Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waar komt die eeuwige kritiek toch vandaan?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DixieChick
Amerika-expert

Re: Waar komt die eeuwige kritiek toch vandaan?

Bericht door DixieChick »

Staceybeesie schreef:Even wat toelichting over de kinderwagen van iemand die zelf helemaal geen kinderen heeft, dus wees gewaarschuwd....
Het ging bij sommige over de plankjes die de NL kinderwagens hebben en dat kind 2 dan mee kan liften.
En bij anderen ging het om de manier van inklappen en de besturing van het ding. Nogmaals deze know-how komt niet van een ervarings deskundige ;-)

En ja over gasten die hier verblijven kan moeilijk zijn. Mensen komen niet voor een daagje, maar blijven een hele week. Of vaak nog langer. De buren hier weten altijd dat wij gasten hebben, wanneer er om 8 uur 's morgens iemand naar buiten komt in ochtend jas en die foto's gaat maken van de schoolbus die bij ons voor de oprit stopt ;-) .
Stacybeesie - was niks persoonlijks hoor, over die kinderwagens, het was gewoon een mooi voorbeeld van wat mij zo opvalt. Ieder zijn ding (ik vind de running strollers hier veel fijner), maar dat is het em nou juist: het is allemaal een persoonlijke mening.

En oh ja, van die badjassen, dat hebben wij ook hier :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

En toch lees ik nog maar weinig berichten waarom die 'kritiek' van ons Nederlanders er is. Ik ben vaak genoeg in Amerika geweest om mij over verschillende zaken een goede mening te kunnen vormen en weet dus dat heel veel kritiek (vooroordelen) niet terecht is. Maar ik ben ook van mening dat Amerika die kritiek vaak ook over zichzelf uitroept met haar houding. En dan denk ik: 'ja, geen wonder dat mensen zo gaan denken over Amerika'. Niet goed, maar wel begrijpelijk.

Wij Nederlanders (en wellicht de Belgen ook) kunnen nog heel wat leren maar omgekeerd geldt hetzelfde van Amerika dat zo af en toe best wel eens wat minder hoog van de toren mag blazen... :wink:

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Zo word het echter vaak in het Amerikaanse nieuws gebracht. De ramp in Haiti is een goed voorbeeld, op de televisie hier niets anders dan loftuigingen wat de Amerikanen allemaal doen voor Haiti...niets mis mee natuurlijk. Tijdens lunch op het werk begint een collega er over dat waarom alleen de Amerikaanse taxpayers Haiti moeten helpen? Ik vertel haar dat ook in Nederland een aktie is gehouden, ook dat er reddingsbrigades vanuit Nederland mee geholpen hebben, waar zij mij vol ongeloof aan zit te kijken. Deze collega is echt niet de enige, zo zijn er velen, men kijkt alleen de geijkte media en laat zich soms de kop gek maken door figuren als Glenn Beck.....
Idem dito met Afganistan, amper Amerikanen, die ik ken dan...weten dat er ook andere troepen zijn gelegerd dan de Amerikanen. De basis in Kandahar is een mengelmoes van nationaliteiten, waar hubby het altijd naar zin heeft met de "Dutchies".

Washington DC en omgeving is een heel andere "cultuur" , veel wereldser en internationaler dan de rest van de States, vooral het midden en het Zuiden. Ik had het daar nog met hubby over, wij willen toch graag naar Washington DC om daar eens een heel andere sfeer te proeven dan het kleinstedelijke gebeuren hier in Florida.

Veel Amerikanen in onze regio hebben het gevoel dat alleen Amerika optreed in de wereld en idd wat een andere poster al meldde zich soms de "police" voelt voor een groot deel van de wereld.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Dit is precies de rede waarom ik enkele jaren geleden een neef en zijn vrouw die bij ons logeerden heb verteld dat ze maar een hotel moesten zoeken. Het waren in NL leuke mensen, maar zodra ze hier aankwamen was het continue klagen over alles. De eerste dagen had ik gezegd dat als ze het niet naar hun zin hadden, ze terug naar NL konden gaan, maar dat wilden ze niet - - natuurlijk niet want we woonden midden in de Rockies in een prachtig huis. Na een week of zo had ik er genoeg van.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Coyote schreef:E

Wij Nederlanders (en wellicht de Belgen ook) kunnen nog heel wat leren maar omgekeerd geldt hetzelfde van Amerika dat zo af en toe best wel eens wat minder hoog van de toren mag blazen... :wink:

Roland
Deze Belg vindt dat ook :)
Groetjes,
Carine
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ay, wat ontzettend vervelend als je gasten zo klagen - dat maakt niet voor een leuk bezoek. Ik heb regelmatig gasten uit Nederland en heb dat gelukkig niet meegemaakt. Ik zou, net als bergmeid, zitten janken van de stress. Joke, good for you, je neef vertellen dat'ie maar een hotel moest opzoeken.

Wat ik in mijn 20 jaar buiten NL wonen zie, is dat veel nederlanders er oh zo trots op zijn dat ze eerlijk zijn en graag hun eerlijke mening met anderen willen delen. Prima natuurlijk, maar die eerlijkheid, in mijn ervaring, is eenrichting: o wee als er een eerlijke mening van een ander komt die negatief voor die eerlijke nederlander is.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

DixieChick schreef:Stacybeesie - was niks persoonlijks hoor, over die kinderwagens, het was gewoon een mooi voorbeeld van wat mij zo opvalt. Ieder zijn ding (ik vind de running strollers hier veel fijner), maar dat is het em nou juist: het is allemaal een persoonlijke mening.
Amerikaanse kinderwagens zijn cool, vooral met die grote cup holders :D
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

wat ontzettend vervelend als je gasten zo klagen - dat maakt niet voor een leuk bezoek. Ik heb regelmatig gasten uit Nederland en heb dat gelukkig niet meegemaakt. Ik zou, net als bergmeid, zitten janken van de stress. Joke, good for you, je neef vertellen dat'ie maar een hotel moest opzoeken.
Zeer herkenbaar. En dat niet alleen over Nederlanders die klagen over Amerika, maar gewoon over mensen die alleen wat zij gewend zijn goed vinden en verder alles raar, vreemd of vervelend vinden. Dat brengt me terug bij waar velen het al over hadden: het ligt absoluut aan het soort mensen. Of het nu Nederlanders zijn of Amerikanen: klagen zit in je bloed.

Heel eerlijk? Ik ben uitgeput na een middagje met mijn moeder, die ook zo'n kunst heeft gemaakt van klagen en geen centimeter verder wil kijken dan haar eigen kleine wereldje. Ook zij vond één bezoekje aan Amerika in 1983 genoeg om te zeggen dat ze het land kende en dat ze het maar niks vond. Gelukkig heeft datzelfde reisje op mij een hele andere indruk gemaakt :lol:
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ben blij dat mijn bezoekers, mijn moeder en zus, helemaal snappen waarom ik hier wil wonen.... :mrgreen: ...nooit geen gezeur en geklaag.

@Nieuwenoord, ik ben dat helemaal met je eens, zo ben ik gekapt met een aantal "vrienden", altijd maar zeuren en klagen. Helaas lukt het niet altijd met familie, een voordeel is dan ver weg wonen en dat bewuste familie lid heeft toevallig vlieg-angst.... 8)
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

dutchie_in_boston schreef:Wat ik in mijn 20 jaar buiten NL wonen zie, is dat veel nederlanders er oh zo trots op zijn dat ze eerlijk zijn en graag hun eerlijke mening met anderen willen delen. Prima natuurlijk, maar die eerlijkheid, in mijn ervaring, is eenrichting: o wee als er een eerlijke mening van een ander komt die negatief voor die eerlijke nederlander is.
En alleen maar complimentjes geven omdat je iets mooi vindt en je stil houden als je iets niet mooi vindt is wel eerlijk? Waarom zou je niet kritisch mogen zijn in zo'n geval. Dat is dus geen eenrichtingsverkeer? Kom op zeg! Zowel de Amerikanen als de Nederlanders kunnen nog heel wat van elkaar leren. Bij de meeste NederAmerikanen proef ik echter dat het enkel de Nederlanders zijn die iets 'verkeerds' zouden doen. Men vraagt zich kennelijk niet af waarom Nederlanders zo reageren?

Roland

guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Weet je, dat soort kritiek is nou precies waarom ik soms met gekrulde tenen zit als ik op andere Nederlandse fora ben. Veel mensen hebben een vertekend beeld van Amerika en spreken dan onterecht over "typisch Amerikaanse toestanden."

Ik vind dat echt jammer. Ik houd van dit land. Nou niet gelijk denken dat ik met waterende oogjes naar de Star Spangled Banner luister, of dat ik alles decoreer in red, white & blue ... maar ik houd van de mensen, van de cultuur en de natuur. Er is zoveel meer dan dat kleine beetje dat (zo sensationeel mogelijk) door de media naar voren wordt gebracht.

Het lijkt alsof sommige Nederlanders de Amerikaanse complimenteusheid (is dat een woord?) niet goed weten te plaatsen en het daarom maar als "fake" bestempelen, terwijl mensen juist heel oprecht zijn in hun vriendelijkheid.
Afbeelding
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Coyote schreef:
dutchie_in_boston schreef:Wat ik in mijn 20 jaar buiten NL wonen zie, is dat veel nederlanders er oh zo trots op zijn dat ze eerlijk zijn en graag hun eerlijke mening met anderen willen delen. Prima natuurlijk, maar die eerlijkheid, in mijn ervaring, is eenrichting: o wee als er een eerlijke mening van een ander komt die negatief voor die eerlijke nederlander is.
En alleen maar complimentjes geven omdat je iets mooi vindt en je stil houden als je iets niet mooi vindt is wel eerlijk? Waarom zou je niet kritisch mogen zijn in zo'n geval. Dat is dus geen eenrichtingsverkeer? Kom op zeg! Zowel de Amerikanen als de Nederlanders kunnen nog heel wat van elkaar leren. Bij de meeste NederAmerikanen proef ik echter dat het enkel de Nederlanders zijn die iets 'verkeerds' zouden doen. Men vraagt zich kennelijk niet af waarom Nederlanders zo reageren?

Roland
Een oud collega van mij, waar wij heel veel mee omgingen, was zo iemand die te pas en te onpas zijn "eerlijke mening" ventileerde. Als iemand bijvoorbeeld kleding droeg die hij niet mooi vond of een nieuw huis gekocht had wat hem niet aanstond enzovoorts, vond hij het nodig dat te zeggen.
Waarom iemand onnodig kwetsen als het niet nodig is? Als iemand aan hem vraagt wat hij van de nieuwe kleding of het nieuwe huis vind, dan kan hij dat op een niet kwetsende manier zeggen. Maar als er niet naar gevraagd wordt, waarom dan zonodig spuien wat hij ervan vindt?
Wij zijn een paar jaar terug verhuisd van een redelijke stad naar een heel klein dorp, zo'n 45 minuten rijden vanuit onze oude woonplaats. Elke keer als zij kwamen, moesten wij aanhoren hoe groot de afstand was en hoe belachelijk dat kleine dorp is en ga zo maar door.
Omdat hij zo vreselijk direct is, hebben wij ook heel direct gezegd wat wij daarvan vonden. De "liefde" was snel over.
Je mag best kritiek spuien, maar ongevraagd.... dat vind ik dus niet nodig.
Anita
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Moniquemichiel »

Het is een beetje "the American dream" versus "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg".

Persoonlijk ben ik liever naïef en positief...... dan verzuurd en bevooroordeeld.

Ik heb jaren in het openbaar vervoer gewerkt en heb ook wel eens commentaar gehad omdat ik goedemorgen zei en dat men dat graag zelf uitmaakte (en dat werd niet als grap gebracht). Het wel of niet begroeten van mensen en de manier waarop, zijn wat mij betreft sociale omgangsvormen en daar hoeft echt geen diepgang in te zitten. Je hoeft aan een wildvreemde echt niet uit te leggen hoe slecht het met je gaat, dat heeft niets met gebrek aan diepgang te maken. Diepgang krijg je bij familie en vrienden. Ik denk dat we nog wat kunnen leren van de Amerikanen. En stiekum zijn de meesten van ons denk ik een beetje jaloers.

groetjes,
Monique
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Waarom zou je niet ongevraagd kritisch mogen zijn en maar wel ongevraagd complimentjes mogen geven? :?

Het is natuurlijk ook maar net hoe je ermee omgaat. Hoe vaak loop ik wel niet tegen het feit aan dat ik 'helemaal in het hoge noorden woon', dat dat zover weg is? Denk je dat ik mij daar druk om maak? Natuurlijk niet. Als je met goede tegenargumenten komt heb je de mensen gelijk stil. Zo is het ook met de kritische geluiden richting Amerika. Ik lach de meesten gewoon uit die weer met hun vooroordelen over Amerika komen en vraag ze 'hoe vaak ben je in Amerika geweest?' In 9 van de 10 gevallen nog nooit en zijn ze gelijk stil. Op mijn werk zijn er zo alweer een heel stel die graag eens naar Amerika willen, niet in de laatste plaats omdat ik altijd enthousiast ben over mijn vakanties. :D

Roland

Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Coyote schreef:Waarom zou je niet ongevraagd kritisch mogen zijn en maar wel ongevraagd complimentjes mogen geven? :?

Roland
Omdat het niet nodig is iemand te kwetsen? Kritiek kan kwetsend zijn, dat lijkt me gewoon niet nodig. Niet ongevraagd tenminste. Niet iedereen heeft de instelling dat te kunnen negeren, van zich af te zetten.

Mij persoonlijk kan het niet schelen als mensen kritiek op mijn huis, kleding of wat dan ook hebben. Ik kan er wel tegen, heb een behoorlijk gladde rug, wat dat aangaat.
Als mensen de afstand naar ons dorp te ver vinden, dan blijven ze maar weg. Ook prima, dan weet ik gelijk hoe diep de vriendschap zit.
Anita
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Precies, hoe vaak ik niet te horen krijgen " woon jij in Osdorp"???(westelijk deel van Amsterdam). Ik roep dan enthousiast "JA" en hoe geweldig ik het hier heb. Ieder zijn ding, maar al die wezenloze opmerkingen word ik niet goed van. Een grapje moet kunnen maar sommige mensen menen dat ze alles maar mogen zeggen.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Wie zegt dat dat op een kwetsende manier moet? Heeft ook weer met de manier van brengen te maken. Bovendien heb ik het over 'kritisch zijn' en niet over 'kritiek leveren', twee wezenlijk verschillende dingen vind ik. Bij kritiek leveren keur je iemands doen en laten af, bij kritisch zijn respecteer je iemands doen en laten maar heb je daar zelf een andere mening over.

Roland

Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Veel mensen zijn erg onzeker en vatten zaken snel verkeerd op als het niet op de juiste manier gebracht wordt. je kunt zeggen dat is hun probleem maar:
Het gewoon netjes en vriendelijk met elkaar omgaan is veel beter voor allemaal, je voelt jezelf uiteindelijk ook beter als je vriendelijk doet, zelfs als in eerste instantie wat gemaakt is (volgens jouw idee, want wat is gemaakt). Gewoon uit onderzoek gebleken. Niet voor niks nu een Sire campagne voor nodig. Dat zegt toch ook wel iets.
Dat je daarnaast wel kritisch mag zijn lijkt me niet de vraag maar hoe en wanneer breng je zaken, en kijk daarbij ook eens gewoon in de spiegel, wat zegt het over jou dat je dit zo zegt en wilt zeggen. Wat is je doel ( en dit bedoel ik dus niet persoonlijk he :wink: ).

Zo, dit was de preek van de dag, het is per slot van rekening zondag :wink: Nu koffie met een muffin, gekocht van m'n allesamerikameeting aardigheidje ( kijk zie je wel het werkt!!)

Blijf bij m'n mening trouwens dat een column, van wie dan ook, best een parodie mag zijn ergens op, waarom mag je wel lachen om tv-series, die neem je toch ook niet altijd en allemaal serieus hoop ik. Zo is een column ook bedoelt, dacht ik, lekker overdreven. Geen realiteit.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

thuul schreef: Dat je daarnaast wel kritisch mag zijn lijkt me niet de vraag maar hoe en wanneer breng je zaken, en kijk daarbij ook eens gewoon in de spiegel, wat zegt het over jou dat je dit zo zegt en wilt zeggen. Wat is je doel ( en dit bedoel ik dus niet persoonlijk he :wink: ).
Precies Thuul, zo denk ik er ook over. Kritisch zijn op zich is niets mis mee, maar het is vaak de manier waarop je iets brengt!

Daarnaast vind ik dat je best kritiek mag geven, ook als die wat negatief uitvalt, mits de ander erom vraagt. Wordt jouw mening gevraagd nl. dan moet je ook eerlijk zijn. Er zijn echter helaas een boel mensen die ongevraagd hun kritiek uiten en dat vind ik dan weer niet zo nodig. En verder kun je negatieve kritiek ook best op een positieve manier brengen, maar ik merk, ook in mijn omgeving, dat het lijkt alsof sommige mensen er genoegen in scheppen ongevraagd hun gal te spuien.

Zegt overigens meer iets over de mensen die dat doen als over de inhoud.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

thuul schreef:Het gewoon netjes en vriendelijk met elkaar omgaan is veel beter voor allemaal, je voelt jezelf uiteindelijk ook beter als je vriendelijk doet, zelfs als in eerste instantie wat gemaakt is (volgens jouw idee, want wat is gemaakt). Gewoon uit onderzoek gebleken. Niet voor niks nu een Sire campagne voor nodig. Dat zegt toch ook wel iets.
Dat je daarnaast wel kritisch mag zijn lijkt me niet de vraag maar hoe en wanneer breng je zaken, en kijk daarbij ook eens gewoon in de spiegel, wat zegt het over jou dat je dit zo zegt en wilt zeggen. Wat is je doel ( en dit bedoel ik dus niet persoonlijk he :wink: ).
Tuurlijk ga je netjes en vriendelijk met elkaar om. Dat is ook mijn instelling. Je gaat iemand ook niet onnodig kwetsen maar 'gemaakt' reageren doe ik dus niet. Misschien ben ik dan wel een uitzondering maar wie kritisch over mij wil zijn mag dat gerust zeggen, omgekeerd zeg ik het nl. ook. En natuurlijk zijn complimenten leuk te ontvangen maar ik heb liever een eerlijk antwoord dan een 'gemaakt' antwoord wat ik ook om mij heen merk (vooral op mijn werk)... Van mij zul je dan ook geen 'gemaakt antwoord' krijgen. Ik ben gewoon eerlijk, al komt dat soms harder aan en breng ik mijzelf daarmee ook wel eens in lastige situaties. Maar goed, ik ben mij daarvan bewust en het is mijn eigen keuze... :wink:

Enneh, ik vat jouw reactie ook niet persoonlijk op hoor. :wink:

Roland

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer