Ik ben inmiddels voor de 5e keer in California. De laatste keer was rond de jaarwisseling 2007/2008. De volgende problemen zijn helemaal nieuw voor mij. Vroeger ging alles ok.
Gisteren bij de Safeway kreeg ik geen six-pack bier mee omdat mijn NL paspoort niet geaccepteerd werd als geldig ID.

(Ik ben 23) Ik heb de kassiere nog haar manager laten roepen omdat ik eerder wel altijd mijn alcohol mee kreeg bij deze winkel. "Er zijn nieuwe regels" en de reden dat paspoorten niet geldig zijn is "omdat ze niets zeggen over je lengte en gewicht etc". Ja hallo? Mijn lengte staat er gewoon in, en mijn foto is geprikt met extra gaatjes in die kaart, veel veiliger wordt het niet. Maar zoals vaak in de VS: "nee is nee, regels zijn regels..." Het vreemde is dat een Amerikaanse die met mij mee was toen voor mij het bier gekocht heeft, en dat was geen probleem, hoewel normaliter de hele rij zijn/haar ID moet laten zien. Maar goed.
Later zei ze dat mijn NL rijbewijs wel een geschikt ID was geweest. (Ik heb nog zo'n papieren trouwens). Maar dat moet ik nog uittesten.
Gisteravond was ik uit eten bij een relatief chique Mexicaans restaurant. Ook hier werd mijn paspoort geweigerd.

Trots haalde ik mijn Rijbewijs vodje uit mijn portemonnee met het excuus "I'm sorry it looks like this, that's how we make them in Europe". Hij keek me vreemd aan, en vroeg "Are you ABC?" (Alcoholic Beverage Control, dat zijn de mensen die undercover proberen ondernemers alcohol te laten verkopen aan 20 jarigen die er ouder uit zien om ze vervolgens van hun license te kunnen ontdoen) Ik ontkende uiteraard en kreeg mijn Tecate. :beerchug:
Ik begin me echt zorgen te maken dat dit wel eens een probleem zou kunnen gaan worden in de toekomst. Ik moet nog proberen of mijn rijbewijs gaat lukken bij Safeway, en houd jullie op de hoogte. Maar als mijn paspoort en rijbewijs al niet goed genoeg zijn, wat kan ik dan nog doen?? Ik heb enkel nog mijn borsthaar om mijn leeftijd te kunnen bewijzen.
Hoe zit dit precies? Weten jullie meer van deze "nieuwe wet"?