Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Periode van verblijf ingekort .

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Periode van verblijf ingekort .

Bericht door zaandra »

Hi,

Een aantal maanden geleden kwam ik hier met de vraag of je maximaal 2x3 maanden naar de VS kon reizen ,onder het visa waiver program...

Ondertussen had ik een ticket om voor de tweede maal voor 2,5 maand naar de VS te reizen . Het zat wel ergens in mijn achterhoofd dat ik misschien geweigerd kon worden en ja... aan de costums in Washington heb ik het nogal hard te verduren gehad :( Ik ben beleefd gebleven want dat is het best wat je kan doen in zo'n geval maar het was moeilijk :wink:
Ik ga hier geen details vertellen ,dat is niet ter zake maar in ieder geval in plaats van 2,5 maand kan ik 1,5 maand in de VS blijven.

Het probleem is nu;dat diegene die aan de balie zat me mondeling heeft medegedeeld dat ik voor 10 november het land uit moet maar in mijn paspoort heb ik toch een stempel voor "90 days".En ik kan nergens anders in mijn paspoort iets terugvinden over vervroegd terug komen. Ik was een beetje van mijn melk op dat moment dat ik daar op dat moment niet aan gedacht heb maar nu vraag ik me toch af of ik een bewijs nodig heb voor mijn ticket te veranderen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,San
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Dutch-Kitty
Amerika-ontdekker

Re: Periode van verblijf ingekort .

Bericht door Dutch-Kitty »

zaandra schreef:Hi,

Een aantal maanden geleden kwam ik hier met de vraag of je maximaal 2x3 maanden naar de VS kon reizen ,onder het visa waiver program...

Ondertussen had ik een ticket om voor de tweede maal voor 2,5 maand naar de VS te reizen . Het zat wel ergens in mijn achterhoofd dat ik misschien geweigerd kon worden en ja... aan de costums in Washington heb ik het nogal hard te verduren gehad :( Ik ben beleefd gebleven want dat is het best wat je kan doen in zo'n geval maar het was moeilijk :wink:
Ik ga hier geen details vertellen ,dat is niet ter zake maar in ieder geval in plaats van 2,5 maand kan ik 1,5 maand in de VS blijven.

Het probleem is nu;dat diegene die aan de balie zat me mondeling heeft medegedeeld dat ik voor 10 november het land uit moet maar in mijn paspoort heb ik toch een stempel voor "90 days".En ik kan nergens anders in mijn paspoort iets terugvinden over vervroegd terug komen. Ik was een beetje van mijn melk op dat moment dat ik daar op dat moment niet aan gedacht heb maar nu vraag ik me toch af of ik een bewijs nodig heb voor mijn ticket te veranderen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,San
Hi san,

Ik heb er geen ervaring mee, maar waar ik wel aan dacht is de max van 90 dagen die je totaal mag blijven, hoe lang was je eerste bezoek? Het staat me ergens iets bij dat binnen een bepaalde periode je maar 90 dagen mag blijven, dus het niet zo dat als je het land uit gaat en er weer opnieuw inkomt een nieuwe periode van 90 dagen gaat tellen, let wel dit is wel in een bepaald tijdframe, wellicht een jaar? geen idee moet ik zeggen, maar volgens mij heeft het hier dus mee te maken. Als je zou blijven, ben je dus aan het overstayen en "trigger" je een ban als je de volgende keer het land zou willen binnnen komen.

Iemand anders hier die meer weet over het "timeframe"?

Succes!
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Er is geen officiële regel voor het aantal keren per X-periode dat je 90 dagen mag blijven of voor de tijd die ligt tussen twee verblijfsperiodes van 90 dagen. Dat is ter beoordeling van de individuele immigration officer. Als vuistregel wordt wel gezegd dat tussen 2 bezoeken aan de US van 90 dagen eveneens een periode van 90 dagen verblijf elders moet zitten.

Wat Zaandra's concrete vraag betreft: volgens mij is de datum op het stempel in je paspoort bindend en niet wat er mondeling is verteld (en vermoedelijk nergens is vastgelegd). Wellicht heeft de persoon in kwestie zich vergist en bedoelde ze 10 december i.p.v. 10 november. Klopt die datum beter? Bij twijfel zou je de USCIS kunnen bellen en voorleggen dat de datum die mondeling werd gemeld afwijkt van de datum op het stempel in je paspoort.

Voor het veranderen van je ticket maakt het verder niets uit. Daarvoor heb je geen bewijsstukken nodig. Als je de terugreisdatum verandert, moet je gewoon wijzigingskosten betalen (tenzij jouw ticket een kostenloze wijziging toestaat, maar dat is alleen bij duurdere ticketklassen het geval). De reden van de wijziging is daarvoor niet relevant.
Life is good in the Tarheel State.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

zaandra, ik weet dat jouw situatie iets anders is dan de mijn was, maar ik zou gewoon de volle 2.5 maand blijven. Ik ben zelf jarenlang zo ongeveer elke maand naar de VS gekomen en heb er nooit ernstige problemen mee gehad. Jouw situatie is iets anders, omdat je voor langere tijd blijft en nog niet getrouwd bent.

De volgende keer moet je gewoon zeggen dat je van plan bent om binnenkort te gaan trouwen en daarmee een visum aan gaat vragen, maar dat je nu gewoon bij je vriend op bezoek wilt! Als ze weten dat je erg serieus bent met trouwen zijn ze meestal wat gewilliger om je door te laten. De beste oplossing overigens is om gewoon te trouwen en ik zou daarvoor wel de zogenoemde DCF procedure volgen, die je zowel op deze site als de USADUTCH site kunt vinden. Deze zou volgens mij voor belgen hetzefde werken, maar doe je eigen research daarover.

Het is dus tijd om te beslissen of jij en je vriend door willen gaan of niet :wink:

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Hi,
Thx allen voor de snelle reply! Ik heb ondertussen een telefoontje gekregen van een kennis van mijn vriend's ouders.Zij heeft vroeger nog voor naturalisatie en emigratie gewerkt (staat Florida).Zei beweerde dat de stempel op mijn paspoort normaal gezien voldoende is maar zoals Marcel zei,raadde ze me aan toch effe te checken bij USCIS om zo ook te tonen dat ik alles legaal wil doen 8),dat ik van goede wil ben...

En ja Richard,ik heb mezelf voor een ultimatum gesteld dat ik na deze periode de knoop doorhak ivm trouwen en verhuizen naar de VS.Zoals het er nu uitziet :D :D :D zal het dat ook wel worden maar ik ben nogal een "down to earth" type met gevolg dat ik er lang over doe om beslissingen te nemen :wink:

Iemand anders hier die meer weet over het "timeframe"?
Aan costums vroegen ze zich gewoon af waarom ik bijna 50 % van een jaar naar de VS kwam en wat ik deed terwijl mijn vriend ging werken,etc...maar volgens mij is er geen officiele regel ivm max. 90 dagen op een jaar.Alleen een kwestie van een beetje geluk aan de costums.

Ik laat jullie in ieder geval weten hoe het uitdraait na mijn telefoontje bij USCIS!

Groetjes,San
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Het antwoord dat je zou moeten krijgen van 'de USCIS' (vergeet niet dat de mensen die de telefoon van het 1-800 nummer beantwoorden in feite ingehuurd zijn als telefonist en buiten de gebaande paden weinig tot niets van de immigration laws weten, dus ook hun antwoord kan fout zijn) is dat je gewoon 90 dagen mag blijven. Kom je met een toeristenvisum binnen (normaal gesproken zou je dan 6 maanden mogen blijven) dan is het mogelijk dat je slechts drie weken, of drie maanden of noem maar op, alles binnen 1 dag en 6 maanden, wordt toegelaten. Je kan dan eventueel ook verlenging aanvragen. Het visa waiver program heeft echter maar een mogelijkheid: 90 dagen. Er is geen verlenging mogelijk, en in feite ook geen verkorting. Toch ben ik er niet helemaal gerust op - je weet nooit wat de border officials allemaal uitspoken, zij hebben eigenlijk alle macht in handen. Ik hoop dat je het antwoord krijgt waarvan ik denk dat het het juiste is. :shock:
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Hi,

Ik heb uiteindelijk niet gebeld naar de USCIS maar ben meteen ter plekke gaan navragen.Er was een enorme wachtrij (zoals ik verwacht had) en toen ik de kans kreeg om toch effe na te vragen of ik bij de juiste instantie was werd ik doorverwezen naar de luchthaven zelf.(Tampa)
Ik ben dan maar naar de infobalie gaan vragen of ik iemand van de costums kon spreken.Ze was zo vriendelijk om zelf de costums te bellen en me door te verbinden met een inspector.Ik heb een aantal gegevens moeten doorgeven(naam,datum terugreis,wanneer ik het laatst hier was,etc) en dan zei hij - na een 10 tal minuten wachten aan de telefoon-dat als ik een stempel "90 days admitted" heb dat ik toch kon blijven tot mijn retourdatum maar dat ik moest uitkijken als ik volgende keer naar de VS reis.Hij raadde me aan om voor de volgende trip de ambassade in Belgie te contacteren.En dan <<Good luck young lady and enjoy your stay>> :)
Ik denk dat ik de dag van mijn aankomst net at the wrong time wrong place was...

Nogmaals bedankt voor de antwoorden!!!En nu ga ik genieten :D

Groetjes,San
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer