Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Van de US weer terug naar NL??

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

dora schreef:Wij hebben dezelfde gedachtes de laatste tijd. We zitten hier nu 5 jaar en 2 maanden, beide goede baan, en in verwachting van eerste kindje. Ik mis mijn familie en ik zit ermee dat ons kind mijn familie niet goed zal leren kennen! En mijn moeder's gezondheid gaat achteruit :(
Dora, zeker met je eerste kindje op komst zijn die gevoelens heel begrijpelijk. Het is een grote verandering in je leven die je automatisch weer terugtrekt naar je eigen roots.
En ja, de gezondheid van je naaste familie, da's ook iets wat heel erg belangrijk kan zijn. Zelf heeft dat ons 10 jaar tegengehouden.

Denk dat het heel moeilijk is om dan knopen te moeten doorhakken. Als je kiest om te blijven, dan voel je je zo egoïstisch, als je kiest om terug te gaan heb je de idee dat je een geweldige persoonlijke kans laat liggen...
Moeilijk.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

HI VG,

De antwoorden van andere forumleden kunnen je al een hele eind op weg helpen om de medaille langs 2 kanten te zien.
Hoewel ik soms denk:"Hoe meer ik weet ,hoe minder ik weet."Hier bedoel ik mee;ieder heeft zijn eigen verhaal/ervaring en gaat er op zijn manier mee om.En zoals je weet;hart en hoofd zeggen niet altijd hetzelfde :wink:

Ikzelf heb de knoop nog niet doorgehakt om naar de VS te verhuizen of niet.Ik mis mijn vriend enorm maar heb echt het gevoel van moest hij hier komen wonen dan zouden we al veel verder staan.We hebben het er al over gehad maar hij wil hier niet komen wonen.(Dit zullen velen op dit forum wel begrijpen :) )

Een tijdje geleden ben ik er voor 3 maanden geweest en toen ik terug kwam was ik blij om iedereen weer terug te zien en weer bij te kletsen.Na een paar weken echter,ging alles weer zijn gewone gangetje en leek ineens het gras hier in België niet meer zo groen te zijn als dat ik voor had.

Als je voor langere tijd weg bent,zoals jij,denk ik dat je veel mensen,situaties,dingen nog ziet zoals je ze hebt achtergelaten.Daarom vind ik het een goed idee om voor een tijdje terug te gaan naar Nederland om te zien of het daadwerkelijk allemaal zo nog is.
Jij bent ondertussen ook enorm geëvolueerd dus zal je ook anders met de dingen omgaan.
Sowiso denk ik dat je daar maar pas achterkomt als je een tijdje terug in Nederland vertoeft.

Jan Visser schreef:
Home is where the heart is, VermontGirl!
Hoofd versus hart...het blijft en moeilijke combinatie :wink: maar tijd brengt raad!

Ik wens je veel moed en hoop dat je hart snel zal spreken!!!

Groetjes,San
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wij zijn eind 2003 ook terug verhuisd naar de streek waar ik opgegroeid ben en tot mijn 20ste gewoond heb.
En dan denk je dat je 'thuis' komt, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Eigenlijk voelde het net zo vreemd aan als toen ik voor de eerste keer verhuisde naar de andere kant van België. Met als enige verschil dat het iets minder lang duurde vooraleer je ergens je weg vindt, omdat je de gemeenten rondom je al kent.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

:offtopic:

Kastelke,

Ik woon sinds 8 jaar in het Brusselse en daarvoor woonde ik in Limburg(Genk :blink: ).Op 8 jaar ben ik al meer gewoon aan Bru dan in meer dan 20 jaar Limburg.Ik ga er alleen maar terug voor familie en een paar vrienden maar voor de rest voel ik me er ook een vreemd eendje.Een beetje als een toerist die de streek goed kent :wink:
Ik kan me dus goed voorstellen hoe dat moet geweest zijn voor je.

Groetjes,San
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

kastelke schreef:
dora schreef:Wij hebben dezelfde gedachtes de laatste tijd. We zitten hier nu 5 jaar en 2 maanden, beide goede baan, en in verwachting van eerste kindje. Ik mis mijn familie en ik zit ermee dat ons kind mijn familie niet goed zal leren kennen! En mijn moeder's gezondheid gaat achteruit :(
Dora, zeker met je eerste kindje op komst zijn die gevoelens heel begrijpelijk. Het is een grote verandering in je leven die je automatisch weer terugtrekt naar je eigen roots.
En ja, de gezondheid van je naaste familie, da's ook iets wat heel erg belangrijk kan zijn. Zelf heeft dat ons 10 jaar tegengehouden.

Denk dat het heel moeilijk is om dan knopen te moeten doorhakken. Als je kiest om te blijven, dan voel je je zo egoïstisch, als je kiest om terug te gaan heb je de idee dat je een geweldige persoonlijke kans laat liggen...
Moeilijk.
Ja het is allemaal erg lastig. En de zwangerschapshormonen helpen ook niet ;)
Ik ben het er mee eens dat hoe goed je het hebt in Amerika ook erg afhangt van de baan die je hebt. Mijn man en ik hebben beide een goede baan, en dat betekent bijvoorbeeld ook dat we recht hebben op verlof als we een naast familie lid moeten verzorgen. En ook dat we beide ouderschapsverlof mogen opnemen in het eerste jaar van het kind.
Denk dat we gewoon vaker naar Nederland gaan de komende tijd (met de baby).

Wat ook apart is trouwens, is dat Amerikanen veel meer gewend zijn om niet dicht bij familie te wonen. Veel collega's van mij wonen 7-8 uur rijden bij hun familie vandaan. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als 7-8 uur vliegen naar Amsterdam. In Nederland wonen mijn 2 zusjes 5 km vanaf mijn ouders...., dus daar ben ik echt de 'verloren dochter' ;)

VermontGirl, als je een optie hebt om uiteindelijk weer terug naar de VS te gaan, denk ik dat tijdelijk teruggaan een goede methode is om te ontdekken of je een relatie op afstand kunt/wilt onderhouden en echt terug wilt naar Nederland. Ik zou ook wel zo'n kans willen. Misschien dat ik nog eens een tijdelijke overplaatsing naar Nederland kan regelen binnen het bedrijf.

Dora
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

dora schreef: VermontGirl, als je een optie hebt om uiteindelijk weer terug naar de VS te gaan, denk ik dat tijdelijk teruggaan een goede methode is om te ontdekken of je een relatie op afstand kunt/wilt onderhouden en echt terug wilt naar Nederland.
VermontGirl, misschien ben je ook een tikkeltje teleurgesteld in je relatie? Jij zou voor hem ginder blijven, maar als het puntje bij het paaltje komt zou hij niet voor jou kiezen en meegaan naar Nederland?
(sorry als ik de bal totaal mis sla hoor!)
Elke
VermontGirl
Amerikafan

Bericht door VermontGirl »

Dora,

Ja ik denk dat ik het toch maar ga proberen (naar NL gaan) en als het echt niet lukt daar dat ik dan maar terug kom. Ik denk wel dat ik in NL weer gelukkig word. Ik ga Vermont alleen heel erg missen zeg, de ruimte is geweldig! En het meer, en de bergen... Ik ben verslaafd aan snowboarden en vind sneeuw geweldig. Ik denk dat ik dus maar vaak naar de alpen moet gaan...

Ja en betreft the boyfriend, die is de laatste tijd niet meer zo zeker over "ons". Hij wil graag dat ik blijf maar kan me niks beloven. Dit is dus nog een reden om terug te gaan. Maar ik blijf het een moeilijke besilissing vinden...
olavski
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door olavski »

VermontGirl schreef:Dora,

Ja en betreft the boyfriend, die is de laatste tijd niet meer zo zeker over "ons". Hij wil graag dat ik blijf maar kan me niks beloven.
Sorry dat ik het zeg maar dit klinkt niet goed, dit zijn zoethoudertjes en hij kiest dus niet onvoorwaardelijk voor jou.

Ik weet dat ik het wat kort door de bocht zeg maar daar komt 't waarschijnlijk wel op neer. :|

Ik begrijp je keuze nu al veel beter.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

olavski schreef:Ik begrijp je keuze nu al veel beter.
Ik ook...

VermontGirl, als hij écht de moeite is: vecht er voor! Maar verlies nooit je waardigheid! Sneeuw kan je ook dichter bij Nederland vinden. :wink:
En als je besluit om terug te komen naar Nederland, bespreek het dan eens op je werk, of je bv. terug kan komen binnen de x-aantal maanden. Kwestie van geen bruggen achter je rug te verbranden.

Veel sterkte met je beslissing!
Elke
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

De nuchtere analyse is natuurlijk dat je niet voor die knakker naar Vermont vertrok en dat hij ook geen rol moet spelen als je bepaald om te blijven of om weg te gaan. Je zit op een springplank. De ruimte, het leven, de sneeuw en weet ik wat aan de ene kant, je familie en "Nederland" aan de andere. Je moet zelf beslissen wat voor jou het belangrijkste is en wat het zwaarst telt.

En wat betreft die boyfriend...geen hand vol maar een land vol.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

VermontGirl,

wat een nare situatie voor je. Ik volg deze topic nou een paar dagen en krijg het vermoeden dat je je besluit al zo'n beetje hebt genomen.

Heb je in de periode dat je nu in Amerika bent ook een "Amerikaanse vriendenkring" opgebouwd die je hier verder mee kunnen helpen en die je tot steun kunnen zijn?

Misschien helpt het om zowel de positieve als de negatieve dingen van Amerika EN Nederland eens naast elkaar te zetten. Wie weet maakt het je keuze om te blijven in Amerika of terug te keren naar Nederland wat gemakkelijker.

Heel veel sterkte met je beslissing.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

VG, ook vanuit mijn kant alle steun voor je beslissing. Het is al zovaak gezegd, maar nog steeds waar. Home is where the heart is.

Hou inderdaad de werk contacten aan, probeer voor een extended (onbetaald) vakantie te gaan of een sabbatical of whatever, maar verbrand je bruggen niet.

En hoe moeilijk het ook is, probeer het blijven in Amerika los te zien van het je relatie. Als je voornamelijk vanwege de relatie daar bent en dat is minder geworden dan begrijp ik dat het hele package minder aantrekkelijk wordt. Maar omdat je niet afhankelijk van hem bent voor je verblijfsvergunning zou je het ook los van hem kunnen proberen en als er dan niet genoeg overblijft is het een duidelijke keuze.

En, het is zeker niet alleen maar negatief in NL, hoor. Ik ga nu zelf net weer door een VS is geweldig/ NL sucks - fase, maar ik geniet ook erg van sommige dingen hier, z.a. fietstochtje afgelopen weekend en dan eten bij Pannenkoekenhuis :P

Blijf vooral langskomen hier voor support!!!

Doreen

p.s Ik werkte echt niet voor Amazon. (vraagje PeeJAy geloof ik). Gewoon een locale non-profit die het belang van gelukkige werknemers inzag.
SEEING IS BELIEVING
Roos*
Amerikafan

Bericht door Roos* »

Bij http://usadutch.com/forum/ is daar ook een onderwerp aan besteed.

Dit is de link: http://usadutch.com/forum/viewtopic.php?t=203

Succes met het maken van je keuze.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Wow, ik heb de topic even doorgelezen die je hebt gepost Roos ..
Schrikt me wel een beetje af, als ik dat zo lees ..

Sandy
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sandy,

Ik heb het eerste gedeelte van de discussie gelezen en ik ben het met o.a. "Teus" in die discussie eens. Er zijn natuurlijk risico's aan het wonen hier, maar mijn ervaring is, dat je met hard werken ontzettend ver komt.
Na 21 jaar heb ik nog steeds een roze bril op wat betreft mijn leven hier in de VS. Die had ik op toen ik 10+ uren per dag, meestal 7 dagen per week, werkte en maar 10 dagen vakantie had en nauwelijks ziektekostenverzekering en toen we iedere dag bonen en worstjes aten, omdat Rick even zonder werk zat en nu, als ik soms nog met open mond om me heen kijk en versteld sta hoe anders ons leven in slechts 15 jaar is geworden.

Hard werken en een grote dosis geluk (juiste beslissing om voor het toen nog kleine Microsoft te gaan werken) heeft ons ontzettend ver gebracht.
Ik heb het leven hier altijd als een avontuur gezien.

Mijn vader is uit Nederland vertrokken vanwege de enorme belastingen, die hij op zijn salaris moest betalen. Hij kreeg hier een soortgelijke baan, maar leeft tien keer rianter.

Het leven kan hier hard zijn, inderdaad, maar als ik het zo lees, is het dat voor bepaalde mensen in de Nederlandse maatschappij ook.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Ik heb het ook eens gelezen en moet eerlijk zeggen dat ik vind er een paar echte huilverhalen tussenstaan. Misschien is de eerste post van Klaas bewust wat "overdone" gesteld, dat hoop ik eigenlijk wel. Het lijkt me dat als je van slag raakt omdat je ergens geen lekkerbekjes kan kopen, je ook niet echt immigratie materiaal bent.

Kijk, het is redelijk simpel. Een internationale verhuizing en alles wat daarbij komt kijken is geen goed idee voor iedereen. Dit is een ander land, met een andere cultuur en andere gewoonten. Nieuw, anders en soms heel vreemd en eng. Je zult dat moeten kunnen zien als een uitdaging en kans (het glas is half vol, niet half leeg), anders moet je gewoon lekker in Nederland of Belgie blijven en elk jaar op vakantie gaan. Daar is ook niks mis mee.

[edit] Las net de voorgaande post van Petra en kan alleen maar aangeven dat ik het daar volledig mee eens ben. 100% zekerheid bestaat niet en met hard werken en een positieve levenshouding kun je hier enorm ver komen. [/edit]
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jan Visser schreef:Kijk, het is redelijk simpel. Een internationale verhuizing en alles wat daarbij komt kijken is geen goed idee voor iedereen. Dit is een ander land, met een andere cultuur en andere gewoonten.
Precies! Maar om de een of andere reden verwachten veel mensen, dat vrijwel alles hetzelfde is als in Nederland en die komen dan van een koude kermis terug.

Ik ben een tijdje toen de kinderen kleiner waren lid geweest van een Nederlands speelgroepje. Daar pikte je de mensen, die hier niet zouden kunnen aarden, er zo uit. Dat waren degenen, die alles negatief met Nederland gingen vergelijken.

Gek genoeg valt het me op, dat mensen, die naar bijvoorbeeld een Aziatisch emigreren, veel minder geneigd zijn te vergelijken. We weten en verwachten, zonder er zelfs geweest te zijn, dat daar de cultuur heel anders is, dan de West-Europese. Om de een of andere reden is dat een stuk minder duidelijk als men naar Noord-Amerika komt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Petra/VS schreef:Gek genoeg valt het me op, dat mensen, die naar bijvoorbeeld een Aziatisch emigreren, veel minder geneigd zijn te vergelijken. We weten en verwachten, zonder er zelfs geweest te zijn, dat daar de cultuur heel anders is, dan de West-Europese. Om de een of andere reden is dat een stuk minder duidelijk als men naar Noord-Amerika komt.
Veel mensen denken dat Amerikanen net als Nederlanders zijn, alleen ietsje dikker ;) Een goede vriend van mij noemt Amerikanen altijd "Engels sprekende reserve Duitsers".
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Heel interessant, die verhalen. Al geloof ik wel, dat het veel bangmakerij is. Want uiteindelijk moeten ze toegeven dat ze toch wel goed zitten.

Zelf ben ik ook een beetje bezig met emigreren naar Amerika (nadenken of het wel wil, afwegen) en datgene waar ik me het meeste zorgen over maak is de arbeidsmentaliteit. Ik hoor veel over meer competitie, minder collegialiteit, maar veel weet ik er niet over.

Zelf werk ik in de Rotterdamse haven op kantoor. Gedurende mijn opleiding logistiek is veel gehamerd op het verbeteren van de processen van het hele bedrijf door het onderling afstemmen van stromen. Oftewel: wat je nodig hebt is samenwerking, wat je NIET nodig hebt is een machtstrijd tussen collega's of afdelingen...

Als ik dan lees over de grotere competitie in Amerikaanse bedrijven, denk ik enerzijds "mooi, dan heb ik veel werk" en anderzijds "dat zou ik nooit volhouden, ik zou helemaal gefrustreerd worden".

Dat ben ik nog aan het afwegen... :)

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mack schreef:Zelf ben ik ook een beetje bezig met emigreren naar Amerika (nadenken of het wel wil, afwegen) en datgene waar ik me het meeste zorgen over maak is de arbeidsmentaliteit. Ik hoor veel over meer competitie, minder collegialiteit, maar veel weet ik er niet over.
Mack
Mack, kijk eens hier http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... competitie
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer