Tristan schreef:
Ik zie nu in hoe ongelovelijk lastig het gaat worden om m'n droom te verwezenlijken. Ik voel me in Nederland gewoon niet thuis. Ik krijg steeds sterker het gevoel dat ik hier niet hoor. It pisses me off. Steeds als ik erover nadenk voel ik me ongelukkig.
Dit komt mij heel erg bekend voor, het is alsof je zojuist mijn situatie hebt beschreven. Ik voel me ook niet thuis in deze maatschappij, de Nederlandse mentaliteit, het land, etc. Ik denk zelf in het engels, lees op internet de Seattle Times, chat op msn met Amerikaanse, Canadese en Engelse vrienden, luister elke dag naar de Amerikaanse punkrock op mn iPod... ik voel me meer een Amerikaan met een verkeerd passpoort in een verkeerd land dan een Nederlander.
Ik was afgelopen zomer 2 en een halve week bij verre familie in Seattle op bezoek (was overigens mijn 1e keer in Amerika). Ik voelde me er gelijk helemaal thuis. Zo thuis heb ik me in Nederland nog nooit gevoeld! De mensen, de cultuur, de ruimte daar, de supermoderne Downtowns, en zeker ook de mooie suburbs, waar ze zelf wonen. Allemaal erg fantastisch. Ik was in no-time een Amerikaan met de Amerikanen, dit werdt ook versterkt doordat ik bij een echte Amerikaanse familie verbleef, waar we BBQ'den, roadtrips maakten in pickup trucks, naar honkbal wedstrijden gingen, etc.
Nu nog even over het emigreren: ik wil ook niets liever. Ben zelf 18 jaar en studeer sinds september aan de Universiteit van Utrecht. Ik wou aanvankelijk in de VS studeren, aangezien ik echt geen dag langer in NL wou blijven wonen. Maarja, dat kost zoveel hè. Je zit al gauw op $25,000 per jaar, dat is een gigantisch bedrag! Ik zag uiteindelijk af van studeren in Amerika, ik heb nog gekeken naar de opties om in Canada te studeren als alternatief, maar dat bleek net zo duur.
Ik zat ook nog te twijfelen om in Engeland te gaan studeren (ik verwachte dat een Engelstalige studie in Engeland veel beter zou aansluiten op de Amerikaanse arbeidsmarkt dan een Nederlandstalige studie in Nederland), maar dat is vanaf volgend jaar ook 3000 pond per jaar, en daarmee ook nog erg duur.
Dus zo heb ik me uiteindelijk aangemeld voor de Uni hier in Nederland. Ik vind de stof die we krijgen wel leuk hoor, en de studenten zijn ook heel aardig. Daar niet van, maar Nederland schrikt mij nu meer dan ooit af. Ik kijk nog regelmatig op internet naar mogelijkheden om in de VS te studeren, ik heb vooralsnog 2 mogelijke opties gevonden: de Universiteiten van Arizona en Maine bieden goede beurzen aan buitenlandse studenten, dus wieweet
In iedergeval ben je lang niet de enige die graag naar Amerika wilt, en zijn er hier velen mensen die jouw wens delen. Dat maakt dit forum zo uniek, aangezien ik in mijn directe omgeving ook veel kritiek op de VS en op mijn droom te horen krijg.
vana schreef:
Door onze verhalen over onze vakantie is mijn nichtje van 15 zo enthousiast geworden dat ze nu al is begonnen met sparen om over 3 jaar, als ze haar gymnasium diploma heeft, een jaar naar een Amerikaanse universiteit te kunnen gaan.
Misschien is dat ook een idee voor jou, een jaartje studeren in Amerika. Het is wel duur maar als het echt je droom is zou je nu al kunnen beginnen met sparen.
Om toch al een kijkje in Amerika te nemen zou je misschien ook over een paar jaarin de zomer begeleider op een summercamp kunnen worden. Dan ben je toch een keer in Amerika geweest en dat kost een stuk minder.
*EDIT*
Over sparen gesproken!
Ik was ook vanaf mijn 15e aan het sparen, ik legde zo'n 2/3e van mijn verdiensten aan m'n bijbaantjes opzij. Ik heb in totaal 1 zomer gewerkt in een ijssalon en anderhalf jaar als pizzabezorger, door weer en wind.
Ik had op een gegeven moment genoeg geld om zelfstandig naar de VS te reizen (mijn ouders kon ik niet overhalen). Ik besloot afgelopen april contact te zoeken met familie daar en ben zodoende in Juni afgereist naar Seattle. Het was niet zo duur als ik had gedacht, aangezien ik bij familie verbleef. Als je geen familie hebt daar zou het goed kunnen zijn dat je vakantie iets duurder uitvalt.