Is dat eigenlijk niet een 'must' als je zo'n mooie reis maakt?thebes schreef:Wat we ons niet gerealiseerd hadden, is dat de meeste foto's van beren op dit forum met een grote telelens gemaakt zijn. En die hebben wij dus niet.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Beren in Yellowstone NP
-
Hinkelbein
- Amerika-ontdekker
Re: Beren in Yellowstone NP
Dat ligt er aan, wij zijn geen hobbyfotografen. We maken alleen maar tijdens (verre) reizen foto's. Naar Griekenland volgende week nemen we zelfs niet eens een fototoestel mee.
De fotografen die wij in Yellowstone zagen, hadden lenzen van bijna 75 cm lang. Hoeveel zal dat kosten, mét bijbehorend goed fototoestel, statief, filters, etc. ? Toch al gauw een paar duizend euro, vermoed ik.
Dat heb ik echt niet over voor een paar foto's van een paar beren.
Met een verrekijker zagen we de beren ook goed, we konden het bloed van de prooi op hun bek zien glimmen, dat ze op de foto's nauwelijks zichtbaar zijn, jammer dan, maar ik ga er geen paar duizend euro voor investeren.
Met onze simpele Nokia met automatische zoomlens hebben we in Kenia prachtige foto's (althans in onze ogen, voor een hobbyfotograaf misschien waardeloos) van de wilde dieren kunnen maken. Helaas was het deze keer in Yellowstone niet voldoende. Volgende keer zien we misschien beren dichterbij. Toch een goede reden om nog eens terug te gaan, toch ?
De fotografen die wij in Yellowstone zagen, hadden lenzen van bijna 75 cm lang. Hoeveel zal dat kosten, mét bijbehorend goed fototoestel, statief, filters, etc. ? Toch al gauw een paar duizend euro, vermoed ik.
Dat heb ik echt niet over voor een paar foto's van een paar beren.
Met een verrekijker zagen we de beren ook goed, we konden het bloed van de prooi op hun bek zien glimmen, dat ze op de foto's nauwelijks zichtbaar zijn, jammer dan, maar ik ga er geen paar duizend euro voor investeren.
Met onze simpele Nokia met automatische zoomlens hebben we in Kenia prachtige foto's (althans in onze ogen, voor een hobbyfotograaf misschien waardeloos) van de wilde dieren kunnen maken. Helaas was het deze keer in Yellowstone niet voldoende. Volgende keer zien we misschien beren dichterbij. Toch een goede reden om nog eens terug te gaan, toch ?
-
Hinkelbein
- Amerika-ontdekker
Ik begrijp het ook wel.
Toevallig heb ik een telelens, maar niet een van duizenden euro's, maar van 'slechts' 500 euro. Ik fotografeer dan ook met enige regelmaat, en dan kun je niet zonder.
Het spreekt vanzelf dat ik de lens in de VS veelvuldig wil gebruiken, en niet alleen voor beren
Toevallig heb ik een telelens, maar niet een van duizenden euro's, maar van 'slechts' 500 euro. Ik fotografeer dan ook met enige regelmaat, en dan kun je niet zonder.
Het spreekt vanzelf dat ik de lens in de VS veelvuldig wil gebruiken, en niet alleen voor beren
- Ceetje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Telelens?? Panasonic DMC TZ1 met een 10x zoom en dit is het resultaat .... het grote voordeel van dit cameraatje is dat ie lekker compact is.

'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Wat een prachtige foto's ! Hoe ver weg was die beer?
Mijn Nokia heeft 6x zoom, maar dat was beslist niet voldoende voor een beer op afstand.
Mijn Nokia heeft 6x zoom, maar dat was beslist niet voldoende voor een beer op afstand.
Heb je een lange telelens nodig voor goeie berenfoto's? Ja daar ontkom je niet aan. Minimaal 400mm dan krijg je hem beeldvullend en dat is toch wat je wil.
Ook voor je veiligheid is het beter dan je wat afstand hebt. Met een telefooncamera krijg je niet de gewenste resultaten. Of hij moet langs je auto lopen en vanuit het raam maar dan nog...
Deze forse volwassen mannetjesbeer heb ik genomen met een 500mm + 1,4 TC en dan kom je op 700mm.

Het is ook maar net wat je wil. Ik wordt steeds kritischer en wil mezelf verbeteren. Je kan ook hele goeie resultaten behalen met een zoomlens. De zg Bigma (50-500) is nogal populair en relatief goedkoop en je kan er prima resultaten mee behalen.
Ik denk dat een spiegelreflexcamera wel een must is, dat werkt sneller en de kwaliteit is heel goed en je meer controle over wat je doet.
Deze ook forse volwassen man heb ik ook genomen met die 500mm + 1,4 TC. Hij stond " makkelijk" bij de brug over de Yellowstone. Vanaf de brug kon je hem makkelijk fotograferen ook met een compact en je staat veilig, niks aan de hand dus. Maar ja je krijgt zo'n bovenaanzicht wat niet echt een mooie foto (vind ik) geeft.
Dus ben ik aan de overkant van de rivier naar beneden gelopen zodat ik op bijna gelijke hoogte met hem stond. En dan maar wachten tot ie een beetje leuk erop komt.
Geduld heb je dus ook nodig.

De maanden april, mei, begin juli en dan weer vanaf half september zijn de beste tijden om ze te fotograferen.
Ook voor je veiligheid is het beter dan je wat afstand hebt. Met een telefooncamera krijg je niet de gewenste resultaten. Of hij moet langs je auto lopen en vanuit het raam maar dan nog...
Deze forse volwassen mannetjesbeer heb ik genomen met een 500mm + 1,4 TC en dan kom je op 700mm.

Het is ook maar net wat je wil. Ik wordt steeds kritischer en wil mezelf verbeteren. Je kan ook hele goeie resultaten behalen met een zoomlens. De zg Bigma (50-500) is nogal populair en relatief goedkoop en je kan er prima resultaten mee behalen.
Ik denk dat een spiegelreflexcamera wel een must is, dat werkt sneller en de kwaliteit is heel goed en je meer controle over wat je doet.
Deze ook forse volwassen man heb ik ook genomen met die 500mm + 1,4 TC. Hij stond " makkelijk" bij de brug over de Yellowstone. Vanaf de brug kon je hem makkelijk fotograferen ook met een compact en je staat veilig, niks aan de hand dus. Maar ja je krijgt zo'n bovenaanzicht wat niet echt een mooie foto (vind ik) geeft.
Dus ben ik aan de overkant van de rivier naar beneden gelopen zodat ik op bijna gelijke hoogte met hem stond. En dan maar wachten tot ie een beetje leuk erop komt.
Geduld heb je dus ook nodig.

De maanden april, mei, begin juli en dan weer vanaf half september zijn de beste tijden om ze te fotograferen.
-
Hinkelbein
- Amerika-ontdekker
Het zijn prachtige foto's. Wij komen er in oktober. Zijn er dan ook beren te zien?
Zeker iets om met mijn telelens te spelen ...
Zeker iets om met mijn telelens te spelen ...
- Ceetje
- Amerikakenner
De cub zat met moeders en nog twee broertjes/zusjes in een boom in Shanondoah park. Ongeveer 5 meter boven de grond. Mijn camera is wel een "echte" camera en geen telefoonthebes schreef:Wat een prachtige foto's ! Hoe ver weg was die beer?
Wij zijn er ook nog in oktober eerste dagen dan en volgens mij zijn ze er dan nog wel.
Hangt ook een beetje van het weer af. In ieder geval zijn ze dan aan het opbulken voor de winterslaap.
5 meter boven de grond is kort bij. Hopenlijk stond je er niet onder
Compacts worden steeds beter, die ontwikkeling gaat maar door. En met beren zit je als ze niet tever zitten dan wel goed.
Reny heeft met een Olympus mooie foto's gemaakt van zowel beren als wolven. Zeker met die wolven was ze op de juiste tijd en plaats en ze zaten dichtbij. Dan kan het niet meer mis gaan.
Hangt ook een beetje van het weer af. In ieder geval zijn ze dan aan het opbulken voor de winterslaap.
5 meter boven de grond is kort bij. Hopenlijk stond je er niet onder
Compacts worden steeds beter, die ontwikkeling gaat maar door. En met beren zit je als ze niet tever zitten dan wel goed.
Reny heeft met een Olympus mooie foto's gemaakt van zowel beren als wolven. Zeker met die wolven was ze op de juiste tijd en plaats en ze zaten dichtbij. Dan kan het niet meer mis gaan.
- Ceetje
- Amerikakenner
ehm, eigenlijk wel ...Bart40 schreef:5 meter boven de grond is kort bij. Hopenlijk stond je er niet onder![]()

Helaas is het nu al wat moeilijker om beren te zien...Wij hebben ongeveer 5 dagen in Yellowstone vertoeft en met heeel veel hgeluk 1 beer gezien. Gelukkig hadden we een verrekijker anders was het niks geworden. Hij zat namelijk achter wat kreupelhout. en was niet van plan om daar achter weg te komen.
Mar we hebben hem gezien..... :dance: :dance:
Mar we hebben hem gezien..... :dance: :dance:
-
Johan en Ellen
- Amerika-ontdekker
Inmiddels alweer enkele weken terug maar onze eerste wandeling (in Grand Teton) eindigde met een zwarte beer op het pad........gelukkig had hij het veel te druk met bessen eten (het was zaterdag 16 augustus) en konden we ons veilig terugtrekken.
De route was best druk en we hadden, zoals we altijd doen, veel herrie gemaakt maar aan "het eind van het pad"wilden we picknicken maar daar zaten al mensen en we dachten we lopen nog een stukje verder over het pad. Dat deden we ook en daar kwamen niet zoveel mensen en we hadden het zo druk met een leuke plek zoeken dat we dus vergaten herrie te maken......affijn, daarna hebben we uiteraard wel op iedere wandeling goed van ons laten horen....!!!
In Yellowstone 2 grizzlyberen gezien; 1 vrouwtje (vrij klein nog, ws ong 3 jr volgens de ranger) die was erg dichtbij; op de weg, langs de weg en ook heerlijk aan het eten.
De andere grizzlybeer was veel verder weg maar wel enorm groot.
Het blijft toch een geweldige ervaring maar ik moet zeggen niet alleen de beren zijn leuk om te zien maar ook al het andere wild.
Wij hebben dit jaar echt ongelooflijk veel gewandeld en veel op de trails gezien; mn mule deer maar ook 2 hele grote elanden (op het pad naar Iceberg lake in Glacier), uiteraard bisons (die toch wel erg groot zijn en met heel veel tegelijk....) en nog veel meer.
In Yellowstone hadden we ook het geluk dat we, op weg naar een wandeling, veel mensen zagen op een helling met verrekijkers en ook een ranger. Wij uiteraard ook de helling op en toen bleek er in de rivier een karkas van een wapitihert te liggen waar wolven (van de druid pack) aan het eten waren. Echt super en helemaal door de telescoop van de ranger.
We hebben er uiteindelijk 2,5 uur gestaan, er was zoveel te zien, wolven wisselden elkaar af, dan weer feest voor de raven en vervolgens kwam aan onze kant van de rivier nog een coyote die zijn tijd afwachtte.
Echt helemaal geweldig!!
Groetjes,
Johan en Ellen
De route was best druk en we hadden, zoals we altijd doen, veel herrie gemaakt maar aan "het eind van het pad"wilden we picknicken maar daar zaten al mensen en we dachten we lopen nog een stukje verder over het pad. Dat deden we ook en daar kwamen niet zoveel mensen en we hadden het zo druk met een leuke plek zoeken dat we dus vergaten herrie te maken......affijn, daarna hebben we uiteraard wel op iedere wandeling goed van ons laten horen....!!!
In Yellowstone 2 grizzlyberen gezien; 1 vrouwtje (vrij klein nog, ws ong 3 jr volgens de ranger) die was erg dichtbij; op de weg, langs de weg en ook heerlijk aan het eten.
De andere grizzlybeer was veel verder weg maar wel enorm groot.
Het blijft toch een geweldige ervaring maar ik moet zeggen niet alleen de beren zijn leuk om te zien maar ook al het andere wild.
Wij hebben dit jaar echt ongelooflijk veel gewandeld en veel op de trails gezien; mn mule deer maar ook 2 hele grote elanden (op het pad naar Iceberg lake in Glacier), uiteraard bisons (die toch wel erg groot zijn en met heel veel tegelijk....) en nog veel meer.
In Yellowstone hadden we ook het geluk dat we, op weg naar een wandeling, veel mensen zagen op een helling met verrekijkers en ook een ranger. Wij uiteraard ook de helling op en toen bleek er in de rivier een karkas van een wapitihert te liggen waar wolven (van de druid pack) aan het eten waren. Echt super en helemaal door de telescoop van de ranger.
We hebben er uiteindelijk 2,5 uur gestaan, er was zoveel te zien, wolven wisselden elkaar af, dan weer feest voor de raven en vervolgens kwam aan onze kant van de rivier nog een coyote die zijn tijd afwachtte.
Echt helemaal geweldig!!
Groetjes,
Johan en Ellen
-
Verelle
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Van de roedel Druid Peak, die zijn uitgezet in 1996 is er geen enkele meer in leven, een aantal zijn aangereden, doodgeschoten net buiten de park grenzen en 1 is er zo ver ik weet door zijn soort genoten doodgebeten.Johan en Ellen schreef: In Yellowstone hadden we ook het geluk dat we, op weg naar een wandeling, veel mensen zagen op een helling met verrekijkers en ook een ranger. Wij uiteraard ook de helling op en toen bleek er in de rivier een karkas van een wapitihert te liggen waar wolven (van de druid pack) aan het eten waren. Echt super en helemaal door de telescoop van de ranger.
Echt helemaal geweldig!!
Wij waren mei 1999 zo fortuinlijk om oog in oog te komen met 5 wolven van de Druid Peak roedel. We reden door de vallei naar Slough Creek, eigenlijk al de hoop op gegeven om de wolven nog tegen te komen, toen er ineens een roedels de heuvel overkwamen rennen, vlak voor onze motorhome de weg overstaken. Wij de motorhome langs de kant van de weg geparkeerd, naar buiten gesprongen en daar stond ik dan, oog in oog met waarschijnlijk de Alpha male 21, de leider van de roedel, op hoogstens 10 meter. Ik kan niet beschrijven hoe gaaf gevoel dat geeft. Helaas was de ontmoeting kort, want er kwam een auto aangereden en de wolven verdwenen richting de rivier. Omdat het amper licht was (rond 5:30 am ) hebben we helaas geen fotos kunnen maken. Maar dit was een ontmoeting die wij zeker nooit en te nimmer zullen vergeten.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
-
Johan en Ellen
- Amerika-ontdekker
Volgens het boek Decade of the Wolf (geschreven door Smith&Ferguson) is de Druid Peak nooit uitgestorven; wel is het zo dat ze van hun oorspronkelijk territorium in 2005 zijn verdreven en in datzelfde jaar was de eens enorme pack teruggebracht tot 4 wolven.Verelle schreef:Van de roedel Druid Peak, die zijn uitgezet in 1996 is er geen enkele meer in leven, een aantal zijn aangereden, doodgeschoten net buiten de park grenzen en 1 is er zo ver ik weet door zijn soort genoten doodgebeten.
Vanaf 2006 is de pack weer groeiende.
En degene die ons vertelde dat het wolven van de druid peak zijn was de ranger zelf, ik mag aannemen dat hij wel weet waar hij het over heeft toch?
Affijn, het is in ieder geval fantastisch om die beesten te zien en ik ben jaloers op jullie encounter in 1999!
Johan en Ellen
-
Verelle
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Ik heb helemaal niet geschreven dat de Druid Peak roedel niet meer niet meer bestaat, alleen dat van de originele wolven die in 1996 zijn uitgezet dat die niet meer leven. De roedel heeft juist veel pups voortgebracht, waarvan een aantal nog in de Druid Peak Pack, er zijn veel andere roedels ontstaan in de laatste 12 jaar.Johan en Ellen schreef:Volgens het boek Decade of the Wolf (geschreven door Smith&Ferguson) is de Druid Peak nooit uitgestorven; wel is het zo dat ze van hun oorspronkelijk territorium in 2005 zijn verdreven en in datzelfde jaar was de eens enorme pack teruggebracht tot 4 wolven.Verelle schreef:Van de roedel Druid Peak, die zijn uitgezet in 1996, is er geen enkele meer in leven, een aantal zijn aangereden, doodgeschoten net buiten de park grenzen en 1 is er zo ver ik weet door zijn soort genoten doodgebeten.
Vanaf 2006 is de pack weer groeiende.
En degene die ons vertelde dat het wolven van de druid peak zijn was de ranger zelf, ik mag aannemen dat hij wel weet waar hij het over heeft toch?
http://www.wolf.org/wolves/news/iwmag/2 ... druids.pdf
1998 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
-
Johan en Ellen
- Amerika-ontdekker
Oke, misverstandje........
Nog even mijn reisverslag erbij gepakt en de laatste stand van zaken mbt de druid peak pack (begin september 2008) is dat deze roedel bestaat uit 16 volwassenen en 17 pups.
Inmiddels een beetje off-topic, maar wat een geweldige beesten nietwaar?!
Groetjes,
Johan en Ellen
Nog even mijn reisverslag erbij gepakt en de laatste stand van zaken mbt de druid peak pack (begin september 2008) is dat deze roedel bestaat uit 16 volwassenen en 17 pups.
Inmiddels een beetje off-topic, maar wat een geweldige beesten nietwaar?!
Groetjes,
Johan en Ellen
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2720 Weergaves
-
Laatste bericht door Reny