog loopt en je kruist Perry st. moet je rechtsaf. Het huis heeft inmiddels de trap afgesloten met een ketting omdat de bewoonster gek wordt van alle vrouwen op haar trap :-)
(Als je nog SATC souvenirs wilt kopen: de HBO store op de hoek van Bryant Park en 6th Avenue verkoopt leuke dingen, ook veel van de Soprano's e.d.)

Dat was het even voor nu......mocht me nog meer te binnen schieten dan post ik het er nog wel even bij :)
Laatst gewijzigd door Iris_1982 op 05 mei 2010, 16:55, 6 keer totaal gewijzigd.
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Terug uit New York: some tips & tricks

Bericht door headhunterke »

Thanks for the tips :-)
Hell's Kitchen is in 1 woord fantastich. Geweldig lekkere eettentjes heb je daar zeg :o
En voor relatief weinig geld ook nog.
In dat bezoekerscentrum kreeg ik letterlijk kippenvel. Ik vind dat er toch nog altijd zo een akelige sfeer hangt in die omgeving hoor...
Bij Montana Grill ben ik nog niet geweest. Maar een extra tip: Net in het begin van Harlem (East-Harlem) ligt Ottomanelli brothers.
Een burgerrestaurant met een van de beste hamburgers van de stad. En je hebt er voor nog geen 10 dollar een stevig maal binnen.
Leek me een leuke tip te zijn om deze 2 goede restaurants eens te vergelijken ;-)

Zelf ben ik ook al een behoorlijk doorwinterde NY-ganger, maar toch leuk als je zo'n relatief onbekende plekjes weet te vinden :-) Van die rooftop wist ik nl. niets af.
Die rooftop doe ik zeker aan wanneer ik er nog een keertje ben.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Bedankt voor de tips! Echt super!!!!! :thumbup:

Daar kan ik heel wat uithalen. Volgende week zaterdag vertrekken wij :D

Ps. heb je ook een reisverslag gemaakt?
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

@headhunterke: voor mij was het ook al m'n 6e keer NY maar toch blijf je daar elke keer nieuwe dingen vinden he?

@Lelie: leuk dat je er nog iets aan hebt!! Op dat rooftop terrace hebben ze trouwens ook "signature robes" voor als het koud weer is :-) Krijg je een mooie rode badjas aan, die hadden wij gelukkig niet nodig maar ik vind het wel weer typisch NY.
We hebben geen reisverslag bijgehouden..hadden het al veel te druk met de stad zelf en ik ben liever altijd even helemaal weg! :wink:
Maar misschien maak ik nog een "achteraf" samenvatting.

Ps. ik heb nog even een 10e tip toegevoegd en wat linkjes bij de diverse restaurants
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Die eerste lijkt me echt een topper voor als mijn nichtje hier is. Weet je of zo ook vegetarische opties hebben? De link klopt geloof ik niet, anders zou ik zelf even kijken.
Afbeelding
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Geen idee, ik heb de link even aangepast..er moest nog een streepje tussen :mrgreen: Maar op google vind je m ook snel genoeg hoor als hij niet werkt
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Er moet een streepje tussen : http://www.230-fifth.com/

Wat een supergoede tip! Ziet er echt top uit!
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Ik wil zeker even op dat terras zitten, met of zonder rode badjas :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bedankt voor de tips! Wij vertrekken over een uurtje en vooral die van 230 Fifth ga ik onthouden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Goede tips! Wij hebben trouwens in oktober vier nachten een hotel op Restaurant Row: French Quarters Guest Apartments. Klinkt goed daar!

@ Petra: have fun!!
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door headhunterke »

Iris_1982 schreef:@headhunterke: voor mij was het ook al m'n 6e keer NY maar toch blijf je daar elke keer nieuwe dingen vinden he?
En ik dacht na 3 grote reizen (1.5 maand in totaal) veel gezien te hebben :p
Maar het is zoals je zegt, hoe meer je er bent, des te meer blijf je ontdekken, zelfs op plekken waar je bij wijze van spreken al 1000 keer bent voorbij gestapt.
Geweldig toch :thumbup:
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Thanks, ga ze zeker gebruiken in Augustus!
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Bedankt, ik heb het een en ander genoteerd, over twee weken gaan wij er ook weer.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Iris heb je nog meer foto's gemaakt?? Ik heb steeds meer die drang om een lang weekend naar NY te gaan om flink te fotograferen!
Sandy
anitaensylvia
Amerika-ontdekker

Bericht door anitaensylvia »

thanks voor de tips! Wij gaan morgen een rondje oost-amerika en op het laatst naar NY en dat terras dat lijkt me ook wel wat.......

Gr. Anita
kapiteintje
Amerika-ontdekker

Bericht door kapiteintje »

Dank voor de leuke tips!! Die gaan we zeker gebruiken in augustus (he waar heb ik dat eerder gehoord :D ).
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Wij stonden afgelopen zomer ook voor de deur van 230 Fifth (ik had die tip uit het boekje 100% New York) maar .... met kinderen mochten we er jammer genoeg niet in :(

100% New York leuk en handzaam gidsje trouwens.
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Nee klopt het is wel echt een club voor volwassenen, dus onder de 21 mag je er volgens mij niet in.

@Sandy: ik heb zeker wel meer foto's gemaakt, maar niet zoveel en uitgebreid als 3 jaar geleden toen ik er 11 dagen alleen was (met m'n vriend er bij was het toch anders en ga je niet 30 minuten zitten wachten op de juiste compositie he? :) )
Ik ga er echter eens doorheen en wie weet post ik er nog een paar hier :-)

Haha straks zit 230 Fifth opeens vol met Nederlanders...
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

He Iris,

Ik ga de eerste twee zeker onthouden (helaas ben ik de volgende keer in New York 18, dus 280 Fifth zit er helaas niet in). Ik ben nog niet dicht bij Lady Liberty geweest dus ik ga zeker proberen om de kroon te bezoeken!

Volgensmij ligt Perry's huis op nummer 66, ik was er in november met mijn zus (groot SATC-fan). De overbuurvrouw was niet zo blij met de bekendheid van het pand en kwam de deur uit en riep ons toe dat Carry een grote bitch was. Het punt was dat ze aan de straat nooit geld heeft gegeven en men nu overlast ondervindt aan de bekendheid van het pand...?

Overigens bevindt zich op 1010 Fifth Avenue, recht tegenover The Metropolitan Museum, een ander pand uit SATC. Daar bevindt zich het appartement waar Carry in het begin van de eerste film intrekt.
Laatst gewijzigd door Grandu op 05 mei 2010, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Duvel
Amerika-newbie

Bericht door Duvel »

heeft 230 een dress code eigenlijk ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves