Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Uitspraak Amerikaanse steden
- DixieChick
- Amerika-expert
Re: Uitspraak Amerikaanse steden
Houston = house - tin
(dus het Engelse woord voor "huis" (house) en dan een "tin").
Je merkt bij ons meteen wie hier nog maar net (lees een paar dagen) woont, want die doen het altijd verkeerd.
Het is grappig wat Petra/VS zegt over verschillende uitspraken, want je merkt dat Amerikanen het zelf ook wel eens lastig vinden. Zo is er hier in Georgia een plaatsje "vienna" dat uitgesproken wordt als "vai-EN-na", terwijl ze Vienna in Virginia weer anders uitspreken. En Indiaanse namen vind ik bijzonder moeilijk ook. Zo kan ik de naam van de stad waarin mijn man is opgegroeid wel uitspreken, maar niet spellen.
Je merkt bij ons meteen wie hier nog maar net (lees een paar dagen) woont, want die doen het altijd verkeerd.
Het is grappig wat Petra/VS zegt over verschillende uitspraken, want je merkt dat Amerikanen het zelf ook wel eens lastig vinden. Zo is er hier in Georgia een plaatsje "vienna" dat uitgesproken wordt als "vai-EN-na", terwijl ze Vienna in Virginia weer anders uitspreken. En Indiaanse namen vind ik bijzonder moeilijk ook. Zo kan ik de naam van de stad waarin mijn man is opgegroeid wel uitspreken, maar niet spellen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Zucht ... ik durf amper meer een stadsnaam uit te spreken nu 
-
Bennogr
- Amerika-expert
En het leukste is natuurlijk dat de stad Houston wordt uitgesproken als [HOE ston], terwijl Houston Street in New York door de inboorlingen op z'n Nederlands wordt uitgesproken [HAU ston].
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Lancaster in PA spreek je uit als "Lancastuh" met de klemtoon op Lan en niet als Lancaster met klemtoon op cas.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Nou breekt m'n klomp!! Ik dacht toch echt dat de stad als Joestun uitgesproken moest worden...of haal ik nou twee Houstons door elkaar?Houston = house - tin
- Bandido
- Amerika-expert
Yep. Dat is de stad Houston in Texas. Waar Dixie en ik het over hadden is Houston County in Georgia. Dat wordt uitgesproken als Haus-tin.RiverCola schreef:Nou breekt m'n klomp!! Ik dacht toch echt dat de stad als Joestun uitgesproken moest worden...of haal ik nou twee Houstons door elkaar?
"Keep Georgia On Your Mind"
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat denk je van plaatsen rond Seattle als
Mulikteo
Tukwila
Puyallup
Vashon
Burien
Issaquah
Chehalis
En het al eerder genoemde Spokane, dat rijmt op 'can', niet op 'cane'.
Trouwens is ook Bellingham (uurtje of wat ten noorden van Seattle) verraderlijk, zeker als je Brits als uitgangspunt neemt.
Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Mulikteo
Tukwila
Puyallup
Vashon
Burien
Issaquah
Chehalis
En het al eerder genoemde Spokane, dat rijmt op 'can', niet op 'cane'.
Trouwens is ook Bellingham (uurtje of wat ten noorden van Seattle) verraderlijk, zeker als je Brits als uitgangspunt neemt.
Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
- Bandido
- Amerika-expert
Mijn vriend komt uit Massachusetts, dus is erg gevoelig voor de "New England" manier van plaatsnamen uitspreken.
De leukste is altijd Worcester, MA. Een "Southern" stewardess werd een keer in het vliegtuig ontvangen door boegeroep toen ze omroep dat het vliegtuig de luchthaven van "WoRCHester, MassTusetts" naderde.
De leukste is altijd Worcester, MA. Een "Southern" stewardess werd een keer in het vliegtuig ontvangen door boegeroep toen ze omroep dat het vliegtuig de luchthaven van "WoRCHester, MassTusetts" naderde.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Baia
- Amerikakenner
- Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
- Contacteer:
Haha, oef ... Ik begon al te denken dat Neil Armstrong zich behoorlijk belachelijk had gemaakt in 1969Bandido schreef:Yep. Dat is de stad Houston in Texas. Waar Dixie en ik het over hadden is Houston County in Georgia. Dat wordt uitgesproken als Haus-tin.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Weet nog een leuke woonplaats....
Fuquay Varina
Je zal er wonen
Fuquay Varina
Je zal er wonen
-
dutchie_in_boston
- Amerika-expert
Gloucester, Plymouth, Reading, Salisbury en zelfs Boston. Lake Winnepesaukee (raden hoe veel NLers die uitspreken) in NH is ook zo'n leuke.Bandido schreef:"WoRCHester, MassTusetts" naderde.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
De rivier hier, de Potomac, wordt ook veel verkeerd uitgesproken: Peh-toh-mehk (moeilijk om zelfs fonetisch uit te leggen!), met de klemtoon op de tweede lettergreep. De New England namen worden hetzelfde uitgesproken, als in het VK (gelukkig!). Aan de oostkust van Maryland zijn ook veel Britse plaatsnamen te vinden, waaronder nog een Salisbury.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Baia
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hoe moet je die naam dan wel uitspreken?
Pótomak? of Potomák? Of geen van beide
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Baia schreef:Hoe moet je die naam dan wel uitspreken?
Petra/VS schreef:De rivier hier, de Potomac, wordt ook veel verkeerd uitgesproken: Peh-toh-mehk (moeilijk om zelfs fonetisch uit te leggen!), met de klemtoon op de tweede lettergreep.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
- Baia
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja, maar legt Petra hier uit hoe het wel moet, of legt ze uit hoe het niet moet 
Zoals zij het "fonetisch" schrijf, zo spreek ik het ook uit. Is dat dus goed of fout
Zoals zij het "fonetisch" schrijf, zo spreek ik het ook uit. Is dat dus goed of fout
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Volgens mij omschrijft zij de goede uitspraak, maar je hebt gelijk, dat staat er niet expliciet bij vermeld.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Winston Churchill
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Oeps, ja, slecht verwoord, mea culpa
. Zoals ik het fonetisch schreef wordt het juist uitgesproken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Baia
- Amerikakenner
- Contacteer:
Haha, het is je vergeven 
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Hoe leg je uit wat de uitspraak van een woord is? Door het fonetisch schrift te gebruiken...., maar ik kan de benodigde tekens niet op mijn computer maken 
Toch maar proberen: Volgens mij was het Pu'tomuk, waarbij de "u" in het fonetisch schrift een omgekeerde "e" moet zijn en de " ' " aangeeft dat de nadruk op de volgende lettergreep (to) ligt. Dat is inderdaad de uitspraak zoals Petra aangeeft.
Als ik in mijn (stokoude) woordenboek kijk, dan zie ik dat de laatste lettergreep ook als "maek" (zoals in "dad") uitgesproken mag worden.
Toch maar proberen: Volgens mij was het Pu'tomuk, waarbij de "u" in het fonetisch schrift een omgekeerde "e" moet zijn en de " ' " aangeeft dat de nadruk op de volgende lettergreep (to) ligt. Dat is inderdaad de uitspraak zoals Petra aangeeft.
Als ik in mijn (stokoude) woordenboek kijk, dan zie ik dat de laatste lettergreep ook als "maek" (zoals in "dad") uitgesproken mag worden.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier in Missouri heb je ook het plaatsje Spokane en dat spreek je wel uit als Spokeen.Petra/VS schreef:De meeste Amerikanen kunnen Scheveningen heel goed uitspreken vind ik altijd. Maar goed, terug naar Amerikaanse plaatsnamen. Soms moet je gewoon weten, hoe die uitgesproken worden en weten Amerikanen uit andere gedeeltes van het land het ook niet goed uit te spreken. Spokane, Washington, is er zo een, hoe vaak ik Amerikanen niet Spokeen heb horen zeggen, terwijl het Spoken is, met de "e" als in bed.
In Oklahoma heb je het plaatsje Miami. Wordt uitgesproken als Miama.
Missouri soms als Missourah
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht