Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Paspoort vernieuwen wanneer je in de VS woont
-
Bennogr
- Amerika-expert
Re: Paspoort vernieuwen wanneer je in de VS woont
Ik zou naar Miami gaan, ze hebben daar waarschijnlijk meer ervaring met NederAmerikanen en zijn vertrouwder met de regeltjes. Plus je hebt altijd iets van "Hollanders onder elkaar" en "laten we aardig voor elkaar zijn" in zo'n buitenlandse post. In Nederland ben je waarschijnlijk nummer zoveel, in Miami ben je een landgenoot in het buitenland.
Ik zou verder niet wachten totdat je paspoort echt verlopen is, maar het gewoon zo snel mogelijk regelen. Hopelijk heb je geen extra tijd nodig, maar ik zou het risico van alles op het laatste nippertje niet nemen.
Ik zou verder niet wachten totdat je paspoort echt verlopen is, maar het gewoon zo snel mogelijk regelen. Hopelijk heb je geen extra tijd nodig, maar ik zou het risico van alles op het laatste nippertje niet nemen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dit klopt inderdaad.Petra/VS schreef:Dit is niet correct. Ik heb dit gisteravond aan een vriendin, die bij de Nederlandse ambassade in DC werkt, gevraagd. Je moet wel een Nederlandse trouwakte overleggen. Zij gaan die niet voor jou opzoeken.maartena schreef:Trouwakte is niet nodig, dat is alleen als je in de VS getrouwd bent. Mijn vrouw en ik zijn in Nederland voor de burgerlijke stand getrouwd, dus ik sta ook nog steeds zo in Den Haag geregistreerd bij de balie Nederlanders in het buitenland. De paspoort aanvraag word naar Nederland gestuurd, en daar word bepaald of het eigenlijk nog wel mag. Aangezien ik alles geheel volgens de legale weg heb gedaan, en de burgerlijke stand in Nederland nog gewoon zegt dat ik met een Amerikaanse ben getrouwd, zou het goed moeten gaan.
Ik was ook in de war met mijn vrouw, die in Nederland Nederlandse is geworden met behoud van Amerikaanschap, en voor haar is het dus een heel ander verhaal.
De twee voornaamste dingen die ik moet doen zijn:
1) legalisatie van mijn Naturalization Certificate bij het Dept. of State in California
en
2) een recente trouwakte (minder dan 1 jaar).
Als je trouwakte Amerikaans is, dan moet die ook gelegaliseerd worden bij het Dept. of State. Als deze zoals bij mij het geval is uit het Nederlandse bevolkingsregister komt, dan hoeft dat niet. Alleen moet ik nu dus wel eerst naar Nederland.
Nu ga ik in Mei weer naar Nederland waarschijnlijk..... word door mijn werk gestuurd deze keer, dus dan kan ik wel even een keer langs de gemeente waar ik getrouwd ben.
En ik vraag ook inderdaad een Certificaat voor behoud van Nederlanderschap aan, dan hoef ik dat niet nogmaals te doen in de toekomst.
"I reject your reality, and substitute my own!"
-
Bennogr
- Amerika-expert
Let even op.
Volgens mij moet je je Amerikaanse naturalisatieakte bij het 'echte' State Department -- het ministerie van buitenlandse zaken in Washington DC -- laten apostilleren. Het State Department in Californie, is ook een State Department, maar dan letterlijk: de afdeling die de zaakjes in Californie regelt (registratie van bedrijven, organiseren van verkiezingen, enz.). Ik heb wel eens zitten praten met de Secretary of State van Minnesota en die doet echt niets met het buitenland (behalve dan af en toe met plaatselijke buitenlanders babbelen).
Volgens mij moet je je Amerikaanse naturalisatieakte bij het 'echte' State Department -- het ministerie van buitenlandse zaken in Washington DC -- laten apostilleren. Het State Department in Californie, is ook een State Department, maar dan letterlijk: de afdeling die de zaakjes in Californie regelt (registratie van bedrijven, organiseren van verkiezingen, enz.). Ik heb wel eens zitten praten met de Secretary of State van Minnesota en die doet echt niets met het buitenland (behalve dan af en toe met plaatselijke buitenlanders babbelen).
Ik heb net 'even' de discussie gelezen van jullie omtrent de dubbele nationaliteit en de nieuwe regels die in het nieuws zijn geweest.
Van wat ik zelf heb gelezen en heb begrepen, is het zo dat die regeling voor nieuwkomers geldt. De mensen hier met een dubbele nationaliteit zijn geen nieuwkomers, maar oud-nederlanders, daar zit een verschil in. De mensen die echter nieuw naar Nederland komen, die zullen hun nationaliteit verliezen als ze de Nederlandse aannemen (en inderdaad, landen als Marokko en Griekenland staan dat niet toe, dus die mogen het behouden.. waarbij ik mijzelf dus afvraag of dit geen vorm van racisme is omdat die mensen dan dus op een bepaalde manier voorgetrokken worden, en ik vraag me sterk af hoe dit in een rechtszaak zal verlopen als je dit aankaart, er wordt namelijk sterk met twee maten gerekend). Maar oud-Nederlanders blijven gewoon Nederlander als ze de dubbele nationaliteit hebben, althans, ik heb dit wel zo begrepen van de diverse media.
Een voorbeeldje: Ik kan over anderhalf jaar het Amerikaans staatsburgerschap aanvragen, en krijg dan een dubbele nationaliteit. Als wij daarna naar Nederland gaan en er blijven wonen, en mijn vrouw wilt de Nederlandse nationaliteit hebben. Dan kan ik mijn dubbele nationaliteit aanhouden (mijn dochter kan dit eveneens omdat ze in de VS geboren is en een NL vader heeft) en mijn vrouw zou haar Amerikaanse staatsburgerschap verliezen als ze de Nederlandse aanneemt.
Overigens is het niet zo dat je het verliest, je doet er vrijwillig afstand van. Een land als Nederland kan nooit eisen dat jij je Amerikaans staatsburgerschap afstaat, dat is een zaak van de VS en niet van Nederland. Wel kunnen ze je zeggen dat je anders het NL staatsburgerschap niet krijgt als je geen afstand van het andere doet.
Wat meer on-topic: over iets meer dan een weekje ga ik een paspoort voor mijn dochter aanvragen in Den Haag, ik ben benieuwd hoe dat gaat worden. Ik heb ze meerdere keren aan de telefoon gehad, dus ik zou alles moeten weten op het moment, maar ja, je weet het bij die mensen maar nooit lol
Van wat ik zelf heb gelezen en heb begrepen, is het zo dat die regeling voor nieuwkomers geldt. De mensen hier met een dubbele nationaliteit zijn geen nieuwkomers, maar oud-nederlanders, daar zit een verschil in. De mensen die echter nieuw naar Nederland komen, die zullen hun nationaliteit verliezen als ze de Nederlandse aannemen (en inderdaad, landen als Marokko en Griekenland staan dat niet toe, dus die mogen het behouden.. waarbij ik mijzelf dus afvraag of dit geen vorm van racisme is omdat die mensen dan dus op een bepaalde manier voorgetrokken worden, en ik vraag me sterk af hoe dit in een rechtszaak zal verlopen als je dit aankaart, er wordt namelijk sterk met twee maten gerekend). Maar oud-Nederlanders blijven gewoon Nederlander als ze de dubbele nationaliteit hebben, althans, ik heb dit wel zo begrepen van de diverse media.
Een voorbeeldje: Ik kan over anderhalf jaar het Amerikaans staatsburgerschap aanvragen, en krijg dan een dubbele nationaliteit. Als wij daarna naar Nederland gaan en er blijven wonen, en mijn vrouw wilt de Nederlandse nationaliteit hebben. Dan kan ik mijn dubbele nationaliteit aanhouden (mijn dochter kan dit eveneens omdat ze in de VS geboren is en een NL vader heeft) en mijn vrouw zou haar Amerikaanse staatsburgerschap verliezen als ze de Nederlandse aanneemt.
Overigens is het niet zo dat je het verliest, je doet er vrijwillig afstand van. Een land als Nederland kan nooit eisen dat jij je Amerikaans staatsburgerschap afstaat, dat is een zaak van de VS en niet van Nederland. Wel kunnen ze je zeggen dat je anders het NL staatsburgerschap niet krijgt als je geen afstand van het andere doet.
Wat meer on-topic: over iets meer dan een weekje ga ik een paspoort voor mijn dochter aanvragen in Den Haag, ik ben benieuwd hoe dat gaat worden. Ik heb ze meerdere keren aan de telefoon gehad, dus ik zou alles moeten weten op het moment, maar ja, je weet het bij die mensen maar nooit lol
Heb zojuist het hele topic maar eens doorgelezen. Volgend jaar moet ik mijn paspoort laten vernieuwen, het jaar daarop mijn zoon.
Omdat we dan enkel onze 2 jarige groen kaart hebben zal het voor mij vrij pijnloos zijn allemaal. Een dagje DC is geen straf. Maar het jaar daarop mijn zoon's papsoort laten verlengen zal een stuk moeilijker worden. Zijn vader, die in Nederland woont zal dan weer toestemming moeten geven ed, er moet een geboorte certificaat komen. Zucht, toestanden hoor.
Omdat we dan enkel onze 2 jarige groen kaart hebben zal het voor mij vrij pijnloos zijn allemaal. Een dagje DC is geen straf. Maar het jaar daarop mijn zoon's papsoort laten verlengen zal een stuk moeilijker worden. Zijn vader, die in Nederland woont zal dan weer toestemming moeten geven ed, er moet een geboorte certificaat komen. Zucht, toestanden hoor.
A journey about to start...
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Jij kan je Nederlandse nationaliteit behouden, omdat de Nederlandse wet op het moment de dubbele nationaliteit toestaat *indien je met een staatsburger van het land van je nieuwe nationaliteit bent getrouwd*. Jouw dochter heeft inderdaad van geboorte af aan een dubbele nationaliteit, tenminste tot ze 18 is. Amerikaans staatsburgerschap krijg je ook bij geboorte, jouw vrouw haar Amerikaanse burgerschap niet verliezen, als ze de Nederlandse aanneemt. Ook al niet, omdat zij dan tegen die tijd ook met een Amerikaan is getrouwd. Ik blijf het een raar gedoe vinden, die Nederlandse dubbele nationaliteitswet. Verschrikkelijk ingewikkeld, vergeleken bij andere EU landen.jiejie schreef:Een voorbeeldje: Ik kan over anderhalf jaar het Amerikaans staatsburgerschap aanvragen, en krijg dan een dubbele nationaliteit. Als wij daarna naar Nederland gaan en er blijven wonen, en mijn vrouw wilt de Nederlandse nationaliteit hebben. Dan kan ik mijn dubbele nationaliteit aanhouden (mijn dochter kan dit eveneens omdat ze in de VS geboren is en een NL vader heeft) en mijn vrouw zou haar Amerikaanse staatsburgerschap verliezen als ze de Nederlandse aanneemt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Om haar US Citizenship te verliezen moet ze dit echt expliciet opgeven. Het enkele feit dat ze het Nederlandse staatsburgerschap aanneemt, wil niet automatisch zeggen dat ze het Amerikaanse kwijtraakt.
Er moet dan sprake zijn van de "intention to relinquish U.S. citizenship". Aangezien dit bij haar niet het geval zal zijn, behoudt ze haar US Citizenship.
Er moet dan sprake zijn van de "intention to relinquish U.S. citizenship". Aangezien dit bij haar niet het geval zal zijn, behoudt ze haar US Citizenship.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
Bennogr
- Amerika-expert
Een in Amerika geboren kind dat door 1 van de ouders Nederlander is, behoudt volgens mij de Nederlandse nationaliteit. Ook na je 18e. Toen mijn zoon voor de eerste keer na zijn 18e een nieuw Nederlands paspoort wilde hebben, moest ik aantonen dat ik op dat ogenblik (die 18e verjaardag) Nederlander was. Hij moet dat paspoort volgend jaar (of al dit jaar? de tijd gaat snel) verlengen en dan merken we dus meer. Hij heeft overigens wel een briefje van de Nederlandse consul in New York van lang geleden dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft.
Misschien een idee om zo'n verklaring ook aan te vragen voor jonge kinderen, tegelijkertijd dat je dat paspoort aanvraagt. Want, vreemd genoeg, zoals ik aan den lijve gemerkt hebt, een paspoort wil niet zo heel veel zeggen in nationaliteitszaken, vodjes papier zijn daar VEEL belangrijker.
Misschien een idee om zo'n verklaring ook aan te vragen voor jonge kinderen, tegelijkertijd dat je dat paspoort aanvraagt. Want, vreemd genoeg, zoals ik aan den lijve gemerkt hebt, een paspoort wil niet zo heel veel zeggen in nationaliteitszaken, vodjes papier zijn daar VEEL belangrijker.
Hmm lol.. het is allemaal dus nog ingewikkelder dan dat het al leek 
Even een andere vraag, half on/half off topic... Wat is "verklaring van Nederlanderschap" in het Engels eigenlijk? "Declaration of Dutch citizenship" oid?
Even een andere vraag, half on/half off topic... Wat is "verklaring van Nederlanderschap" in het Engels eigenlijk? "Declaration of Dutch citizenship" oid?
-
Bennogr
- Amerika-expert
Waarom je een verklaring van Nederlanderschap in het Engels zou moeten vertalen
Maar ik zou iets zeggen als 'statement of Dutch citizenship' 'affidavit of Dutch citizenship' of 'affidavit of Dutch nationality.'
Als je een en ander voor de 16e verjaardag van het kind doet, heb je geen problemen met inburgering en zo, zegt Flipje als ik me goed herinner.
Als je een en ander voor de 16e verjaardag van het kind doet, heb je geen problemen met inburgering en zo, zegt Flipje als ik me goed herinner.
Nou, het is meer voor als ik straks in Nederland ben en een paspoort voor mijn dochter wil halen.. Op de website van Den Haag staat nu dat je minimaal een van de volgende dingen moet hebben voor een paspoort aanvraag (en dit heb ik niet eerder gezien):Bennogr schreef:Waarom je een verklaring van Nederlanderschap in het Engels zou moeten vertalenMaar ik zou iets zeggen als 'statement of Dutch citizenship' 'affidavit of Dutch citizenship' of 'affidavit of Dutch nationality.'
En we hebben geen enkel document dat hier aangegeven wordt. We zouden het laatste wel hebben, maar dat is een Amerikaans paspoort, en daarin staat dus vermeld dat ze Amerikaanse is, er staat uiteraard niets in over Nederlander zijn waar het uiteindelijk om draait. Dus die verklaring van Nederlanderschap is het enige wat ik zo kan bedenken dat ze mogelijk zou kunnen krijgen hier bij het consulaat (probleem is echter, ze spreken hier alleen maar Engels op het HC en de vorige keer wisten ze niet wat ik bedoelde toen ik het aangaf). Ik wil eigenlijk kijken of het HC dat ook mag afgeven, of dat we daarvoor ook naar SF moeten vliegen.- een recente verklaring van de bevoegde autoriteit van uw woonplaats in het buitenland met daarin uw vaste verblijfplaats en nationaliteit.
- een recente verklaring van Nederlanderschap die is afgegeven door de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u woont. Deze verklaring mag niet ouder dan 2 weken zijn.
- een geldige, originele verblijfsvergunning met daarin uw nationaliteit. Deze moet zijn afgegeven door een instantie in uw land die hiervoor bevoegd is.
Hmm.. echter nu begin ik me opeens af te vragen of dit voor haar wel nodig is, en of dit niet valt onder dat gedoe van kijken of een van haar ouders wel Nederlander is... grrr... hoe korter we bij de vliegdatum komen, hoe meer ik gestressed begin te raken of ik alles wel bij me heb (zo niet, dan kan ik het in oktober wel doen wanneer we weer naar NL gaan, maar ja, dan moet ik ook alle andere gelegaliseerde papieren weer opnieuw aanvragen (die mogen van Den Haag niet ouder zijn dan 4-6 weken (had ze hierover eerder gebeld) wat dus ook erg leuk was, want die kon ik voor een tweede keer aanvragen toen).
Wat een gedoe :/
edit: Ik heb net even naar de ambassade gebeld (dat dutchhelp nummer), en het verhaal eventjes uitgelegd. Ze zeiden dat ze in Den Haag niet helemaal op de hoogte zijn van alle regeltjes (fijn, dat kan nog wat worden dan, maar ach, dat was bekend haha), en dat in principe die verklaring voor haar niet van toepassing is omdat ik Nederlander ben en ze op basis daarvan ook Nederlander is. Als ik alles, zo zei hij, heb wat er op de website van het consulaat staat, dan is dat voldoende (en dat heb ik
Ben blij, want ik begon een beetje te zweten, we vliegen aankomende week namelijk al lol.
Overigens fijn detail: Ik kan de verklaring van Nederlanderschap inderdaad in Honolulu aanvragen (die doen dan vervolgens de aanvraag in Washington). Ik hoef daar gelukkig niet voor naar het vaste land als ik het nodig heb.
Even een kleine update: ik ben gisteren samen met mijn dochtertje naar Den Haag gegaan om een nieuw paspoort aan te vragen voor haar, en dat was veel gemakkelijker dan ik dacht.
Ik had het volgende bij me:
- Pasfoto (had er 4, was er maar 1 nodig)
- Geboorteakte met apostille
- Trouwakte met apostille (was uiteindelijk niet nodig omdat we ons huwelijk destijds al in hadden geschreven maar wilde graag het zekere voor het onzekere nemen)
- Genotariseerde (notary public) goedkeuring van de moeder om een paspoort aan te vragen (ze is namelijk niet meegekomen)
- Legitimatie van ons drieën
- Mijn greencard (om nationaliteit vast te stellen)
En dat was alles dat ze nodig hadden. Ik denk dat ik nog geen uur binnen ben geweest (incl de wachttijd, en het inschrijven van de geboorteakte), en de aanvraag zelf verliep erg voorspoedig en soepel. A.s. donderdag kan ik het paspoort al weer ophalen (heb er een spoed van gemaakt omdat het anders kort dag wordt).
Nee, ik denk dat het allemaal veel moeilijker leek dan dat het daadwerkelijk was, zolang je alle papieren maar bij je hebt valt het allemaal reuze mee.
Ik had het volgende bij me:
- Pasfoto (had er 4, was er maar 1 nodig)
- Geboorteakte met apostille
- Trouwakte met apostille (was uiteindelijk niet nodig omdat we ons huwelijk destijds al in hadden geschreven maar wilde graag het zekere voor het onzekere nemen)
- Genotariseerde (notary public) goedkeuring van de moeder om een paspoort aan te vragen (ze is namelijk niet meegekomen)
- Legitimatie van ons drieën
- Mijn greencard (om nationaliteit vast te stellen)
En dat was alles dat ze nodig hadden. Ik denk dat ik nog geen uur binnen ben geweest (incl de wachttijd, en het inschrijven van de geboorteakte), en de aanvraag zelf verliep erg voorspoedig en soepel. A.s. donderdag kan ik het paspoort al weer ophalen (heb er een spoed van gemaakt omdat het anders kort dag wordt).
Nee, ik denk dat het allemaal veel moeilijker leek dan dat het daadwerkelijk was, zolang je alle papieren maar bij je hebt valt het allemaal reuze mee.
- DixieChick
- Amerika-expert
Hehe, gelukkig maar zeg! Fijn dat het allemaal rond is!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Ik had een lekker verhaal vandaag bij het Consulaat-Generaal in Chicago. Mijn paspoort is bijna verlopen en het was dus tijd voor een nieuw exemplaar. Keurig netjes het formulier gedownload en geprint (overigens slim dat het Consulaat in Chicago formulieren aanbiedt in A4 formaat, dat werkt lekker makkelijk in de VS) en de instructies gevolgd voor de pasfoto's en op naar het Consulaat.
Helaas - foto's afgekeurd. Ja, ik had alles prima gevolgd. Oren zichtbaar, juiste pose, bril af om reflectie te voorkomen en gemaakt bij Walgreens, waar vrouw en kind al jaren probleemloos foto's maken voor het Amerikaanse paspoort - maar mevrouw de baliejuffrouw vond dat de de foto te "granular" was. Ze zag pixels, zei ze. Ook was de achtergrond te licht, dat moest namelijk lichtblauw zijn.
Ik word ZO moe van dat Nederlandse paspoort geneuzel. Eerst dat gelazer met biometrie, waardoor mensen ineens uren moeten reizen om bij een speciaal consulaat te komen. Niet 1 keer, maar 2 keer - omdat je het persoonlijk in ontvangst moet nemen. Dan dat gezeik met foto's - 300 miljoen Amerikanen reizen probleemloos met een paspoort met Walgreens foto's maar voor een paar duizend Nederlanders in den vreemde is dat allemaal niet goed genoeg. En dan mogen we gvd over 5 jaar weer. Waarom kunnen we niet gewoon een paspoort krijgen dat 10 jaar geldig is, zoals bijvoorbeeld in de VS het geval is.
Uiteindelijk dus naar Sears gegaan en daar nieuwe foto's laten maken. Blijkbaar stuurt het Consulaat iedereen naar Sears toe want de fotograaf wist te melden dat er soms wel 10 mensen per dagen kwamen om nieuwe foto's te laten maken. Als een afspraak een half uur duurt en er 8 uur wordt gewerkt, stuurt het Consulaat dus blijkbaar 2/3 van alle bezoekers weg. Lekkere dienstverlening. Mijn mond viel open van verbazing. Ik had mazzel, ik woon hemelsbreed 10 minuten van het Consulaat vandaan en ben de enige in mijn familie met een Nederlands paspoort. Maar stel je maar eens voor als je van heinde en verre naar Chicago moet reizen (keer 2) en dan nog eens als een hond de stad wordt doorgestuurd om foto's met een betere achtergrond te laten maken.
En weet je, ik zou het begrijpen als het absoluut noodzakelijk was om een veilig reisdocument te maken. Maar wat werkt voor 300 miljoen Amerikanen en de Amerikaanse overheid, die achter elke boom terrorist ziet, is blijkbaar absoluut onvoldoende voor het koude kikkerlandje. Nee, wij gaan nog een paar stapjes verder en maken het de Nederlanders in het buitenland zo moeilijk dat zelfs het indienen van een aanvraagformulier een hele dag duurt.
Ik zei vanmorgen nog tegen mijn vrouw dat wanneer ik neigingen vertoon om terug naar Nederland te willen, ze me dan even een ochtendje naar het Consulaat moet sturen. Meteen genezen.
Voor mensen die binnenkort naar Chicago afreizen - ik raad je aan om de foto's maar meteen bij Sears te laten maken (Madison & State, 3rd floor) want ze sturen je geheid weg.
Helaas - foto's afgekeurd. Ja, ik had alles prima gevolgd. Oren zichtbaar, juiste pose, bril af om reflectie te voorkomen en gemaakt bij Walgreens, waar vrouw en kind al jaren probleemloos foto's maken voor het Amerikaanse paspoort - maar mevrouw de baliejuffrouw vond dat de de foto te "granular" was. Ze zag pixels, zei ze. Ook was de achtergrond te licht, dat moest namelijk lichtblauw zijn.
Ik word ZO moe van dat Nederlandse paspoort geneuzel. Eerst dat gelazer met biometrie, waardoor mensen ineens uren moeten reizen om bij een speciaal consulaat te komen. Niet 1 keer, maar 2 keer - omdat je het persoonlijk in ontvangst moet nemen. Dan dat gezeik met foto's - 300 miljoen Amerikanen reizen probleemloos met een paspoort met Walgreens foto's maar voor een paar duizend Nederlanders in den vreemde is dat allemaal niet goed genoeg. En dan mogen we gvd over 5 jaar weer. Waarom kunnen we niet gewoon een paspoort krijgen dat 10 jaar geldig is, zoals bijvoorbeeld in de VS het geval is.
Uiteindelijk dus naar Sears gegaan en daar nieuwe foto's laten maken. Blijkbaar stuurt het Consulaat iedereen naar Sears toe want de fotograaf wist te melden dat er soms wel 10 mensen per dagen kwamen om nieuwe foto's te laten maken. Als een afspraak een half uur duurt en er 8 uur wordt gewerkt, stuurt het Consulaat dus blijkbaar 2/3 van alle bezoekers weg. Lekkere dienstverlening. Mijn mond viel open van verbazing. Ik had mazzel, ik woon hemelsbreed 10 minuten van het Consulaat vandaan en ben de enige in mijn familie met een Nederlands paspoort. Maar stel je maar eens voor als je van heinde en verre naar Chicago moet reizen (keer 2) en dan nog eens als een hond de stad wordt doorgestuurd om foto's met een betere achtergrond te laten maken.
En weet je, ik zou het begrijpen als het absoluut noodzakelijk was om een veilig reisdocument te maken. Maar wat werkt voor 300 miljoen Amerikanen en de Amerikaanse overheid, die achter elke boom terrorist ziet, is blijkbaar absoluut onvoldoende voor het koude kikkerlandje. Nee, wij gaan nog een paar stapjes verder en maken het de Nederlanders in het buitenland zo moeilijk dat zelfs het indienen van een aanvraagformulier een hele dag duurt.
Ik zei vanmorgen nog tegen mijn vrouw dat wanneer ik neigingen vertoon om terug naar Nederland te willen, ze me dan even een ochtendje naar het Consulaat moet sturen. Meteen genezen.
Voor mensen die binnenkort naar Chicago afreizen - ik raad je aan om de foto's maar meteen bij Sears te laten maken (Madison & State, 3rd floor) want ze sturen je geheid weg.
Leuk is het inderdaad niet maar wat ik eigenlijk niet snap is dat je niet op de website van het consulaat hebt gekeken naar een fotograaf die altijd de juiste foto's maakt. De Nederlandse pasfoto's zijn van afwijkend formaat en niet elke fotograaf kan daarmee overweg.
Chicago: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00001999EN
Deze link kun je iets onder het paspoort informatie gedeelte vinden op de website van het consulaat (bij elk consulaat hetzelfde, allen linken ze naar de ambassade).
Overigens, voor de mensen in andere gebieden, hier zijn de links van paspoort fotografen van andere consulaten:
San Francisco: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002000EN
Miami: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002009EN
New York: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002001EN
Washington, DC: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002002EN
Chicago: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00001999EN
Deze link kun je iets onder het paspoort informatie gedeelte vinden op de website van het consulaat (bij elk consulaat hetzelfde, allen linken ze naar de ambassade).
Overigens, voor de mensen in andere gebieden, hier zijn de links van paspoort fotografen van andere consulaten:
San Francisco: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002000EN
Miami: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002009EN
New York: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002001EN
Washington, DC: http://www.netherlands-embassy.org/arti ... 00002002EN
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hoe dan ook ben ik het helemaal met Jan eens. Ik vind het belachelijk, al die eisen en vooral, dat het allemaal in persoon gedaan moet worden. Mijn Amerikaanse paspoort verliep vorig jaar en het enige, dat ik moest doen, wat een formulier invullen, paspoort foto's en een check meesturen. Gewoon met de post. Een paar weken later bezorgde diezelfde post het paspoort, dat weer fijn tien jaar geldig is. Ook wij hebben geluk, dat we redelijk dicht bij Washington wonen, maar volgens mij heeft iemand in Nederland naar een kaart van de VS gekeken met Europese ogen en besloten, dat iemand uit Oklahoma, om maar wat te noemen, makkelijk even op en neer naar Houston kan rijden, keer 2. Dat zijn nog vaak boeren ook, die niet zomaar even hun bedrijf voor een paar dagen achter kunnen laten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik snap de frustratie helemaal. Mijn paspoort loopt ook binnenkort af, en ik heb er nu al zin in. Ik moet "maar" 2 uur rijden, maar wel naar het hartje van Atlanta, waardoor ik er waarschijnlijk twee keer zo lang over doe, en dus fijn een dag colleges mag afzeggen omdat ik een nieuw paspoort nodig heb. En als je dan inderdaad ziet hoe makkelijk Amerikanen er over doen...we zijn net terug van een trip naar Nederland, en dan vraag ik me elke keer inderdaad weer af waarom Nederland zo moeilijk moet doen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Ik vind het van een vreselijke arrgantie getuigen. Alleen die foto's al. Je kunt dus in Chicago, een stad van zo ongeveer 8 miljoen mensen, maar naar TWEE fotografen waar je blijkbaar zeker kunt zijn dat de foto's er goed uitkomen. En dat zijn dan ook nog echte portretfotografen (Search Portraits en een fotostudie ergens) - waardoor je dus twee keer zoveel betaald voor een paar foto's. De houding van het consulaat was - "nou, je neemt gewoon even een taxi en dan ben je zo weer terug". Tuurlijk joh, we smijten er naast de $81,25 aan leges ook nog een keer $20 aan taxikosten tegenaan - PLUS $20 aan nieuwe foto's per persoon. En dan heb ik het nog niet eens over de honderden dollars die mensen buiten Chicago kwijt zijn om te reizen, overnachten en parkeren.
Dan moet je bedenken dat mijn huidige paspoort een foto heeft die in de verste verte niet voldoet aan de huidige standaarden maar probleemloos kon worden gebruikt EN dat een paar honder miljoen Amerikanen blijkbaar een prima-werkend, veilig en betrouwbaar paspoort hebben met behulp van foto's bij Walgreens.
Het KAN dus veel makkelijker zonder de veiligheid op het spel te zetten. Maar nee, in Nederland kan het alleen maar moeilijker. Aanvraagformulieren op de Consulate-General website in A4 (en geen US Letter) formaat - waardoor het printen voor de gemiddelde gebruiker een toer is. Twee pagina's met beschrijving van foto-vereisten met afmeting in milimeters (en geen inches) en in A3 (en geen 11x17) formaat. Geen credit card of debit card acceptatie; het viel me eigenlijk nog reuze mee dat je niet alleen in Euro's kon betalen.
Klanten? We zitten hier toch voor ons zelf?
Wat een bananenrepubliek.
Dan moet je bedenken dat mijn huidige paspoort een foto heeft die in de verste verte niet voldoet aan de huidige standaarden maar probleemloos kon worden gebruikt EN dat een paar honder miljoen Amerikanen blijkbaar een prima-werkend, veilig en betrouwbaar paspoort hebben met behulp van foto's bij Walgreens.
Het KAN dus veel makkelijker zonder de veiligheid op het spel te zetten. Maar nee, in Nederland kan het alleen maar moeilijker. Aanvraagformulieren op de Consulate-General website in A4 (en geen US Letter) formaat - waardoor het printen voor de gemiddelde gebruiker een toer is. Twee pagina's met beschrijving van foto-vereisten met afmeting in milimeters (en geen inches) en in A3 (en geen 11x17) formaat. Geen credit card of debit card acceptatie; het viel me eigenlijk nog reuze mee dat je niet alleen in Euro's kon betalen.
Klanten? We zitten hier toch voor ons zelf?
Wat een bananenrepubliek.
- Color01
- Amerika-expert
jvinch schreef:PLUS $20 aan nieuwe foto's per persoon.
mijn foto waren ook afgekeurt ..en moest toen nieuwe foto's laten maken ..ik schrok me lam toen ik dikke 20 dollar moest betalen voor 2 pas foto's.
-
dutchie_in_boston
- Amerika-expert
Mijn fotos, die ik nb in Nederland had laten maken een week voordat ik in Boston mijn paspoort kwam vernieuwen, werden ook afgekeurd. Ik moest ze een paar verdiepingen hoger bij de braziliaan laten maken, alleen die fotos worden in NY aangenomen. Zucht
.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 3039 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-