Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Openbaar vervoer LA

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ARA
Amerika-newbie

Openbaar vervoer LA

Bericht door ARA »

Heeft er iemand ervaring met het reizen met openbaar vervoer in LA? Hoe is dat? Welke kaartjes kun je het beste kopen? Is het een eenvoudig systeem?
jta
Amerika-expert

Re: Openbaar vervoer LA

Bericht door jta »

Allo,

een beetje om de boel hier op gang te brengen : Los Angeles is een auto-stad, doorkruist door freeways.

Ik heb geen enkele ervaring met het openbaar vervoer, sommigen hier wel met vervoer in de omgeving van hollywood maar voor het overige niks dan vraagtekens

voor wat info : http://www.metro.net/index.asp

Jacques
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Openbaar vervoer in LA is om te huilen (sowieso in bijna heel Amerika behalve: San Francisco en New York en nog wat andere plaatsen).
Ik zou proberen een auto te huren.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
MichelH
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door MichelH »

LA is geen compacte stad maar meer een agglomeratie van counties, dus wat dat betreft ben je met een auto veel beter af en een stuk sneller.
ARA
Amerika-newbie

Bericht door ARA »

Ik weet wel dat het een hele grote stad is. Maar ik zou eigenlijk graag weten of het openbaar vervoer een beetje veilig is en tot hoe laat kun je een beetje normaal met de metro/bus reizen. En zijn er veel plekken zijn die je helemaal niet bereikt met het openbaar vervoer? Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat er in Hollywood wel een goede metro-verbinding is. Ik zou dus nog steeds graag reacties van mensen hebben die er wel ervaring mee hebben.
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Ik zou niet meer in het openbaar vervoer in LA durfen na +/- 20:00 (wordt snel donker...)
Maja, wie ben ik?
Ik heb een hekel aan het OV overal ter wereld... dus ook in LA :wink:
Als jij graag LA doorcrosst in een Metro, it's up to you.
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

allo,

wat ervaringen met het openbaar vervoer in LA :

http://www.virtualtourist.com/travel/No ... G-C-1.html

jacques
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Je moet er rekening mee houden dat het openbaar vervoer het transportmiddel voor de armen is, mensen die geen auto kunnen betalen. Ik heb geen ervaring met Los Angeles, wel met San Francisco. Buiten de spits en buiten het centrum kom je de meest rare types tegen in de bus. Om de een of andere reden is dat effect in de metro altijd minder.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

1250 schreef:Openbaar vervoer in LA is om te huilen (sowieso in bijna heel Amerika behalve: San Francisco en New York en nog wat andere plaatsen).
Wat bedoel je daarmee? Heb je er ervaring mee?

LA heeft een uitgebreid bus- en metronet, en er zijn voorzieningen voor automobilisten die de auto willen parkeren en verder willen met het ov.
Ik heb zelf alleen ervaring met de metrorit tussen Hollywood en Universal. Dat is goed bevallen, ook later op de avond.

Zoals in alle steden zijn er wijken waar je beter niet kunt komen 's avonds, maar dat geldt ook voor de auto.
ARA schreef:Ik weet wel dat het een hele grote stad is. Maar ik zou eigenlijk graag weten of het openbaar vervoer een beetje veilig is en tot hoe laat kun je een beetje normaal met de metro/bus reizen. En zijn er veel plekken zijn die je helemaal niet bereikt met het openbaar vervoer?
Kijk eens op de Metro-site (is niet alleen metro maar het totaal aan ov in LA) die Jacques al gegeven heeft en kijk of de plaatsen die je wilt bezoeken makkelijk te bereiken zijn met de metro of bus.

Marianne
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Hey,
Ik weet dat er hier en daar bussen rijden en dat er een metrosysteem is wat je van zuid naar noord kan brengen. Je moet er niet veel van verwachten! Ik ben er nooit geweest maar heb gehoord dat je echt een auto nodig hebt in LA.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik begrijp niet zo goed hoe je kunt zeggen dat je er niets van kunt verwachten als je er zelf geen ervaring mee hebt. Kijk eens op dit kaartje, dan zie je dat er aan railverbindingen meer is dan alleen een noord-zuid route. Vanuit LAX kun je bijvoorbeeld met 2 overstappen naar Hollywood en naar Universal City.

Het hangt er helemaal van af wat je wilt doen, welke dingen je wilt bezoeken en hoe flexibel je bent of wilt zijn. En ja, het zal voor sommige stukken wel veel tijd kosten, maar dat is met de auto ook regelmatig het geval.

Marianne
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

nog eens allo,

MTA (Public Buses and Trains) - Los Angeles has the second largest public transportation agency in the nation that operates more than 1,500 buses. We also have a subway system that can take you from Downtown Los Angeles to Hollywood in about 12 minutes! LA's Metropolitan Transit Authority operates the public buses and commuter trains within Los Angeles. Their website has extensive schedule information, trip planners, how to get to some of the famous tourist attractions, much more. How to use the Metro Trip Planner on MTA's website:
Enter a starting point, such as "LAX" or your hotel's address
and a destination, such as "Farmers Market"
Optionally enter a starting time, then click the button

MTA's Metro Trip Planner is fast and easy to use. Use the Metro Trip Planner to find out if your hotel is near convenient MTA routes BEFORE you make your reservations!

If you are going to rely on public transportation while visiting Los Angeles, then become familiar with metro.net!

in 12 minuten van downtown naar hollywood : ziet er niet slecht uit.

Jacques
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Wat ik min of meer bedoelde te zeggen is dat je niet iets moet verwachten als in New York of in Parijs; waar je iedere 200 meter een metro ziet (in parijs iig). Ik ben er nooit geweest maar heb me eens verdiept in het openbaar vervoer in de VS en volgensmij is Los Angeles voor toerisme beter te doen met de auto. Right?! Misschien heb ik het totaal verkeerd omdat ik er nog nooit ben geweest maar dat beeld heb ik ervan gekregen.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Sing
Amerikafan

Bericht door Sing »

Ik had de vraag ook al eens eerder ergens achtergelaten en vroeg me ook af of het nog veilig is om 's avonds vanuit Universal met de metro naar huis te gaan, het metrostation zit bij ons om de hoek en de lijn gaat in één stuk door, dus het zou wel heel makkelijk zijn... maar zag al wel verschillende meningen hier :)
Don't cry because it's over. Smile because it happened!
2008: NY | 2009: LV - LA - SF| 2010: Denver roundtrip
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij zijn 's avonds laat van Universal City terug naar ons hotel gegaan met de metro, en toen lopend naar ons hotel (Orchid Suites). Ik heb me geen moment onveilig gevoeld.

Marianne
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Martin & Marianne schreef:
1250 schreef:Openbaar vervoer in LA is om te huilen (sowieso in bijna heel Amerika behalve: San Francisco en New York en nog wat andere plaatsen).
Wat bedoel je daarmee? Heb je er ervaring mee?

LA heeft een uitgebreid bus- en metronet, en er zijn voorzieningen voor automobilisten die de auto willen parkeren en verder willen met het ov.
Ik heb zelf alleen ervaring met de metrorit tussen Hollywood en Universal. Dat is goed bevallen, ook later op de avond.

Zoals in alle steden zijn er wijken waar je beter niet kunt komen 's avonds, maar dat geldt ook voor de auto.

Marianne
Amerika is niet gemaakt om te lopen...
Volgens mij heeft de TS geen auto en zal dus moeten lopen naar het metro-station.
Vaak liggen de metro-stations ook ver uitelkaar... dus moet je veel lopen.

Laatste keer LA was voor 2000.... toen had ik een auto.... één keer met de metro (of was het de bus....) gegaan... nou vreselijk vond ik 't...
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

wij sliepen 3 nachten in pasadena ( rand van LA) en zijn een keer met de metro naar hollywood en universal gegaan. Gewoon lekker te voet naar de metro en via een ( of 2 keer weet dit niet meer zeker) overstappen naar universal gegaan.
Dit was prima te doen spotgoedkoop en zo kom je door plekjes waar je normaal niet zou komen.( want veel was bovengronds!!)
Wij reisden met 2 kinderen ( toen 14 en 11 ).We hebben ons niet onveiliger gevoeld dan de metro in parijs e.d. dus ik zou zeggen gewoon een keer doen.
Wij reizen in een stad graag per openbaar vervoer om een beetje tussen de locals te komen.Ik vraag me af of dit onveiliger is dan laat in het donker door bepaalde wijken rijden in LA......maar dat is een aparte discussie.
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sing
Amerikafan

Bericht door Sing »

In NY hebben wij uiteraard ook alles met het openbaar vervoer gedaan, daar voelde ik mij geen moment onveilig. In parijs weer wel.
In LA wilde ik dus met de metro naar Universal omdat je daar ook nog naar de bios en een barretje kan gaan.. dus dan kan 't wel laat worden.
Gewoon een poging wagen dus, en niet met je fotocamera en dollars lopen zwaaien :)
Don't cry because it's over. Smile because it happened!
2008: NY | 2009: LV - LA - SF| 2010: Denver roundtrip
Jozef
Amerikafan

Bericht door Jozef »

Wij gaan in LA ook alles met het OV doen. Er zijn inderdaad weinig metrostations, we zullen dus vooral op de bus aangewezen zijn.
Ik vind het altijd wel leuk om een beetje uit te zoeken hoe we ergens moeten komen, heeft wel iets.

Nog een handige tip: Vorige week is Metro LA een samenwerking begonnen met Google, zodat je met Google maps makkelijk je route met het OV kan uitstippelen, zie hier: http://www.google.com/intl/en/landing/transit/#mdy
Gewoon start- en eindpunt invullen en je krijgt de beste route met busnummers, vertrektijden etc. Super handig.
Charlotte + GJ
Amerika-ontdekker

Bericht door Charlotte + GJ »

Wij zijn twee weken geleden terug gekomen en hebben twee dagen LA gedaan met het OV. Is niet echt een aanrader. Alles ligt zo ver uit elkaar bij LA dat je met de Metro lange ritten maakt en veel moet overstappen.Wel is alles duidelijk aangegeven en voor $5 kun je de hele dag rondrijden.
Als ik nog een keer ga, dan met de auto!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer