Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

(Tijdelijk) emigreren naar New Jersey

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
CJC
Amerika-newbie

(Tijdelijk) emigreren naar New Jersey

Bericht door CJC »

De werkgever van mijn man heeft mijn man een tijdelijke functie (± 21 maanden) aangeboden in Amerika (Short Hills, New Jersey). Wij hebben 2 kinderen. Een dochter van 4 1/2 jaar (sinds november 2004 in groep 1 van de basisschool) en een zoontje (op dit moment 5 maanden).

Wie heeft er ervaring met het (tijdelijk) wonen in Short Hills of omgeving en kan mij op weg helpen met het informatie over scholen, huren een huis, kopen van een auto en andere (leuke) wetenswaardigheden (moet ik bijvoorbeeld mijn fiets en mij fietskar meenemen??).

Groeten Corine
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ik zeg: geweldig, meteen doen... Maar ja, ik wacht op iemand die mij zo'n aanbod doet.

Ik zag dat Short Hills bij Chatham in de buurt ligt (toch?). Ikzelf heb 3 mnd in NJ gezeten, iets verder oostelijk in Hackettstown. Mijn ervaring is dat het een erg leuke staat is (overgang NL-NJ is niet zo groot als elders in Amerika, denk ik) met erg vriendelijke mensen.

Veel praktische info heb ik niet, helaas... Dan moeten ze eerst mij zo'n baan aanbieden...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Corine,
wij zullen volgend jaar naar New Jersey trekken, alleen is bij ons nog niet bepaald in welke streek we terecht gaan komen. Het zal in ieder geval ergens zijn in volgende county's: Somerset, Mercer of Hunterdon.
Voor welk bedrijf werkt jouw echtgenoot?
Nu had ik ondertussen massa's info, maar zondagavond heb ik mijn PC niet meer opgestart gekregen, heb ik alles opnieuw moeten installeren, en blijkt men mijn harde schijf niet te kunnen recoveren. Vanavond gaat men nog een ultieme poging doen. Snif snif...
Als ik iets vind, dan stuur ik het je door.

Wat je al kan doen:
kijk eens op volgende sites:
http://www.state.nj.us/transportation/gis Daar kan je een gratis map NJ aanvragen. Sturen het gerust naar hier op!
http://www.skylandstourism.org Dat is zo'n beetje 'toeristische info'.
Idem voor http://www.visitnj.org

Voor de school ben je afhankelijk van de buurt waarin je gaat wonen, dus je hebt eigenlijk geen vrije keuze. Je mag je kinderen natuurlijk altijd naar een andere school brengen, maar dan ga je met (veel) centen over de brug mogen komen. Idem voor privéscholen.
Nu, onlangs publiceerde Newsweek een tot 1000 van high-schools in Amerika, en heel wat van die scholen waren in NJ, in de regio waar jullie ook naartoe zouden trekken (het noorden en zuiden van NJ zijn minder goed voorzien blijkbaar). Dus ik denk dat dat al wel meevalt.
Kijk misschien ook eens op
http://www.state.nj.us/njded/directory/websites.shtml Daar kan je per disctrict op zoek gaan naar scholen. Over het algemeen geldt: hoe duurder de huizen, des te beter het plaastelijke onderwijs.
Meer nog over scholen: http://realestate.nytimes.com/community ... etails.asp Via de tabbladen 'for sale' of 'for rent' kan je hier trouwens ook nog op zoek gaan naar huizen. Ze hebben best wel een aanbod in NJ.

Een huis kan je ook gaan zoeken op http://www.realtor.com
Wat iemand van NJ me zei: "Er is een groot verschil tussen het noorden en het zuiden van NJ: het noorden is meer 'south new york' en het zouden is meer een hub van Philadelphia. Zo ergens in het midden is het wel een 'nice area'.". Komt dat effe goed uit zeker?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Even heel zeurderig: 'tijdelijk emigreren' bestaat niet. ;)

Maar nu even wat meer zinvol: met name wat betreft jullie kleuter. Hou er rekening mee dat kinderen in de VS pas vanaf 5 jaar naar school (kindergarten) gaan. In NJ is kindergarten ook nog niet eens verplicht - sterker nog, school districts hoeven niet eens kindergarten aan te bieden.

De cut-off date in NJ (bijv. in Kentucky moeten kinderen voor 1 oktober 5 jaar zijn) wordt daar per school district bepaald. Dat kan voor jullie juist mazzel zijn - als je in het juiste school district terecht komt.

Ik neem aan dat ze van november (of eind oktober is) en in Kentucky zou ze dan pas met ingang van het schooljaar 2006-2007 naar kindergarten gaan (geboren nov. 2000, wordt 5 na 1 oktober 2005, eerste schooljaar start dan na de zomervakantie van 2006). Kinderen vallen in de VS niet na hun verjaardag erin zoals in NL, maar beginnen gewoon allemaal aan de start van het schooljaar.

Dus als jullie iets in te brengen hebben over waar je komt te wonen in NJ, kies dan huis uit in een school district dat: 1) kindergarten aanbiedt en 2) een cut-off date heeft na de geboortedatum van jullie dochter. In dat geval zou ze na deze zomervakantie gewoon naar kindergarten kunnen.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Wij wonen in de buurt van Short Hills, ongeveer 14 km er vandaan. Ik heb alleen helaas (nog) niet zoveel verstand van scholen.
Wat ik wel weet is dat kinderopvang vaak beschikbaar is tot 6 jaar oud. Dus als jullie dochter nog niet naar school mag, dan kan ze naar een kinderopvang.
Verder is er in Summit (3,5 km vanaf Short Hills) een Nederlandse school waar ze ook heen zou kunnen, dat is misschien zowiezo een optie omdat jullie tijdelijk blijven. http://www.klokhuis.com

Op http://www.nj.com kun je zoeken voor huurhuizen in de locale kranten (bv Starledger).

Ik zou wel de fietsen meenemen. Veel auto's hebben geen of een ander type trekhaak, dus voor de kar moet jullie auto misschien aangepast worden.

Verder staat Short Hills bekend vanwege een grote overdekte mall http://www.shopshorthills.com/.

Laat maar weten wat je verder moet weten.

Dora
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

dora schreef:Veel auto's hebben geen of een ander type trekhaak, dus voor de kar moet jullie auto misschien aangepast worden.
Volgens mij bedoelt ze met fietskar, zo'n kar achter je fiets waarin je kinderen vervoert of baby in maxi cosi .. Zal wel een bezienswaardigheid zijn daar.. (en volgens mij onveilig op de wegen daar, ik ben eerlijk gezegd nog niet een fietspad tegengekomen in de VS)

Ik heb zelf een fietskar gehad, toevallig van een Amerikaans merk, maar kon het idee dat een auto mijn kinderen zo kon meeslepen, maar niet kwijt.. Dus uiteindelijk dat ding enkel als wandelwagen gebruikt en voor een goed prijsje verkocht..
Laatst gewijzigd door Sandy op 07 jun 2005, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik heb hier jarenlang met een Burley rondgefietst, met twee kinderen erin. Heerlijk! En je ziet ze hier vaak.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
CJC
Amerika-newbie

Bericht door CJC »

Hoi,

Mack, Chatham ligt inderdaad in de buurt van Short Hills. Ik moet zeggen dat het mij al prettig in de oren klinkt als ik meerdere mensen (onafhankelijk van elkaar) hoe zeggen dat NJ een leuke staat ("nice area") is en dat de overgang van NL - NJ niet zo groot is.

Kastelke, mijn man werkt bij KPMG en die hebben een vestiging in Short Hills. Ik heb direct zo´n informatiepakket aangevraagd. Ik vind het heerlijk om zoveel mogelijk te lezen over ons aankomend avontuur (ook wel voor mijn eigen gemoedsrust, zo van "we hebben de juiste beslissing genomen").

MrsMiaWallace, nu komt natuurlijk de vraag: waarom bestaat tijdelijk emigreren niet? Wij hebben een termijn van ongeveer 2 jaar afgesproken, we gaan dus niet voorgoed weg, wij houden ook ons huis in Nederland aan, dus het is echt maar tijdelijk. Ik hoop inderdaad dat er in de buurt een school is waar mijn dochter naar toe kn. Hier in Nederland gaat zij ook al vijf dagen per week naar school en nou is het natuurlijk in eerste intantie leuk om lekker thuis te blijven, maar ik denk dat het voor haar eigen ontwikkeling veel beter is als ze het ritme van hier volblijft houden (lekker spelen en leren met andere kinderen buitenshuis).

Dora, ik heb op de site van Klokhuis gekeken, ziet er leuk uit en is natuurlijk ook wel erg vertrouwd om mijn dochter naar een Nederlandse school te brengen, maar toch denk ik dat ik kies voor een Amerikaanse school. We gaan met z´n viertjes een Amerikaans avontuur aan en ik heb zo iets van dan moeten wij er ook maar hemaal voorgaan. Ik zag ook dat de keluterklas maar twee ochtenden naar school gaan. Een groot overdekte mall spreekt mij wel aan. Ik bedoel overigens inderdaad mijn fietskar. Omdat mijn zoontje pas 5 maanden is, is zo´n kar een super uitvinding. Hier in Nederland hoef ik gelijk niet alles met de auto te doen. Nou is het wel zo dat je hier in Nederland veilig kan fietsen. We moeten zowiezo nog heel goed gaan verzinnen of we spullen meegaan nemen en zo ja, wat we allemaal mee gaan nemen. Ik neem het liefste de hele kinderkamers mee, maar ik weet niet of dat (prijstechnisch) slim is.

Nou, ik ga er een eind aan breien want mijn dochter moet zo van school worden gehaald.

Groeten Corine
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Misschien een leuke tip: zoek het plaatsje eens op met maps.google.com, de satelietfoto, bij NJ kun je ver inzoomen!
wij houden ook ons huis in Nederland aan
Laat je het huis leegstaan? Of heb je een 'house keeper' (of hoe je dat ook noemt)?
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Aha, zo'n fietskar :D Ok, dat klinkt logischer. Ik zat aan onszelf te denken, we zoeken nog een betere manier om onze fietsen mee te nemen met de auto zonder trekhaak :D
Fietsen is hier wel wat lastiger. Er zijn bijna geen fietspaden en heel veel auto's met mensen erin die niet zijn gewend aan fietsers (dode hoek kijken enz.). In natuurparken kun je wel veiliger fietsen, zie bv.
http://www.state.nj.us/transportation/c ... emaps.shtm

Over spullen meenemen. Ik neem aan dat het bedrijf van je man het betaald. Een zee container is errug groot, en het is erg vervelend alles nieuw te moeten kopen als je hier net bent (vonden wij tenminste). Dus ik zou zoveel mogelijk meenemen. In ieder geval huisraad, dan kun je direct je keuken inrichten. Koelkast, afwasmachine enz. zit hier meestal al in een huurhuis. Een wasmachine soms niet, maar daar moet je dan even op letten met zoeken.

Dora

Ps. Hey Kastelke wist niet dat je ook naar NJ gaat komen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

dora schreef:Hey Kastelke wist niet dat je ook naar NJ gaat komen!
Ja hoor. Mijn man moet wel nog hier blijven tot einde van dit jaar, maar daarna mogen we verhuizen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

CJC schreef:MrsMiaWallace, nu komt natuurlijk de vraag: waarom bestaat tijdelijk emigreren niet? Wij hebben een termijn van ongeveer 2 jaar afgesproken, we gaan dus niet voorgoed weg, wij houden ook ons huis in Nederland aan, dus het is echt maar tijdelijk.
Emigreren impliceert een permanent resident status. In jouw geval ga je tijdelijk en krijg je een "non-immigration" status. Maakt juridisch een hoop verschil als je er goed naar kijkt maar niet zo relevant voor jou als je voor 2 jaar gaat. De juiste term zou misschien "uitgezonden" of "expatriate" zijn. Min of meer semantics dus, je bedoelde hetzelfde.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voor velen denk ik dat het 'expatriate' zijn in Amerika uitmondt in het velangen om er permanent te verblijven.
Dat zou dus voor jullie ook nog wel eens het geval kunnen zijn!
Heb je daar al bij stilgestaan en over gesproken?
Kan er eventueel verlengd worden?

Zo moeten wij bijvoorbeeld vooraf kiezen of we gaan voor 18 maanden tot 2 jaar, of we gaan voor 3 tot 5 jaar.
Elke
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

CJC schreef:MrsMiaWallace, nu komt natuurlijk de vraag: waarom bestaat tijdelijk emigreren niet?
Wat Jan zei. :) En omdat ik heus wel weet wat je bedoelde, de knipoog erbij en de opmerking 'wat meer zinvol' daarna.
Hier in Nederland gaat zij ook al vijf dagen per week naar school en nou is het natuurlijk in eerste intantie leuk om lekker thuis te blijven, maar ik denk dat het voor haar eigen ontwikkeling veel beter is als ze het ritme van hier volblijft houden (lekker spelen en leren met andere kinderen buitenshuis).
Een paar dingetjes over de manier waarop jij dit schrijft: je zegt bijvoorbeeld 'ik denk dat het voor haar eigen ontwikkeling veel beter is als...' Laat alsjeblieft goed tot je doordringen wat ik heb geschreven over het onderwijs in NJ.
Zit je in het verkeerde school district (en de school districts zijn best groot) dan hèb je niets te kiezen. Er valt niets te regelen. Wìl je dit voor je dochter ('net als in NL') dan zal je daar zelf actief aan moeten werken door te zorgen in het juiste school district terecht te komen.
CJC
Amerika-newbie

Bericht door CJC »

Zit je in het verkeerde school district (en de school districts zijn best groot) dan hèb je niets te kiezen. Er valt niets te regelen. Wìl je dit voor je dochter ('net als in NL') dan zal je daar zelf actief aan moeten werken door te zorgen in het juiste school district terecht te komen.
Ik zal daar zeker actief aan gaan werken dat zij goed terecht gaat komen, dat is voor mij een missie op zich. Ik heb ook al begrepen dat je eerst een school moet gaan zoeken die je aan staat en daarna in dat district een huis.

Wij hebben nu gekozen voor een periode van 2 jaar, dit had ook 3 of 5 jaar kunnen zijn. Ik heb de opvoeding van mijn dochter hoog in het vaandel en heb nu zoiets van, ze zit nu nog op de kleuterschool, dat kan ook in Amerika en over 2 jaar gaat zij dan weer (in Nederland naar haar oude school) naar groep 3 waar het echte leren gaat beginnen.

Vorige week is de makelaar geweest en hebben we de opties verkopen of verhuren van ons huis besproken. Wij hebben nu het idee om te verhuren (gemeubileerd of leeg).

De knoop is echter door KPMG nog niet definitief doorgehakt. Dat wordt als alles mee zit uiterlijk volgende week. Dan wordt duidelijk of we gaan en zo ja, wanneer (september/oktober 2005 of toch pas september 2006). Dit laatste hoop ik niet. Je bent er nu zo mee bezig dat ik nu ook gewoon NU wil gaan en niet pas volgend jaar.

Mijn man komt in dienst van KPMG Amerika. Ik heb begrepen dat je dan weer een ander soort visum krijgt. Klopt dit ? Ik heb mij hier dus nog totaal niet in verdiept. Ik heb nu voor mij zelf het idee dat ik niet ga werken (in Nederland ben ik administrateur). Ik besteed mijn zoontje van 5 maanden liever niet uit.

Groeten Corine
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

MrsMiaWallace schreef: Laat alsjeblieft goed tot je doordringen wat ik heb geschreven over het onderwijs in NJ.
Heb jij een bijzondere ervaring of kennis met het schoolsysteem van NJ? Want ik ben ook nog altijd zoekende voor onze zoon, die in een nogal afwijkende situatie zit:
geboren in september 1994, dus eigenlijk zou hij hier in België in het 5de leerjaar moeten zitten (= voorlaatste leerjaar van de basisschool). Maar hij zit dus in het 6de leerjaar. Dus: in september van 2005 start hij hier in België in het 1ste jaar voortgezet onderwijs (grade 7 in de States). En ik wil hem dus ook wel graag in die grade behouden als we verhuizen...
Qua cut off date heb ik al geluk dat hij geboren is in september. :)
Maar natuurlijk zit hij nog een jaar te hoog. En sommigen hebben me gezegd dat men in de States snel de neiging heeft om juist jongens nog eens een jaar later naar school te sturen, waardoor hij dus in concreto 2 jaar jonger zou zijn dan zijn gemiddelde jongens-klasgenoot?..
Elke
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Elke,

Ik heb geen specifieke ervaringen met New Jersey, maar heb je eraan gedacht, dat de overgang van de Belgische school naar de Amerikaanse school weleens best een uitdaging zou kunnen zijn voor hem.
Hij zal opeens de hele dag een andere taal moeten spreken en 7th grade is best pittig.
Toen wij hierheen verhuisden zat mijn zusje ook in het laatste jaar van de lagere school in Nederland, maar ze heeft hier wel dat jaar overgedaan en had daar geen spijt van. Het is best lekker een jaartje wat minder hoog academisch te grijpen om gewend te raken en bovendien vrienden te maken bij je in de buurt, want daarvandaan komen alle lagere school kinderen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Petra, ik ga er ook van uit dat de kans groot is dat hij die 7th grade moet overdoen. Maar ik wil geen risico nemen:
- als we hem 'terugzetten', dan blijft het taalprobleem nog altijd even groot, dus op dat gebied winnen we niks, en stel nou dat hij toch sneller inpikt dan we hadden verwacht, dan is het enige wat we kunnen besluiten: "Hadden we hem maar niet teruggezet;".
Terwijl, als we hem gewoon een doorgaande lijn laten doen, en hem dus verder laten volgen in 7th grade, dan bestaat de kans dat hij het jaar over moet doen, maar dat weten we van te voren. En we kunnen ons nooit verwijten maken dat hij zich plots weer zit te vervelen en depressief wordt.
We hebben met hem al een hele lange weg afgelegd, en als je nu kijkt: hij heeft het voorlaatste jaar overgeslagen zonder dat hij ook maar één woord uitleg heeft gekregen over de leerstof. Dat terwijl dat 5de leerjaar hier écht een heel erg belangrijk en zwaar jaar is qua nieuwe leerstof. Hij is dus zomaar het 6de ingegaan, heeft ook daar ooit maar enige uitleg of extra herhaling gekregen, en hij stapt in september dus gewoon de Latijnse binnen (de zwaartste studierichting in België). Daarnaast is het zo dat hij toch al wel een redelijke basiskennis heeft van Engels (mondeling, niet schriftelijk), dus er bestaat een (water)kansje dat hij het misschien toch zal halen.
Veel zal afhangen van het moment van verhuis. Als hij begin januari nog kan starten, dan is die kan al meer realistisch dan wanneer we in maart toekomen.
Elke
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Of je vast zit aan een bepaalde school ligt ook wel aan het schooldistrict. Zo is er hier sinds een paar jaar "open enrollment". Je kunt je kinderen op de basisschool van je keuze doen. Nadeel is dan wel dat ze niet de schoolbus kunnen nemen, en er moet genoeg plaatst zijn op de school van je keus.
We hebben nu ook pas "redistricting" gehad; de grenzen zijn verlegt van welke buurten naar welke scholen gaan.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je meestal wel aan een bepaalde school vastzit in een bepaalde buurt, maar ook niet altijd.

Onze kinderen hebben we naar school gedaan zo gauw ze oud genoeg waren, de grens is hier 1 december. Dit omdat ik verwachte dat we weer naar Nederland zouden gaan en ze dan een jaar zouden over doen. Dat is dus niet gebeurd, en nu zijn ze altijd de jongsten in de klas. In het begin hadden ze toch wel moeite om bij te blijven.
Waar je bij het kiezen van een school denk ik goed naar moet kijken is welk soort hulp er voor je kind is als ze niet meekunnen en wat ze doen als een kind zich juist verveelt in de klas.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
CJC
Amerika-newbie

Bericht door CJC »

Heb jij een bijzondere ervaring of kennis met het schoolsysteem van NJ?
Nee, absoluut niet, daarom vind ik het ook allemaal dood eng. Mijn dochter zit pas op de kleuterschool (groep 1) in Nederland. Hier zou ze in september nog een jaar groep 1 gaan doen ( spelen in de poppenhoek is haar grootste hobby en (moeilijke) werkjes zijn minder leuk maar daardoor mag ze hier nog wel een jaartje extra groep 1 doen). Ik denk dat het voor mij een stuk makkelijker is. Als wij straks scholen gaan bezoeken is het voornaamste dat ik (en mijn man natuurlijk) er een (zeer) goed gevoel bij hebben.

Verder lees ik nu al het één en ander op internet. Short Hills valt onder de plaats Millburn en daarvan is een hele Community site met van alles over deze twee plaatsten waaronder alle scholen. Ik denk dat je scholen gewoon live moet bezoeken om er achter te komen of het wat is. Wij gaan waarschijnlijk in augutus een week naar New Jersey, alleen scholen kijken heeft waarschijnlijk weinig zin aangezien de scholen pas weer in september beginnen (althans dat heb ik begrepen).

Corine
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer