Maar bedenk wel dat er genoeg universiteiten zijn die een GPA van 3.5 of hoger verlangen. Dat is natuurlijk voor studenten die van een Amerikaanse HS afkomen. Denk daar ook aan.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nederlandse studie goede basis voor werk in Amerika?
Dankjewel voor je reactie.oortjes schreef:Ronald, je bent inderdaad serieus in je verlangen naar de US te komen ! Als je zo gemotiveerd bent is het denk ik van groot belang je studie en stages zo in te richten dat je optimaal opgeleid bent voor een mogelijke baan hier.
Ik weet niet wat de regels zijn voor beurzen of leningen voor net-aangekomenen - dus in het uitzonderlijke geval dat je wint in de DV lottery. Misschien dat een andere deelnemer meer weet ?
Ik zou inderdaad als eerste stap de stage in de US doen, dat geeft je kontakten en meer zicht op wat men hier nodig heeft en verwacht.
Bij boekwinkels kun je hele gidsen kopen waarin alle US universiteiten en senior-colleges beschreven worden met ook alle info hoe je aan te melden enz.
Ook heb ik boeken gezien juist over alle mogelijke beurzen en leningen, welke voorwaarden, hoe en waar aan te vragen enz.
Wil je in de US verder studeren, doe dan bij het CITO in Woerden de TOEFL test, dat bespaart je later gedoe hier.
Men kent hier geen eindexamen middelbare school (nog), het is ingewikkelder - dan in Ned. - toegelaten te worden op een college/universiteit. Plus het aantal plaatsen is beperkt, schandalig maar waar. Er is een selectie-proces, hoe beter de opleiding hoe lastiger het is om binnen te komen. Voor bepaalde opleidingen moet je gestandaardiseerde testen afleggen om toegelaten te worden.
Verder zijn "letters of recommendation" bijna altijd een vereiste, bv. van docenten, eventueel de werkgever van je bij-of zomer-baantje. Voorbeelden van dergelijke letters kun je op het Internet vinden.
Er zijn voor buitenlanders vaak andere regels dan voor USers, maar dan moet je wel op een studie-visum binnenkomen. Voor veel opleidingen zijn "buitenlanders" een leuke bron van inkomsten, zij moeten nl. het volle pond betalen aan fees enz. Sommig opleidingen hebben zelfs een speciale recruiter voor in dienst.
Maar stel dat je een G.K. wint, en hiernaartoe komt, dan moet je aan dezelfde eisen voldoen als US inwoners, zie hierboven.
Wel is het zo dat als je je net ergens vestigt, je niet meteen recht hebt op onderwijs tegen lokale fees. De meeste staten hebben wachttijden, varierend van een half tot een heel jaar. Gedurende die tijd betaal je de hogere "out of state" fees.
Overigens om als Nederlander hier te komen en te studeren, misschien heb je iets aan deze web site:
http://www.edupass.org/
Hoe verstandig het is al aan de DV lottery mee te doen, dat kun je alleen zelf bepalen. Als je wint moet je je binnen een bepaalde periode inderdaad in de US vestigen, opnieuw meeloten is niet toegestaan dacht ik. Je moet dus bereid zijn om eventueel alles te laten vallen, hiernaartoe te komen en wat voor baan dan ook aan te pakken om in je bestaan te voorzien. Daarbij kun je geluk hebben maar je loopt ook kans het niet te redden zo.
Ik heb vandaag de studiebeurs bezocht, met name het "scope on the globe" gedeelte. Hier waren 2 Amerikaanse Universiteiten en 1 Community College vertegenwoordigd. Het ging hier om:
San José State University (te San Jose, CA)
American University (te Washington DC)
Green River Community College (Seattle, WA)
Ik heb hier met vertegenwoordigers (de zgn. "recruiters"
Nadeel zijn echter weer de kosten. De undergraduate fees waren $11,000 en de graduate fees $ 9500 in San José. Daar komt nog onderdak en levensonderhoud bij, dus zit je al gauw op het torenhoge bedrag van $ 20,000
De site http://www.edupass.edu is erg nuttig en uitgebreid, ik had hem zelf ook al eens bezocht
Een meer toegankelijke optie blijft het "tijdelijke studeren", via een uitwisselingsprogramma, in de VS. Zo zou ik enkele maanden een paar vakken kunnen volgen in Oklahoma, Berkley,CA of Gainesville,FL (Dit zijn de Uni's waarmee mijn Universiteit uitwisselingsprogramma's heeft).
Zo zou ik toch tegen nederlandse kosten even in de VS kunnen studeren.
Dit is wel voornamelijk voor 2e jaars (ben zelf 1e jaar).
Een stage in de VS zou inderdaad ook een goede kans om naar de VS te komen kunnen zijn.
Alleen weet ik niet of stage's voor mijn studie van toepassing zijn. Ik heb hier tot nu toe weinig over gehoord. Maar misschien komt dat nog in de komende jaren.
In ieder geval bedankt voor de gegeven info!
Vraagje: hoe weet je dat je GPA zo is? Nederlandse systemen werken hier toch niet mee? Kan je dit uitrekenen of heb je dit aan de administratie van je opleiding gevraagd? Ben wel benieuwd.ronald87 schreef: Mijn GPA is erg hoog (3.02), ik heb gelezen dat zie hier onder andere ook naar kijken bij het uitreiken van beurzen.
Op basis van mijn eindcijfers, die ik na het eindexamen afgelopen juni heb ontvangen, heb ik mijn GPA zelf berekend.
Nederlands 7
Duits 8
Engels 8
Geschiedenis 8
Algemene Natuur Wetenschappen 8
Maatschappijleer 8
Letterkunde 8
Geschiedenis 7
Aardrijkskunde 8
Wiskunde 6
Economie (1,2) 7
Frans 8
Management en Organisatie 7
Dat is 8 x 8; 4 x 7; 1 x 6
Als we ervan uitgaan dat het Amerikaanse 4.0 gelijk staat aan een 10 hier; en een 0.4 gelijkstaat aan een 1.0 hier, kan je het zo uitrekenen
8 x 3.2 = 25.6 (8 x 0.4 = 3,2)
4 x 2.8 = 11.2 (7 x 0.4 = 2,8 )
1 x 2.4 = 2.4 (6 x 0.4 = 2,4)
25,6 + 11,2 + 2,4 = 39.2 = totaal aantal punten
39, 2 gedeelt door 13 vakken is 3.015 = 3,02 = GPA
volg je 'm nog
Nederlands 7
Duits 8
Engels 8
Geschiedenis 8
Algemene Natuur Wetenschappen 8
Maatschappijleer 8
Letterkunde 8
Geschiedenis 7
Aardrijkskunde 8
Wiskunde 6
Economie (1,2) 7
Frans 8
Management en Organisatie 7
Dat is 8 x 8; 4 x 7; 1 x 6
Als we ervan uitgaan dat het Amerikaanse 4.0 gelijk staat aan een 10 hier; en een 0.4 gelijkstaat aan een 1.0 hier, kan je het zo uitrekenen
8 x 3.2 = 25.6 (8 x 0.4 = 3,2)
4 x 2.8 = 11.2 (7 x 0.4 = 2,8 )
1 x 2.4 = 2.4 (6 x 0.4 = 2,4)
25,6 + 11,2 + 2,4 = 39.2 = totaal aantal punten
39, 2 gedeelt door 13 vakken is 3.015 = 3,02 = GPA
volg je 'm nog
Dan zit ik op 3.05.
Maar jouw methode houdt er geen rekening mee wat voor school je hebt gedaan: een 7 op de MAVO (sorry VMBO) is wat anders dan een 7 op een gymnasium...
Mack
Maar jouw methode houdt er geen rekening mee wat voor school je hebt gedaan: een 7 op de MAVO (sorry VMBO) is wat anders dan een 7 op een gymnasium...
Mack
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
Volg het nog, maar......ronald87 schreef:Als we ervan uitgaan dat het Amerikaanse 4.0 gelijk staat aan een 10 hier; en een 0.4 gelijkstaat aan een 1.0 hier, kan je het zo uitrekenen
het probleem zit er in de wijze van cijfers geven. Het systeem in Amerika is totaal anders. Soms geven ze daar een A aan iemand die het beter heeft gedaan dan de rest, terwijl in Nederland die persoon misschien 'slechts' een 6 zou krijgen en al de anderen een 5 of lager. Ook kan soms participatie in de klas voor een ander cijfer zorgen.
Ik weet dat de Universiteiten een 8 of 8,5 al zien als een A. Ik volg nu ook vakken waar internationale studenten aan mee doen en die zeggen dat op onze faculteit ze voor een 8,5 en hoger een A krijgen. Het in namelijk voor Nederlandse maatstaven bijna onmogelijk om een 10 te krijgen. Ik studeer rechten en als je al een artikel vergeet te noemen heb je al geen 10 meer!
edit:
Ik wist dat ik ooit iets had gelezen over de cijfers. Lekker, vraag ik iets, kan ik eigenlijk zelf het antwoord wel vinden. Sorry
http://www.fulbright.nl/downloads.aip?l ... n=USA&id=7
Dus als je gebruikt wat ze daar doen, is volgens mij je GPA 3,5.
Mmmm, mijn GPA zal dan 3,7 zijn. Best leuk om te zien
Maar goed, zoals gezegd, is het moeilijk om precies te bepalen, de systemen zijn niet met elkaar te vergelijken.
Trouwens, op die site (http://www.fulbright.nl) staat heel veel informatie voor mensen die naar de VS willen om te studeren. Weet niet of je deze site kent. Ze hebben daar ook een programma voor VWO-scholieren, http://www.fulbright.nl/news.aip?action ... nation=USA
Kan je een jaar studeren in de VS, bachelor. Vaak blijven mensen dan ook na dat jaar, om de bachelor af te maken. Helaas is dat alleen, volgens mij, als je net van het VWO afkomt. Dit was misschien wel leuk geweest......
Laatst gewijzigd door dolphin op 11 okt 2005, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is niet helemaal waar, op de meeste universities in de VS kan de prof zelf de schaal bepalen hoeveel punten nodig zijn voor een letter-grade. Normaal gesproken is het voor hoger niveau lesses (200+) vrij normaal om met een schaal van 90-100 voor een A te werken en voor sommigen van mijn major related classes is het soms zelfs tussen de 96-100.dolphin schreef: Ik weet dat de Universiteiten een 8 of 8,5 al zien als een A. Ik volg nu ook vakken waar internationale studenten aan mee doen en die zeggen dat op onze faculteit ze voor een 8,5 en hoger een A krijgen. Het in namelijk voor Nederlandse maatstaven bijna onmogelijk om een 10 te krijgen. Ik studeer rechten en als je al een artikel vergeet te noemen heb je al geen 10 meer!
Volgens mij zei ik daarom ook 'soms' bij het Amerikaanse systeem en het stukje dat je aanhaalt van mij, gaat over wat de buitenlandse studenten zeggen over het cijfer in Nederland en wat ze daar hier voor krijgen, bedoel je dat dit ook niet waar is?
Laatst gewijzigd door dolphin op 11 okt 2005, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
wat zijn we lekker assertief lol. Mijn excuses, I dacht dat je het over een amerikaanse universiteit had.dolphin schreef:Volgens mij zei ik daarom ook 'soms' bij het Amerikaanse systeem en het stukje dat je aanhaalt van mij, gaat over wat de buitenlandse studenten zeggen over het cijfer in Nederland en wat ze daar hier voor krijgen, bedoel je dat dit ook niet waar is?
haha, sorry, geeft niet hoor, maar daarom begreep ik in de eerste instantie niet waarom je zei dat dit stukje niet helemaal waar was.
Trouwens, gewoon nieuwsgierig, is het dan bij die schaal die de prof bepaalt zo dat hij in totaal 100 punten kan geven voor het tentamen? Of dat hij alle studenten samen neemt, dit is 100% en als iemand met zijn cijfer bij de beste 4% hoort, krijgt deze een A.
Trouwens, gewoon nieuwsgierig, is het dan bij die schaal die de prof bepaalt zo dat hij in totaal 100 punten kan geven voor het tentamen? Of dat hij alle studenten samen neemt, dit is 100% en als iemand met zijn cijfer bij de beste 4% hoort, krijgt deze een A.
De manier waarop het opgebouwd is, is dat je een maximaal ingesteld aantal punten can halen voor de course, wat opgebouwd is uit verschillende onderdelen. Bijv.:
attendance 5 pts (als je er elke les was)
case studies (4) 25 (dus 4x25pts haalbaar)
midterm 300 pts
final 350 pts
totaal aantal mogelijke punten: 755
zoals je ziet zou deze prof dus met een 755 punten schaal werken en dan kan hij bev bepalen dat alles tussen een 740-755 een A is. 700-740 een B...enz. Dit kan een beetje verwarrend zijn aangezien ze soms ook van simpele percentages uitgaan.
Bijv totaal aantal punten mogelijk: 1000
attendance: 5%
case study: 35%
midterm: 30%
final: 30%
en dan is bijv. alles tussen de 96% en 100% een A.
Hoeveel onderdelen er zijn waarop je punten kunt behalen verschilt ook per les natuurlijk dus mijn simpele 4 part example hier kan ook uit 10 verschillende onderdelen bestaan.
attendance 5 pts (als je er elke les was)
case studies (4) 25 (dus 4x25pts haalbaar)
midterm 300 pts
final 350 pts
totaal aantal mogelijke punten: 755
zoals je ziet zou deze prof dus met een 755 punten schaal werken en dan kan hij bev bepalen dat alles tussen een 740-755 een A is. 700-740 een B...enz. Dit kan een beetje verwarrend zijn aangezien ze soms ook van simpele percentages uitgaan.
Bijv totaal aantal punten mogelijk: 1000
attendance: 5%
case study: 35%
midterm: 30%
final: 30%
en dan is bijv. alles tussen de 96% en 100% een A.
Hoeveel onderdelen er zijn waarop je punten kunt behalen verschilt ook per les natuurlijk dus mijn simpele 4 part example hier kan ook uit 10 verschillende onderdelen bestaan.
Dank je wel voor die site. Ik ben hem nu uitgebreid aan het doorlezen.dolphin schreef:Volg het nog, maar......ronald87 schreef:Als we ervan uitgaan dat het Amerikaanse 4.0 gelijk staat aan een 10 hier; en een 0.4 gelijkstaat aan een 1.0 hier, kan je het zo uitrekenen
het probleem zit er in de wijze van cijfers geven. Het systeem in Amerika is totaal anders. Soms geven ze daar een A aan iemand die het beter heeft gedaan dan de rest, terwijl in Nederland die persoon misschien 'slechts' een 6 zou krijgen en al de anderen een 5 of lager. Ook kan soms participatie in de klas voor een ander cijfer zorgen.
Ik weet dat de Universiteiten een 8 of 8,5 al zien als een A. Ik volg nu ook vakken waar internationale studenten aan mee doen en die zeggen dat op onze faculteit ze voor een 8,5 en hoger een A krijgen. Het in namelijk voor Nederlandse maatstaven bijna onmogelijk om een 10 te krijgen. Ik studeer rechten en als je al een artikel vergeet te noemen heb je al geen 10 meer!
edit:
Ik wist dat ik ooit iets had gelezen over de cijfers. Lekker, vraag ik iets, kan ik eigenlijk zelf het antwoord wel vinden. SorryKijk hier maar eens:
http://www.fulbright.nl/downloads.aip?l ... n=USA&id=7
Dus als je gebruikt wat ze daar doen, is volgens mij je GPA 3,5.
Mmmm, mijn GPA zal dan 3,7 zijn. Best leuk om te zien![]()
Maar goed, zoals gezegd, is het moeilijk om precies te bepalen, de systemen zijn niet met elkaar te vergelijken.
Trouwens, op die site (http://www.fulbright.nl) staat heel veel informatie voor mensen die naar de VS willen om te studeren. Weet niet of je deze site kent. Ze hebben daar ook een programma voor VWO-scholieren, http://www.fulbright.nl/news.aip?action ... nation=USA
Kan je een jaar studeren in de VS, bachelor. Vaak blijven mensen dan ook na dat jaar, om de bachelor af te maken. Helaas is dat alleen, volgens mij, als je net van het VWO afkomt. Dit was misschien wel leuk geweest......
Volgens deze site geldt:
8 = 4.0
7 = 3.0
6 = 2.0
8 x 4.0 = 32
4 x 3.0 = 12
1 x 2.0 = 2
Totaal: 46
Verdeeld over 13 vakken is dit: 3,54 (whoa!
Ik blijf erbij dat het nogal uitmaakt waar je die punten gehaald hebt: VMBO, HAVO, VWO, Gymnasium? Dat maakt volgens mij een wereld van verschil.
Mack
MW Drawings
MW Drawings
Lijkt mij ook wel, vooral als je denkt in Nederlandse begrippen, maar ik heb wel eens gelezen dat je het niveau van highschools kan vergelijken met de Mavo (wat nu VMBO-theoretische leerweg wordt genoemd ). Dit omdat er geen onderscheid wordt gemaakt in niveaus zoals wij doen, meteen na de basisschool. Geloof wel dat er in de VS verschillende niveaus kunnen zijn bij een bepaald vak, maar daar weet ik het fijne niet van. Het niveau van het Nederlandse onderwijs wordt nog steeds als vrij hoog gezien (terwijl ik het gevoel heb dat het steeds minder wordt, maar goed dat is wat ik denkMack schreef:Ik blijf erbij dat het nogal uitmaakt waar je die punten gehaald hebt: VMBO, HAVO, VWO, Gymnasium? Dat maakt volgens mij een wereld van verschil.
Heb even gezocht, kan het niet precies vinden, maar hier staat ook zoiets
Een derde belangrijk verschil is dat het eindniveau van de high school over het algemeen wat lager is dan het eindniveau van een HAVO- of VWO-opleiding in Nederland.
Nee hoor, daar is al veel over geschreven, en het is al bewezen ook... Het aantal hoger opgeleiden neemt jaar na jaar toe, en dat komt omdat scholen en universiteiten hun niveau verlagen. Dit aangezien ze van de regering geld krijgen per leerling, dus meer leerlingen = meer geld...dolphin schreef: Het niveau van het Nederlandse onderwijs wordt nog steeds als vrij hoog gezien (terwijl ik het gevoel heb dat het steeds minder wordt, maar goed dat is wat ik denk).
Mack
MW Drawings
MW Drawings
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad kun je binnen de high school verschillende niveaus kiezen en het hangt van het gebied af hoe hoog het basis niveau is. Wij wonen in een ontzettend competitive gebied en het niveau van high school is om te beginnen al hoog, daarboven zitten nog twee niveaus en op het hoogste niveau zit je absoluut op Nederlands VWO niveau. Als ik zie wat mijn dochter in de vierde doet, doet het weinig onder, voor wat ik op het gymnasium deed.dolphin schreef:Dit omdat er geen onderscheid wordt gemaakt in niveaus zoals wij doen, meteen na de basisschool. Geloof wel dat er in de VS verschillende niveaus kunnen zijn bij een bepaald vak, maar daar weet ik het fijne niet van.
Maar als zij bijvoorbeeld nu naar Mississippi zou verhuizen (hebben kennissen een paar jaar geleden gedaan), zou ze tenminste een jaar voorlopen.
Dit hangt dus erg van het schooldistrict af.Een derde belangrijk verschil is dat het eindniveau van de high school over het algemeen wat lager is dan het eindniveau van een HAVO- of VWO-opleiding in Nederland.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ja ik dacht al zoiets, maar wist dit niet zeker. Lijkt mij dan best vervelend als je in een gebied woont waar het niveau niet zo hoog is, terwijl je wel potentie hebt. Hebben deze kinderen dan ook niet minder kans om aan een goede universiteit te studeren?Petra/VS schreef:Inderdaad kun je binnen de high school verschillende niveaus kiezen en het hangt van het gebied af hoe hoog het basis niveau is. Wij wonen in een ontzettend competitive gebied en het niveau van high school is om te beginnen al hoog, daarboven zitten nog twee niveaus en op het hoogste niveau zit je absoluut op Nederlands VWO niveau. Als ik zie wat mijn dochter in de vierde doet, doet het weinig onder, voor wat ik op het gymnasium deed.
Maar als zij bijvoorbeeld nu naar Mississippi zou verhuizen (hebben kennissen een paar jaar geleden gedaan), zou ze tenminste een jaar voorlopen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 6604 Weergaves
-
Laatste bericht door mbrouwer
-
- 0 Reacties