De "drinking age" in de VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Als je jong bent, ben je toch ook op "ontdekkingsreis"? Alles uitproberen of het nu verboden is of niet, maakt toch niet zoveel verschil?
En je een beetje afzetten tegen de gevestigde orde. Hoort er toch allemaal bij.
En wat volgens mij vooral belangrijk is voor pubers: meedoen met de anderen, anders word je uitgelachen. Wat je leeftijdgenoten vinden, dat is toch veel interessanter dan wat bijv. je ouders vinden.
Maakt het in principe dan zoveel verschil of je in Nederland opgroeit of in Amerika??

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
freekb2
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 08 dec 2003, 18:36
Locatie: Nederland

Bericht door freekb2 »

hekkie schreef:Als je jong bent, ben je toch ook op "ontdekkingsreis"? Alles uitproberen of het nu verboden is of niet, maakt toch niet zoveel verschil?
En je een beetje afzetten tegen de gevestigde orde. Hoort er toch allemaal bij.
En wat volgens mij vooral belangrijk is voor pubers: meedoen met de anderen, anders word je uitgelachen. Wat je leeftijdgenoten vinden, dat is toch veel interessanter dan wat bijv. je ouders vinden.
Maakt het in principe dan zoveel verschil of je in Nederland opgroeit of in Amerika??

Marjan
Ik denk dat dat nog wel mee valt. Het is natuurlijk makkelijk om vee; hier op af te schuiven. Mijn interesse ligt bij de politiek, iets wat weinig jongeren interesseert. Zelf merk ik weinig van dat uitlachen, het is meer bewondering. Het is met werkstukken dan ook bijna standaard dat ik als dat mogelijk is het politieke deel doe.
Het zelfde geld voor drinken. Er zijn ook zat mensen die niet drinken, er wordt wel vreemd opgekeken wanneer je merkt dat mensen niet drinken, maar dat komt doordat je het niet verwacht. Immers de meeste mensen drinken wel, dat zie ik ook weer terug bij de politiek. Eerst kijkt men vreemd op, dan vraagt men de reden waarom, en dan wordt het gerespecteerd. Zo is dat ook met drank, de mensen die niet drinken respecteren we.
Dat er wordt gedronken, en in vergelijking met de USA misschien wel veel en vroeg, komt denk ik gewoon door de cultuur. Want kijken jullie als 'volwassen' ook niet vreemd op als je een 16 jarige tegenover je hebt staan die niet drinkt.
eaglelgae
Amerikakenner
Berichten: 508
Lid geworden op: 16 sep 2003, 16:08
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Bij de jongeren in NL is er weg degelijk sprake van indrinken voordat ze uitgaan. Een grote oorzaak, zoals eerder gezegd, zijn de ongelooflijk hoge prijzen van zelfs frisdrank en bier in de uitgaansgelegenheden. Het is onbetaalbaar om alleen te drinken tijdens het uitgaan. Ook begint het heel laat, dus komen ze eerder samen op straat of bij iemand thuis. Sommige ouders zorgen dan voor een voorraad drank.

Wat wel een sterk verschil is dat ik merk is dat kinderen van de leeftijd 12 (groep 8) al uitgaan en drinken. Hier in Brabant merk ik dat bijna alle kinderen van die leeftijd al uitgaan. Ze hebben speciale uitgaansgelegenheden voor de categorie tot 16 jaar, maar daar wordt bier geschonken 'voor de 16-jarigen'. Yeah right... Ook glippen ze vaak naar binnen bij de discotheken voor 16+.
In de VS zie je niet dat 12-jarigen elke week naar een discotheek gaan en drinken. Laat thuiskomen, etc. Dat is in NL, in ieder geval waar ik woon en omgeving, op grote schaal het geval.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Eaglelgae ,

ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar in mijn omgeving is dit echt niet zo.
Mijn dochter is net 13 geworden en gaat nooit uit.Ze zit in de eerste klas van de middelbare school en ook haar vriendinnen en klasgenoten gaan nog niet naar discotheken en drinken zeker nog geen alcohol. Ze hebben af en toe een schoolfeest maar daar wordt geen alcohol geschonken voor deze leeftijdsgroep en daar wordt streng toezicht op gehouden.
Ook lopen ze bij hun op school in de pauzes echt niet met een breezertje rond, dat wordt daar niet getolereerd.
Ook komt ze in de weekenden niet laat thuis, ze blijft nog lekker bij ons.

Mijn zoon van 15 gaat in de weekenden meestal nog niet uit en veel van zijn vrienden ook niet.
Natuurlijk drinken die jongens ook wel eens een biertje op een feestje maar van excessen heb ik bij hun nog nooit gehoord.


Natuurlijk zijn er ook hier jongeren onder de 16 ( en ook van 12 jaar zullen ze er wel zijn) die zich elk weekend vol laten lopen , maar je generaliseerd wel heel erg als je zegt dat elke 12- jarige in Nederland elke week naar de discotheek gaat en laat thuiskomt.

Ik denk dat toch voor een groot deel aan de opvoeding ligt, wij vinden het als ouders echt niet normaal dat een kind van 12 elk weekend uitgaat en alcohol drinkt!

Groetjes Marjon
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zo zie je maar, hoe zelfs in Nederland die dingen regionaal verschillen. Kun je nagaan hoe dat in dit land is!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
freekb2
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 08 dec 2003, 18:36
Locatie: Nederland

Bericht door freekb2 »

Hier in de achterhoek begint het voor velen in de 2de klas. Dan is er de dansles en op zaterdagavond wordt dan dus de dansschool aan gedaan.
Aan het einde van het schooljaar is er voor de gehele school, dus leerjaar 1 t/m 6 een eindfeest daar wordt ook alcohol geschonken, en dan schromen de -16'ers er niet voor om gewoon mee te drinken (daar hoorde ik vroeger ook bij :oops: ) Natuurlijk drinken ze minder dan de 16+'ers die wekelijks (al komt 0.75 keer per week dichter in de buurt voor de meesten) die de kroeg zijn te vinden.
Afgelopen vrijdag, koningendag dus, ben ik ook wezen stappen met vrienden, en wat zag ik daar, hele groepen 14-15 jarigen die gewoon mee feesten, let wel het was een 16+ kroeg. Ik kijk er niet vreemd van op, het is hier de gewoonste zaak van de wereld. En dan staat nu het jaarlijkse 'tent-feesten-seizoen' nog in de startblokken. April/mei dan beginnen deze en dat is pas bier-zoepen zoals dat dan heet, jong en oud, alles en iedereen doet mee.

Freekb2
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Petra/VS schreef:Zo zie je maar, hoe zelfs in Nederland die dingen regionaal verschillen. Kun je nagaan hoe dat in dit land is!
Yep zelfs in het kleine kikkerlandje!
Als je jong bent, ben je toch ook op "ontdekkingsreis"? Alles uitproberen of het nu verboden is of niet, maakt toch niet zoveel verschil?
En je een beetje afzetten tegen de gevestigde orde. Hoort er toch allemaal bij.
En wat volgens mij vooral belangrijk is voor pubers: meedoen met de anderen, anders word je uitgelachen. Wat je leeftijdgenoten vinden, dat is toch veel interessanter dan wat bijv. je ouders vinden.
Maakt het in principe dan zoveel verschil of je in Nederland opgroeit of in Amerika??
Dit is allemaal waar en ik was het ook niet aan het afkraken ik heb er mezelf ook aan schuldig gemaakt!


Ik weet wel dat mijn neefje van 12 ook elke vrijdag van 6 tot 9 in de "jeugddisco" zit, en daar heeft mijn zus helemaal geen moeite mee, ze schenken daar dan ook geen alcohol! Maar het uitgaan wordt er al wel vroeg ingegoten, zelf ging ik pas voor het eerst met mijn 15e op stap!

Het onderwerp is wel over de amerikaanse "drinking age" en we weten allemaal dat er een heel groot cultuur verschil is met Nederland wat betreft het drinken op jongere leeftijd. Of het nu goed of slecht is weet ik niet, maar ik blijf erbij dat de opvoeding voor een groot deel de route van het kind bepaald, hier en in NL. En zoals al eerder gezegd, hier drinken ze ook wel op jongere leeftijd al dan niet illegaal en moeten ze daarna ook nog rijden :cry: ! heb al te veel gehoord over ongelukken van deze jongeren! Het wordt hier dan ook best hard aangepakt als je voor een DUI aangehouden bent, en dan niet alleen met een boete, maar ook community services (ouderen helpen, in een park schoonmaken, etc...) en als ze dit niet doen, kunnen ze gaan brommen!!!

oops weer te veel gebralt, jullie weer

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Bericht door ANY »

Ik heb alle bovenstaande eens doorgelezen en zal ook mijn "5 cent" inbrengen.
Ik denk dat de leeftijd van 21 jaar wat hoog is; je mag stemmen en je kunt in het leger gaan met 18, maar geen biertje drinken. En velen vinden wel een manier om aan de alcohol te komen. Je ziet wel dat ze niet leren er verantwoord ermee om te gaan en als ze dan opeens "losgelaten" worden het dan ook uit de hand loopt. Hoewel er veel aan ligt hoe ze opgevoedt zijn en hoe de ouders zelf met alcohol omgaan.
We hebben hier 2 universiteiten in de stad en dus de nodige jongeren. Dit is de tijd van het jaar dat ze de laatste lesdag hebben en dat wordt altijd gevierd met een groot feest met de nodige drank. De politie heeft er de handen aan vol en er komen nogal wat high-schoolers op af, die duidelijk nog niet mogen drinken.
Er wordt hier veel beter gecontroleerd op de leeftijd (tot mijn dertigste werd er naar ID gevraagd). Ik vindt het vreselijk om te lezen dat in Nederland die kinderen al zo jong kunnen drinken omdat iemand ze alcohol geeft tewijl ze nog lang niet 16 zijn.
Groetjes,
Annemiek
wendyjol
Amerikakenner
Berichten: 1413
Lid geworden op: 21 jan 2004, 17:53
Locatie: Zuid west Drenthe

Bericht door wendyjol »

Och jongens, ik moet toch altijd wat lachen om dit soort discussies. In ieder land, in iedere laag van de bevolking en in ieder gebied zullen kinderen van 12 jaar zijn die wel of niet drinken, roken, sex hebben etc. Het is een kwestie van opvoeding.
Verboden vruchten smaken het zoetst, ieder kind is verschillend, de één accepteert zonder verdere vragen de regels van de ouders, de ander knikt keurig braaf en zal zodra de ouder zich omdraait zijn grenzen willen verleggen.
Hoe het uiteindelijk uitpakt met al deze individuen zal afhangen van de ouders; hoe gaan zij met deze kinderen om... en dan nog. Ik weet dat er ook kinderen zijn van ouders die wel heel wijs hebben opgevoed, maar dan nog ontsporen. Er zijn zoveel factoren van invloed op kinderen, dat je als ouder zijnde alleen maar je best kan doen en hopen dat jou eerlijkheid, openheid en tolerantie (want vergeet niet dat kinderen van nu al niet meer zo zijn als jij vroeger was) ze de goede richting uit kan sturen.
Als ouder ben je doorgaans bezig met wat je wel moet doen, maar het leuke van in het onderwijs werken is dat je vooral ook ziet wat je niet moet doen!!
Je kinderen over beschermen en vooral zelf geen keuzes laten maken leidt in ieder geval niet tot zelfstandigheid of sterke karakters!!!

Mijn conclusie: verbod op alcohol tot 21 jaar is niet goed.

Groeten
Wendy
Redneck
Amerikakenner
Berichten: 721
Lid geworden op: 17 okt 2003, 05:00
Locatie: GA, USA

Bericht door Redneck »

Veel zinnigs zal ik niet bij kunnen dragen aan deze discussie over de "drinking age" in de USA, ondanks Petra's eerder verzoek. De enige ervaring die ik hier met alcohol heb, is dat ik het zie staan in supermarkten e.d. Wij drinken namelijk allebei geen alcohol.

Waar mij echter wel rechtstreeks aangaat, is het feit dat men na het nuttigen van de nodige glazen, of glaasjes, toch achter het stuur kruipt. Dat mijn bezorgdheid niet uit de lucht gegrepen is, laten de cijfers duidelijk zien want in de V.S. is bij 41% van de dodelijke ongelukken alcohol in het spel.

"There were 17,419 alcohol-related fatalities in 2002 — 41 percent of the total traffic fatalities for the year." *

The highest intoxication rates in fatal crashes in 2002 were recorded for drivers 21-24 years old (33 percent), followed by ages 25-34 (28 percent) and 35-44 (26 percent). **

[Bron: DOT HS 809 606 - U.S. Department of Transportation]

* Ter vergelijking: Nederland kende in 2000 ongeveer 225 verkeersdoden door alcohol op een totaal van 1160 doden in het verkeer. Jongere cijfers kon ik zo gauw niet vinden.

** Nederland doet hier niet veel voor onder: "Mannen van 18 t/m 24 jaar veroorzaken ongeveer een kwart van alle ernstige alcoholgerelateerde verkeersongevallen, terwijl ze nog geen 5% van de bevolking uitmaken." [Bron: Nationaal Kompas Volksgezondheid]

Zonder in te willen gaan op maatschappelijke oorzaken en de rol van de opvoeding, geeft het bovenstaande - helaas - aan dat er iets fundamenteel mis is bij het nemen van verantwoordelijkheid in de omgang met alcohol. Niet alleen in de V.S., ook in Nederland. Het oude spreekwoord: "Drank in de man, wijsheid in de kan", is nog heel eigentijds.

gr. Redneck
Georgia on My Mind
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Pun taken
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Redneck
Amerikakenner
Berichten: 721
Lid geworden op: 17 okt 2003, 05:00
Locatie: GA, USA

Bericht door Redneck »

Let me buy you a beer! :mrgreen:

gr. Redneck
Georgia on My Mind
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

hehe, already have one :shock:
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
freekb2
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 08 dec 2003, 18:36
Locatie: Nederland

Bericht door freekb2 »

toevallig stond er vandaag wat over dit onderwerp in de krant::

In de Achterhoek rookt
van de tweedeklassers 6% en van de vierdeklassers 17%
dagelijks sigaretten. De scholieren die dagelijks roken steken
per dag gemiddeld elf sigaretten op. Bijna twee keer zoveel
leerlingen op het VMBO als op het HAVO/VWO geven aan
dagelijks of af en toe te roken. Tweederde van deze scholieren
rookt in de discotheek en de helft van deze groep rookt op
school, op straat of ergens anders buiten. In verhouding
wordt door jongeren maar weinig thuis gerookt.


Ruim driekwart van de scholieren in de Achterhoek drinkt wel
eens alcohol. Dit ligt boven het gemiddelde van Oost-
Nederland. Bijna al deze jongeren drinken in het weekend en
bijna één op de zeven jongeren drinkt (ook) door de week.
Meisjes hebben als favoriete drank breezers, jongens drinken
het liefst breezers en bier. Op weekenddagen drinkt 18% van
de tweedeklassers en 59% van de vierdeklassers meestal vijf
of meer glazen alcohol. Bijna tweederde van de jongeren die
drinken gebruikt geregeld thuis alcohol samen met anderen.
Ook in uitgaansgelegenheden wordt door ruim de helft van
de scholieren alcohol gedronken. Van degenen die drinken
geeft de helft uit klas 2 en vijf van de zes leerlingen uit klas 4
aan wel eens dronken te zijn geweest.


Ik zei het al eerder, hier wordt vroeg en veel gedronken. De cijfers bevestigen dit.

(bron: http://www.ggd-achterhoek.nl)
Kansas Wizard
Amerikafan
Berichten: 352
Lid geworden op: 18 dec 2003, 12:06
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Ik heb een tijdje even niet actief deelgenomen aan het forum,vandaar de wat latere reactie, maar ik wil toch graag even mij bijdrage leveren aan deze discussie, ookal zeg ik misschien wat dubbelde dingen.

Ik merk dat er nogal verschillende meningen/opvattingen zijn over het indrinken. Ik ben zelf 18 jaar en kom uit Brabant en als wij gaan stappen dan drinken wij ook in. Dat indrinken moet men dan meer zien als een paar flesjes voor we daadwerkelijk naar de kroeg gaan, om alvast in de stemming te komen. Dat stelt dus opzich weinig voor, althans bij ons.

Ik merk wel dat er bij ons in 'het zuiden' vrij vroeg aan het bier wordt gegaan. Gasten bij mij in het voetbalelftal die rond de 13/14 jaar waren, die al bijhoorlijk zat uit de kroeg rolde. Ik ben zelf pas 'laat' gaan drinken, op mijn zestiende. Ik heb persoonlijk geen moeite met jonge gasten die op vroege leeftijd al flink drinken, ik vind dat eigen verantwoordelijkheid. Het is daarbij ook niet zo dat deze jongens voor extra overlast zorgen.

Ik vind het Nederlandse alcoholbeleid duidelijk zeer soepel, maar acceptabel. Dat andere landen, zoals de VS, anders naar deze kwestie kijken is begrijpelijk en tevens hun goed recht om dit anders te doen.

Ik ben blij dat het in Nederland op deze manier is geregeld, maar dat komt misschien omdat ik vanuit het jeugdige perspectief kijk.


Groeten Kansas Wizard :D
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
freekb2
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 08 dec 2003, 18:36
Locatie: Nederland

Bericht door freekb2 »

In de discussie kwam al even de prijzen hier in Nederland aanbod.
Wat ik me afvroeg, hoe zit dat eigenlijk in de USA?
Hier in Nederland weet ik wel wat je kwijt bent aan een avondje stappen :lol: maar in de USA, waar moet ik dan aan denken?
Made in Holland
Amerikafan
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 jan 2004, 11:31
Locatie: Schijndel

Dry Counties

Bericht door Made in Holland »

Was vorige week in Dallas.

Collega van daar vertelde me dat ze enkele maanden geleden in een dry county in de omgeving van Dallas een Hooters hebben drooggelegd op het bevel van een rechter, aangespannen door een bible-community.
Er mocht geen alcohol meer verkocht worden bij hooters, omdat de kledij van de serveerters in combinatie met alcohol consumptie bezoekers op verkeerde gedachten konden brengen.
Nu had deze hooters-vestiging als ludieke actie hierop dat ze op bepaalde dagen bier gratis serveerden bij bepaalde gerechten (werd geen bier meer verkocht maar gratis (bij een bepaald gerecht) gegeven).
Dit was natuurlijk geheel tegen het verkeerde been van degenen die het proces aangespannen hadden.

Leon
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

freekb2 schreef:In de discussie kwam al even de prijzen hier in Nederland aanbod.
Wat ik me afvroeg, hoe zit dat eigenlijk in de USA?
Hier in Nederland weet ik wel wat je kwijt bent aan een avondje stappen :lol: maar in de USA, waar moet ik dan aan denken?
Je kan hier toch al gauw denken aan $3 per flesje bier en het dubbele voor sterke drank, dus pak je calculator en vermenigvuldig dat met wat JIJ drinkt op een avond. Voor mij dus zo'n $25 voor alleen de drank! En dan moet je nog naar binnen, taxi etc.. Wij zijn met twee personen meestal zo'n $60 kwijt, als we al gaan!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
freekb2
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 08 dec 2003, 18:36
Locatie: Nederland

Bericht door freekb2 »

rperre schreef:
freekb2 schreef:In de discussie kwam al even de prijzen hier in Nederland aanbod.
Wat ik me afvroeg, hoe zit dat eigenlijk in de USA?
Hier in Nederland weet ik wel wat je kwijt bent aan een avondje stappen :lol: maar in de USA, waar moet ik dan aan denken?
Je kan hier toch al gauw denken aan $3 per flesje bier en het dubbele voor sterke drank, dus pak je calculator en vermenigvuldig dat met wat JIJ drinkt op een avond. Voor mij dus zo'n $25 voor alleen de drank! En dan moet je nog naar binnen, taxi etc.. Wij zijn met twee personen meestal zo'n $60 kwijt, als we al gaan!

Richard
Dan is het verschil nog best groot. Gisterenavond heb ik voor entree €6.00 betaalt, mn jas ook nog 1. Verder had ik nog munten, dus daar niet veel aan besteed. in totaal was ik gisteren 22 euro kwijt. (incl. 10 munten a 1.5) Ik ben niet zo'n grote drinker, maar de meeste mensen zullen denk ik tussen de 20 en 30 euro per avond uitgeven.
Het scheelt dan weer dat ik lekker fiets (al kan de terug reis dan ff duren :P) anders zou ik met de discobussen gaan wat ook weer 5 euro kost.
Heb ik de Amerikanen ook weer ingelicht, voor zo die het niet wisten natuurlijk.
pil

Drinken in de VS

Bericht door pil »

In de VS is het wel cool dat je al met 16 jaar in een auto mag rijden (legaal).
Maar het drinken kun je toch ook stiekem thuis doen of is dat er ook verboden?
Ik denk niet dat je eigen familie je gaat aanklagen omdat je minderjarig bent 8)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer