Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Op vakantie gaan met vrienden: nadelig voor de vriendschap?
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Re: Op vakantie gaan met vrienden: nadelig voor de vriendschap?
Zo stel ik me dat dus in 2010 met onze vrienden ook voor 

- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Jullie hebben een TAT reisAdrienne schreef:Wij reizen als volgt: Ieder stel heeft zijn eigen auto en de reisdagen ben je dan lekker met zijn tweeeen. Ieder stel rijdt zijn eigen route en gaat en staat waar die wil. 's Avonds in het hotel eten we gezellig met zijn vieren en hebben veel te kletsen want ieder maakt zijn eigen dingen mee onderweg. Ook overnachten wij in aparte hotelkamers.

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

Túúrlijk, er zijn altijd wel momenten dat je denkt '$%%#$ een eind op.. ' maar dat is denk ik niet meer dan normaal.
Het grappige is namelijk dat wij er op onze reis achter kwamen dat we vaak wél dezelfde interesses hebben qua bezoeken van gebieden ed.
Maar aan de andere kant TOTAAAAAAAAAL verschillend zijn! We hadden van de juist meest uiteenlopende meningen over iets, als ik iets A vond, vond Jeroen het B & andersom!

Was dat niet het gval geweest, dan hadden we waarschijnlijk na 2 dagen al elkaars kop wel in kunnen slaan, maar als je alles normaal tegen elkaar kunt zeggen dan moet het goed komen.
Vervelend vond ik wel, dat Jeroen altijd overal doorheen wil vliegen (qua tempo) en ik juist altijd meer van alles op m'n dooie gemak wil doen, dus dat heeft nog wel eens gebotst wanneer we 's ochtends vroeg om een uurtje of 5 / 6 ergens aankwamen en we nog een hostel moeten zoeken, en het mij allemaal om het even was, en de ander juist direct binnen een minuut alles geregeld wilde hebben.
Verder ben ik sowieso niet snel iemand die snel kwaad word, wat er dan ook aan de hand mag zijn.. Of het nu een keer vervelend is dat je maar 2 uurtjes in een nacht geslapen hebt, of dat alle t-shirts in de was voor meer dan de helft zijn gekrompen, het zal me werkelijk waar een rotzorg wezen.. Ik heb vervelendere dingen mee gemaakt in m'n leven als dat..
Ik denk dat het nooit verkeerd is om sowieso altijd wel een paar van dat soort figuren in de groep er bij te hebben.. En dat zeg ik niet om mijzelf de hemel in te prijzen, zéér zeker niet, maar als je met 2 man bent en er gebeurt iets simpels als het bovenstaande, dan werkt het ook niet echt lekker op elkaar uit waarschijnlijk wanneer je dan direct allebei in de stress raakt.
't Grappige wat mij ook is opgevallen, dat je in eerste instantie zo onder de indruk bent van alles wat je meemaakt dat het natuurlijk niet veel uitmaakt hoe iemand is, eenmaal langer onderweg begin je je soms te irriteren aan andermans gewoontes, en na een tijdje (als je tenminste open staat voor elkaar) dan heb je het er samen over en leer je ook weer duidelijk van elkaar.
Samen duidelijke afspraken van te voren, en daar ook niet omheen draaien:
Wat als het fout gaat? Is het dan mogelijk om apart verder te gaan? Of gaat ieder z'n eigen gang, welliswaar in dezelfde plaats, en spreekt men elkaar 's avonds weer? Gaan we een week individueel verder reizen, om elkaar dan weer te zien kijken hoe het dan gaat?
Met een objectieve blik ook naar jezelf durven te kijken, toegeven dat JIJ fout zit en niet direct in de verdediging schieten met eindeloze (en tevens onzinnige) uitspraken als: 'Jaah maar jij dan!...' Is naar mijn idee de sleutel tot een succesvolle (vriendschappelijke) manier van samen reizen..
Moet er wel bij zeggen dat ik dit baseer op mijn eerste échte reis, maar ben normaal in het dagelijks leven precies hetzelfde. Respect voor elkaars spullen, respect voor de ander, open staan voor kritiek, en niet lopen muggenziften over kleine dingen. ''Ja maar, JIJ hebt $1 meer uitgegeven dan mij dus..''
Helaas is het natuurlijk wel zo dat je in veel gevallen pas hier op vakantie achterkomt, al kan je van te voren toch vaak al wel uit andermans reactie opmaken hoe hij/zij over dit soort zaken denkt.
Groetjes Dennis
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Haha als ik dit zo lees zou ik me juist weer kapot ergeren aan jullieIngrid67 schreef:
Het begint al met de boodschappen, ik denk neem lekker van thuis mee, zoveel heb je niet nodig en is goedkoper, hun willen het daar halen is wel zo gemakkelijk.We maken dan een pot voor het geld.
Ingrid

Boodschappen meenemen van huis?? Waarom in godsnaam, ik vind dat altijd zo bekrompen en onhandig: waarom gaan zeulen met allerlei potjes en pakjes als je t ook daar kan halen?
En als ik een weekendje weg ben ga ik ook niet beknibbelen op een uitsmijter of broodje meer of minder hoor. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel "gierigheid" op reis.
Maar goed: het is natuurlijk jullie goed recht weer om daarop juist wel te willen besparen.
Ik denk altijd: als je heel erg verschilt in uitgaven-patroon kan je beter geen pot maken maar gewoon de rekening splitsen
Zo kunnen zij lekker 4 biertjes en 3 ijsjes eten en jullie een broodje. Op die manier neem je denk ik al een hoop ergernis van beide kanten weg en hou je het gewoon gezellig.
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
- Bandido
- Amerika-expert
Ik blijf ook altijd graag baas over mijn eigen portemonnee. Zo hoef ik er niet over na te denken of ik niet toevallig iets bestel wat veel duurder is omdat ik daar op dat moment toevallig zin in heb, of wanneer anderen drie martini's bestellen. Het is en blijft heel persoonlijk, maar ik hou zo'n soort vakantie langer vol wanneer geld gescheiden is. Maar misschien ben ik wel gewoon niet zo gemakkelijk wat dat betreft, kan best natuurlijk.Iris_1982 schreef:Zo kunnen zij lekker 4 biertjes en 3 ijsjes eten en jullie een broodje. Op die manier neem je denk ik al een hoop ergernis van beide kanten weg en hou je het gewoon gezellig.
"Keep Georgia On Your Mind"
Ik kon me vroeger al ergeren als mensen bronwater bestelden voor een paar euro per glas of de veel te dure wijn, beter van tevoren afspreken de rekeningen te splitsen en dat ook aan de ober te melden, scheelt rekenwerk 

Ik snap niet wat dat met bekrompenheid of gierigheid te maken heeft eigenlijk .. Het is bij ons verschillend, afhankelijk van het budget. De ene keer gaan we veel uiteten en letten niet op het geld .. andere keer hebben we het wat krapper en gaan we minder buiten de deur eten. En de vakantie is niet minder leuk trouwens! Overigens neem ik als ik bijvoorbeeld een huisje in centerparcs boek (leuk voor de kinderen) ook boodschappen van thuis mee. Ik ga me niet blauw betalen aan de supermarkt in Centerparcs. Niet bekrompen of gierigheid, maar common senseIris_1982 schreef: Boodschappen meenemen van huis?? Waarom in godsnaam, ik vind dat altijd zo bekrompen en onhandig: waarom gaan zeulen met allerlei potjes en pakjes als je t ook daar kan halen? En als ik een weekendje weg ben ga ik ook niet beknibbelen op een uitsmijter of broodje meer of minder hoor. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel "gierigheid" op reis.

Kortom een ieder doet wat ie zelf wil .. bespreek het alleen goed als je samen op vakantie gaat.
Sandy
Je hebt ook van die figuren die van alles van huis meenemen als ze op de camping in Spanje gaan staan. Volgens mij is de extra benzine die je daardoor verbruikt alleen maar duurder 

- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Ik verbaas me er altijd over dat er zoveel vriendschappen kapot kunnen gaan als men samen op vakantie gaat. Ik lees het hier op het forum, maar zie het ook in mijn omgeving wel eens gebeuren. Ik zie in zulke gevallen vaak dat mensen soms veel te hoge verwachtingen hebben van elkaar en vaak alleen uitgaan van hun eigen belevingswereld zonder over bepaalde consequenties na te denken of verzuimen goede afspraken te maken.
Wij zijn zeker wel 30 of 40 keer met vrienden kort of lang of gedeeltelijk op vakantie (ook naar Amerika) geweest en met heel veel verschillende mensen en ook van verschillende leeftijden. Dat waren vakanties in allerlei soorten en maten: zomervakanties, tussendoortjes of wintersport, autoreizen, kampeerreizen, hotelreizen, in appartementen, vliegreizen, met een groep vrienden, met en zonder kinderen, noem het maar op.
Als je de keuze maakt met anderen op vakantie te gaan moet je je goed realiseren dat het wel om je vakantie gaat, een belangrijke rust of relaxe periode na een jaar hard werken. Ieder mens heeft dat nodig om zich weer opnieuw op te laden, ook de andere partij.
Heel essentieel is dat je tijdens zo'n vakantie jezelf kunt zijn. Natuurlijk moet je ook geven en nemen en tot bepaalde hoogte rekening houden met een ander, maar dat mag niet de boventoon voeren. Belangrijk is ook dat je elkaar ruimte en stukje privacy gunt en creëert en elkaar vrijlaat zelf ook leuke dingen te doen op eigen gelegenheid.
Deze zaken dien je van te voren uit te spreken en door te spreken zodat er duidelijkheid is over en weer voor iedereen. Ook is het verstandig bepaalde dingen goed af te spreken zeker wat betreft de financiën.
Uiteraard heb je altijd wel eens wat kleine irritaties (dat heb je thuis ook), maar een gezamenlijke vakantie heeft ons nog nooit een vriendschap gekost en het plezier met elkaar heeft altijd de boventoon gevoerd.
Misschien zijn wij wel erg of te gemakkelijk.......
Marjan
Wij zijn zeker wel 30 of 40 keer met vrienden kort of lang of gedeeltelijk op vakantie (ook naar Amerika) geweest en met heel veel verschillende mensen en ook van verschillende leeftijden. Dat waren vakanties in allerlei soorten en maten: zomervakanties, tussendoortjes of wintersport, autoreizen, kampeerreizen, hotelreizen, in appartementen, vliegreizen, met een groep vrienden, met en zonder kinderen, noem het maar op.
Als je de keuze maakt met anderen op vakantie te gaan moet je je goed realiseren dat het wel om je vakantie gaat, een belangrijke rust of relaxe periode na een jaar hard werken. Ieder mens heeft dat nodig om zich weer opnieuw op te laden, ook de andere partij.
Heel essentieel is dat je tijdens zo'n vakantie jezelf kunt zijn. Natuurlijk moet je ook geven en nemen en tot bepaalde hoogte rekening houden met een ander, maar dat mag niet de boventoon voeren. Belangrijk is ook dat je elkaar ruimte en stukje privacy gunt en creëert en elkaar vrijlaat zelf ook leuke dingen te doen op eigen gelegenheid.
Deze zaken dien je van te voren uit te spreken en door te spreken zodat er duidelijkheid is over en weer voor iedereen. Ook is het verstandig bepaalde dingen goed af te spreken zeker wat betreft de financiën.
Uiteraard heb je altijd wel eens wat kleine irritaties (dat heb je thuis ook), maar een gezamenlijke vakantie heeft ons nog nooit een vriendschap gekost en het plezier met elkaar heeft altijd de boventoon gevoerd.
Misschien zijn wij wel erg of te gemakkelijk.......

Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Vanavond was op Editie.nl (RTL4) zelfs een item gewijd aan dit onderwerp.
Het item kun je hier bekijken.
Roland
Het item kun je hier bekijken.
Roland
Hier het filmpje op Vimeo
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Goede vriend van me is net thuis uit Indonesië. Daar ziek geworden en dus teruggekeerd maar die was ook totaal niet te spreken over zijn reisgenoot, op vakantie toch heel anders dan thuis blijkt maar weer 

- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Denk idd dat het ook te maken heeft met of je elkaar wel de ruimte gunt. Als je met 2 stellen op vakantie gaat wil dat niet zeggen dat je dus ook 24/7 alles met zijn vieren moet doen. Helaas zijn er wel veel mensen die die insteek wel hebben en als je dat dan van tevoren niet goed doorgesproken hebt kan je voor nare verrassingen komen te staan
@Sandy: ik had t ook meer over boodschappen meenemen naar spanje of Frankrijk. Daar snap ik niks van.
Waarom zou je in godsnaam een zak aardappelen en de Knorr Wereldgerechten meenemen als je op vakantie gaat?
Bang voor het eten ter plekke? Bang dat je eens iets anders moet eten dan de tomatensoep van Unox en het brood van de bakker?
Naar Centerparcs is alweer wat anders: dan blijf je binnen Nederland en is t vaak voor een paar dagen (al zal je mij ook nog niet dood in een huisje in CenterParcs vinden
)
@Sandy: ik had t ook meer over boodschappen meenemen naar spanje of Frankrijk. Daar snap ik niks van.
Waarom zou je in godsnaam een zak aardappelen en de Knorr Wereldgerechten meenemen als je op vakantie gaat?
Bang voor het eten ter plekke? Bang dat je eens iets anders moet eten dan de tomatensoep van Unox en het brood van de bakker?
Naar Centerparcs is alweer wat anders: dan blijf je binnen Nederland en is t vaak voor een paar dagen (al zal je mij ook nog niet dood in een huisje in CenterParcs vinden

Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Heb ooit eens op RTL4 een aflevering zitten kijken van Camping Life of zoiets. Daar waren ze op bezoek bij een gezin in Italie, op de camping. En er werd een pastamaaltijd gemaakt. Van uit Nederland meegebrachte ingredienten. Ik wist niet wat ik zag...
Wij gaan in december dus naar de trouwerij van vrienden, maar ook een paar dagen met hen naar de Grand Canyon. Zij gaan daarna door naar Hawaii en vroegen of wij ook mee wilden. Maar het leek ons beter om dat niet te doen. Een dag of wat GC en LV, met hun en hun 2 dochtertjes vinden we okee, maar langer zou niet zo goed gaan, denk ik. Meningsverschillen lopen bij hun nogal snel uit op ruzie en wij zijn vooral voor haar klaagmuur. Dat werkt prima als zij in haar eentje hier thuis bij ons op de bank klaagt, maar niet als je met zijn vieren (zessen eigenlijk) op pad bent.
Daarnaast ben ik inderdaad ook gehecht aan mijn privacy en ben ik ook niet de makkelijkste. Dus ik wil het hun ook niet aandoen
Wij gaan in december dus naar de trouwerij van vrienden, maar ook een paar dagen met hen naar de Grand Canyon. Zij gaan daarna door naar Hawaii en vroegen of wij ook mee wilden. Maar het leek ons beter om dat niet te doen. Een dag of wat GC en LV, met hun en hun 2 dochtertjes vinden we okee, maar langer zou niet zo goed gaan, denk ik. Meningsverschillen lopen bij hun nogal snel uit op ruzie en wij zijn vooral voor haar klaagmuur. Dat werkt prima als zij in haar eentje hier thuis bij ons op de bank klaagt, maar niet als je met zijn vieren (zessen eigenlijk) op pad bent.
Daarnaast ben ik inderdaad ook gehecht aan mijn privacy en ben ik ook niet de makkelijkste. Dus ik wil het hun ook niet aandoen

- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Note mod (Marjan):Bento schreef:Je hebt ook van die figuren die van alles van huis meenemen als ze op de camping in Spanje gaan staan. Volgens mij is de extra benzine die je daardoor verbruikt alleen maar duurder
Dit onderwerp is afgesplitst naar een nieuw topic Boodschappen van huis meenemen op je vakantie.
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
Leuk onderwerp. Wij zijn in 2008 met 2 stellen naar Zuid-West Amerika gegaan. Wij hebben er bewust voor gekozen om ieder een eigen camper te huren en in hotels een eigen kamer. Hadden walkie talkies mee om onderweg met elkaar te kunnen praten indien nodig. Boodschappen betaalde ieder voor zich en voor het eten 's avonds verdeelden we die boodschappen over de 2 winkelwagens. Gemeenschappelijke uitgaven deden we uit een pot (uit eten e.d.). Je hebt toch je eigen ruimte en 's avonds de gezelligheid met elkaar bij het eten en kampvuur. Overdag gingen we er vaak samen op uit maar ook wel eens apart van elkaar. Geen problemen gehad op deze manier. En de plannen voor 2011 zijn er al weer. Nu kijken of dat gaat lukken qua periode en wat we willen zien.
2008: Zuid-West: SF-Yosemite-Sequioa-DV-Zion-Bryce-Moab (Arches)-Mesa Verde-Monument Valley-Page-Grand Canyon NR-Grand Canyon SR-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1302 Weergaves
-
Laatste bericht door patrickvandepol
-
- 5 Reacties