Electrische apparatuur

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Wendy Gransier
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2004, 12:47
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Electrische apparatuur

Bericht door Wendy Gransier »

Hoi, kan iemand me vertellen of ik mijn camerabatterijen met een Europese oplader kan opladen? Zo niet, kan het dan wel met een oplader van daar :?: :?:
Ik ga deze zomer op vakantie naar Washington D.C. Hoe zit het met het gebruik van Europese electrische apparatuur? Kan ik bv. mijn batterijen voor de camera opladen?
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Wendy,

bekijk de oplader eens goed. Als er zoiets op staat van 100V-240V ~ 50/60Hz, is het goed. In dat geval kun je 'm ook in Amerika gebruiken.

Neem echter nog wel een speciale stekker mee. In Amerika zijn de stopcontacten anders. Deze speciale stekkers zijn o.a. verkrijgbaar bij de ANWB en volgens mij ook bij Blokker.

Als je nu meerdere apparaten op te laden hebt tijdens je vakantie is een stekkerdoos wellicht ook handig om mee te nemen. Zo kun je meerdere apparaten tegelijk opladen met één speciale stekker.

Groet,

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Hoi Wendy,

Kijk wel uit als je een nieuwe oplader gaat kopen. Wij hebben er zaterdag één gekocht en de verkoper beweerde bij hoog en bij laag dat een bepaalde oplader geschikt was voor Amerika. Pas toen ik het niet vertrouwde ging hij het nog eens navragen en bleek hij dus niet geschikt te zijn voor 110 volt. Let dus zelf heel goed op ( kijk op de verpakking) en vertrouw niet zo maar op de verkoper.

Groetjes Marjon
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Normaal zijn de opladers van electrische apparatuur zoals video/foto camera's, laptops en anders "reis" electrisch gedoe geschikt voor het 110V systeem in de VS. Maar om zeker te zijn kijk altijd even op de oplader zelf, het staat erop zoals coyote al aanhaalde! En haal de "adapter" voor het VS systeem, dit zijn twee platte (en soms nog een ronde) i.p.v. de nederlandse ronde stekkers! Als je ze echt niet kan vinden (moet lukken toch) kun je ze altijd op het vliegveld of in de VS zelf halen bij een electronica zaakje/ walmart of camera winkeltje!

Dit is een VS adapter met aarde, dus je hebt ze ook zonder die ronde stekker erop, die zijn handiger voor het gebruik!

Afbeelding


Veel plezier,

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
hdeweert
Amerikakenner
Berichten: 672
Lid geworden op: 26 jan 2004, 17:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo
Het blijft een probleem met het verschil in spanningen en het opladen van batterijen. Op alle adapters voor het opladen van batterijen staat de ingang spanning aangegeven. Meestal staat er input 230~ of 240~. Het opladen van de batterijen is dan mogelijk maar zeker niet gegarandeerd. Staat er echter 100- 240~ dan is het opladen van de batterij geen probleem het opladen zal in beide gevallen langer duren dan in europa. Dit geld ook voor andere elektrische apparaten zoals waterkokers en koffiezetapparaten. Zie het maar zo dat je een pan water op het warmhoud pitje aan de kook wilt brengen. Afhankelijk van de kwaliteit en het vermogen van de div apparaten blijkt het soms toch te lukken.
Voor de rekenaars een voorbeeld. Net echt nauwkeurig maar om even aan te geven dat je een Europees apparaat niet in Amerika kan gebruiken.

Stel je hebt een waterkoker van V=220V P=1000W met een weerstand van fictief R=48 Ohm
De stroom die het apparaat gebruikt is dan I=V/R I=220/48=4.58 Amp
Het vermogen is dan P=(IxI)xR P=(4,58x4.58)x48= 1006 W
Het vermogen is dan P=VxI P=220x4.58= 1007 W
De waterkoker zal in Amerika dus I=V/R I=110/48=2,29 Amp gebruiken.
Het vermogen is dan P=(IxI)xR P=(2.29x2.29)x48= 251.7 W
Het vermogen is dan P=VxI P=110x2.29= 251.9 W
Een europese waterkoker werkt in Amerika dus op een kwart van zijn vermogen en word wel warm maar kookt geen water.
Harm
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

oplader

Bericht door hekkie »

Misschien een goeie tip:

Wij hebben in Amerika een batterijoplader (snellader) incl. 4 batterijen van 2000mAh (heb je gelijk een reservesetje) gekocht, die oplaadt via je vuuraansteker in de auto voor de prijs van 22 dollar. Div. soorten batterijen kunnen erin, er zit een indicatie op voor als de batterijen vol zijn. Laadtijd van genoemde batterijen is 3 uur. Er kunnen evt. ook 2 i.p.v. 4 batterijen in.
Perfect ding. Beter/sneller dan de originele oplader en ik gebruik hem dan ook hier in Nederland.
Je zit over het algemeen toch veel in de auto en zo heb je onderweg ook altijd "volle" batterijen bij je.
Merk: Lenmar. NoMEMpro (pro744) for AA & AAA.
Gekocht bij Fry's Electronics. (Geweldige grote electronic zaak) Voor locaties zie:
http://www.frys.com/

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
DDC
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2004, 11:24
Locatie: Den Haag

waterkokers

Bericht door DDC »

Voordat je de oude trouwe waterkoker wegmikt: ons trouwe waterkokertje van minder dan 1000watt bij 220 volt heeft ons nog nooit teleurgesteld. Bij 110 volt duurt het wat langer, maar het water voor de thee is nog in alle (ontwikkelings)landen lekker doorgekookt.

Als je wat langer of vaker naar de States gaat kan je ook overwegen een kleine waterkoker of koffiezetter te kopen. Bij de wal-mart, k-mart en andere discounters zijn de prijzen hier interessant genoeg voor.
Vorig jaar merkten we wel dat steeds meer motels een koffiezetter op de kamers zetten. De supermarkten verkopen ook koffie in afsluitbare blikken. Makkelijk (vergeet alleen je blikopener of zakmes niet, het blik moet eerst open).
Gebruikersavatar
hdeweert
Amerikakenner
Berichten: 672
Lid geworden op: 26 jan 2004, 17:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo DDC
Waarschijnlijk hebben jullie een waterkoker geschikt voor 110 –220V Meestal geeft de fabrikant dit aan, maar soms ook niet Jullie hebben geluk Maar in principe werkt een waterkoker die alleen geschikt is voor 220V niet op 110V behalve als de fabrikant het niet heeft aangegeven. Beter is dus ter plaatse in de winkel een dompelaartje of een waterkoker te kopen op het Amerika budget is dat niks.
Harm
Made in Holland
Amerikafan
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 jan 2004, 11:31
Locatie: Schijndel

120VAC of 230VAC

Bericht door Made in Holland »

Harm,

Ben het niet eens met je laatste opmerking dat een 230VAC waterkoker niet / slecht werkt op 120VAC.
P=I²xR wat na wat omrekenen (waterkoker heeft een Ohmse weerstand) zou betekenen dat de 230VAC waterkoker in theorie 3.5x langer over doet om het water op temperatuur te krijgen. Verder kan er niets kapotgaan in haast iedere waterkoker; er zit alleen een verwarmingselement in en geen electronica.

Leon
Gebruikersavatar
hdeweert
Amerikakenner
Berichten: 672
Lid geworden op: 26 jan 2004, 17:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo made in Holland
Ik heb alleen de formule aangegeven zodat je kan uitrekenen dat als je probeert met een waterkoker van 220 V water te koken het vermogen van de koker levert maar 250 W ipv 1000 W is. De formule voor tijd heb ik nergens vermeld en jij zo te zien ook niet dus waar je de 3,5 x vandaan haalt is me een raadsel. Of je moet er van uitgaan dat als het vermogen 3x lager word de tijd 3 x langer, maar dat is geen goeie formule.
gr
Harm
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Dit is wel leuk eigenlijk, omdat het 110V en de Weerstand (zeg ongeveer 50 Ohm) van deze koker niet veranderd wordt deze dus i.p.v. 1000W (bijv) - 250W zoals Harm al zei!

Nu is de energie behoefte om water op te warmen als volgt

Q(in Watt of Joule/t) = (massa*constante*delta_Temp)/tijd

Dus tijd=(mass*const*dTemp)/Q(in Watt)

Je kunt dus meteen zien dat als je 4 keer zo weinig vermogen hebt, zie boven, je 4 keer zoveel tijd nodig hebt! Natuurlijk zijn er nog veel meer variabelen zoals efficiency etc, etc, maar dit is de basics!

Just my .02

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
hdeweert
Amerikakenner
Berichten: 672
Lid geworden op: 26 jan 2004, 17:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Ik ken de formules niet allemaal uit het hooft maar ik geloof het onmiddellijk. Uit onderzoek blijkt echter wel dat waterkokers van verschillende merken een ander resultaat in tijd opleveren.
Met opladen apparaten is het wat anders. De oplaad spanning kan dan op 2 manieren verkregen worden
1 doormiddel van een transformator
2 doormiddel van spanningsdeling
in het eerste geval kan je laden tot je een ons weegt, in het 2e kan je gewoon je apparatuur opladen.
gr
Harm
K@t
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jan 2004, 23:34
Locatie: Zoersel (België)

Bericht door K@t »

We gaan deze zomer ook naar Californië en ben voor alle zekerheid al op de laders voor GSM en digitale camera gaan zien en beide werken, dus dat is al goed nieuws.

Een bijkomend vraagje dat wij rond deze 'problematiek' hadden: wij overwegen om een lader voor onze camera aan te schaffen die je in de sigarettenaansteker van je auto kan pluggen. Werkt erg goed hebben we gezien bij mijn vader, maar wij zouden hem vooral aanschaffen om hem in Amerika te gebruiken.
De vraag die wij ons stellen: hebben Amerikaanse auto's eigenlijk wel zo'n sigarettenaansteker (met al het anti-rookgedoe daar...)? We huren er eentje bij Alamo.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

K@t
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

K@t schreef:De vraag die wij ons stellen: hebben Amerikaanse auto's eigenlijk wel zo'n sigarettenaansteker (met al het anti-rookgedoe daar...)? We huren er eentje bij Alamo.
Jazekers en vaak ook nog meerdere aansluiting, ze mogen dan wel anti-rokers zijn en zo en je ziet dan ook meestal dat dit geen aanstekers zijn maar gewoon 12V uitgangen zonder dat gloei element erin.
Die amerikanen hebben ook telefoons en Radar detectors die natuurlijk in zo'n aansluiting moeten, en met al de moderne apparatuur van tegenwoordig moeten ze meerdere aansluiting maken in de auto's om al die technology van stroom te voorzien!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
hdeweert
Amerikakenner
Berichten: 672
Lid geworden op: 26 jan 2004, 17:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

K@t schreef:De vraag die wij ons stellen: hebben Amerikaanse auto's eigenlijk wel zo'n sigarettenaansteker (met al het anti-rookgedoe daar...)? We huren er eentje bij Alamo.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

K@t
Hallo k@t
Wij huren elk jaar bij Alamo. In de auto’s is een aansteker aansluiting aanwezig. soms zit de aansteker er niet in. De aansteker is dan meestal niet uitgepakt. Als je in de kofferbak bij het reservewiel kijkt is het mogelijk dat je daar de aansteker en een tweede afstandsbediening van de auto vind. Altijd makkelijk
Harm
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

hdeweert schreef:Als je in de kofferbak bij het reservewiel kijkt is het mogelijk dat je daar de aansteker en een tweede afstandsbediening van de auto vind. Altijd makkelijk
Harm
Goeie tip, want soms wordt de afstandbediening niet eens gegeven, krijg je alleen de sleutel, heb het zelf verschillende malen meegemaakt, hop de kofferbak in het zakje open en voila een afstandbediening :lol: Die aansteker ligt ook vaak gewoon in het handschoenen vakje!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi K@t,

Wij maken altijd gebruik van de sigaretteaansteker(s) in de auto, omdat we kamperen in een tentje en geen stroom hebben.
Onze ervaring is dat meestal 2 aanstekers voor in de auto (fullsize) zitten en 1 achter in de kofferbak.
We hebben ook een splitter/verdeler bij ons zodat we een aansluiting extra hebben. Wij hebben in ieder geval 3 nodig. 1 voor de dig. camera, 1 voor de camcorder en 1 voor de GSM.
Het werkt altijd perfect. Zo'n splitter kan je overal kopen voor een paar dollar of hier voor een paar euro.

Groetjes hekkie
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
DDC
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2004, 11:24
Locatie: Den Haag

Bericht door DDC »

goeie tip ja!
meestal ligt ergens in de achterbak een zakje met extra afstandsbediening/sleutel. Makkelijk als je met z'n tweetjes of meer bent.
Ook vind je daar een extra bekerhouder of andere gadgets.

Soms zitten er ook 2 afstandsbedieningen aan 1 ijzerkabel. Maar ... even ergens een tang lenen en je hebt 2 losse! Achteraf bij Alamo nog nooit klachten gehad :D
Geeft ook een veilig gevoel dat je 2 losse hebt.

Enne, de waterkoker is formeel alleen voor 220, maar het duurt even maar water koken doet ie ook op 110!
K@t
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jan 2004, 23:34
Locatie: Zoersel (België)

Bericht door K@t »

Allemaal erg bedankt voor de tips. Ik zal me zo'n lader voor de GSM en voor de digitale camera dus maar aanschaffen.

Hekkie, ik las dat jullie met de tent gaan en nu al voor de 10e keer, fijn! Wij gaan ook met de tent. Deze zomer voor de eerste keer naar Californië (mijn vriend heeft er wel 3 jaar gewoond, maar nu maken we de reis voor het eerst samen). Heb je nog bepaalde tips voor het reizen per tent? Nemen jullie al je kampeermateriaal mee of kopen jullie sommige dingen daar? Wat doen jullie in de steden? Hotels? Is het daar in de zomer te doen met een tent of is het wat warm...

Mag ik deze vragen hier stellen, of open ik daar best een nieuw onderwerpje voor?

Alvast bedankt,

K@t
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Mag ik deze vragen hier stellen, of open ik daar best een nieuw onderwerpje voor
?[/quote]

Laten we dat maar doen

hekkie
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer