Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Net 2de brief KCC ontvangen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
jiejie
Amerika-expert

Re: Net 2de brief KCC ontvangen

Bericht door jiejie »

DixieChick schreef:Je kan hier in onze regio echt voor weinig geld (iets meer dan een ton) al een huis met drie slaapkamers, twee badkamers en een flink stuk grond krijgen. Dat hoef je in Nederland niet te proberen.
Even heel erg off topic natuurlijk, maar ik zat afgelopen week naar CNN te kijken en daar hadden ze het erover dat men in Detroit huizen kocht voor zo'n 600 dollar (door de crisis uiteraard).. ik snap het nog steeds niet. Ook waren er duurdere huizen, een paar duizend dollar, maar die 600 dollar spande de kroon. Het was niet eens zo'n verkeerd huis om te zien, wellicht was de buurt wat minder, maar toch, 600 dollar voor een huis.. ongelooflijk.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

oortjes schreef:Flipje ! ik heb toch wat moeite met je vergelijkingen. Je vergelijkt denk ik Ned. GDP/rijksoverheidbudget met het Federale idem. Ten eerste weet ik niet of Ned. GDP op delfde manier berekend wordt als dat van de US.
Ja, en de getallen komen van dezelfde bron (CIA Fact Book), en ik heb daarmee aangenomen dat ze op hetzelfde neerkomen (hun bron is waarschijnlijk OESO, of een soortgelijke club).
oortjes schreef:Ten tweede, ik blijf het zeggen, je moet in je vergelijkingen ook de staatsbelasting betrekken (hoog in CA waar wij zitten) plus de OG belasting - in ons geval ook hoog omdat we op bijna de top van de kunstmatig omhooggespeculeerde markt kochten.
Maar dat is geen factor 2, en niet landelijk zo hoog. En ja, wij voelen het ook. Meer nog misschien, want lokale belastingen zijn niet aftrekbaar onder de AMT, welke wij betalen.

Btw., mocht je het nog niet gedaan hebben: zodra je de nieuwe onroerende-zaak-aanslag krijgt, ga naar http://www.zillow.com, selecteer je comparables (uiteraard zo gunstig mogelijk voor jezelf :) ), en stuur dat met een verzoek om de aanslag te verlagen naar de County tax collector. In ons geval werd de nieuwe inschatting zonder verdere vragen geaccepteerd. Dit jaar ga ik dat opnieuw doen.
oortjes schreef:Plus US deficit
Dat is impliciet meegeteld door het budget te nemen, en niet de belastinginkomsten. Ik ga er vanuit dat een deficit niet meer is dan een uitgestelde tax.
oortjes schreef:plus het feit dat veel bedrijven geen belastingen (meer) betalen plus dat de echt rijke USers veel mogelijkheden hebben hun belastingdruk beduidend te verlagen.
Valt wel mee in de praktijk, maar niet over 2008: als je de bulk van je inkomen uit beleggingen hebt, dan kun je voldoende verlies boeken om op $0 inkomen, en dus $0 belastingen uit te komen. Om uiteindelijk er helemaal onderuit te komen, moet je je vermogen aan charity geven (iets wat Obama ook wil beperken). De rijken betalen overigens nog altijd de bulk van de belastingen en betalen zowel in relatieve als absolute zin meer (met uitzonderingen van borderline criminelen die zich bezighielden met b.v. PE LBOs, maar dat is nu passe). Net mijn belastingen gedaan en volgens TurboTax omvatte de gemiddelde Federale belastingaangifte in 2006, $145K belastingen over een inkomen van $350K. Da's meer dan 40% afdracht.
oortjes schreef:Nogmaals elke situatie is verschillend dus het verbaasd me niet dat er deelnemers zijn hier die de situatie anders inschatten.
Voor onszelf (wij zijn niet rijk, al beweert Obama van wel), omdat wij precies in de foute schaal zitten, berekende TurboTax dat onze marginale tax rate (i.e. de belasting over wat wij in 2008 meer verdienden dan in 2007) iets meer dan 52% (Fed+CA) is. Tsja, ....

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi Flipje - ik stelde niet dat de rijkeren onvoldoende betalen, maar de (grotere) bedrijven. Dat is althans wat ik hier in de kranten lees - ook dat de begrotingstekorten in CA door de gewone burgers opgehoest moeten worden. Zo ging de sales tax gisteren naar bijna 9 %.
Vreemd vind ik ook dat geld verdiend door arbeid zwaarder belast wordt dan geld verdiend met investeringen (en Warren Buffet is het met me eens.....)

Als ik lees wat jullie verdienen en dat je AMT betaalt, ja dan kijk je denk ik anders tegen je bestaan in de US aan dan wij. Onze realiteit is een verlies van bijna $ 150.000 op het huis dat we kochten toen we hierheen kwamen vanwege mijn man zijn werk.
Wat betreft je suggestie verlaging aan te vragen, dat ga ik zeker doen. Ik heb het vorig jaar al geprobeerd maar het werd afgewezen (reden men werkt hier niet met comparables maar met een computerprogramma dat de bewegingen van de onroerend goed markt simuleert.) Ja ik had in beroep moeten gaan maar daar had ik domweg de fut niet voor.

Voor de duidelijkheid: ik klaag niet, ik denk dat we het hier zeker minstens zo goed hebben als in Ned. zo niet beter. Maar voor wie op het moment overweegt te komen, zonder aanbod van baan oid., die waarschuw ik dat het niet makkelijk zal zijn en dat de kans dat het verkeerd afloopt minstens zo groot is als de kans op een succesverhaal. Van onze emigratie heb ik geen spijt al zijn me veel dingen tegengevallen (bv. geen werkvergunning/geen werk).
FlipjeBTiel
Amerika-expert

oortjes schreef:Vreemd vind ik ook dat geld verdiend door arbeid zwaarder belast wordt dan geld verdiend met investeringen (en Warren Buffet is het met me eens.....)
Het geld dat verdiend wordt door investeringen wordt zwaarder belast, tenslotte betaalt het bedrijf ook al belastingen alvorens de aandeelhouders iets krijgen. Het zou wel transparanter kunnen, b.v. gewone inkomensbelasting heffen op het nivo van de aandeelhouder, en een credit geven voor de belasting die al door het bedrijf betaald is. Het verhaal Warren is iets anders: als je je investeringen vasthoudt, dan krijgen je erven na je dood een stepped-up basis en betalen "alleen maar" estate tax (wat echt "alleen maar" is als de investering jaren vastgehouden, en al die jaren dus belastingvrij gegroeid is, ondanks dat het 45% kan zijn). Geef je het geld dan ook nog eens weg aan charity, dan is de uiteindelijke tax 0, hetgeen precies is wat Warren doet. (Kan nog erger: geef het weg aan een private foundation, en neem je erven aan als "managers" van die foundation a la Kennedy.) En ja, dan betaald hij op een relatieve basis minder belasting gedurende zijn leven dan zijn secretaresse. Maar die keuze heeft niet iedere belegger. Een groter probleem is dat er grondig misbruik van gemaakt kan worden, b.v. wat gebeurde in LBOs door PE.

Wat ik zou willen zien, is dat investeringsinkomsten belast worden als inkomen als je beroep "investeerder" is (i.e. als het je voornaamste bron van inkomsten is). Tenslotte vul je in dat geval je tijd met het doen van due dilligence, onderhandelen, etc., hetgeen gewoon arbeid is net zoals ieder ander beroep, en als dusdanig belast kan worden.

Btw., wij one-uppen je met een papieren verlies op het huis van $250K! :)
jiejie schreef:Het was niet eens zo'n verkeerd huis om te zien, wellicht was de buurt wat minder, maar toch, 600 dollar voor een huis.. ongelooflijk.
Samen met back-taxes en de rekening voor het "op code" brengen van het huis (zeker aangezien je er vanuit kunt gaan dat alles van waarde zoals de koperdraad eruit gesloopt is) is het plaatje nogal wat meer dan die $600. En dan moet je er nog gaan wonen ook ...
DixieChick schreef:Maar vergelijkingen trekken dat lukt echt niet. Je kan hier in onze regio echt voor weinig geld (iets meer dan een ton) al een huis met drie slaapkamers, twee badkamers en een flink stuk grond krijgen. Dat hoef je in Nederland niet te proberen.
Huizen hier in CA zijn juist het enige wat duurder is dan in NL (op het moment natuurlijk eventjes niet :wink: ). Al het andere is goedkoper, vooral verse groenten en fruit wat lokaal verbouwd wordt.
jsalien24 schreef:Zelfs al krijgt ie paar maanden appeltje voor dorst, daarna staat ie letterlijk op straat. Ik vind toch dat men een beetje licht over de situatie heengaat.
Met 10% werkloosheid kun je ook tellen dat 90% van de mensen werk hebben. Prima odds in mijn boek.

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:Btw., wij one-uppen je met een papieren verlies op het huis van $250K! :)
Hehe, ik denk dat wij misschien hier nog wel overheen kunnen gaan met drie huizen :roll: :lol:

We willen eigenlijk een van de huizen verkopen maar ja, om dat nu te doen... ik denk dat we er mee wachten hehe.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

oortjes schreef:ook dat de begrotingstekorten in CA door de gewone burgers opgehoest moeten worden. Zo ging de sales tax gisteren naar bijna 9 %.
Ik zit te zoeken over wat te doen met mijn portfolio wanneer Uncle Sam failliet gaat, en CA is wellicht een voorbeeld van hoe dat proces zal verlopen. Daarbij kwam ik op een OESO rapportje waarin beweerd wordt dat de V.S. het meest progressieve belastingstelsel hebben van alle Westerse ontwikkelde landen! De reden waarom is dat de V.S. het voornamelijk van inkomensbelasting moet hebben, en dat wordt eigenlijk alleen maar betaald door de "rijken." Een land als Nederland of Frankrijk daarentegen is veel minder progressief omdat ze een hoge BTW (TVA, VAT) hebben, en Jan Modaal besteedt een veel groter deel van zijn inkomen aan zaken waarover BTW geheven wordt.

Gr., Flipje
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

oortjes schreef: Voor de duidelijkheid: ik klaag niet, ik denk dat we het hier zeker minstens zo goed hebben als in Ned. zo niet beter. Maar voor wie op het moment overweegt te komen, zonder aanbod van baan oid., die waarschuw ik dat het niet makkelijk zal zijn en dat de kans dat het verkeerd afloopt minstens zo groot is als de kans op een succesverhaal. Van onze emigratie heb ik geen spijt al zijn me veel dingen tegengevallen (bv. geen werkvergunning/geen werk).
Ik heb eens gelezen dat altijd al ~50% van de mensen die uit Nederland vertrekken uiteindelijk weer terugkomen.
Oortjes heb jij dan geen Green Card? Of heeft je man nog een visum? Met een greencard via je man kan je toch wel werken?
Ik heb ook geen spijt van de emigratie. Maar nu we hier met kinderen zijn, denk ik wel eens of het beter was om in Nederland te zijn. Mijn zusjes/schoonzusjes en andere vrouwen in Nederland die ik ken zijn bijna allemaal minder gaan werken toen ze kinderen kregen. Ik werk nog steeds full-time (ik zit in een mannenberoep en parttime is erg ongebruikelijk, bovendien werken alle vrouwen die ik hier ken ook nog full-time met kinderen) en moest doorwerken tot de bevallingen. Heb wel langer verlof gehad na de bevalling (onbetaald, dat is ook weer het voordeel van een dubbel inkomen).
Gelukkig is mijn baan erg flexibel, ik mag ook thuis werken of de kinderen meenemen naar het werk als het nodig is.

Dora
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi Dora, ik heb zes jaar een H-4 visum gehad - aangezien alles wat zo ongeveer verkeerd kon gaan in groene kaart procedures in ons geval ook gebeurde.
(Toen we de beslissing tot emigreren namen was de wachttijd voor een groene kaart ongeveer twee jaar.)
Aangezien zes jaar het max is voor H-1B hebben we toen bijna anderhalf jaar in Canada gewoond (waar ik evenmin mocht werken). We kwamen terug op L1/L2 maar ik was inmiddels vrij ernstig ziek geworden (mede omdat ik in Canada niet verzekerd was en dacht dat ik wel kon doorhobbelen tot we in de US terug waren). Net terug in de US ben ik geopereerd en het heeft een behoorlijke tijd geduurd voor ik me enigzins beter ging voelen. In 2002 kregen we onze groene kaarten maar toen was ik nog niet in een conditie om te gaan werken.
In 2004 verhuisden we weer (voor de zesde keer in twaalf jaar tijd) en kwamen terecht in midden CA waar enorme werkloosheid is en je voor de meeste banen behalve Engels ook Spaans moet spreken. Inmiddels is me duidelijk geworden dat niemand zit te wachten op een ouder vrouwspersoon dat nu vijftien jaar buiten het arbeidsproces gehouden/geweest is en geen enkele US werkgever heeft op haar resume.
Waarom de situatie me verdriet doet: toen we hier kwamen midden '90er jaren werd me overal werk aangeboden, in welke winkel, bank of bedrijf ik ook kwam, voltijds, deeltijd, part-time. Plus het feit dat ik niet mocht werken betekent ook dat ik geen recht heb tzt. op Medicare, Social Security.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje, wat ik bedoelde was dat voor inkomen uit investeringen een ander, lager, tarief geldt dan voor inkomen verdiend met arbeid.
De dubbele belasting vind je vaker: we betalen belasting over ons inkomen, maar eveens wanneer we dat inkomen uitgeven: de sales/use tax.
Ik blijf overigen lezen dat de grotere bedrijven geen tot weinig belasting betalen - maar misschien moet ik van krant veranderen ?
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

oortjes schreef:Inmiddels is me duidelijk geworden dat niemand zit te wachten op een ouder vrouwspersoon dat nu vijftien jaar buiten het arbeidsproces gehouden/geweest is en geen enkele US werkgever heeft op haar resume.
Dat is inderdaad wel een probleem, en dat is inderdaad nog erger in de huidige economie. Is het ook geen mogelijkheid om tijdelijk thuiswerk te gaan doen? Of iets anders wat je wel leuk lijkt en waar je je goed in kunt vinden en wat je voor jezelf kunt beginnen? Op die manier kun je namelijk weer een arbeidsgeschiedenis opbouwen en kun je wellicht over een aantal jaar wel ergens werk vinden en weer benefits ontvangen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

oortjes schreef:De dubbele belasting vind je vaker: we betalen belasting over ons inkomen, maar eveens wanneer we dat inkomen uitgeven: de sales/use tax.
Die vergelijking gaat niet op, want ook de investeerder betaald sales tax etc., terwijl voor het bedrijf het uitbetaalde lonen (de inkomens van mensen) belastingaftrekbaar zijn, maar de dividenden niet.
oortjes schreef:Ik blijf overigen lezen dat de grotere bedrijven geen tot weinig belasting betalen - maar misschien moet ik van krant veranderen ?
Hangt ervan af: geeft de betreffende krant een onderlegging zoals een analyse van de financial statements van de bedrijven waar ze het over hebben, of maken ze alleen maar het statement? Gaat het om enkele lokale bedrijven die een specifieke deal hebben omdat de gemeente hen daar wil houden? (Hoeft niet altijd, zo hebben wij een grote oliemaatschappij binnen de gemeente en hoewel de gemeente absoluut niet zonder hen kan, worden lokale belastingen altijd zo gestructureerd dat er maximaal geld uit dat bedrijf gehaald kan worden.) Meeste journalisten zetten maar wat op papier onder de aanname dat wat ze schrijven als zoete koek geslikt wordt, zolang ze zich maar bewegen binnen de grenzen van bestaande vooroordelen.

Gr., Flipje
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Het kan inderdaad wel.
Dit huis (nou ja mobile home) is 16ftx80 ft met central heat and air 3 slaapkamers en 2 badkamers.
Het zit op bijna een acre of land (0.4 hectare).
Ik heb er zwaar voor moeten bloeden Ik heb er $10,000 voor betaald en verhuur het voor $495 per maand.
Heb er wel $3000 aan moeten opknappen.
Een wereld deal was het :mrgreen:

Afbeelding
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

oortjes schreef:Hoi Dora, ik heb zes jaar een H-4 visum gehad (...)
Dat klinkt inderdaad als een worstcase verhaal :(

Dora
Laatst gewijzigd door kastelke op 10 apr 2009, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Dat belasting-verhaal wordt me even iets te technisch dus daarom maar even terug naar het onderwerp van dit topic; waarom wel of niet de stap te nemen.

Ik kan jullie overwegingen heel goed begrijpen maar de argumenten worden steeds zwakker (dat is dan mijn mening!!!) en ik denk dat dat komt omdat jullie jezelf proberen te overtuigen dat NIET gaan voor jullie beter is. Logisch, het is een moeilijke beslissing en de argumenten voor Ja of Nee tollen waarschijnlijk rond jullie hoofd.

Ikzelf wil heel graag emigreren en heb dit jaar meegedaan aan de lottery. Nogal risky, we hebben niet veel spaargeld, mijn vriend is kunstenaar, ik ontwerper en ben net werkeloos geworden (door diezelfde crisis, architectenwereld ligt op z'n gat) en hebben geen koophuis waar we eventueel nog wat aan kunnen verdienen.
Deze nadelen zijn tegelijkertijd voordelen: we kunnen ons huis makkelijk achter ons laten (alhoewel het moeilijk zal worden als we onverhoopt terug moeten, we hebben voor dit huis 7 jaar op een wachtlijst gestaan...1 van de redenen dat we hier weg willen, wie wil er nou 7 jaar op een wachtlijst staan om te kunnen huren :blink: )

De kunstwereld in de VS is goed, er wordt veel meer geld aan uitgegeven dan in Europa en mensen waarderen daar het feit dat je 'An Artist' bent. Bovendien is mijn vriend ook bereid ander werk te gaan doen, zolang we onszelf maar kunnen onderhouden (bijv op een drukkerij, als grafisch ontwerper, maar denk ook aan loodgieten waarin hij ook gediplomeerd is).

Ik heb in de VS meer kans op een goedbetaalde baan bij een architectenbureau dan hier in NL waar half Europa over elkaar heenduikeld voor de ontwerpers-baantjes die daardoor heel slecht betaald worden (heb 7 jaar gestudeerd en verdiende netto 1350 euro in de maand!!!! en het is echt waar, onze architectenbranche wordt overbevolkt door Duitsers, Italianen, Spanjaarden en Portugezen die allemaal in Nederland willen werken. Er is daardoor zoveel concurrentie dat de bureaus zeer weinig betalen). In de VS zou ik ongeveer (startsalaris) $3500 per maand bruto kunnen verdienen, naar wat ik begrepen heb.
Ook ik ben bereid tijdelijk ander werk te doen, als ik maar verdien en mijn huis kan betalen. Voordeel is ook dat ik hier met mijn papiertje in een andere branche niet aan hoef te komen, hokjes denken he! Ontwerper=Ontwerper en probeer het nou asjeblief niet in de marketing (terwijl ik daar heel geschikt voor zou zijn!).

Ik zou graag in LA willen wonen, vind het daar geweldig en er zijn zeer veel galeries, musea en architectenbureaus. Maar wonen is daar duurder. Heb al in Denver gekeken en daar kun je met een budget tussen de $1000,- en de $1500 per maand een fantastisch huis huren (van townhouses in een rustige wijk tot aan lofts in het centrum). Die keuze-vrijheid...Zalig! Alleen al daarom wil ik daar wonen. Ik snap die nadruk van jullie op kopen niet zo! Alles op zijn tijd, er is genoeg leuks op de huurmarkt en kopen kun je altijd nog.
In Denver heb je ook nog eens de Rocky's om de hoek en vlieg je in een uur naar SF of LA.

Natuurlijk zie ik ook nadelen, dingen waar ik ook huiverig om ben:
-het verzekerings verhaal
-het sociale vangnet (alhoewel dat hier ook geen vetpot is, ik maak het nu mee en geloof me, ook hier is het moeilijk om je huur nog te betalen)
-weinig vakantiedagen en nog zoiets geks: 5 ziekdagen per jaar :shock:
-het feit dat je in een nieuw land alles opnieuw moet leren doen zoals belastingaangfite bv.

Maar dit zijn mijn voordelen;
-meer kansen op de arbeidsmarkt, ondanks dat nu een moeilijke tijd is
-de keuze om te kunnen wonen waar je wil en hoe je wil
-de ruimte, de natuur
-het kunnen lijden van een luxer leven (goede auto, ruimer huis, natuur in de buurt)
-en natuurlijk; het amerikagevoel....soms voel je gewoon dat een jas je past!

Het is een lang verhaal geworden maar wilde gewoon even laten zien dat jullie overweging ongetwijfeld een lastige is maar dat je voor het avontuur moet gaan en je niet laten afschrikken door slechtere economische tijden. Jullie hebben allebei een goede opleiding en als je doel niet per se is rijk te worden maar gewoon gelukkig te worden in het land van je keuze dan moet je het gewoon doen! Rijk worden kan altijd nog over een paar jaar wanneer de economie weer iets beter is en wie weet komt dat koophuis dan ook nog wel!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

River Cola, Sorry, dat waren vooral Flipje en ik die ons enigszins lieten gaan - we hadden misschien een eigen topic moeten openen, achteraf gezien.
Je maakt in je bijdrage valide punten. Maar je ziet zelf dat die vooral opgaan in jouw situatie, en ieders situatie is anders.
Voordeel van winnen van de G.K. boven het verkrijgen van tijdelijke werkvergunningen ed. is wel dat beide partners kunnen werken.
Beide partners hebben de kans hun American Dream proberen waar te maken. Maar je loopt ook kans dat het maar een van de twee lukt.

Dora ! inderdaad worst case scenario in ons geval. Mijn man heeft hier bijkans alles gekregen waar hij op hoopte, maar ik heb zo ongeveer alles wat voor mij belangrijk was, ingeleverd. Achteraf gezien had ik eea. anders moeten aanpakken, maar we kregen voortdurend te horen dat de G.K. procedure bijna was afgerond !

RiverCola, toch nog even een belasting opm.: belastingen zijn alleen het eerste jaar wat ingewikkeld, aangezien je dan en in Ned. en Federaal en Staat moet opgeven enz. Maar daarna is het best te doen, er is goede software voor aangiftes. Plus lokale commerciele belastingaangevers geven ieder jaar in de herfst cursussen belastingaangifte, gratis, je koopt alleen de boeken voor onder de $100. De beste deelnemers worden ingehuurd voor het dan komende belastingseizoen. Ik deed een paar jaar geleden zo'n cursus en wat we het meeste opviel was, hoe simpel belasting aangeven hier is !
Dus dat punt kun je wegstrepen van je lijstje.
Gezien jullie opleidingen/ervaring, is er niet een opleiding die een van jullie twee een tijdelijke baan kan aanbieden ? Ja je hebt dan hetzelfde probleem van 'slechts een van de twee' maar de kans de loterij te winnen is wel erg klein. Plus als kunstnaar kun je wel zelfstandig opereren, cq. dingen verkopen, eventueel thuis lessen geven niet tegen betaling maar in ruil voor etc.

JSalien, wellicht gewoon de stap wagen ? Als je het niet doet zul je je altijd blijven afvragen "wat als" ?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

RiverCola schreef:alhoewel het moeilijk zal worden als we onverhoopt terug moeten, we hebben voor dit huis 7 jaar op een wachtlijst gestaan...1 van de redenen dat we hier weg willen, wie wil er nou 7 jaar op een wachtlijst staan om te kunnen huren :blink:
Ken dat. Ik wist niet van wachtlijsten totdat ik terugkwam uit Frankrijk (voorheen had ik op de particuliere markt gehuurd), en ik had dus geen tijd opgebouwd. Uiteindelijk heb ik een dump van een appartement geaccepteerd (de vorige bewoner was nogal depressief geweest), dat werkelijk niemand anders wilde. Het pand stond ook nog 'ns op de lijst om gesloopt te worden. Wetende dat grote organisaties langzaam draaien had ik wel zo het idee dat die sloop een paar jaar uitgesteld zou worden. Een paar maanden met familie en vrienden en een portie geld van mijn werkgever later was het bewoonbaar en ik heb daar uiteindelijk niet onaardig gezeten. Ik had toen wel zoiets van "Dat nooit meer!".

Hier in de People's Republic of Berkeley is het echter ook niet altijd even gemakkelijk, vanwege de strenge rent control regels, waardoor mensen niet "eventjes" een extra kamer verhuren, omdat ze er anders aan vast zitten. Ik kwam hier echter kort na de dot-com bust en had daarom toch aardig wat keuze. Een paar jaar daarvoor was dat wel anders.
RiverCola schreef:-het sociale vangnet
Het idee is ook dat je daar zelf extra voor spaart. Je geeft al aan dat je bruto meer gaat verdienen, daar hou je dan netto ook nog eens meer aan over dan bij hetzelfde bedrag in NL. Het verschil is deels de mindere sociale verzekeringen die je betaald en dat geld kun je dan gebruiken om een rainy-day potje op te bouwen. Na een paar jaar zit je ook hier weer gewoon goed. Je andere risico's dek je af met long term care, disability, en life insurance. Kost een honderdje of wat paar maand, opnieuw fors minder dan wat je in NL extra afdraagt aan sociale verzekeringen (het verschil komt voort omdat je de verzekeringen aangaat terwijl je nog jong bent, en de verzekeringsmaatschappij het geld belegd waardoor het groeit, terwijl de overheid het geld direct uitgeeft).
RiverCola schreef:-weinig vakantiedagen en nog zoiets geks: 5 ziekdagen per jaar :shock:
Dat varieert heel erg sterk per werkgever.

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Over de wachtlijst.. ik sta in Breda nog altijd ingeschreven en laat mezelf daar ook ingeschreven staan... gemiddeld moet je er drie, soms vier jaar wachten op een huis in Breda, ik sta nu drie jaar ingeschreven en kan gewoon ingeschreven blijven staan ondanks dat ik in de VS woon.. het kost me maar 15 of 25 euro (ben eventjes niet zeker wat het was) per jaar dus ach, waarom ook niet.. mocht ik terug willen dan heb ik die mogelijkheid tenminste :)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

RiverCola schreef:Heb al in Denver gekeken en daar kun je met een budget tussen de $1000,- en de $1500 per maand een fantastisch huis huren (van townhouses in een rustige wijk tot aan lofts in het centrum). Die keuze-vrijheid...Zalig! Alleen al daarom wil ik daar wonen. Ik snap die nadruk van jullie op kopen niet zo! Alles op zijn tijd, er is genoeg leuks op de huurmarkt en kopen kun je altijd nog.
Ik ken de huurmarkt in Denver niet zo heel goed, maar dit lijkt me wel wat aan de goedkope kant. Maar het kan best natuurlijk. Ik snap je punt in ieder geval en ik kan het er alleen maar mee eens zijn. En ik zou ook niet meteen wat gaan kopen; je weet ten eerste niet of je er qua baan zult slagen, ten tweede vind je de stad bij nader inzien wel helemaal niet leuk en ten derde wil je na een tijdje wel gewoon weer terug naar NL omdat je de VS toch niet zo leuk vond als je dacht. Genoeg redenen om opties open houden dus.
RiverCola schreef: -weinig vakantiedagen en nog zoiets geks: 5 ziekdagen per jaar :shock:
-het feit dat je in een nieuw land alles opnieuw moet leren doen zoals belastingaangfite bv.
Zoals Flipje al zei verschilt dit nogal per situatie, maar in het algemeen is men minder ruimhartig dan in NL. Dat is waar. Maar ik heb bv per jaar 15 dagen en die neem ik ook onbeperkt mee naar het jaar erna. Dus stel dat ik er een aantal jaren werk, gebruik de drie weken per jaar niet op en heb eens iets ernstigs, dan heb je een buffer opgebouwd. Maar Amerika is een land waar je meer voor jezelf moet zorgen dan in NL. Zorg dat je spaart en dat je dus iets achter de hand hebt voor het geval je langdurig ziek wordt en langere tijd niet kunt werken. Je zult niet ontslagen worden, maar op een gegeven moment houd het salaris wel op. Plus dat de medische kosten hoger zijn dan in NL. In NL verwacht je meer van de overheid en van je werkgever en daar moet je op inspelen als je in Amerika woont.

Wat de belastingen betreft, zo ingewikkeld is dat niet. In ons geval wel, want we hebben een huis in NL en drie in de VS (in twee staten nog wel). Voeg daar twee salarissen aan toe en je hebt een nogal gecompliceerde brei. Wij hebben dus een accountant in de arm genomen. Niet alleen omdat het te ingewikkeld werd, maar ook omdat die vaak net wat meer aftrekposten weet dan jij. En als je een beetje rondvraagt kom je via via vanzelf een goede tegen. En dat kost minder dan je denkt. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Wat betreft die belastingen; dat was maar een voorbeeld van de paperassen-handel die je in elk land hebt. In NL weet ik net een beetje hoe alles werkt, in een nieuw land moet je alles opnieuw ontdekken. Als ik zou emigreren zou ik daar best een beetje tegenop zien. Maar ik heb familie in LA waarvan de man zelfstandig ondernemer is (die ons dus vanalles zou kunnen uitleggen) en ik heb zelfs een vriendin in NYC die accountant is! Alles zou vanzelf op zn pootjes terecht komen, daar geloof ik heilig in, al kost het misschien wat moeite.

Voor huurhuizen in zowel LA als Denver; kijk eens op deze site http://www.rentals.com/. Kun je goede vergelijkingen maken per gebied. Ongetwijfeld zul je in Denver ook minder verdienen als in LA aangezien de levensstandaard lager is.

Ik weet trouwens zeker dat ik mezelf goed zou kunnen bedruipen in de States (mits een baan hebben), ik ben immers opgegroeid met het Hollandse moraal van goed sparen en niets geks doen met je geld. Ik zou ook nooit een bak van een auto kopen, ben al tevreden met een kleine :wink: en zo denk ik ook over het kopen van een huis. Ik kan ook gelukkig zijn in een huurhuis en pas als ik voel dat het echt kan zou ik zo'n stap nemen. Ik ben geen megalomaan persoon, tenzij je het hebt over mijn ambities....die zijn torenhoog. En juist daarom wil ik weg uit Nederland waar men neigt tot hokjesdenken en niet naar talenten en mogelijkheden van een persoon kijkt maar naar de negatieve kanten.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

ned in MO schreef:Het kan inderdaad wel.
Dit huis (nou ja mobile home) is 16ftx80 ft met central heat and air 3 slaapkamers en 2 badkamers.
Het zit op bijna een acre of land (0.4 hectare).
Ik heb er zwaar voor moeten bloeden Ik heb er $10,000 voor betaald en verhuur het voor $495 per maand.
Heb er wel $3000 aan moeten opknappen.
Een wereld deal was het :mrgreen:
ik zou er niet aan moeten denken om in een trailer te wonen als op de foto . :oops:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer