Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit ... paspoort perikelen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
boeffie
Amerikakenner

Dubbele nationaliteit ... paspoort perikelen

Bericht door boeffie »

Volgend jaar maart gaan wij (man + ikzelf) naar de VS. Ik ben Nederlandse, man heeft zowel een Nederlands als een Amerikaans paspoort. Hij reist in principe altijd op zijn NL paspoort, vanwege de kinderen aangezien wij allemaal een NL paspoort hebben.
Maar met de Amerikaanse regels dusdanig verscherpt vragen wij ons nu af of hij wel beide paspoorten moet meenemen op onze komende trip. Hij heeft ooit een keer eerder beide meegenomen en kreeg allerlei vragen, en is zelfs een keer bijna op een vlucht geweigerd omdat hij niet kon aantonen dat hij naar de VS zou terugkeren (hij woont immers in Nederland!).

Wat is verstandig? Wij denken er sterk over alleen ons beider NL paspoort mee te nemen.

Monique
Xerxes
Amerikafan

Re: Dubbele nationaliteit ... paspoort perikelen

Bericht door Xerxes »

boeffie schreef:Volgend jaar maart gaan wij (man + ikzelf) naar de VS. Ik ben Nederlandse, man heeft zowel een Nederlands als een Amerikaans paspoort. Hij reist in principe altijd op zijn NL paspoort, vanwege de kinderen aangezien wij allemaal een NL paspoort hebben.
Maar met de Amerikaanse regels dusdanig verscherpt vragen wij ons nu af of hij wel beide paspoorten moet meenemen op onze komende trip. Hij heeft ooit een keer eerder beide meegenomen en kreeg allerlei vragen, en is zelfs een keer bijna op een vlucht geweigerd omdat hij niet kon aantonen dat hij naar de VS zou terugkeren (hij woont immers in Nederland!).

Wat is verstandig? Wij denken er sterk over alleen ons beider NL paspoort mee te nemen.

Monique
Wanneer hij naar Amerika reist, moet hij zijn Amerikaans paspoort voor zowel toegang en uitgang gebruiken, in de ogen van de U.S. government is hij alleen een American Citizen.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Xerxes heeft helemaal gelijk. Ik snap niet waarom er zo'n probleem is, je laat gewoon een paspoort zien bij het inchecken voor het vliegtuig. Je laat alleen je Amerikaanse paspoort zien bij aankomst in Amerika en bij vertrek, en bij terugkomst in Nederland laat je je Nederlandse paspoort zien. Er zijn nu toch wel genoeg mensen met een dubbele nationaliteit, dat dat verder geen problemen moet geven.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

boeffie schreef:en is zelfs een keer bijna op een vlucht geweigerd omdat hij niet kon aantonen dat hij naar de VS zou terugkeren (hij woont immers in Nederland!).
je bedoelt dat er in amerika bij het inchecken problemen waren? dat kan zijn omdat hij dan met een enkeltje richting NL reisde en mochten er problemen zijn bij aankomst in NL dan zou hij op kosten van de airline teruggestuurd worden. ik word ook vrijwel altijd gevraagd naar verblijfsvergunning in nL omdat ik met een enkeltje als amerikaanse reis naar NL.

maar dat is op te lossen door of met NL paspoort in te checken, of die gewoon te tonen als rechtmatige verblijfsstatus voor NL.

maar ik snap ook niet precies welke problemen hij zou kunnen ondervinden door op willekeurig welk paspoort te reizen. het is wel handig om op een trip hetzelfde paspoort te gebruiken, zodat je een entry en exit hebt, ipv bijv 2 entries in amerika, zonder exit of vice versa.

hoop dat het smooth gaat, maar je hoeft je denk ik geen enkele zorg te maken daarover. als je maar consequent bent, dus zoals ik zei zelfde paspoort gebruiken en als je NL paspoort gebruikt niet bij de US citizen line gaan staan en andersom. je kan in ieder geval niet twee reisdocumenten tegelijk gebruiken.

doreen
SEEING IS BELIEVING
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Het is duidelijk nu, hij gaat op zijn NL paspoort NL uit, op zijn US paspoort de US in/uit en als we weer op Schiphol zijn laat hij zijn NL paspoort zien.
Voor de zekerheid nemen we ook een bewijs mee dat hij in NL woont.

Weet je trouwens of wij dan allebei apart door de douane in de US moeten? Ik zal in de rij voor buitenlanders moeten terwijl hij in de US citizen rij mag waarschijnlijk? Voorheen reisden wij altijd via Toronto, vandaar de vraag.

groetjes
Monique
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Gewoon met je man mee via de US Citizen-rij. Doe ik ook altijd, nou ja, met mijn vrouw (en nu ook de kids) dan. Ik ben thuis de enige zonder US-paspoort.
Life is good in the Tarheel State.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

mag dat dan? wordt je dan niet teruggestuurd? en hangt het niet van de discretie van de immigration officer af? lijkt me balen als je in die rij wacht en als je aankomt bij de balie hij/zij je naar de andere rij stuurt.

i guess als het duidelijk is dat je een gemengd gezin bent (nationality-wise bedoel ik dus) dat ze je het niet moeilijk zullen maken.

ik weet alleen dat ik strict de regels van de immigratie opvolg, zeker toen ik nog op een buitenlands paspoort reisde, omdat ze je echt gewoon kunnen lastigvallen, up to their discretion.

doreen
SEEING IS BELIEVING
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad. Soms spraken we al iemand aan die zeg maar 'het verkeer' voor de wachtrijen stond te regelen over onze 'gemengde paspoorten' en die stuurde ons dan steevast naar de US Citizen rij.
Life is good in the Tarheel State.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De enige keer, dat ik er problemen mee heb gehad was in Miami. Maar dat vind ik sowieso een rot vliegveld om binnen te komen, citizen of niet. We hebben toen bijna ons vliegtuig gemist, Rick en de kinderen mochten door de citizen rij, maar ik per se niet :x
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Petra/VS schreef:De enige keer, dat ik er problemen mee heb gehad was in Miami. Maar dat vind ik sowieso een rot vliegveld om binnen te komen, citizen of niet. We hebben toen bijna ons vliegtuig gemist, Rick en de kinderen mochten door de citizen rij, maar ik per se niet :x
Had jij nog geen greencard, zelfs toen je al kinderen had? Want met je greencard kun je dus gewoon door het citizen loket hoor, geen probleem.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Als je in de verkeerde rij staat en opnieuw moet beginnen ,loop je altijd het risico dat je het vliegtuig mist.
Daarom gaan we altijd in onze eigen rij staan, my insignificant other with the rest of the foreigners,ze heeft een Engels passpoort.
Voor ons is het altijd een game wie eerst geholpen wordt.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

PeeJay schreef:
Petra/VS schreef:De enige keer, dat ik er problemen mee heb gehad was in Miami. Maar dat vind ik sowieso een rot vliegveld om binnen te komen, citizen of niet. We hebben toen bijna ons vliegtuig gemist, Rick en de kinderen mochten door de citizen rij, maar ik per se niet :x
Had jij nog geen greencard, zelfs toen je al kinderen had? Want met je greencard kun je dus gewoon door het citizen loket hoor, geen probleem.

/PeeJay
Nee, hoor, in Miami was (is misschien nog) de rij alleen voor US citizens. Permanent residents moesten in de massa mee :(. Ik heb een gigantische hekel aan dat vliegveld en doe er alles aan er niet door de douane te hoeven. Gelukkig heeft Aruba de US Customs hier en dit jaar gaan we via San Juan terug.
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Marcel schreef:Gewoon met je man mee via de US Citizen-rij. Doe ik ook altijd, nou ja, met mijn vrouw (en nu ook de kids) dan. Ik ben thuis de enige zonder US-paspoort.
Hopenlijk mag dat in Cincinnatti ook!
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Ik ging ook altijd gewoon met mijn vrouw mee, en heb daar nooit problemen mee gehad. Dit was in Atlanta overigens!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
maxsmommy75
Amerika-ontdekker

Bericht door maxsmommy75 »

Wij zijn afgelopen december naar amerika geweest en ik heb een nederlands paspoort, ons zoontje had toen ook nog alleen maar een nederlands paspoort en mijn vriend zijn amerikaanse paspoort. Ik weet neit meer in welke rij we stonden maar wel allemaal in dezelfde rij en dat gaf geen problemen. Wel kreeg ik een probleem omdat ik het groene papiertje niet had ingevuld voor onze baby van toen 3 maanden.........dat moest ik alsnog invullen en ik moest zelfs zijn handtekening voor hem zetten aangezien hij amper zijn hoofd omhoog kon houden laat staan schrijven, haha.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer