Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Employer-sponsored immigration

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gerard
Amerika-newbie

Employer-sponsored immigration

Bericht door Gerard »

Hello all,

Ik heb 99% zeker een werkgever in de VS die mij wil aannemen. Hij beschikt ook over zijn eigen advocaat die mij begeleidt met het verkrijgen van werkvergunningen etc. Denken jullie dat het met hun hulp gaat lukken om permantente residentie te verkrijgen?
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Daar is in algemene zin niks over te zeggen. Hangt er helemaal vanaf of het bedrijf in kwestie kan hard maken dat ze voor hun vacature geen Amerikaan kunnen krijgen. Bijv. doordat ze onder andere al geruime voor de vacature hebben geadverteerd zonder succes. Ook de kwaliteit van de advocaat speelt een rol.
Life is good in the Tarheel State.
Gerard
Amerika-newbie

Bericht door Gerard »

Marcel schreef:Daar is in algemene zin niks over te zeggen. Hangt er helemaal vanaf of het bedrijf in kwestie kan hard maken dat ze voor hun vacature geen Amerikaan kunnen krijgen. Bijv. doordat ze onder andere al geruime voor de vacature hebben geadverteerd zonder succes. Ook de kwaliteit van de advocaat speelt een rol.
Het bedrijf is onderdeel van Microsoft.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi Gerard, allereerst gefeliciteerd met een werkgever die je een baan aangeboden heeft in de US.
Je praat echter meteen over "permanent residency", dat maakt je vraag wat onduidelijk.
De meeste buitenlandse werkers die in de US gaan werken voor een US bedrijf doen dat op een H-1B visum, dit is een vergunning om tijdelijk in de US te mogen werken. Vereist daarvoor is inderdaad een aanbod voor een baan, minimaal bachelors niveau aan opleiding/ervaring, plus er zijn eisen wat betreft salariering enz. De procedure om een H1B te verkrijgen duurt ong. een half jaar nu. Echter er zijn quota - behalve als de aangeboden baan bij een onderwijsinstelling of non-profit research instelling is - en die quota zijn in principe voor dit jaar al gevuld, de nieuwe ronde is in de herfst van volgend jaar.
Permanent residency is de felbegeerde Groene Kaart. Dat kan inderdaad via een werkgever als sponsor, maar die procedure kan snel drie tot vijf jaar duren. Er is wel een nieuwe procedure voor, PERM, die zou maken dat eea. sneller kan gaan, echter ik heb nog niet gelezen over ervaringen daarmee.
In de praktijk komen de meesten binnen op een H1-B en gaan dan door voor de groene kaart. Vaak spreekt men inderdaad af met de werkgever dat die als sponsor zal optreden daarvoor en ook de kosten zal dragen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Voor de tijdelijke werkvergunning moet de werkgever de vacature geadverteerd hebben gedurende een bepaalde (korte) periode. Voor de G.K. gaat de werving in principe in eerste instantie via het Ministerie van Arbeid van staat waarin het bedrijf gevestigd is - en dan is dan de zware bewijslast waar Marcel over spreekt.
Uitzonderingen op deze laatste regel zijn de mensen die binnenkomen op een verkorte procedure (extraordinay ability) of op een zg. national interest waiver.
En dan is er nog de belofte dat voor sommige catergorien PERM sneller tot een beslissing kan leiden.

Waar Marcel helemaal in de roos schiet is zijn opmerking dat de kwaliteit van de advokaat verschil kan maken.
Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, hoe omvangrijk de juridische afdeling, hoeveel werkers ze al binnengehaald hebben, enz. enz.
Zelf heb ik slechte ervaringen met advokaten-via-de-werkgever. Het kan dan zo zijn, dat het belang van de werkgever voorop staat, niet jouw belang. Dat bleek althans in ons geval zo. Maar zelf een advokaat inhuren kan betekenen dat je ook zelf moet betalen.
Je zit in zoverre beter dan wij destijds, dat er nu sites als deze zijn plus andere sites met info over werk/verblijfsvergunningen - zo is nu beter de advokaat te volgen, gerichte vragen te stellen en zo te zorgen dat je procedure "on track" blijft.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer