Manuela,
Ik heb er al eens een topic aan gewijd en de links die ik verzameld had staan daar
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... =13&t=7009
Er staan een paar adressen bij van expat coaches. Dit zijn veelal vrouwen die de klappen van de zweep in expat land kennen en weten met wat voor emoties de 'trailing spouse' mee te maken krijgt.
Ik ben zelf vaak in die positie geweest en was deze keer zo gelukkig dat ik een advies rol kreeg bij het samenstellen van een programma dat de werkgever van mijn man aanbied aan al hun buitenlandse werknemers en hun gezinnen die de stap gemaakt hebben om naad de US te verhuizen.
Het is een algemeen bekend feit dat als de man weer volop aan het werk is, kinderen naar school, jij als vrouw zijnde na een paar maanden in een gat kan vallen. Onderzoeken die ze gedaan hebben wezen uit dat als je er in die fase niet meteen iets aan doet het er vaak op uitdraait dat het gezin weer terugkeert, omdat het na verloop van tijd alleen maar erger wordt, zeker als er een discrepantie is tuusen wat de man ervaart en de ervaringen van de echtgenote.
Zaak is om ervoor te zorgen dat je man begrijpt hoe moeilijk het is voor jou en dat hij geen druk op je uitoefent om een beslissing te forceren. Ik wil niet zeggen dat dit het geval is maar de wereld van een werkende man met een doel en een dagelijkse routine met collega's ziet er nou een keer heel anders uit dan de spouse die thuis achterblijft.
Als het financieel voor je mogelijk is kan je een (expat) coach in de arm nemen om te kijken hoe en waar je problemen liggen en hoe je daar veranderingen in aan kan brengen. Misschien wordt dit zelfs vergoed door je man's health insurance of heeft zijn bedrijf een programma voor work/life balance voor het gezin.
Wat wij altijd goed geholpen heeft is het starten van een blog(voor jezelf, niet jullie gezamelijke familie blog) en het allemaal op te schrijven, je dagelijkse beslommeringen, gedachtes, problemen waar je tegenaan loopt, maar ook leuke dingen alles wat maar je met je relocatie en je nieuwe leven voor jezelf te maken heeft. Op je familie blog zul je niet zo gauw dit soort gedachtes neer schrijven, je wilt niet je familie ongerust maken of je kinderen etc. Het is belangrijk dat je iets van jezelf hebt.
Expat Women bied de gelegenheid contact te maken met andere expat vrouwen
http://www.expatwomen.com
Sterkte en weet dat je niet alleen staat in je ervaring, de meeste van ons zijn door zo'n fase heen gegaan, ik hoop dat je er weer uitkomt wat de uitkomst ook mag zijn.