Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tijdelijk werken in VS
Tijdelijk werken in VS
Hallo,
Ik heb een aanbod gekregen om voor drie maanden in Amerika te komen werken.
Mijn salaris zal gewoon worden doorbetaald door de huidige werkgever.
Nu is mijn vraag of ik hiervoor een visum nodig heb, voor zover ik weet heb je een B-1 visum nodig, deze heb je niet nodig wanneer je NL paspoort heb.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Alvast bedankt.
Gr Roel
Ik heb een aanbod gekregen om voor drie maanden in Amerika te komen werken.
Mijn salaris zal gewoon worden doorbetaald door de huidige werkgever.
Nu is mijn vraag of ik hiervoor een visum nodig heb, voor zover ik weet heb je een B-1 visum nodig, deze heb je niet nodig wanneer je NL paspoort heb.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Alvast bedankt.
Gr Roel
Re: Tijdelijk werken in VS
Hoe kom je Amerika dan binnen zonder paspoort? Een visum is toch geen vervanging voor een paspoort?roel schreef:Nu is mijn vraag of ik hiervoor een visum nodig heb, voor zover ik weet heb je een B-1 visum nodig, deze heb je niet nodig wanneer je NL paspoort heb.
Als je gaat werken in Amerika heb je een visum nodig. En een paspoort.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Werken
Het verdrag (visa-waiver-programma) geldt alléén als je niet werkt, dus echt puur als toerist gaat. Dan heb je geen visum nodig met een Nederlands paspoort (maximaal 90 dagen).
Zodra je werkt of stage loopt, moet je een visum hebben!
Monique
Zodra je werkt of stage loopt, moet je een visum hebben!
Monique
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Roel, je gaat daar werken in een filiaal van je huidige werkgever? Of in een van de bedrijven uit dezelfde holding? Want ik denk dat je dan toch een B1 nodig hebt.
Zorgen zij voor jouw huisvestiging? Want als bedrijven je uitzenden, dan krijg je normaalgezien een loonaanpassing, een bijpassing bij je loon.
Soms noemen ze dat een 'COLA': Cost of Living Allowance. Het bedrag berekenen ze aan de hand van de G&S index (Goods & Services Index).
Ze bekijken dus een aantal produkten en diensten die je nodig hebt, en vergelijken wat dat in NEderland kost, met wat dat in de plaats waar je naartoe gaat. En er wordt ook rekening gehouden met de koersverschillen.
Zorgen zij voor jouw huisvestiging? Want als bedrijven je uitzenden, dan krijg je normaalgezien een loonaanpassing, een bijpassing bij je loon.
Soms noemen ze dat een 'COLA': Cost of Living Allowance. Het bedrag berekenen ze aan de hand van de G&S index (Goods & Services Index).
Ze bekijken dus een aantal produkten en diensten die je nodig hebt, en vergelijken wat dat in NEderland kost, met wat dat in de plaats waar je naartoe gaat. En er wordt ook rekening gehouden met de koersverschillen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hoe kan vraagsteller de US in en drie maanden werken ?
Dit is B-1 info:
While in the US as a business visitor, an individual may:
* Conduct Negotiations
* Solicit sales or investment
* Discuss planned investment or purchases.
* Make investments or purchases
* Attend Meetings, and participate in them fully.
* Interview and hire staff.
* Conduct research.
The following activities require a working visa, and may not be carried out by business visitors:
* Running a business.
* "Gainful employment".
* Payment by an organization within the US.
* Participating as a professional in entertainment or sporting events.
Obviously there is a considerable ‘gray area’ in between what definitely is allowed and what definitely isn’t. It is advisable to err on the side of caution when bringing overseas persons into the USA on business visitor visas. However, in certain strictly limited cases, paid employment may be possible using a ‘B1 in lieu of H1B’.
The B1 in lieu of an H1B
In certain, limited circumstances the US Consulate may issue an employment - authorized B1 visa where the work to be undertaken would usually require an H1B visa. This provision is particularly applicable to situations where you may need to send a member of staff to the US for a limited period in order to undertake specific projects for you. The requirements for acquiring a B1 in lieu of H1B are:-
* The work to be undertaken in the US must be H1B level – i.e. the worker must be engaged in a ‘speciality occupation’;
* The worker must permanently employed (i.e. not a contractor) and paid by the employer outside the US;
* The worker may receive no compensation other than expenses from a US source;
* The worker must have a degree relevant to the services to be provided– there is no provision for work experience to be considered equivalent to a degree, as there is under the H1B.
The B1 in lieu of H-1 visa generally takes 1 to 2 weeks to obtain, and considerably more supporting documentation is required than for a normal B1 visa. Periods of admission and extension are the same as for the standard B1 visa (i.e. generally 6 months).
Kortom, het kan als je inderdaad aan bovenstaande eisen voldoet en je werkgever eea. in handen geeft van een goede en geroutineerde advokaat die weet hoe het benodigde dossier in elkaar gestoken moet worden.
Dit is B-1 info:
While in the US as a business visitor, an individual may:
* Conduct Negotiations
* Solicit sales or investment
* Discuss planned investment or purchases.
* Make investments or purchases
* Attend Meetings, and participate in them fully.
* Interview and hire staff.
* Conduct research.
The following activities require a working visa, and may not be carried out by business visitors:
* Running a business.
* "Gainful employment".
* Payment by an organization within the US.
* Participating as a professional in entertainment or sporting events.
Obviously there is a considerable ‘gray area’ in between what definitely is allowed and what definitely isn’t. It is advisable to err on the side of caution when bringing overseas persons into the USA on business visitor visas. However, in certain strictly limited cases, paid employment may be possible using a ‘B1 in lieu of H1B’.
The B1 in lieu of an H1B
In certain, limited circumstances the US Consulate may issue an employment - authorized B1 visa where the work to be undertaken would usually require an H1B visa. This provision is particularly applicable to situations where you may need to send a member of staff to the US for a limited period in order to undertake specific projects for you. The requirements for acquiring a B1 in lieu of H1B are:-
* The work to be undertaken in the US must be H1B level – i.e. the worker must be engaged in a ‘speciality occupation’;
* The worker must permanently employed (i.e. not a contractor) and paid by the employer outside the US;
* The worker may receive no compensation other than expenses from a US source;
* The worker must have a degree relevant to the services to be provided– there is no provision for work experience to be considered equivalent to a degree, as there is under the H1B.
The B1 in lieu of H-1 visa generally takes 1 to 2 weeks to obtain, and considerably more supporting documentation is required than for a normal B1 visa. Periods of admission and extension are the same as for the standard B1 visa (i.e. generally 6 months).
Kortom, het kan als je inderdaad aan bovenstaande eisen voldoet en je werkgever eea. in handen geeft van een goede en geroutineerde advokaat die weet hoe het benodigde dossier in elkaar gestoken moet worden.
* The worker must be permanently employed (i.e. not a contractor) and paid by the employer outside the US;
Kortom, een Ned. werkgever kan je in voorkomende gevallen op een B-1 in lieu of an H1-B, voor korte tijd en voor een speciaal projekt bij een bedrijf in de US laten werken. Dat US bedrijf is inderdaad niet je werkgever voorzover ik het lees.
Dit doet echter niet af aan het feit dat ieder die in de US wil werken daarvoor een vergunning van de overheid nodig heeft. Het gaat om het feit dat je werkt in de US, wat zou kunnen betekenen dat je een USinwoner zijn baan afpakt. Dat wil men voorkomen.
Het aanbod lijkt zo simpel maar er komt meer bij kijken dan je denkt (?)
Bv. is het toegestaan wat betreft je ziektenkostenverzekeraar dat je op de bestaande polis - al dan niet met aanvullingen - vertrekt naar de US en daar gaat werken ?
Hoe zit het met je aansprakelijkheidsverzekering - wat als je op het werk in de US een ongeval veroorzaakt en iemand anders heeft daardoor schade, kosten. Wie is aansprakelijk - jij, het Ned. bedrijf dat je uitzend, of de US werkgever.
Wat als er iets met jou gebeurt in de US en je tijdelijk/blijvend invalide wordt of langdurig ziek, is het accoord met de bedrijfsvereniging in Ned., zodat men geen problemen gaat maken qua uitkering in die situatie ?
Dan de praktische punten, waar ga je wonen - voorwaarde voor het B-1 visum is ook dat je een vast adres in Ned. aanhoudt. Huurt het bedrijf een apartement of een ruimere kamer in een langer-verblijf hotel voor je in de US.
Hoe ga je je verplaatsen. Met je Ned. rijbewijs zul je alleen een huurauto kunnen rijden, dat kan voor drie maanden behoorlijk in de papieren lopen. Wederom, wie draagt de kosten.
Ik denk, maar ik ben hier niet deskundig in ! dat er in de US geen belastingkonsekwenties zullen zijn zolang het inkomen in Ned. wordt uitbetaald door de Ned. werkgever. Maar ik zou daar wel tevoren informatie over inwinnen om vervelende verrassingen te voorkomen !
Kortom, een Ned. werkgever kan je in voorkomende gevallen op een B-1 in lieu of an H1-B, voor korte tijd en voor een speciaal projekt bij een bedrijf in de US laten werken. Dat US bedrijf is inderdaad niet je werkgever voorzover ik het lees.
Dit doet echter niet af aan het feit dat ieder die in de US wil werken daarvoor een vergunning van de overheid nodig heeft. Het gaat om het feit dat je werkt in de US, wat zou kunnen betekenen dat je een USinwoner zijn baan afpakt. Dat wil men voorkomen.
Het aanbod lijkt zo simpel maar er komt meer bij kijken dan je denkt (?)
Bv. is het toegestaan wat betreft je ziektenkostenverzekeraar dat je op de bestaande polis - al dan niet met aanvullingen - vertrekt naar de US en daar gaat werken ?
Hoe zit het met je aansprakelijkheidsverzekering - wat als je op het werk in de US een ongeval veroorzaakt en iemand anders heeft daardoor schade, kosten. Wie is aansprakelijk - jij, het Ned. bedrijf dat je uitzend, of de US werkgever.
Wat als er iets met jou gebeurt in de US en je tijdelijk/blijvend invalide wordt of langdurig ziek, is het accoord met de bedrijfsvereniging in Ned., zodat men geen problemen gaat maken qua uitkering in die situatie ?
Dan de praktische punten, waar ga je wonen - voorwaarde voor het B-1 visum is ook dat je een vast adres in Ned. aanhoudt. Huurt het bedrijf een apartement of een ruimere kamer in een langer-verblijf hotel voor je in de US.
Hoe ga je je verplaatsen. Met je Ned. rijbewijs zul je alleen een huurauto kunnen rijden, dat kan voor drie maanden behoorlijk in de papieren lopen. Wederom, wie draagt de kosten.
Ik denk, maar ik ben hier niet deskundig in ! dat er in de US geen belastingkonsekwenties zullen zijn zolang het inkomen in Ned. wordt uitbetaald door de Ned. werkgever. Maar ik zou daar wel tevoren informatie over inwinnen om vervelende verrassingen te voorkomen !
-
doreennicole
- Amerika-expert
ik denk dat het ook belangrijk is om te weten waar de vraagsteller preices gaat werken. ik kan het mis hebben, maar dit klinkt een beetje alsof X drie maanden onder de radar ergens gaat werken in Amerika, dus bijv bij iemand in een mom and pop winkeltje of een mechanic of ander soort eenmansbedrijf of iets dergelijks waar geen immigratie aan te pas komt. dat kan natuurlijk, maar dat is illegaal en wij houden het hier netjes, he?
het is heel goed mogelijk om 3 maanden naar de VS te gaan en daar te werken zonder dat iemand er wijzer van wordt. als werkgever in NL en werkgever in Amerika het erover eens zijn is het heel makkelijk om buiten de regels om dit te doen, zolang je die drie maanden niet overstayt. alleen als de werkgever in Amerika zich niet schuldig wil maken aan een federal crime en bij ontdekking een fikse boete wil betalen en misschien zelf zijn bedrijf verleizen en de vraagsteller de komende 10 jaar nog een keertje naar Amerika wil, zou ik het niet aanraden.
dus zelfs voor slecht 3 maanden : volg de normale procedure.
het is heel goed mogelijk om 3 maanden naar de VS te gaan en daar te werken zonder dat iemand er wijzer van wordt. als werkgever in NL en werkgever in Amerika het erover eens zijn is het heel makkelijk om buiten de regels om dit te doen, zolang je die drie maanden niet overstayt. alleen als de werkgever in Amerika zich niet schuldig wil maken aan een federal crime en bij ontdekking een fikse boete wil betalen en misschien zelf zijn bedrijf verleizen en de vraagsteller de komende 10 jaar nog een keertje naar Amerika wil, zou ik het niet aanraden.
dus zelfs voor slecht 3 maanden : volg de normale procedure.
SEEING IS BELIEVING
D., je raakt aan iets dat ik me ook heb afgevraagd: bij ieder bedrijf waar mijn man werkte in de afgelopen jaren moest hij een verklaring tekenen dat hij legaal in de US was en dat hij vergunning had om te werken.
Het zou best kunnen dat de tijdelijke werkgever van vraagsteller ook met zo'n document op de proppen komt. (Ik denk dat weinigen zich realiseren hoeveel regelgeving er is de US is, hoe er voor iedere situatie een aantal documenten zijn die "completion" behoeven. Nog afgezien van het feit dat bij iedere werkgever mijn man een plasje moest inleveren voor een drug-screening, dat men zijn credit-record, criminal history, controleerde enz. enz.)
En vergis je niet Roel, in de voorfase kan de betreffende werkgever heel joviaal en makkelijk zijn zo van "geen probleem" en "dat regelen we even". Echter kom je hier, dan kan de wind opeens uit een heel andere hoek gaan waaien. Bij veel bedrijven is ook weinig inzicht in de problematiek.
Realiseer je ook dat illegale emigratie en illegale werknemers op dit moment - nu het allemaal niet zo goed gaat in de US. - weer een actuele topic is.
Het zou best kunnen dat de tijdelijke werkgever van vraagsteller ook met zo'n document op de proppen komt. (Ik denk dat weinigen zich realiseren hoeveel regelgeving er is de US is, hoe er voor iedere situatie een aantal documenten zijn die "completion" behoeven. Nog afgezien van het feit dat bij iedere werkgever mijn man een plasje moest inleveren voor een drug-screening, dat men zijn credit-record, criminal history, controleerde enz. enz.)
En vergis je niet Roel, in de voorfase kan de betreffende werkgever heel joviaal en makkelijk zijn zo van "geen probleem" en "dat regelen we even". Echter kom je hier, dan kan de wind opeens uit een heel andere hoek gaan waaien. Bij veel bedrijven is ook weinig inzicht in de problematiek.
Realiseer je ook dat illegale emigratie en illegale werknemers op dit moment - nu het allemaal niet zo goed gaat in de US. - weer een actuele topic is.
Voor zover ik weet geeft een B-2 visum geen recht op een social security nummer, ook niet op een zg. TIN (Tax Identification Number).
Is ook niet nodig, het salaris wordt door een Ned. werkgever in Ned. uitbetaald (doorbetaald), valt dus onder de Ned. belastingaanslag.
Voor de korte tijd dat vrager in de US is heeft hij ook weinig belang bij een SS nummer. Ik denk dat hij zal verblijven in een extended stay hotel, of een gemeubileerd apartement. Hij zal een auto lenen of huren, kan met zijn Ned. rijbewijs rijden hier want is bezoeker, geen resident.
Van belang is wel dat hij / de werkgever eea. goed regelt met de Ned. ziektenkostenverzekering.
Iris, lief gezegd ! maar er is ook veel dat ik niet weet !
Ken ik je van andere fora zoals dat waar geborreld wordt, en ben je misschien Iris Ka ook weles forummend bij de VieVaa (zo mag ik het toch wel vragen hoop ik ?)
Is ook niet nodig, het salaris wordt door een Ned. werkgever in Ned. uitbetaald (doorbetaald), valt dus onder de Ned. belastingaanslag.
Voor de korte tijd dat vrager in de US is heeft hij ook weinig belang bij een SS nummer. Ik denk dat hij zal verblijven in een extended stay hotel, of een gemeubileerd apartement. Hij zal een auto lenen of huren, kan met zijn Ned. rijbewijs rijden hier want is bezoeker, geen resident.
Van belang is wel dat hij / de werkgever eea. goed regelt met de Ned. ziektenkostenverzekering.
Iris, lief gezegd ! maar er is ook veel dat ik niet weet !
Ken ik je van andere fora zoals dat waar geborreld wordt, en ben je misschien Iris Ka ook weles forummend bij de VieVaa (zo mag ik het toch wel vragen hoop ik ?)
-
doreennicole
- Amerika-expert
elke werknemer moet in principe aankunnen tonen dat hij/zij recht heeft om in de VS te werken dmv een bepaald formulier. wanneer je je papieren tekent krijg je ook zo'n formulier waarbij je of US paspoort info wordt opgeshreven of green card info of ID inc ombinatie met SSN kaart, waarop je werkstatus is aangegeven. maar dat heb ik ook in Nederland moeten doen. In nL moest je je ook legitimeren en als je geen Nederlands paspoort had dan was het dmv je verblijfsvergunning waarop staat onder welke voorwaarden je mag werken.oortjes schreef:D., je raakt aan iets dat ik me ook heb afgevraagd: bij ieder bedrijf waar mijn man werkte in de afgelopen jaren moest hij een verklaring tekenen dat hij legaal in de US was en dat hij vergunning had om te werken.
ik heb met immigratiezaken te maken gehad in beide landen en het is in mijn ervaring absoluut niet zo dat er grote verschillen zijn. NL heeft vrijwel dezelfde regels als de VS. In beide landen is het niet makkelijk om er te komen en in beide landen worden de regels streng gehandhaafd.
wat de vraagsteller betreft, mijn antwoord was gericht op iemand die illegaal werkt. ik kan me voorstellen dat als je als het ware klust bij een autoshop van een vriend of in de winkel van je oom werkt, je wel betaald wordt maar dit nergens wordt geregistreerd. dus net zoals de illegale kamermeisjes en tuinmannen. in die zin is het dus absoluut mogelijk. maar niet aan te raden want als het uitgevonden wordt zijn beide partijen zuur.
en wat die uitgebreide controles betreft, dit is weer een voorbeeld van hoe het in Amerika geregeld is rond werk, want er zijn wel federale regelingen (bijv mbt discriminatie) maar een werkgever kan zelf bepalen of hij een drugstest laat doen of credit score checkt. voor sommige banen zijn criminal records verplicht (bijv financiele industrie en werken met kinderen) maar ik heb nog nooit een drugstest moeten doen (als immigrant) en mijn ex wel.
doreen
SEEING IS BELIEVING
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 9065 Weergaves
-
Laatste bericht door Ellenellen