mijn rondreis mei 2009

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

mijn rondreis mei 2009

Bericht door lovely_laura »

Hallo,

Ik ga in mei 2009 3 weken een rondreis maken van san francisco naar New york. :D
Daarbij wil ik opzeker stoppen bij de volgender punten:
San francisco
yosemite park
Las vegas
Grand Canyon
Yellowstone park
mount Rushmore
Chicago
Detroit
Niagara watervallen
en uiteindelijk New York.

Ik heb nog nooit een rondreis gemaakt en nu heb ik een paar vragen.
Is het haalbaar om al deze plaatsen te bezoeken in 3 weken.
Zijn er plaatsen op mijn lijstje die niet de moeite waard zijn.
Zijn er plaatsen die ik zeker moet toevoegen.
Ook wil ik op mijn route naar hotels/motels zoeken gaat dit gemakkelijk of kan ik beter thuis al boeken.
Alvast bedankt voor de moeite!! :D :D
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Coyote »

Een eerste blik op jouw wensenlijstje zegt mij dat het zo goed als onmogelijk is om al deze plaatsen in een rondreis van 3 weken te stoppen. Ik neem aan dat de heen- en terugvlucht in deze 3 weken zitten waardoor er effectief "slechts" 19 dagen overblijven.

Indien je de reisduur niet kunt uitbreiden zou ik de rondreis beperken tot het zuidwesten waarbij je het stuk vanaf Yellowstone overslaat.

Kijk eens bij de topics Routekaartjes 2008, Routekaartjes 2007 of Routekaartjes 2006 in het forum "Reizen Algemeen". In deze topics zijn allemaal routekaartjes gemaakt voor forumleden. Je kunt er veel informatie uit halen over wat wel en niet mogelijk is in 3 weken. Bij veel kaartjes staan reistijden en afstanden vermeld.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door lovely_laura »

Bedankt voor je reactie, maar ik heb het wel zo geregeld dat ik 21 hele dagen heb om rond te reizen.
Maar staan er nog dingen op mijn lijstje waar ik eigenlijk niet voor hoef te stoppen maar gewoon door kan rijden?
Gebruikersavatar
lelie
Amerika-expert
Berichten: 5521
Lid geworden op: 23 jan 2005, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Deventer

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door lelie »

Ben je van plan een aantal binnenlandse vluchten te nemen?
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door lovely_laura »

Nee ik was van plan om een auto te huren.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Coyote »

lovely_laura schreef:Bedankt voor je reactie, maar ik heb het wel zo geregeld dat ik 21 hele dagen heb om rond te reizen.
Maar staan er nog dingen op mijn lijstje waar ik eigenlijk niet voor hoef te stoppen maar gewoon door kan rijden?
Zelfs met 21 dagen is het niet te doen om alles te zien (per auto nog wel) wat jij wilt. Daarvoor zijn de afstanden in Amerika gewoon te groot. Een ruwe schatting (via randmcnally.com) leert mij dat de route die jij wilt rijden ruim 4400 mijl is. Met de plaatsen die jij wilt bezoeken is dat gewoon niet haalbaar. Stuk voor stuk zijn het bezienswaardigheden die twee of meer dagen verdienen. Met jouw route zit je straks alleen maar in de auto ben ik bang en dat zou zonde zijn. Beperk je dan tot een kleiner gebied in Amerika. In 3 weken tijd kun je een heel groot gebied van het zuidwesten bekijken.

Succes met je planning. Had je inmiddels al bij de routekaartjes gekeken?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Harry »

Het is natuurlijk heel persoonlijk hoe je een vakantie indeelt, ik zou er zelf niet aan moeten denken om in zo'n korte tijd zoveel te moeten doen, en zover te moeten rijden, ik wordt al moe bij het idee alleen al, het wordt dan een echte road-trip waarbij je heel veel zult zien en weinig zult beleven.
Ik zou in ieder geval Yellowstone overslaan, er kan nog heel veel sneeuw liggen in mei, en dit in mijn ogen mooiste park van de VS verdient gewoon meer dan er alleen maar doorheen te rijden.

Harry
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door lovely_laura »

We hebben erover gepraat en besloten dat we misschien toch iets te enthousiast waren in wat we allemaal willem zien in die 3 weken.
Dus gaan we maar keuzes maken en een kortere route maken.
bedankt voor jullie reacties!! :D
Gebruikersavatar
Denise25
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 dec 2007, 16:12

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Denise25 »

Hoi Laura,
Is het nog gelukt met het inkorten van je reis voor 2009? Ik heb namelijk praktisch dezelfde route, maar dan precies andersom. Ik ben even benieuwd of jij nog tips hebt. Ik heb wel 24 dagen uitgetrokken om te reizen en het leek mij wel haalbaar, maar na het lezen van de reacties van anderen...
Groeten,
Denise
Onze eerste reis naar Amerika (2008) en onze citytrip naar New York (2009) staat op http://www.chrisendenise.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
In 2010 opnieuw naar de USA! http://www.amerika-roadtrip.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo Denise,
Ook in 24 dagen lijkt me een coast to coast erg veel. Heb je de vluchten al vastgelegd en een route bedacht?

Marianne
Phaidra
Amerika-ontdekker
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 aug 2008, 03:58

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Phaidra »

Iedereen kan wel zeggen dat het niet te doen is, maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe jij rondrijd. Vind jij het prima om veel dingen vanuit je auto te zien, dan is het te doen. Wij zijn momenteel ook nog bezig met het rondreizen en zijn in 23 dagen van Los Angeles naar New York gereden, Daarbij hebben we ook de parken bryce, zion en Grand Canyon, las vegas, Colorado springs, denver, chicago, detroit en Niagara Falls gehad. Daarbij hebben we een omweg gemaakt naar Phoenix. Veel punten die mensen hier noemen als mooi, of waarbij mensen vertelden dat we veel langer nodig zouden hebben, vonden wij eigenlijk best tegenvallen en waren we zo klaar. Andere punten die hier niet genoemd worden (binnenweggetjes, en veel afgelegen plekken) vonden wij helemaal geweldig. Als je wilt dan lukt het wel. Je moet van te voren even nagaan waar je van houdt. Dus vnid je het niet erg om veel tijd door te brengen in de auto dan is het te doen. Wil je je meer mengen tussen het echte leven dan kun je beter wat meer tijd uittrekken voor je reis of wat dingen schrappen.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Harry »

Phaidra schreef:Veel punten die mensen hier noemen als mooi, of waarbij mensen vertelden dat we veel langer nodig zouden hebben, vonden wij eigenlijk best tegenvallen en waren we zo klaar.
Dit is precies de opmerking die je vaak hoort van mensen die niet de tijd hebben of nemen om bezienswaardigheden goed te bekijken en te ervaren, bv. parken als Zion, Yosemite en Yellowstone geven hun schoonheid en bijzonderheden pas prijs als je de auto uit gaat en een wandeling(etje) gaat maken, terwijl bv. een park als Bryce prima vanaf de uitzichtpunten bekeken kan worden.
Een heel mooi voorbeeld, een collega van een andere vestiging die ik een aantal keer per jaar op meetings tegenkom, was naar de VS op vakantie geweest, op mijn vraag hoe het bevallen was kreeg ik als antwoord : Over het algemeen geweldig, maar hij vond Yellowstone wel een beetje tegenvallen, hij zag mijn verbazing en antwoorde dat het wel een mooi bosrijk gebied was, maar verder had het niet veel bijzonders. Toen ik hem vroeg "hoelang ben je er geweest" antwoorde hij "één volle dag", ze waren die dag vanuit Jackson naar West Yellowstone gereden, en hebben op die dag Grand Teton en Yellowstone "gezien", het is toch erg jammer dat deze mensen de reis van hun leven gemaakt hebben en dat de (door een reisbureau) samengestelde route dit soort dagen heeft.
Natuurlijk moet ieder voor zich weten hoe hij een reis samenstelt, maar deze collega zal tegen iedereen die een reis naar de VS wil maken zeggen dat Yellowstone eigenlijk niet de moeite waard is, en dat is toch wel erg jammer.

Harry
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Coyote »

Ik ben het helemaal met Harry eens.

Als je alles vanuit de auto bekijkt zal het in principe ook best wel te doen zijn. Het lijkt mij echter dat je meer wilt dan alleen in de auto zitten en van A naar B rijden. Je zult echt de auto uit moeten om de schoonheid van parken te ontdekken. Die zie je vaak niet vanuit de auto. Daarom, neem gewoon de tijd om de parken te ontdekken. Het zou toch zonde zijn als je later denk "Ik ben in Amerika geweest maar wat heb ik nou eigenlijk gezien?"

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Henriëtte »

Harry, je hebt het perfect verwoord! De eerste keer dat wij naar Zion zijn geweest, in 1995, was dat een tussendoortje op weg van Las Vegas naar Bryce. Even snel naar het uiteinde van het park rijden (dat mocht toen nog met de eigen auto), daar een uurtje wandelen, en daarna hup weer snel de auto in want we moesten door naar Bryce. Achteraf vond ik Zion 'best mooi', maar niet meer dan dat. Tijdens onze latere reizen hebben we wel volop de tijd genomen voor het park, en toen pas hebben we écht ervaren hoe geweldig het daar is.

Niet dat we spijt hebben dat we tijdens onze eerste reizen vooral veel vanuit de auto hebben gezien, hoor. Want ook op die reizen kijk ik met heel veel plezier terug, we hebben er volop van genoten. Maar ik ben wel heel blij dat we de kans hebben gehad om de plekken waar we eerst langsaf zijn geraced de laatste jaren veel intensiever hebben kunnen bekijken.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Martin & Marianne »

Hulde voor Harry, perfect verwoord inderdaad!

Ik kan me wel voorstellen dat een echte road trip ook zijn charmes heeft, maar 3 of 4 weken voor het zuidwesten uittrekken is helemaal niet te veel, kijk maar eens naar alle routes die in dat forum voorbij komen, en datzelfde zal ook voor het oosten gelden.
Phaidra schreef:Andere punten die hier niet genoemd worden (binnenweggetjes, en veel afgelegen plekken) vonden wij helemaal geweldig.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar de dingen die jullie ontdekt hebben! Maak je een reisverslag of zou je hier op het forum wat tips willen plaatsen?

Marianne
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door lovely_laura »

Ik heb toch besloten om in 22 dagen van san francisco naar new york te rijden.
Dit omdat er gewoon zoveel mooie dingen zijn die ik wil zien, en ik misschien maar 1 keer in mijn leven zo'n reis ga maken.
Dus wat ik nu niet zie zal ik waarschijnlijk nooit zien behalve op TV.
Remko Voets
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2008, 21:03

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Remko Voets »

Hallo Laura,

De reis die je gaat maken moet wel haalbaar zijn, ervan uitgaande dat je niet alles maximaal kan beleven. Veel reizen en veel verschillende dingen zien heeft ook wel iets toch...
Ik ga in mei ongeveer hetzelfde doen, maar dan de andere kant op. In 4 weken van New York naar San Francisco.
Globaal ziet de reis er zo uit:
New York
Niagara Falls
Chicago
Arches
Momument Valley
Grand Canyon
Las Vegas
Los Angeles
Sequoia & Kings Canyon
Yosemite
San Francisco

Een voordeel is wel dat ik west amerika al uitvoerig gezien heb een paar jaar geleden en dat ik dit gebied niet nogmaals uitvoerig hoef bezichtigen. Ik wil zoveel mogelijk nieuwe dingen zien en verder wat mooie herinneringen ophalen waar ik al ooit ben geweest.

Nog wat tips:
Boek zodra je de definitieve datum van je vertrek weet meteen een overnachting in Yosemite. Daar kun je zonder reservering niet terecht. En in de weide omtrek is daar geen hotel/motel te vinden. Boek minimaal 2 maanden van te voren. Via www.nps.gov kun je op de reservering site komen. Geldt misschien ook wel voor yellowstone. wij hadden toen net geluk dat er nog net 1 chalet vrij was anders konden we ook door rijden.
Verder hoef je niks te boeken van te voren. Er zijn zat goedkope motels te vinden daar.

Veel plezier met plannen, en misschien komen we elkaar in midden Amerika nog wel tegen.
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door lovely_laura »

Remco bedankt voor de tips!!! :D
Ik ben blij dat er toch nog iemand is die niet vind dat het zonde is om zoveel te zien in die korte tijd
Ik zat toch nog steeds een beetje te twijfelen door alle reacties op mijn route.
Als je nog meer tips heb met betrekking op het westen hoor ik het graag!!!
Remko Voets
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2008, 21:03

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Remko Voets »

Ik ben wel benieuwd naar de route in detail , van dag tot dag, om te zien of alles haalbaar is.
Let er ook op dat je vanuit Yosemite zeer waarschijnlijk niet via het oosten (Tioga pas) richting Las Vegas kan rijden omdat deze weg in mei nog gesloten is, afhankelijk van hoeveel sneeuw er daar is gevallen. Dan ben je dus genoodzaakt om via het zuiden te rijden, via Bakersfield, wat een heel stuk langer rijden is.

Groetjes Remko
Gebruikersavatar
Pete99
Amerikafan
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 feb 2005, 12:26

Re: mijn rondreis mei 2009

Bericht door Pete99 »

Natuurlijk is het best te doen, maar ook ik vind het jammer. Je kan zo'n reis een beetje vergelijken met een reis door Europa: vandaag Amsterdam, morgen via Brussel naar Parijs, overmorgen Barcelona, daarna via Milaan naar Rome enz. enz. Zie je dan veel? Ja, zeker weten!! Maar zal je dan het gevoel hebben dat je de stad (of het land) kent, meegemaakt hebt en "gevoeld" heb? Nee, absoluut niet!!! Zal zeker niet mijn plan zijn, want je zal vreselijk veel missen, maar als het je ding is zeker doen, want het blijft een bijzonder land!!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer