Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Onze reis naar Californie

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Onze reis naar Californie

Bericht door Petra/VS »

Dankzij United frequent flyer mijlen gaat het ons begin deze zomer toch nog lukken een week naar de westkust te gaan.

Op het moment ziet onze reis er zo uit:
7/2 Vlieg naar SFO
7/3 en 7/4 San Francisco dagen
7/5 rijden naar Monterey, daar verblijven we bij de Doubletree Fisherman's Wharf
7/6 rit langs highway 1 om het Big Sur gebied te zien
7/7 rijden naar Mariposa, bij Yosemite, daar logeren we in de Best Western
7/8 de hele dag Yosemite
7/9 ochtend Yosemite, middag terug naar San Francisco
7/10 terug naar huis

Nu vraag ik me een aantal dingen af:
Zijn er hier mensen, die zowel highway 1 als 17 mile drive gereden hebben? Wij hebben geen tijd voor beiden, maar ik vraag me af of 17 mile drive mooier is?

Is er iemand weleens naar het Monterey Bay aquarium zijn geweest en zo ja, hoe was dat? Wij zijn hier "gewend" aan een enorm en prachtig aquarium in Baltimore, waarvan ik het equivalent nog moet zien, dus als Monterey maar zo zo is, slaan we het over.

Als er nog andere suggesties zijn lees ik ze wel. We zijn een aantal keren in San Francisco geweest en hebben highway 1 gereden (meer dan 10 jaar geleden), maar Yosemite is nieuw voor ons
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
anice van den Boer
Amerikafan

Yosemite

Bericht door anice van den Boer »

Hoi Petra,
Yosemite is absoluut een aanrader. Het is een groot, goed onderhouden en rustgevend natuurgebied. Het gebied toont hoge rotsen maar ook leuke houten cabins waar de eekhoorns rondspringen, smalle riviertjes en watervallen. Monterey is een leuke stadje met helling achtige wegen langs het water. Als je er voor om moet rijden zou ik de tijd voor iets anders gebruiken, ik ben niet in Monterey Bay Aquarium geweest dus daar kan ik je helaas niets over vertellen.
In de reisverslagen is te lezen dat je een lekkerbek bent. Wij hebben 2 jaar geleden een ontbijt genomen in Chinatown SF. Beslist de moeite waard. Het was in een smal bakkerswinkeltje met een paar tafels en stoelen maar ongelooflijk lekker en goedkoop.
We hebben genoten van je verslag over Texas en staat nu ook op ons verlanglijstje. Maar nu eerst nog onze rondreis door Californië, Nevada, Arizona en Utah. :D
Groetjes Anice en Frank
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Anice,

Bedankt voor je antwoord. We gaan naar Monterey, omdat dat dicht bij het mooie stuk van highway 1 ligt en ook om misschien een walviscruise te nemen.
In een weekje is er natuurlijk niet zo heel veel tijd, dus we hebben waarschijnlijk te weinig tijd om Yosemite goed te zien. Maar ik heb daar al jaren naartoe gewild, dus beter iets, dan niets.
Eekhoorntjes hebben wij trouwens ook hier in de tuin, ik had er zelfs een op keukenvensterbank zitten, toen ik daar vogelzaad had liggen! Ze zijn totaal niet bang.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Hoi Petra,

leuk dat jullie ook naar Californië gaan dit jaar. 8)

In Monterey ben ik al eens geweest maar ik heb de 17 mile drive nog niet gereden, vandaar dat ik dat dit jaar ook van plan ben.

De highway 1 is fantastisch. In 2001 hebben we deze route gereden (SF naar LA) en dit jaar ga ik dat nog eens een keer overdoen. Nu maar hopen dat het niet (te) mistig is. :wink:

Ik ben reeds enkele keren naar Yosemite NP park geweest maar nog nooit bij Glacier Point ( http://www.yosemitefun.com/glacier_point.htm ). Dat zal voor mij het hoofdbezoek zijn dit jaar.

Zelf rijd ik een stuk van Historic Highway 49 ( http://www.historichwy49.com ). Het gedeelte van Placerville tot aan Mariposa. Ik weet niet wat ik er allemaal van verwachten moet, maar het lijkt mij heel interessant. Op de route ligt ook Columbia ( http://www.columbiacalifornia.com/docents.html ) misschien ook leuk te bezoeken.

Groet,

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Hoi Petra, De 17 mile drive is a scenic route special made for this purpose, het gaat door het pebble beach golf course en door de duure wijken(mooie huizen en tuinen) Ook nog naast het strand en je kan de sealions en seaotters zien.
Vlakbij is het mission Carmel ,een van de mooiste missions in California.
Het aquarium is het grootste op de westcoast en fantastic.
Ik kan het niet vergelijken met the ones op de East coast (nooit daar geweest) maar het is veel groter dan die in Seattle.
Over het algemeen is de Westcoast veel mooier dan your Eastcoast (you will find out )
But you probably already knew this.
Groetjes
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Marcus,

Beauty is in the eye of the beholder :). Ik vind beide kusten prachtig. Anders, maar beiden bieden mooie natuur en interessante steden.
Ik ben er nog niet over uit of we wel of niet naar het aquarium zullen gaan, dat in Baltimore is werkelijk spectaculair en tot nu toe valt alles daarbij in het niet.
Dank je voor de beschrijving van 17 mile drive. Ik ben erg geinteresseerd in de missies (zie mijn verslag van ons bezoek aan San Antonio), maar ik ben bang, dat ik de rest van de familie vreselijk zal vervelen, als ik ze in Californie nog eens van missie naar missie sleep. Maar die in Carmel wil ik wel zien. Ik denk, dat we verder de Big Sur route gaan volgen, ik heb daar spectaculaire herinneringen aan (behalve dat we bijna zonder benzine kwamen te staan ;)).
Bedankt voor de informatie!
Hansje
Amerika-ontdekker

Bericht door Hansje »

Hoi Petra,
ik was nieuwsgierig hoe je Yosemite gaat bekijken.
Pak je vanaf Lee Vining de Tioga pass? Of bekijken jullie Y vanaf SFO?
Jammer dat je niet in het park slaapt (wel duurder, behalve wanneer je in Curry Village slaapt, dat is zeer goed te betalen; wel eenvoudig maar best sfeervol).

Ga je ook naar de Best Western Mission Inn? Goed adres!
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

17-mile-drive, Higway 1 en Monterey Bay Aquarium

Bericht door Jasmino »

Hoi Petra,

Wij zijn in 2002 naar Californie geweest en hebben toen zowel de Highway 1 tussen SF en LA gereden, als de 17-Mile-Drive. Ook zijn we toen naar Monterey Bay Aquarium geweest.

Als ik moest kiezen tussen Highway 1 en 17-Mile-Drive, zou ik geen keuze kunnen maken! De uitzichten langs Higway 1 zijn prachtig, vooral bij Big Sur. Ik heb me voorgenomen om de route zeker nog eens te rijden, want ik was erg onder de indruk! Maar: het blijft wel bij look-outs, je kunt nergens de zee aanraken, totdat je in de buurt komt van San Simeon.

De 17-Mile-Drive daarentegen gaat voor een deel langs het strand, en je kunt dus op sommige plekken het strand opgaan en de zee inlopen. De route is echt zeer de moeite waard, ik zou hem zeker niet overslaan! Je hoeft er geen hele dag voor uit te trekken, maar je bent al snel 2-3 uurtjes kwijt, zeker als je regelmatig uitstapt en geniet van de prachtige natuur om je heen. Ook de huizen die zijn gebouwd tegen de helling, met uitzicht op de oceaan, zijn het bekijken waard. Maar het blijft wel een loop-drive, dus het gedeelte van de oceaan dat je ziet, is klein.

Dus, mijn advies: probeer toch beiden in de planning in te passen!
En als je op zoek bent naar een plekje om lekker te eten met een FANTASTICH uitzicht: ga dan bij Big Sur naar Nepenthe. Dit restaurant ligt langs Higway 1, vlakbij Big Sur. Je kunt er heerlijk eten, en het uitzicht is abominabel: je kijkt namelijk over de bergen de oceaan in. Ook hebben ze een café en een heel mooi souvenirwinkeltje, met geweldige foto's van Big Sur. Doen dus!
Dit is de website: http://www.nepenthebigsur.com/

Het Monterey Bay Aquarium vond ik ook heel erg mooi! Het mooiste dat ik ooit gezien heb, maar ik ben dan ook nog nooit in Baltimore geweest.
Het is niet zo groot, maar de ligging is echt heel mooi, aan de baai. Het leukst vond ik het otter-gedeelte, waar de Californische otter (die met uitsterven wordt bedreigd en wordt beschermd) in een eigen prive baaitje is te bewonderen. Ook de Jellies vond ik heel erg mooi, ik heb genoten van die mysterieuze beestjes. Ook vond ik het heel erg leerzaam! Ik kan het je zeker aanraden!

Als je vanuit SF via Highway 1 naar Monterey rijdt, kom je ook langs Santa Cruz. Dit is een heel leuk plaatsje om even te stoppen en rond te wandelen. De Boardwalk is heel gezellig! Hier staat de wereldberoemde Giant Dipper, een houten achtbaan uit 1926. Prachtig! Maar ook het centrum van het stadje is heel gezellig, met leuke winkeltjes en restaurantjes.

En dan mijn laatste advies: als je langs highway 1 naar het zuiden rijdt, kom je voordat je bij San Simeon aankomt, langs een kolonie zee-olifanten op het strand. Er is een parkeerplaats bij, en vandaar kun je het strand oplopen, waar een grote kolonie zee-olifanten in het wild leeft. Je kunt ze van heel dichtbij zien, en ik vond het echt prachtig! Ik schat dat het vanaf Big Sur ongeveer 50 mijl zuidelijker ligt. Ik weet niet hoe ver je naar het zuiden wil rijden, maar ik geef de tip toch maar mee.

Ik hoop dat ik je heb geholpen met mijn adviezen. Ik kan nog niets vertellen over Yosemite, want daar ben ik nog niet geweest, maar het staat wel voor dit jaar op het programma. Wij gaan in september weer, en ik ben de dagen al aan het aftellen!

Groetjes,
Jacqueline
rosy
Amerika-newbie

zeeolifanten jacqueline

Bericht door rosy »

Hoi Jacqueline, blij verrast las ik je tip over de zeeolifanten, zitten die daar het hele jaar? Wij vertrekken 17 mei as en zakken dan van SFO naar LA. Dus als ze er nog zitten willen we ze dolgraag zien. Weet iemand naar meer ''dierentips". Zeeotters of walvissen misschien?

Groetjes Rosy
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoi Rosy,

Die zee-olifanten zal je wel vinden, op de parking staat ook nog een bord met informatie over deze dieren en in mei 2001 stond er ook een ranger om een en ander te vertellen.
Voor walvissen ben je denk ik te laat die trekken meestal in januari/ februari voorbij.

Gr
Rob
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Yosemite NP

Bericht door Rob »

Hoi Petra,

Mogelijk een tip voor je halve dag Yosemite als je weer naar SFO rijden, als je het park via de Big Oak Flat Entrance verlaat kan je na een paar mile recht de Evergreen Road op deze gaat naar Hetsch Hetchy Reservoir zeg maar de watervoorraad voor SFO, het is ook een onderdeel van Yosemite maar nog niet zo bekend en ook mede daardoor een stuk rustiger.
Je kan via de OShaughnessy Dam naar de andere kant van het stuwmeer lopen en daar een mooie en redelijk vlakke hick maken, vanaf de dam heb je uitzicht over twee naast elkaar gelegen watervallen.
Zeker de moeite waard, de weg er naar toe is ook schitterend maar wel allemaal SSSSSSS-bochten, wij zijn er in mei 2001 geweest met een camper, deze was net klein genoeg om de weg te mogen rijden, groter dan 25 feet mag er niet op.

Gr.
Rob
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

zee-olifanten

Bericht door Jasmino »

Hallo Rosy,

Volgens mij zitten ze daar het hele jaar! En Rob heeft gelijk, je kunt ze bijna niet missen!

Groetjes en veel plezier,
Jacqueline[/quote]
rosy
Amerika-newbie

Bericht door rosy »

Hoi Jaqcueline en Rob
bedankt voor de reacties. Kom je ook bij de zeeolifanten als je de 17 mile rijdt of alleen als de highway 1 neemt. Geldt dat ook voor de aanrader van Nepenthe? Hoe lang zouden jullie uittrekken van de kustroute van SFO naar LA? Wel zoals je zei Jaqcueline, af en toe uitstappen om ff te genieten en evt naat zee te lopen. Enne Rob welke weg vind jij t mooiste want we rijden m niet meer terug dus moeten kiezen of kun je halfverwege ''wisselen''. Sorry, zoals je begrijpt hebben we wel boeken, maar nog geen goede kaart (plus dat pers. ervaring nog beter is denk ik)

Groetjes Rosy
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Highway 1 en 17-Mile-Drive

Bericht door Jasmino »

Hallo Rosy,

Highway 1 is een kustroute die van Noord naar Zuid Californie loopt. Het is een prachtige route, maar grotendeels slechts een 2-baans-weg, met aardig wat bochten, door de heuvels. Je kunt er dus niet hard rijden. Wanneer je in een ruk van SF naar LA wil rijden, doe je daar zeker 10 uur over, zonder te stoppen. Dat kan ik jullie niet aanraden, want dan zou je heel veel missen!

Ik zou minstens 1 overnachting op de route plannen, maar misschien zelfs 2 als jullie ook nog bezienswaardigheden willen aandoen onderweg, zoals het Monterey Bay Aquarium of Hearst Castle. Ik kan jullie beide overigens aanbevelen! :!:

de 17-Mile-Drive is een korte route van ongeveer 17 mijl (de naam zegt het al) over het schiereiland bij Monterey en Carmel. Het is een loop (=rondrit), die je begint vanaf highway 1 en ook weer eindigt op highway 1. Je kunt niet kiezen voor de een of de ander, want als je de 17-Mile-Drive wil rijden, kom je daar automatisch via highway 1. Je kunt natuurlijk wel zelf kiezen welk deel van de route van highway 1 je wil doen, slechts gedeeltelijk en dan overgaan naar US-101 of dat je hem helemaal rijdt van SF naar LA. Ook kun je natuurlijk kiezen om de 17-mile-drive niet te doen, of wel, maar niet in plaats van. Ik kan hem zeker aanbevelen!

Het is ook highway 1 die je voert langs Nepenthe en langs de kolonie zee-olifanten op het strand.

Als voorbeeld voor jullie, dit was onze route in 2002:

Wij zijn 's middags om 15.00 h vertrokken uit SF naar highway 1. We zijn naar het zuiden gereden, en onze eerste stop was in Santa Cruz. Hier hebben we gewandeld over de boardwalk en in het centrum hebben we gegeten. Daarna zijn we verder gereden tot Monterey, en daar hebben we onze eerste overnachting gehad. Omdat we hier even hebben moeten zoeken naar een beschikbaar motel, was het al laat op de avond voordat we in het hotel aankwamen.

De dag erna zijn we 's morgens al vroeg naar het Monterey Bay Aquarium gegaan. We waren er toen het open ging. Daarna hebben we de 17-Mile-Drive gereden. Vandaar uit zijn we verder gereden over highway 1 naar het Zuiden. Om ongeveer 15.00 uur waren we pas bij Nepenthe, waar we heerlijk hebben geluncht en hebben genoten van het uitzicht! Via Big Sur, aan highway 1, zijn we na de lunch verder gereden naar San Simeon. Vlak voor San Simeon zijn we gestopt bij de zee-olifanten, hier hebben we genoten van de zonsondergang, op het strand, tussen de zee-olifanten. Prachtig! In San Simeon hebben we opnieuw overnacht. Het was al zeker na 19.00 uur voordat we daar aankwamen.

De volgende dag zijn we eerst naar Hearst Castle gegaan. Heel leuk! We waren wel redelijk laat, dus het was al 13.00 uur voordat we daar weer weggingen. We zijn toen verder gereden via highway 1 naar het zuiden. Om 15.30 waren we in Santa Barbara, waar we een rondrit hebben gemaakt met een toeristisch treintje, en waar we heerlijk hebben gegeten op de pier, onder het genot van de opduikende zeeleeuwen, zeehonden en grote vogels die vis opdoken uit het water. Echt genieten! Ook hier hebben we de zon zien ondergaan. Daarna zijn we via een snelweg verder gereden tot Valencia, ten noorden van LA. Het was ongeveer 21.00 uur voordat we hier aankwamen.

ZOal je ziet, kost de route dus best wel veel tijd, zeker als je onderweg iets wil zien. Wij zijn vaak gestopt om foto's te maken onderweg, en om te genieten van het uitzicht. Het is wel de moeite waard!

Ik hoop dat dit jullie een beetje helpt met het maken van een planning.
Nog een laatste advies: koop snel een routeplanner voor de pc of een wegenatlas, zodat je een beeld kunt vormen van de afstanden en de omgeving. Dat helpt enorm! Ook het lezen van reisverslagen, die je veelvuldig kunt vinden op internet, helpt je bij de voorbereiding! Zeker doen! Je kunt ook op internet wel een aantal goede routeplanners vinden: als je lid bent van de ANWB, kun je op hun site inloggen. ZIj hebben een routeplanner op de site speciaal voor Amerika. Ook op de website http://www.freetrip.com kun je terecht voor routes, maar die geven niet meteen een kaartje van de omgeving. Wel krijg je hier een idee van de afstand en de tijd.

Veel succes verder!
Jacqueline
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Hoi Rosy en Petra. Visit the website http://www.montereybaywhalewatch.com/sightings.htm
Daar is a list with dates of all the sightings they had last year,this will give you an idea what you can verwachten op een bepaalde week/maand.
Ook meer informaties over de trip hetzelf.
Vele Californians vinden de toegangsprijs van de 17 mile drive te hoog ($8.50 per car)
Waarom moeten wij die rijke mensen betalen,ze zijn al rijk, zeggen ze.
Ik mijself vind het wel de moeite waard.
Petra,volgens Americasbestonline.com ,het Baltimore Aquarium was rated no 5, Monterey Aquarium no 6 ( top 10 in the US)
Sea World of California was rated no 1 .
Groetjes
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoi Rosy,

Aan het verhaal van Jacqueline heb ik weinig toe te voegen ze heeft het zeer goed omschreven, zeker het stuk over de reistijd moet je goed in acht nemen, met een camper zal je op een groot deel van de highway 1 niet harder dan 25 tot 30 mile kunnen rijden, hou dan ook rekening met het andere verkeer en gebruik de turnouts om het snellere verkeer langs te laten men zal je er zeer dankbaar voor zijn en laat dat merken door te toeteren of uit het raam te zwaaien.
Met een camper moet je voor heel het stuk van SFO naar LA zeker 3 dagen rekenen en dat lijkt mij voor jullie geen optie, neem dan het eerste stuk de 1 tot San Luis Obisso en pak dan de 101 naar LA dan heb je nog 2 dagen nodig.
Campgrounds vind je langs de kust genoeg zowel particulier als in state parks hou er wel rekening mee dat net als de hotels in het weekend de prijzen een stuk hoger liggen.
Bij de ANWB en de betere boekhandel kan je de Rand McNally Roadatlas kopen dat is een goede atlas ook kan je online via http://www.randmcnally.com je moet je eigen dan aanmelden net als bij allesamerika.com en dan kan je online van dag tot dag je route uitzetten en ook uitprinten.
Om van te voren al de campgrounds uit te zoeken gebruik ik de Trailerlife Campground RVPark&Services Directory te bestellen via http://www.tldirectory.com maar gezien de levertijd van 4 tot 6 weken is dat voor jullie geen optie.
Ik weet niet bij welke verhuuder je de camper hebt, maar vraag of ze een boekje hebben met campgrounds, de meeste verhuurders hebben dat wel voor je zo kan je een beetje gericht zoeken, ik probeer altijd de KOAcampgrounds te vermijden meestal zijn er ook andere campgrounds in de beurt en die zijn over het algemeen net zo mooi en een stuk goedkoper.
Als je een campground niet vertrouwd vraag dan voor je een site boekt of je even rond mag kijken men zal daar geen bezwaar tegen hebben, als ze dat wel hebben zijn het meestal niet zulke frisse campgrounds, dus doorrijden naar de volgende in dat geval.
Als je binnen de NPs wil staan moet je indien mogelijk gelijk bij aankomst een site vastleggen en daarna pas het park gaan bekijken, de meeste campgrounds binnen de parken zijn fist-come first-served en vol is vol.
Happy Camping :wink:

Gr.
Rob
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoi Rosy,

Dacht vandaag aan een paar algemene tips die je mogelijk kunnen helpen vooral om de kosten te drukken.
Als je boodschappen gaat doen moet je in de grotere supermarkten zoals Albertsons en Fry's eerst even langs de klantenservice, vraag daar om de klantenkaart, die heeft bij elke keten een andere naam maar dat staat meestal bij binnenkomst al aangegeven, je krijgt dan een formulier, hierop vul je gewoon je eigen adres in en je kan gelijk de kaart meenemen, met deze kaart krijg op heel veel artikelen korting, op het eind bedrag kan dat wel oplopen tot 40%.
Kijk ook eens bij de diepvriesafdeling daar vind je hele goede maaltijden voor weinig $ en met de magnetron in de camper kan je zo aan tafel.
Veel particuliere campgrounds zijn aangesloten bij een organisatie genaamd Good Sam, vraag bij de eerste campground waar je komt om het lidmaatschap dit kost je $ 12.-- en dan krijg je bij alle aangesloten campgrounds 10% korting op de kosten, met een gemiddelde prijs van
$ 22,-- per nacht heb je het er na 6 overnachtingen op een Good Sam campground al uit.
Happy Camping :wink:

Gr.
Rob
Franka
Amerika-ontdekker

Bericht door Franka »

Petra,

Mijn (ongezouten) mening over Yosemite heb je misschien al ergens anders gelezen, maar ik wil je toch ook mijn mening over Monterey Bay Aquarium meegeven.
Wij vonden Baltimore mooier, groter (ruimer opgezet) en minder druk dan Monterey. Wij zijn 2 uur in Monterey geweest, terwijl wij een hele dag in Baltimore hebben gespendeerd. Maar de Jellies in Monterey zijn inderdaad een attractie vooral door het gebruik van de blauwe achtergrond.

Groetjes, Franka
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Franka,

Dank je, dat idee kreeg ik ook al, dat Baltimore toch bijzonder blijft. Monterey vast ook, maar ik ben geen grote aquarium liefhebster als er verder van alles unieks te zien is. Die jellies hebben we ook in Atlantis in de Bahamas gezien en ik geloof, dat die tentoonstelling ook weg is uit Monterey, maar kan het mis hebben.
Ik kan je berichtje over Yosemite niet terugvinden, ik herinner me wel, dat je schreef, dat het tegenviel. Zou je het erg vinden nog eens in het kort te vertellen waarom ook al weer?
Ik denk, dat wij er genoeg tijd voor uittrekken met de kinderen. Die vinden een paar wandelingen leuk, maar het moet niet te veel worden. Echt trekken door parken daar zijn we (nog) niet aan toe.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer