Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reacties op amerika reizen en algemene mentaliteitsdiscussie

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ha ha, even afkloppen, maar goddank heb ik ook nog nooit een van die dingen hier meegemaakt, hoop het ook nooit mee te maken :shock: . Het komt natuurlijk wel voor en je hoort alleen dat soort dingen in de media, niet hoe een kind een oude mevrouw de straat over helpt (zag ik gisteren gebeuren, het wordt er hier al jong ingeprent met allerlei vrijwilligerswerk verplicht voor school).

Twee jaar geleden had ik een Nederlandse kennis te logeren en we liepen terug van de school van mijn jongste, toen er iemand stopte om de weg te vragen. Ik legde die uit en die persoon bedankt me uitbundig. Onze kennis was er helemaal van ondersteboven, van die uitwisseling, volgens hem zou het er in Hoofddorp, waar hij vandaan komt, er niet zo vriendelijk aan toegaan. Ik kan me daar niets bij voorstellen, het is gewoon second nature om mensen te helpen, sorry te zeggen (soms wel wat erg veel, maar goed), te groeten en te bedanken. Ook de deur openhouden voor mensen achter je, even een ouder iemand helpen boodschappen dragen e.d.

In Las Vegas liep ik achter een vrouw van een jaar of 60, die de rolstoel van haar moeder van een jaar of 80 een heuvel op moest duwen. Een heel aantal mensen boden aan daarbij te helpen, ik kreeg uiteindelijk de eer, want was de jongste en sterkste. Maar het deed me goed te zien, dat mensen niet blind langs zo iemand die worstelt lopen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
engeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door engeltje »

Hallo allemaal,

Ik heb er even over na gedacht of ik dit nu wel of niet moet schrijven maar ik wil toch even mijn hart luchten. Ook al zit ik nu met een rood hoofd omdat ik niet precies weet wat de reactie is. :oops:

Ik moet mij als NEDERLANDER toch eventjes verdedigen. Ik mag dan wel in de US wonen maar ook in Nederland hielp ik mensen in de supermarkt, de weg te wijzen en hield ik de deur open voor de mensen die achter mij liepen ( misschien een vorig beroep( flight attendent)).

En ook in de US gebeuren en dingen die niet helemaal oke zijn. Het is hier regelmatig op het nieuws dat er weer een paar kinderen zijn dood geschoten in een drive by shooting (en dat waren toch echt amerikanen en geen nederlanders die dat deden) en dan heb ik het misschien niet gezien. En ook hier worden mensen op zij geduwdt. Vorig jaar waren wij (mijn man en ik) met mijn ouders in Philly en wij stonden naar iets te kijken en er liep een kind tegen mijn moeder aan (mijn moeder stond stil) begint de moeder van dat kind tegen mijn moeder te krijsen dat ze wel even sorry had mogen zeggen (mijn moeder is zich van niets bewust).
Ik ben ook regelmatig te vinden op de snelweg en heb in de spits toch echt last van bumperklevers net als in Nederland.

Ik wil hier niemand mee tegen ze hoofd stooten maar ik wil maar zeggen dat ik in Nederland ook een vriendelijk en aardig persoon was en niet veranderd ben nu ik in de US woon. Als we allemaal wat vriendelijker waren dan zou de hele wereld vriendelijker zijn.

Verbeter de wereld begin bij je zelf. Ik heb net zoveel goede ervaringen in Nederland als hier in de US

Angele

Zo dat lucht even op!! :lol: :wink:
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Afgelopen Maart was ik in Nederland en moest 2 keer de weg vragen, 1 keer in Utrecht en 1 keer in Liessel. Beide keren werd ik heel erg vriendelijk geholpen, en aangezien ik in een auto met Duits nummerbord reed, kreeg ik van de man in Liessel ook nog eens een compliment voor mijn Nederlands... :P

En wat betreft voordringen in de supermarkt, gebeurt hier ook hoor, en praat me niet over bumper kleven, want daar hebben ze in dit land (VS) patent op. :roll:

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

engeltje schreef:Ik wil hier niemand mee tegen ze hoofd stooten maar ik wil maar zeggen dat ik in Nederland ook een vriendelijk en aardig persoon was en niet veranderd ben nu ik in de US woon. Als we allemaal wat vriendelijker waren dan zou de hele wereld vriendelijker zijn.

Verbeter de wereld begin bij je zelf. Ik heb net zoveel goede ervaringen in Nederland als hier in de US

Angele

Je hebt helemaal gelijk, hoor, Angele en PeeJay ook. Dat is het gevaar van generaliseren en hele volkstammen met elkaar vergelijken. Dat is gewoon onmogelijk. Mensen zijn mensen, waar ook ter wereld, goed en slecht, het zit in ons allemaal.

Wat ik wel heb gemerkt in dit gebied, is dat het in de 21 jaar dat ik er woon demografisch flink veranderd is. Er zijn nu percentueel veel meer Aziaten en Midden- en Zuid-Amerikanen, wat de mentaliteit en cultuur ook veranderd heeft. Northern Virginia is heel anders wat dat betreft, dan de rest van de staat. Als we uit dit gebied rijden naar het zuiden lijkt het wel, of we in een andere wereld terecht komen.

Om op het originele onderwerp terug te komen, waar we intussen ver van af zijn geweken, er zijn natuurlijk ook heel veel Nederlanders, die het wel leuk vinden om te horen waar je heen gaat op vakantie, ook al gaan ze zelf niet. En interesse in andere landen en culturen is er ook, anders zou een forum als dit niet zo druk bezocht zijn.

:offtopic: Angele, ik zie, dat je de Race for the Cure gaat rennen, ik heb dat ook een aantal jaren gedaan. Dit jaar was ik te laat met opgeven :(. Veel plezier, zaterdag!
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
engeltje
Amerika-ontdekker

Bericht door engeltje »

Hoi Petra,

:offtopic: Ik ga niet rennen hoor ik ga lopen :oops:

En je kunt nog tot vandaag 12:00 registreren. Als je wilt kan ik je de email de ik vandaag heb gekregen sturen.

Angele
Girl_2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Girl_2004 »

en Petra..................heb je je nog geregistreerd. Doen hoor !
Groetjes, Nel
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

:offtopic: Nee :(. Ik moest weg en zag Angele's berichtje nu pas. Het komt ook niet zo goed uit op zaterdag, want na een lang weekend weg zijn er allerlei klussen te doen. Volgend jaar beter. Ik weet niet of Angele het eerder gedaan heeft, maar ik vind het altijd een heel evenement! Er komen vele duizenden mensen aan meedoen, dus rennen lukt al niet, zeker niet de eerste twee kilometer!
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Petra/VS schreef:.... Volgend jaar beter....
En mocht je niet zo lang willen wachten, the Race for the Cure wordt meestal in September in Scranton gelopen...

Veel plezier.

/PeeJay

ps. hier een link naar een sponsor site met een schema : http://www.newbalancetampa.com/komen/ :offtopic:
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
dieter
Amerikakenner

Bericht door dieter »

Vorig jaar, waar weet ik niet precies meer, maar ergens in de buurt van Miami.
We gaan in een supermarkt wat frisdank en chips kopen. Zien buiten 1 tafeltje met 2 ruige bouwvakkers, dus gaan we maar tegen een paaltje leunen en beginnen wat te drinken. Komt 1 van die mannen naar ons, en zegt dat wij als gezin van 4 daar aan het tafeltje horen te zitten, en niet zij, en maken plaats voor ons.

Heb ik hier nog nooit meegemaakt.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Petra/VS schreef:
...vrijwilligerswerk verplicht...
Een oxymoron Petra? :lol:
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

engeltje schreef:Hallo allemaal,

Ik heb er even over na gedacht of ik dit nu wel of niet moet schrijven maar ik wil toch even mijn hart luchten. Ook al zit ik nu met een rood hoofd omdat ik niet precies weet wat de reactie is. :oops:

Ik moet mij als NEDERLANDER toch eventjes verdedigen. Ik mag dan wel in de US wonen maar ook in Nederland hielp ik mensen in de supermarkt, de weg te wijzen en hield ik de deur open voor de mensen die achter mij liepen ( misschien een vorig beroep( flight attendent)).

En ook in de US gebeuren en dingen die niet helemaal oke zijn. Het is hier regelmatig op het nieuws dat er weer een paar kinderen zijn dood geschoten in een drive by shooting (en dat waren toch echt amerikanen en geen nederlanders die dat deden) en dan heb ik het misschien niet gezien. En ook hier worden mensen op zij geduwdt. Vorig jaar waren wij (mijn man en ik) met mijn ouders in Philly en wij stonden naar iets te kijken en er liep een kind tegen mijn moeder aan (mijn moeder stond stil) begint de moeder van dat kind tegen mijn moeder te krijsen dat ze wel even sorry had mogen zeggen (mijn moeder is zich van niets bewust).
Ik ben ook regelmatig te vinden op de snelweg en heb in de spits toch echt last van bumperklevers net als in Nederland.

Ik wil hier niemand mee tegen ze hoofd stooten maar ik wil maar zeggen dat ik in Nederland ook een vriendelijk en aardig persoon was en niet veranderd ben nu ik in de US woon. Als we allemaal wat vriendelijker waren dan zou de hele wereld vriendelijker zijn.

Angele

Ik denk dat het probleem niet zo zeer ligt in het feit of je Nederlander bent of Amerikaan, maar meer in wat voor een omgeving je leeft. In een drukke, grote stad, zie je sneller dat mensen geïrriteerd raken, omdat iemand anders zich in hun leefomgeving begeeft en ruimte is daar een schaars goed.
Je ziet dat in kleinere dorpen bijvoorbeeld veel minder. Men is daar over het algemeen toleranter omdat men daar meer de ruimte heeft, niet in de laatste plaats om elkaar te ontvluchten.
Uiteraard gaat deze vlieger niet altijd op, maar gemiddeld genomen staat deze stelling als een huis.
Niet voor niets wordt de rijstijl van Amerikanen geroemd. De Nederlanders zoeken dan ook met name de uitgestrekte gebieden en rustige parken e.d. op. Zodra de steden echter aangedaan worden, is de beleving van de rijstijl ineens totaal omgeslagen.

René
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Hi Engeltje, natuurlijk is het generaliseren en kun je niet een heel volk over één kam heen scheren.
Zo werden wij door iemand heel ongeïnteresseerd geholpen in een winkel in DC (tegen het onbeschofte aan) en word voor mij hier ook wel eens de deur opengehouden.
Ik moest overigens wel heel hard nadenken om deze twee voorbeelden voor de geest te kunnen halen ;)

Maar mijn ervaring over het algemeen genomen, vanuit mijn beperkte waarneming dan, vind ik Amerikanen veel vriendelijker overkomen dan hier. Gemeend of niet (want dat is weer een ander verhaal), het werkt aanstekelijk - Overigens vind ik mezelf een vrij vriendelijke Nederlander, maar dat komt in de VS beter tot zijn recht ;)

Maar het is goed dat je de ander kant ook belicht : ))
Sandy
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Natuurlijk zal niet iedereen in Amerika even beleefd zijn, al kan ik mij niet herinneren dat ooit in Amerika meegemaakt te hebben. En ook in Nederland is het gelukkig niet alleen maar kommer en kwel... :wink:

Nog een leuk voorbeeldje dat mij zojuist te binnenschoot: In de winkels in Amerika verontschuldigen de overige klanten zich altijd als ze voor je langs willen bij de schappen. Hier in Nederland doet men dat niet en toch heb ik mij al aangeleerd om iets te zeggen als ik voor iemand langs wil om iets uit een schap te pakken bij AH. Meestal trekken ze zo'n gezicht van "wat zegt ie nu?" :shock:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Gisteravond in Barend & van Dorp was Charles Groenhuijsen te gast. Hij is jaren correspondent in Washington geweest en heeft het boek geschreven 'Amerikanen zijn niet gek' over zijn persoonlijke ervaringen met de Verenigde Staten - Hij schetste ook de verschillen tussen Amerikanen en Nederlanders, een beetje zoals in deze ook draad naar voren komt.

Hij zei: 'vraag een Amerikaan waar het nu aan ligt dat alles misgaat in zijn leven. Hij zal waarschijnlijk zeggen dat het aan hemzelf ligt'. Amerikanen zullen het eerder bij zichzelf zoeken, terwijl Nederlanders meestal een ander de schuld geven.

Zijn bevindingen natuurlijk, maar ik vond het wel frappant..

Sandy
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Sandy schreef:Gisteravond in Barend & van Dorp was Charles Groenhuijsen te gast. Hij is jaren correspondent in Washington geweest en heeft het boek geschreven 'Amerikanen zijn niet gek' over zijn persoonlijke ervaringen met de Verenigde Staten - Hij schetste ook de verschillen tussen Amerikanen en Nederlanders, een beetje zoals in deze ook draad naar voren komt.
Oh wat jammer dat ik die uitzending gemist heb. Hij heeft mij al eens gemaild dat hij met dat boek bezig was. Misschien wel leuk leesvoer als ik volgende week in het vliegtuig zit... :wink:

Roland

hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Coyote schreef: Oh wat jammer dat ik die uitzending gemist heb. Hij heeft mij al eens gemaild dat hij met dat boek bezig was. Misschien wel leuk leesvoer als ik volgende week in het vliegtuig zit... :wink:
Hoi Roland,

Ik heb de uitzending met Charles Groenhuijsen dus wel gezien gisteravond en ik moet zeggen dat mijn gedachten direct uitgingen naar vorig jaar toen wij drieën hem en zijn gezin hebben ontmoet in Death Valley.

Wat hij vertelde over de Amerikanen en zijn persoonlijke ervaringen in de USA klonk heel boeiend en het verschil tussen Nederlanders en Amerikanen typeerde hij heel goed.

Het boek ga ik dus zeker kopen!............... :wink:

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Coyote schreef: Oh wat jammer dat ik die uitzending gemist heb. Hij heeft mij al eens gemaild dat hij met dat boek bezig was. Misschien wel leuk leesvoer als ik volgende week in het vliegtuig zit... :wink:
Wist je dat hij vanaf januari 2006 het NOS Journaal gaat presenteren?
Hey wat leuk Hekkie dat jullie hem ontmoet hebben.. Wij hadden gisteravond vrienden op bezoek,
dus ik heb helaas niet het hele programma gezien, alleen het laatste gedeelte.
Sandy
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

In mijn omgeving wordt over het algemeen (gelukkig niet iedereen) ook nogal negatief gereageerd op het feit dat wij "altijd" naar Amerika gaan.
In de eerste plaats zie je de mensen denken: "waar doen ze het van?" (dát wordt niet hardop gezegd en is typisch Nederlands volgens mij) en in de tweede plaats wordt erg "afgegeven" op de Amerikanen. Wij staan ze dus altijd te verdedigen, hoe vriendelijk en behulpzaam ze zijn, hoe goed de service is, hoe gedisciplineerd men rijdt, enz.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar de laatste jaren heel langzaam toch een verandering in zie komen. Men houdt zich minder aan de snelheidsregels (vind ik erg opvallend) en ook gebeurd het ons steeds vaker dat we "minder vriendelijk" worden bejegend. Gelukkig heeft dit (nog) niet de overhand, maar de verandering is toch duidelijk waarneembaar.

Op onze reis vorige maand naar Florida e.o. werd deze verandering bij aankomst al, direct weer bevestigd .
Na de landing ('s avonds) in Miami gingen we naar het verhuurstation van Alamo. Er waren geen klanten en er stonden 2 mensen (man en een vrouw) achter de balie (waarschijnlijk Cubanen). De vrouw "hielp" ons. Zij heeft geen woord tot ons gesproken en bleef de hele tijd in haar eigen taal en al kauwgum kauwende praten met haar collega. Tegen ons werd alleen maar gebarentaal gebruikt. Echt onbeschoft!
We rijden naar ons hotel, komen daar binnen, zit een "dame" achter de balie te telefoneren. Ook hier weer precies hetzelfde. Bleef doorpraten aan de telefoon, tegen ons gebarentaal. Ook hier geen woord!.

Geen leuke binnenkomst in ons geliefd vakantieland...... :?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Sandy schreef:Wist je dat hij vanaf januari 2006 het NOS Journaal gaat presenteren?

Hey wat leuk Hekkie dat jullie hem ontmoet hebben..
Ik wist dat hij na de Inauguratie van Bush in januari van dit jaar terug naar Nederland zou komen en dat hij met zijn boek bezig was. Dat hij het NOS Journaal zou gaan presenteren wist ik niet.

Inderdaad was hij ook bij Furnace Creek Ranch in Death Valley toen ik daar vorig jaar met Marjan en haar man was. Op z'n plek een BN-er tegenkomen, dat verwacht je echt niet... :wink:

Vanmiddag maar eens zien bij de boekhandel of het boek al te koop is.

Groet,

Roland

Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Coyote schreef: Inderdaad was hij ook bij Furnace Creek Ranch in Death Valley toen ik daar vorig jaar met Marjan en haar man was. Op z'n plek een BN-er tegenkomen, dat verwacht je echt niet... :wink:
*off topic* Wat leuk .. nu ben ik wel een beetje nieuwsgierig geworden ; )) .... zijn jullie samen op vakantie gegaan of hebben jullie elkaar daar ontmoet..
Sandy
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer