Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Two Year Foreign Residency Requirement (J1 visum)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
sanjadroomt
Amerika-newbie

Two Year Foreign Residency Requirement (J1 visum)

Bericht door sanjadroomt »

Hallo!

Ik heb deze week mijn J1 visum ontvangen en heel wat dingen opgestoken onderweg, dus ik dacht, ik deel dat even met jullie! Ik ben vorige maand afgestudeerd (Master Finance) en ga per september een jaar stage lopen in Detroit. :D

Gisteren ongeveer 4 weken nadat mijn US-employer de visumaanvraag had ingediend bij een Amerikaanse sponsor organization (http://www.cdsintl.org/) mijn J1 visum via de post ontvangen! Het kan dus wel snel!!
Grote teleurstelling: Zoals velen heb ik ook op mijn J1 visum staan: "Bearer subject to section 212E. Two year rule does apply." Ik had hier eigenlijk niet op gerekend, aangezien ik geen studiefinanciering of OV meer ontvang (dus geen government funding, ook niet in de vorm van een beurs oid), daarnaast staat NL niet op de skills-list en ten derde volg ik geen medical education. (zie voor gehele tekst http://travel.state.gov/visa/temp/types ... 67.html#12)

Na wat heen en weer bellen met mijn eigen Amerikaanse sponsororganisatie en met Nuffic en Fulbright, bleek dat zij alle drie vonden dat er een fout was gemaakt en dat ik terug moest naar het consulaat. Hier vertelde de consular officer mij dat sinds een paar maanden zij alle studenten die aan een Nederlandse universiteit studeren, de two year rule opleggen. De reden is dat Nederlandse Universiteiten subsidies van de overheid krijgen en als jij dus aan zo'n publieke universiteit studeert, dan ontvang jij dus ook indirect 'government funding'. Toen ik hem vroeg waar ik deze informatie had kunnen vinden (staat niet op hun consulaat-website of andere officiele US sites), zei hij doodleuk dat het in De Wet (The Law) stond en dat hij het wel voor me kon uitprinten als ik er behoefte aanhad. :blink:
Pikant detail is dat het Consulaat callcenter waar ik dus 15 euro voor gelapt heb en waarvan je verwacht dat je dan juist advies krijgt, mij ook vertelde dat het waarschijnlijk een fout in het visum was.

Ik heb het Nuffic en Fulbright met dit hele verhaal opgebeld, maar zij wisten hier niets van af, dus ik heb geen idee hoelang dit al van kracht is en of het echt ook bij alles studenten wordt uitgevoerd...

Ik vraag me dus nu af of de afgelopen maanden Nederlandse studenten een J1 visum hebben gekregen zonder de two year rule? Zoja, Reageer dan even op mijn bericht, ben benieuwd of het verhaal van de consular nou echt waar is... ;-)

Hoop dat mijn verhaal een beetje clear is. Ben al blij als ik er 1 iemand mee heb geholpen!
Succes met jullie aanvragen allemaal!!
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Two Year Foreign Residency Requirement (J1 visum)

Bericht door FlipjeBTiel »

sanjadroomt schreef:zei hij doodleuk dat het in De Wet (The Law) stond en dat hij het wel voor me kon uitprinten als ik er behoefte aanhad. :blink:
Dat zou ik hen inderdaad laten uitprinten! Je hoeft overigens niet met het consulaat te handelen: je kunt ook direct bij DOS terecht: https://j1visawaiverrecommendation.state.gov/.

Gr., Flipje
sanjadroomt
Amerika-newbie

Ja flipje, die site had ik inderdaad ook al gevonden en ik heb die online test ingevuld en volgens die test was ik niet subject aan de two year rule. Maar goed, dat is dus weer afhankelijk van hoe government funding wordt gedefinieerd... :?:

Maar inderdaad, je enige optie is dus die waiver aanvragen, maar het is dus de vraag of je die krijgt, want ik lees veel verschillende verhalen over hoe moeilijk dat is en hoelang het duurt. Erg onduidelijk allemaal...
FlipjeBTiel
Amerika-expert

sanjadroomt schreef:Maar goed, dat is dus weer afhankelijk van hoe government funding wordt gedefinieerd... :?:
Yep. En ook dat is geen be-all-end-all. De vraag is of je hier kennis op komt doen die van belang is voor het thuisland. Vergelijk mijn geval. Er was wel degelijk sprake van "The program in which the exchange visitor was participating was financed in whole or in part directly or indirectly by the United States government..." (zoals per de link die je hierboven aangaf): de US government betaalde alles. Evenwel had ik een waiver, omdat ik kennis kwam brengen, niet halen.

Gr., Flipje
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

sanjadroomt schreef:Maar inderdaad, je enige optie is dus die waiver aanvragen, maar het is dus de vraag of je die krijgt, want ik lees veel verschillende verhalen over hoe moeilijk dat is en hoelang het duurt. Erg onduidelijk allemaal...
Ik heb in een ander topic een keer uitgelegd hoe ik mijn waiver aangevraag heb, misschien kun je daar iets mee? Ik vond het niet moeilijk en hoelang het duurt vond ik ook meevallen.

Je sponsororganisatie kan ook een advisory opinion voor je aanvragen bij het State Department (deze opinions zijn er om duidelijkheid te scheppen in geval van twijfel over de twee-jaar-regel, dat lijkt me op jou wel van toepassing). Voor zover ik weet is dat ook bindend, maar minder duur dan het aanvragen van een waiver.
sanjadroomt
Amerika-newbie

Hey Amikix,

Ja bedankt voor het wijzen op je uitleg in de andere thread, ik had hem al inderdaad gevonden.
Belastingdienst kent alleen geen "verklaring van geen belastingschuld". Ze kenden alleen de verklaring van goed belastinggedrag, maar dat lijkt me wel hetzelfde. Die waiver aanvragen is inderdaad niet moeilijk, maar het is maar de vraag of je hem krijgt. En voorzover ik tot nu toe alle info over die advisory opinion heb gelezen, lijkt mij die absoluut niet bindend. Maar daar moet ik dus nog even dieper induiken.

Maar goed, eerst eens lekker genieten als ik in Michigan aankom! :-)
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Hoe zit het eigelijk als je studeerd in Amerika (bijvoorbeeld 1 semester - half jaar), je mag dan geen bijbaantje hebben toch?
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Nee bijbaantje mag niet.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Welk visum moet je dan aanvragen? Als je wat wilt bijverdienen tijdens je studie?
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Met een F-1 visum mocht je vroeger wel een bijbaantje op de universiteit hebben. Maar niks off-campus. Vraag het anders even aan de International Office van de school waar je heen wilt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
rickpeters
Amerika-newbie

Bericht door rickpeters »

Hier even een vraag van mij over deze regel. Ik ben nu in de US met een J1-visum en ook ik ben 'subject to the two year rule'. Ik kom in april terug in NL, als ik nu in de zomer naar de US op vakantie wil dan is dit geen probleem toch? Je kunt immers op vakantie voor 90 dagen zonder visum voorzover ik weet.

Bedankt
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Geen probleem; de two-year rule is van toepassing op het nadien verkrijgen van een dual intent (H, L) of immigrant visum, niet op toerisme.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer