Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat betekent "eloped"?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Wat betekent "eloped"?

Bericht door zaandra »

Hi,
Ik heb net ergens gelezen dat iemand "eloped" is met haar Amerikaanse vriend.Het gaat erom dat ze samen met haar vriend in de VS een papier op het gemeentehuis heeft ondertekend dat ze samen zijn maar niet getrouwd.Dit zou genoeg moeten zijn om voorlopig voor een jaar in de VS bij haar vriend te gaan wonen.
Heeft hier al iemand van gehoord? :?

Groetjes :)
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Het betekend dat ze stiekum getrouwd zijn ,zonder een bruiloft.
Wel legaal,ik heb het ook nog gedaan.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Wat betekent "eloped"?

Bericht door Marcel »

zaandra schreef:Hi,
Ik heb net ergens gelezen dat iemand "eloped" is met haar Amerikaanse vriend.Het gaat erom dat ze samen met haar vriend in de VS een papier op het gemeentehuis heeft ondertekend dat ze samen zijn maar niet getrouwd.Dit zou genoeg moeten zijn om voorlopig voor een jaar in de VS bij haar vriend te gaan wonen.
Heeft hier al iemand van gehoord? :?

Groetjes :)
Dit komt mij vreemd en onjuist voor. "Eloped" wil zeggen dat ze inderdaad min of meer in het geheim zijn getrouwd, bijvoorbeeld zonder toestemming van de ouders en dus zoals Marcus al zei zonder feest en poespas. Er is echter nog wel steeds sprake van een wettelijk huwelijk. "Eloped" staat dan ook niet voor een of andere wettelijke of juridische handeling.

Aangenomen dat je dit verhaal op internet vond, kun je wellicht even de link plaatsen. In de context wordt misschien duidelijker wat er wordt bedoeld.
Life is good in the Tarheel State.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Dictionary

e·lope (ĭ-lōp')
intr.v., e·loped, e·lop·ing, e·lopes.

To run away with a lover, especially with the intention of getting married.
To run away; abscond.

[Perhaps Anglo-Norman aloper, to run away from one's husband with a lover, from Middle Dutch ontlopen, to run away : ont-, away from, along + lopen, to run.]

e·lope'ment n.
e·lop'er n.

Interessant dat ze een Nederlands woord erbij vermelden, de "source" is google definition

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

:offtopic: In het Amerikaanse Engels komen heel veel van het Nederlands afgeleide woorden voor. Denk aan:
cookie (koekje)
coleslaw (koolsla)
filibuster (vrijbuiter, ja zeker!)
Een lange lijst kun je hier vinden en er zijn er meer.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

qoutes ivm "eloped" uit ander forum.

Bericht door zaandra »

Wij zijn al 'eloped' (niet hetzelfde als trouwen, maar je tekent wel een papier). Hierdoor zal het geen problemen opleveren om voor mij daar te verblijven en te werken. We moeten enkele formulieren invullen en ik moet een kleine test doen om mijn vakkennis van m´n studie aan te tonen. In welke staat woont je vriend?
Dat is echt een formaliteit van 5 minuten. Wij wilden nog niet een echte bruiloft met ringen en mensen hebben. Maar omdat we wel zeker van elkaar zijn en de een toch naar de ander zal moeten verhuizen, was het een goed idee om te elopen. In het plaatselijke gemeentehuis teken je beiden een formulier wat inhoudt dat je aan elkaar verbonden bent. 5 min. later sta je weer buiten. Over enkele jaren willen we wel een bruiloft. Door dit formulier is het makkelijk voor mij om in de US te gaan wonen. Succes!
Hier de link waar ik het uit gevonden heb...

Verder thx voor uitgebreide vertalingen en verklaringen! :wink:
PeeJay
Amerika-expert

Re: qoutes ivm "eloped" uit ander forum.

Bericht door PeeJay »

zaandra schreef: Hier de link waar ik het uit gevonden heb...
uuuuh, waar is de link ?? :dunno:

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Petra/VS schreef::offtopic: In het Amerikaanse Engels komen heel veel van het Nederlands afgeleide woorden voor. Denk aan:
cookie (koekje)
coleslaw (koolsla)
Dat lijstje is echt geen Amerikaans Engels Petra, maar Brits Engels.

Bijv. Rucksack is typisch Brits, hier zeggen ze Back-Pack.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

:roll: ...weer verstrooid! Hier is ie dan...http://www.amerikaforum.nl/

Topic:Vriend in USA!!Wat nu?

Is dat genoeg info,PeeJay?

Btw,altijd als ik je nickname lees,denk ik aan PJ Harvey,maar ik zal niet de eerste zijn zeker!? :)
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

zaandra schreef::roll: ...weer verstrooid! Hier is ie dan...http://www.amerikaforum.nl/

Topic:Vriend in USA!!Wat nu?

Is dat genoeg info,PeeJay?

Btw,altijd als ik je nickname lees,denk ik aan PJ Harvey,maar ik zal niet de eerste zijn zeker!? :)
En klik hier om er direct naar toe te gaan, bedankt.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Nog preciezer: dit is de link.

Zaandra, als ik het verhaal van die dame zo lees dan gebruikt ze gewoon verkeerde termen, althans, juridisch verkeerde termen. Zo te lezen kan het niet anders dan dat ze gewoon in Amerika voor de wet is getrouwd. En inderdaad, als je dat gewoon bij de county clerk of iets dergelijks doet dan is dat een kwestie van een handtekening zetten en verder niks. Het feit dat ze er geen groot feest van heeft opgemaakt, wil nog niet zeggen dat ze niet wettelijk is getrouwd. Zoals ik al eerder zei: 'elopen' is geen juridische handeling. Ze suggereert min of meer dat hetgeen ze tekende niet meer is dan een soort samenlevingscontract, maar zoiets kent men niet in de US.

Ik zie in haar verhaal ook geen andere grond voor een langdurig, legaal verblijf in de US dan een huwelijk. Ze schrijft immers dat ze dankzij het ondertekenen van een document (dat het marriage certificate moet zijn geweest) nu probleemloos bij haar vriend (lees: echtgenoot) kan blijven. Dat kan alleen maar via een huwelijk, of wanneer je een visumprocedure start voor een fiancée visum waarbij je naar Amerika vertrekt met de intentie om daar te trouwen met een Amerikaan, hetgeen je dan ook daadwerkelijk binnen een aantal maanden moet doen, anders moet je weer vertrekken. Haar verhaal lezend is er van een procedure voor een fiancée visum geen sprake. Kortom, ze moet wel getrouwd zijn.

Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op 03 jun 2005, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Marcel schreef:Nog preciezer: dit is de link.

Volgens mij stond de link er al... :roll: en kan niet echt preciezer.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Roos*
Amerikafan

Bericht door Roos* »

Hoi Zaandra,

"Elopen" geeft je geen zekerheid dat je in de VS mag blijven volgens mij. Is dat wel zo en als je dan zelfs mag werken dan zou ik dat heel vreemd vinden.
Laat je niet gek maken door al die verhalen die je op internet kunt lezen. Ik heb ook een tijdje gehad dat ik het internet afstruinde om naar mogelijkheden te zoeken of wat dan ook. Nou ik kan je vertellen, ik heb die niet gevonden en werd een beetje gek van mezelf :oh:. Euhhhhh.....enne, mijn vriend werd ook een beetje simpel van mij :?........hahhahaha!!!!!

Groetjessssss.....
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Even zeggen wat in België mogelijk is, misschien dat zoiets ook in de VS bestaat? Hier maken ze er in ieder geval geen 'reclame' voor, maar toch is het wettelijk gezien mogelijk:
mijn vroegere baas had al een 3-tal jaren een relatie met een Keniaans meisje. Eén of twee keer per jaar ging hij naar ginder, en om de 2 jaar kwam zij naar hier. Maar omdat zij dus ook met een visum moet komen kon ze nooit lang blijven, én toevallig was het altijd zomer toen ze kwam. Dus wilde hij dat ze eens in de winter kwam, en voor langere periode, zodat ze ten eerste kon uitmaken of zij hier zou kunnen aarden, én zodat ze ook eens langere tijd samen konden zijn om daarna te beslissen of ze dan gingen trouwen.
en dat kon! Het noemt iets als 'visum met het oog op het aangaan van een duurzame relatie', en ze mocht zo 6 maanden blijven. Tijdens die maanden mag je het land niet uit, want dan vervalt je visum. Hij is op het einde van die periode met haar getrouwd.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

PeeJay schreef:
Marcel schreef:Nog preciezer: dit is de link.

Volgens mij stond de link er al... :roll: en kan niet echt preciezer.

/PeeJay
Terwijl ik het hele verhaal zat te tikken, plaatste jij de link .... ik wist dus nog niet dat jij 'm ook al plaatste :)
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

kastelke schreef:Even zeggen wat in België mogelijk is, misschien dat zoiets ook in de VS bestaat? Hier maken ze er in ieder geval geen 'reclame' voor, maar toch is het wettelijk gezien mogelijk:
mijn vroegere baas had al een 3-tal jaren een relatie met een Keniaans meisje. Eén of twee keer per jaar ging hij naar ginder, en om de 2 jaar kwam zij naar hier. Maar omdat zij dus ook met een visum moet komen kon ze nooit lang blijven, én toevallig was het altijd zomer toen ze kwam. Dus wilde hij dat ze eens in de winter kwam, en voor langere periode, zodat ze ten eerste kon uitmaken of zij hier zou kunnen aarden, én zodat ze ook eens langere tijd samen konden zijn om daarna te beslissen of ze dan gingen trouwen.
en dat kon! Het noemt iets als 'visum met het oog op het aangaan van een duurzame relatie', en ze mocht zo 6 maanden blijven. Tijdens die maanden mag je het land niet uit, want dan vervalt je visum. Hij is op het einde van die periode met haar getrouwd.
Nee, dat bestaat daar niet. Het fiancée visum lijkt er nog het meest op, maar als je dan niet binnen een bepaalde tijd trouwt, moet je vertrekken (en zul je waarschijnlijk voorlopig niet weer zo'n visum kunnen aanvragen, aangezien je het dan mogelijk misbruikt).
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

PeeJay schreef:
Petra/VS schreef::offtopic: In het Amerikaanse Engels komen heel veel van het Nederlands afgeleide woorden voor. Denk aan:
cookie (koekje)
coleslaw (koolsla)

/PeeJay
Ligt eraan waar in de US je woont, hier in Colorado gebruiken ze de term Rucksack weer wel. Wel opvallende dat het vooral "locals" zijn die die term gebruiken. Import Coloradans gebruiken backpack.

Ik vermoed dat dat vergelijkbaar met "soda" en "pop" is. Sommige delen van de US spreken van soda, anderen van pop als ze het over frisdrank hebben. Weer andere noemen alle frisdrank "coke".
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

PeeJay schreef:
cookie (koekje)
coleslaw (koolsla)

/PeeJay
Zoals Loek al schreef hangt het van het gedeelte van het land af. Woorden als "cookie", "coleslaw" en "filibuster" zijn vooral Amerikaans, daar gebruiken de Engelsen andere woorden voor, "cookie" is bijvoorbeeld "biscuit".
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Hahaha...heb de hint begrepen ivm een link te plaatsen.Als ik er in de toekomst eentje gebruik zal ik het op een handiger manier doen! :lol:

Groetjes,San
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer