Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaanse toestanden
-
doreennicole
- Amerika-expert
Amerikaanse toestanden
Ben ik de enige die zich eraan ergert dat te pas en te onpas Amerikaanse toestanden worden gebruikt voor het beschrijven van van alles wat in NL nu minder goed gaat, zonder dat men precies weet waar men over praat? Zo heb ik gisteren meerdere malen geprobeerd aan een tante die het nieuwe zorgstelsel vergelijkt met het Amerikaanse en dan kenmerken roept die het nieuwe zorgstelsel volgens haar heeft die in Amerika niet standaard zijn. Ik hoor het zovaak voorbijkomen en meestal ongefundeerd.
Doreen
Doreen
SEEING IS BELIEVING
Re: Amerikaanse toestanden
Gelukkig heb ik hier geen last van, de meeste van mijn familie woont niet in NL en degene die er wonen verhuizen binnenkort terug naar de VS!!doreennicole schreef:Ben ik de enige die zich eraan ergert dat te pas en te onpas Amerikaanse toestanden worden gebruikt voor het beschrijven van van alles wat in NL nu minder goed gaat, zonder dat men precies weet waar men over praat? Zo heb ik gisteren meerdere malen geprobeerd aan een tante die het nieuwe zorgstelsel vergelijkt met het Amerikaanse en dan kenmerken roept die het nieuwe zorgstelsel volgens haar heeft die in Amerika niet standaard zijn. Ik hoor het zovaak voorbijkomen en meestal ongefundeerd.
Doreen
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
American
Californian
-
MrsMiaWallace
- Amerikafan
Daar kan ik me inderdaad ook mateloos aan ergeren. Gelukkig gebeurt het in mijn directe omgeving (familie, vrienden) niet - tenzij ze zich natuurlijk braaf stilhouden als ik erbij ben
.
Vraag je de mensen die het steeds over 'Amerikaanse toestanden' hebben dit toe te lichten dan staan ze of met hun mond vol tanden of komen met gemakkelijk weerlegbare generalisaties.
Bijvoorbeeld in het geval van de gezondheidszorg vind ik het telkens weer verbazend dat er zoveel Nederlandse mensen zijn die het Amerikaanse systeem van binnen en buiten schijnen te kennen (terwijl ze hier meeste kans nog nooit geweest zijn). Vind ik echt knap, aangezien zelfs mijn geboren en getogen Amerikaanse vrienden en familieleden zich af en toe afvragen 'wablief?!'.

Vraag je de mensen die het steeds over 'Amerikaanse toestanden' hebben dit toe te lichten dan staan ze of met hun mond vol tanden of komen met gemakkelijk weerlegbare generalisaties.
Bijvoorbeeld in het geval van de gezondheidszorg vind ik het telkens weer verbazend dat er zoveel Nederlandse mensen zijn die het Amerikaanse systeem van binnen en buiten schijnen te kennen (terwijl ze hier meeste kans nog nooit geweest zijn). Vind ik echt knap, aangezien zelfs mijn geboren en getogen Amerikaanse vrienden en familieleden zich af en toe afvragen 'wablief?!'.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
What she said
. Van nabije bronnen hoor ik het ook niet, maar ik kijk weleens naar Nova of Den Haag Vandaag of welk actualiteiten programma dan ook en het lijkt wel zo'n "catch phrase": "Amerikaanse toestanden". Ok??? Ik denk dan altijd zouden ze liever Russische toestanden hebben, of Chinese? Waarom altijd het negatieve de Amerikaanse kant op, terwijl de andere grootmachten toch bepaald niet te benijden zijn (lijkt me).
Maar ik denk, dat het te maken heeft met de vrije pers hier. Alle wanstanden in dit land worden uitgebreid wereldwijd belicht. En terecht, want er zijn veel wanstanden. Aan de andere kant worden de goede kanten van deze maatschappij compleet onderbelicht.
Voor ik naar de VS verhuisde (en laat het duidelijk zijn, een Republikeinse president was aan het bewind, Reagan) had ik een heel negatief beeld van dit land. Compleet gebaseerd op wat ik in de media meekreeg.
Het verbaast me ook niets als de Nederlandse jeugd anti-Amerikaans is. Ik was dat toen ook. Je kunt alleen maar afgaan op wat je op tv (vroeger radio) ziet of hoort. En dat tekent je beeld. En ik weet als de beste, dat dat beeld flink vertekend kan zijn.
Maar ik denk, dat het te maken heeft met de vrije pers hier. Alle wanstanden in dit land worden uitgebreid wereldwijd belicht. En terecht, want er zijn veel wanstanden. Aan de andere kant worden de goede kanten van deze maatschappij compleet onderbelicht.
Voor ik naar de VS verhuisde (en laat het duidelijk zijn, een Republikeinse president was aan het bewind, Reagan) had ik een heel negatief beeld van dit land. Compleet gebaseerd op wat ik in de media meekreeg.
Het verbaast me ook niets als de Nederlandse jeugd anti-Amerikaans is. Ik was dat toen ook. Je kunt alleen maar afgaan op wat je op tv (vroeger radio) ziet of hoort. En dat tekent je beeld. En ik weet als de beste, dat dat beeld flink vertekend kan zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
doreennicole
- Amerika-expert
Re: Amerikaanse toestanden
ik vertrek op 1 november dus stuur me een PB-tje tegen die tijd. er komen een aantal AA-ers naar het NW in de komende maanden, ga het druk krijgen.Xerxes schreef:
Doreen, Hoeveel maanden voordat je terug bent in Seattle? Ik ga binnenkort naar Seattle voor een bezoek.
SEEING IS BELIEVING
-
doreennicole
- Amerika-expert
Ja, dat doe ik dus ook, mensen erop wijzen en vragen hun statements te onderbouwen en dan kan ik die vaak ook weerleggen, maar het is inderdaad een beetje het idee van mensen die een mening hebben over Amerika/Amerikanen zonder er ooit geweest te zijn, zonder het land en de mensen echt te kennen. Daar word ik dus ook zo moe van dat ik Amerika/nen steeds moet verdedigen. En nu vanwege de Katrina respons is het bijna net zoals bij het begin van de Irak oorlog, waar er zoveel ongefundeerd commentaar wordt gespuid.
Ik denk dat ik echt wel een reeel beeld heb van Amerika, uiteindelijk heb ik zelf een tijdje van foodstamps geleefd (voordat ik mijn green card had en zelf kon werken), en rondgelopen in een van de slechtste wijken van Sacramento, CA dus ik ken de onderbuik van Amerika echt wel. Ik zal dus de eerste zijn om te erkennen dat er maatschappelijk een hoop schort aan Amerika, maar ik erger me er met name aan dat men zo generaliseert alsof er alleen maar rightwingers rondlopen. Maar okee, ik zal me er niet zo druk overmaken. Straks hoef ik het ook niet meer aan te horen.
Doreen
Ik denk dat ik echt wel een reeel beeld heb van Amerika, uiteindelijk heb ik zelf een tijdje van foodstamps geleefd (voordat ik mijn green card had en zelf kon werken), en rondgelopen in een van de slechtste wijken van Sacramento, CA dus ik ken de onderbuik van Amerika echt wel. Ik zal dus de eerste zijn om te erkennen dat er maatschappelijk een hoop schort aan Amerika, maar ik erger me er met name aan dat men zo generaliseert alsof er alleen maar rightwingers rondlopen. Maar okee, ik zal me er niet zo druk overmaken. Straks hoef ik het ook niet meer aan te horen.
Doreen
SEEING IS BELIEVING
Naast Amerikaanse toestanden heb je ook Italiaanse toestanden, Duitse degelijkheid, doe je dingen met de Franse slag, doe je het op zijn Grieks, lijd je aan de Engelse ziekte en ben je Oost-Indisch doof.
Vergeet vooral niet welke positieve betekenissen Dutch allemaal heeft.
En natuurlijk:
Pass the Dutchie on the left hand side
Vergeet vooral niet welke positieve betekenissen Dutch allemaal heeft.
En natuurlijk:
Pass the Dutchie on the left hand side
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
:hilarious: :hilarious: :hilarious:Dutch wife
An open frame constructed of cane, originally used in the Dutch East Indies and other hot countries to rest the limbs in bed; also a bolster used for the same purpose. Called thus because it was round, fat and just lay there.In at least Japan, but probably also elsewhere, a sex doll.
:hm: Waarschijnlijk een hele oude uitdrukking maar blijkbaar zijn wij niet de enigen die generaliseren
- Fuzzy
- Amerikakenner
- Contacteer:
In de pauze van mijn les, zaten mijn klasgenoten buiten van de zon genieten, begon iemand over een verhaal dat ze gisterdavond in een discotheek 2 dronken amerikanen tegenkwamen, ze vond het nogal grappig want ze verstond er niks van wat zij zeiden, maar deed leuk mee..toen zei een klasgenoot opeens: tja amerikanen wat kan je er van zeggen..als ik iets haat dan zijn het wel amerikanen, ze spelen de baas en ze weten niks wat er in de wereld afspeeld..ik wilde er flink op reageren maar deed dat toch maar niet.
( want ik wist dat een discussie met deze persoon geen zin had
)
Fuzzy
Fuzzy
Auch ich bin damit einverstanden. Ich bin froh, dass die Amerikaner gemacht haben was sie gemacht haben... Die Welt wurde total anderes aussehen... 
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT