Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Veusy
Amerikakenner
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 mei 2007, 21:14
Locatie: Hoeilaart - België
Contacteer:

Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Veusy »

Dat is de vraag die ik mij nu dagelijks stel.

Velen onder ons gaan in de komende maanden op vakantie naar de States en dan is de koers van de Dollar wel een beetje belangrijk. Ik zie nu dat die al 1 euro nu al 1.557 dollar opbrengt.

Ik stel me dus de vraag, wordt de dollar de komende maanden nog goedkoper en afwachten? Of is het verstandig nu al bijvoorbeeld 3000 dollar op te kopen en zo de reis in juni te bekostigen. Ipv mijn hotels en benzine met de VISA te betalen zou ik dus overal cash betalen.

Wat is de mening van de kenners?

Hans
Weblog Zuidwesten van 6 tot en met 28 Juni 2009: http://reizen.deveuster.eu
nadiaU
Amerikafan
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 feb 2008, 11:31
Locatie: Enschede

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door nadiaU »

Nou, ik ben geen kenner, en vraag mij dus hetzelfde af.. :)

Ik ga in juli namelijk naar new york.. en wil ongeveer 1500 euro inwisselen (daar denk ik genoeg aan te hebben, en zo niet pin ik wel bij)

ik heb al eerder een topic geopend, en heb ook gevraagd wat ik het beste kon doen.
nu raden de meeste mensen hier mij aan om daar te pinnen, omdat ik dan het inwissel bedrag niet hoef te betalen..

maar zelf twijfel ik nog heel erg, omdat het (maar) om 1500 euro gaat, en dat volgens mij iet zoveel kost om in te wisselen..
en aangezien de koers nu gunstig staat, wil ik daar graag gebruik van maken, en dat kan in juli misschien wel niet meer..

naja, ik wacht nog evenaf wat de dollar doet, zodra ik merk dat het gaat stijgen, koop ik meteen.. ik zit er echt bovenop de hele dag, haha

ik ben momenteel van mening dat je het beste gewoon hier kan kopen, op het moment dat hij gaat stijgen (en anders gewoon afwachten) het ziet er namelijk niet uit dat dat voorlopig gebeurt

maargoed, als iemand mij iets anders kan aanraden, luister ik graag :P

Groetjes, Nadia
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door nieuwenoord »

Tja, van wie verwacht je garanties? Toen de dollar de 1.30 ging overschrijden, kwam dezelfde vraag. Ook toen waren er mensen van overtuigd dat dit toch wel een uitzonderlijk gunstige koers was.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Bennogr »

Het beste antwoord ooit gegeven op de vraag (over de beurskoersen), gaat het omhoog of omlaag? komt van een beursguru: 'Ja, maar niet nu.'

Zelfs op 1500 dollar/euro maakt een paar eurocenten per dollar niet al te veel uit. Het verschil tussen 1,30 en 1,55 is natuurlijk wel merkbaar, maar tussen nu en juni?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Bushmaster »

Eerlijk gezegt mag de dollar van mij wel op dit punt blijven hangen.
Leuk natuurlijk voor ons vakantiegangers als de dollar omlaag valt,
zoals verleden week toen ik in NY vertoefde, gemiddeld een cent per dag er af.

Maar voor de wereld economie lijkt me het niet zo fijn, als Amerika in een recessie geraakt,
als je met de "gewone" amerikaan praat zal je ook merken dat het voor hen haast onmogelijk is op dit moment,
om een weekje Europa te doen, zoals velen van ons Europeanen op dit moment wel kunnen.

Helaas voor de Amerikanen, en een voorzichtig "hoi" voor ons,
er zit niet echt een revival van de dollar in het vooruitschiet.
ndekker
Amerikakenner
Berichten: 839
Lid geworden op: 16 apr 2006, 14:42
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door ndekker »

Ik gok dat binnen nu en een jaar of 2 je voor 1 euro 2 dollar zal krijgen. Maar ja wie ben ik :)
can't wait to travel again.....
ndekker
Amerikakenner
Berichten: 839
Lid geworden op: 16 apr 2006, 14:42
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door ndekker »

Bushmaster schreef:
Maar voor de wereld economie lijkt me het niet zo fijn, als Amerika in een recessie geraakt,
als je met de "gewone" amerikaan praat zal je ook merken dat het voor hen haast onmogelijk is op dit moment,
om een weekje Europa te doen, zoals velen van ons Europeanen op dit moment wel kunnen.
Dit was jaren geleden andersom, nu is het onze beurt :lol:
can't wait to travel again.....
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Berichten: 6405
Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
Locatie: Louisville, KY
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Dennis »

Het enige goede antwoord is een platitude: als je nu omwisselt, weet je met 100% zekerheid welke koers je krijgt. Als je wacht, kan het zowel voordelig als nadelig uitvallen.

Maar hoeveel dan? Stel dat de koers daalt naar $1.50 van $1.55 nu. Dat betekent dat als je EUR 1000 omwisselt, je $1.500 krijgt i.p.v. $1.550 tegen de huidige koers. Da's een verschil van 50 dollar op - zoals gezegd - duizend euro. (Waarschijnlijk is het verschil nog kleiner, want je betaalt ook de bank voor de transactie.) De vraag is: ga je daaraan kapot? Maakt of breekt dat verschil van 50 dollar (ongeveer 25-30 euro) je vakantie, dan moet je toch eens overleggen of je niet beter een weekje Duitsland kan doen. :D

Maar stel dat de koers omhoog gaat naar $1.60. Dan is het hetzelfde verhaal: je krijgt $1.600 i.p.v. $1.550 nu voor die duizend euro. Nogmaals: als die 50 dollar je vakantie maakt of breekt, is Duitsland misschien een betere optie.

Je krijgt momenteel zo'n 50% bonus als je je euro's naar dollars omwisselt. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? En wat maakt die extra paar centen winst of verlies dan nog uit?
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
nadiaU
Amerikafan
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 feb 2008, 11:31
Locatie: Enschede

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door nadiaU »

@Dennis,

Dat is misschien wel zo, maar voor velen is het ook gewoon kwa aantal euros niet enorm belangrijk..
het gaat gewoon om het idee dat je er een slaatje uit kan slaan.

Ik bedoel, elk klein beetje winst is toch leuk meegenomen.. je gaat naar de states en de dollar koers is gunstig..
Is leuk om in je hoofd te houden.. beter dan de euro staat er slecht voor.. dacht ik zo :)

daarnaast gaat het bij sommigen wel om iets meer geld dan dat..

Groetjes, Nadia
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Berichten: 6405
Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
Locatie: Louisville, KY
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Dennis »

Klopt, maar mijn punt was dat je als je nu omwisselt sowieso al zo'n 50% winst maakt. Dat was enkele jaren geleden heel anders! (In 2005, bijvoorbeeld, was de euro nog ongeveer $1.20 waard en in 2006 ongeveer $1.30.)

Natuurlijk kun je speculeren dat de dollar nog verder valt, maar (a) je krijgt nu dus al een historisch hoge winst - hoeveel slaatjes wil je eigenlijk slaan? En (b) speculeren kan niet echt in de termijn waar sommigen in dit draadje het over hebben (een maand of drie maximaal) - je winst zal zeer waarschijnlijk minimaal zijn, als je al winst hebt. (Op de korte termijn valt de dollar net zo vaak als dat hij stijgt.)
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
nadiaU
Amerikafan
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 feb 2008, 11:31
Locatie: Enschede

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door nadiaU »

klopt..
je wint er ook haast niets op..

maar toch, het blijft leuk voor de amerika-gangers om te zien dat je centjes meer waard worden.. nogmaals als het andersom was zou je balen, terwijl je er dan ook haast niets op verliest..

en dan nog het alom bekende gezegde over de Nederlanders he :lol:
die zijn nu eenmaal cheap, haha
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Pete.Z »

Het kost mij alleen maar geld, leuk voor de vakantie en goedkope aankopen, maar van mij mag de dollar als een speer terug naar 1 op 1. :cry:
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door ned in MO »

Euro's meenemen en ter plekke omwisselen is niet aan te raden. Kost je veel geld
Gewoon in ned dollars halen en de rest gewoon pinnen of met de visa
Gebruikersavatar
Annie
Amerika-expert
Berichten: 4594
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Biggekerke
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Annie »

ned in MO schreef:Euro's meenemen en ter plekke omwisselen is niet aan te raden. Kost je veel geld
Gewoon in ned dollars halen en de rest gewoon pinnen of met de visa
Je hoeft niet eens dollars te halen in Nederland, op ieder vliegveld staat een ATM.
Kan je daar meteen pinnen.
Zo ga ik het doen over 3 weken, heb nog een paar dollar liggen van de vorige reis.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Loek »

Bushmaster schreef:Eerlijk gezegt mag de dollar van mij wel op dit punt blijven hangen.
Leuk natuurlijk voor ons vakantiegangers als de dollar omlaag valt,
zoals verleden week toen ik in NY vertoefde, gemiddeld een cent per dag er af.

Maar voor de wereld economie lijkt me het niet zo fijn, als Amerika in een recessie geraakt,
als je met de "gewone" amerikaan praat zal je ook merken dat het voor hen haast onmogelijk is op dit moment,
om een weekje Europa te doen, zoals velen van ons Europeanen op dit moment wel kunnen.

Helaas voor de Amerikanen, en een voorzichtig "hoi" voor ons,
er zit niet echt een revival van de dollar in het vooruitschiet.

Ik vraag me af of die lage dollar zo slecht is. De divisie waar ik werk heeft zojuist een lucratief software project binnengehaald wat eerst zou worden ge-offshored in India. Er zitten veel verborgen kosten in het offshoren van software ontwikkeling als gevolg van cultuur en taalverschillen. Tot nu toe nam men die voor lief omdat de kosten vele malen lager waren. Omdat de dollar zo zakt beginnen beginnen onze US software ontwikkelings tarieven weer concurerend te worden met China en India. Zelfs voor manufacturing beginnen bedrijven naar de US te kijken. Kijk maar naar BMW die werknemers in Duitsland op straat zet, terwijl zij investeren in een fabriek in de USA. Ik zie dit toch meer als een stap in de richting van globalisering waar in de toekomst de Big Mac (index) in de US hetzelfde is als die in Ethiopië.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Old Faithful »

Je zou ervoor kunnen kiezen een zogenaamde "trailing stop" te gebruiken. Op dit moment is de koers 1,5673. Je kunt besluiten om je dollars te kopen als de koers onder 1,50 komt. Als de koers boven 1,60 komt, zou je die stop naar 1,55 kunnen verhogen. Zo geef je de euro de kans om verder te stijgen en geef je niet te veel van de winst terug als de koers mocht gaan dalen. Het kiezen van het optimale moment is vrijwel onmogelijk.

Veel plezier met de reis.
Groet,

Old Faithful
suebrons
Amerikakenner
Berichten: 521
Lid geworden op: 24 apr 2006, 20:35
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Orlando, FL
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door suebrons »

Hopenlijk gaat de dollar niet veel lager...ik heb namelijk nog leningen in Nederland af te lossen en da's de afgelopen maanden toch wel duurder geworden.

Ik kan me indenken dat je zoveel mogelijk dollars voor je euros wilt krijgen. Ik ga er niet vanuit dat de dollar binnenkort weer zal stijgen, maar waarom pin je gewoon niet in de VS en neem je een klein bedrag aan contanten mee? Lijkt me wel een stuk veiliger, dan met een pak geld op reis te gaan. En misschien een tip, vroeger werd er veel gedaan met travellers checks maar bij mijn weten worden die steeds minder geaccepteerd hier in de VS.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Bennogr »

Travellers checques raak je in Nederland tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt. De meeste banken weigeren gewoon botweg om ze aan te nemen, zelfs niet voor storten op je eigen rekening.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ndekker
Amerikakenner
Berichten: 839
Lid geworden op: 16 apr 2006, 14:42
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door ndekker »

Bennogr schreef:Travellers checques raak je in Nederland tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt. De meeste banken weigeren gewoon botweg om ze aan te nemen, zelfs niet voor storten op je eigen rekening.

die dingen zijn ook zo 1984
can't wait to travel again.....
Marceljesse
Amerikakenner
Berichten: 878
Lid geworden op: 07 sep 2004, 16:04

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Marceljesse »

Het zoveelste topic over de dollar-koers.
Vanochtend krijgt men 1.5866 dollar voor 1 euro!!!!!!!!!!!!!

Voor de vakantie gangers is het super. Voor mijn baas die in dollars betaald krijgt is het een ramp.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer