Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Benzine
Benzine
Vertrek binnenkort voor een rondreis door de U.S.A.
Kan iemand mij vertellen welke benzines er zijn (octaangetallen ed.) en wat de gang van zaken is bij benzinestations (ik heb iets gehoord over 'vooraf betalen')
Thanx in advance :doublethumb:
Kan iemand mij vertellen welke benzines er zijn (octaangetallen ed.) en wat de gang van zaken is bij benzinestations (ik heb iets gehoord over 'vooraf betalen')
Thanx in advance :doublethumb:
Tanken met de credikaart is het makkelijkste. Dit kan gewoon bij de pomp. Kaart erin, instructies opvolgen en tanken maar.
Over het algemeen heeft een tankstation een beperkte keuze. Alles is loodvrij, dus in principe maakt het niet veel uit. Diesel is niet overal verkrijgbaar. Als je regular tankt zit je altijd goed. Vraag anders om advies als je de auto ophaalt bij het verhuurstation. Goede reis!
Over het algemeen heeft een tankstation een beperkte keuze. Alles is loodvrij, dus in principe maakt het niet veel uit. Diesel is niet overal verkrijgbaar. Als je regular tankt zit je altijd goed. Vraag anders om advies als je de auto ophaalt bij het verhuurstation. Goede reis!
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Vooraf betalen
In de praktijk werkt het inderdaad zo dat je bijvoorbeeld vooraf zegt voor 50 dollar te tanken, je haalt je creditcard door de automaat en er gaat ook precies voor 50 dollar in de tank. Dan stopt hij gewoon, klaar.
Indien je cash wenst te betalen, begeef je eerst tot de loketbediende en geef hem een bankje (bvb $50), meldt hem aan welke pomp je zult tanken en giet de tank maar vol.
Kan er minder in de tank dan $50 dan ga je natuurlijk het wisselgeld ophalen bij die bediende.
Met een huurwagen wordt er (bijna) altijd "unleaded gas" (loodvrije benzine) getankt (wel even navragen wanneer je de wagen ophaalt bij de verhuurmaatschappij).
Als je in Californië rondreist, denk er aan dat het steeds goedkoper tanken is in de grote steden dan in afgelegen streken. Zelfs in de steden kunnen er grote prijsverschillen zijn tussen de diverse maatschappijen.
Aan de pomp worden de prijzen aangegeven per gallon (ongeveer 4 liter) en je zult merken dat het nog steeds goedkoper rijden is in de US dan hier in Europa.
Veel suc6
Makki
Kan er minder in de tank dan $50 dan ga je natuurlijk het wisselgeld ophalen bij die bediende.
Met een huurwagen wordt er (bijna) altijd "unleaded gas" (loodvrije benzine) getankt (wel even navragen wanneer je de wagen ophaalt bij de verhuurmaatschappij).
Als je in Californië rondreist, denk er aan dat het steeds goedkoper tanken is in de grote steden dan in afgelegen streken. Zelfs in de steden kunnen er grote prijsverschillen zijn tussen de diverse maatschappijen.
Aan de pomp worden de prijzen aangegeven per gallon (ongeveer 4 liter) en je zult merken dat het nog steeds goedkoper rijden is in de US dan hier in Europa.
Veel suc6
Makki
-
Dennis
- AllesAmerika.com Webmaster
- Contacteer:
Je kunt het ook gewoon op de ouderwetse manier doen: aangeven welke benzine je wil tanken (hier in KY loodvrij 87, 89 en 92) door op de corresponderende knop te drukken, wachten tot de kassabediende je pomp vrijgeeft (echt ouderwets, dus), soms ook nog een hendeltje omhalen (maar niet altijd), tanken zoveel of zo weinig als je wilt, en dan binnen bij de kassa afrekenen.
Tanken in de VS is niet echt uniform geregeld, bijna elk tankstation heeft wel z'n eigenaardigheid.
Tanken in de VS is niet echt uniform geregeld, bijna elk tankstation heeft wel z'n eigenaardigheid.
Ik weet niet wat voor auto je huurt, maar om voor $50 te tanken heb je geloof ik hier toch wel een model vrachtwagen voor nodig... Voor $50 heb je zo'n 100 liter benzine.
Ook zijn er bepaalde staten waar je zelf niet mag tanken, daar zal dus een tank bediende jou moeten helpen, dit gebeurt geloof ik in NJ of NY (ANY???) en er zijn vast meer staten waar dit geldt.
/PeeJay
Ook zijn er bepaalde staten waar je zelf niet mag tanken, daar zal dus een tank bediende jou moeten helpen, dit gebeurt geloof ik in NJ of NY (ANY???) en er zijn vast meer staten waar dit geldt.
/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Volgens mij mag je in New Jersey en in Oregon niet zelf tanken. In NJ hebben we dat tijdens onze vakantie in 2003 zelf meegemaakt. Toen we zelf wilden tanken ergens, kwam er iemand aangerend die riep dat het niet mocht. Wij dachten dat hij gewoon uit was op een fooi, maar het bleek dus gewoon een wet te zijn...PeeJay schreef:Ook zijn er bepaalde staten waar je zelf niet mag tanken, daar zal dus een tank bediende jou moeten helpen, dit gebeurt geloof ik in NJ of NY (ANY???) en er zijn vast meer staten waar dit geldt.
Laatst gewijzigd door Jasmino op 22 feb 2005, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Klopt,Jasmino schreef:Volgens mij mag je in New Jersey en in Oregon niet zelf tanken.
in deze beide staten wordt de tank voor je gevuld. In 2003 heb ik dat ook meegemaakt in New Jersey en vorig jaar in Oregon. Natuurlijk was ik wel nieuwsgierig waarom men deze regel nog steeds hanteert. Volgens de pompbediende in Oregon zijn er al jaren plannen om het ook in deze 2 staten af te schaffen. De reden dat men het nog niet gedaan heeft is dat hierdoor ruim 10.000 banen zullen verdwijnen...
Is het nou ook de bedoeling dat je de pompbediende in dit geval een tip geeft? Ik heb het wel gedaan. Ze keken zichtbaar verrast. Vandaar mijn vraag.
Roland
Coyote schreef:Is het nou ook de bedoeling dat je de pompbediende in dit geval een tip geeft? Ik heb het wel gedaan. Ze keken zichtbaar verrast. Vandaar mijn vraag.
Nee, die hoef je geen tip te geven, want de benzine prijs is al iets hoger door de service. Hier in PA kun je vaak kiezen, self-service of full-service, staat vaak op de pomp zelf aangegeven. Voor de benzine met de full-service betaal je een paar cent per gallon meer.
/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

In New York mag je wel zelf tanken. Zo ver ik weet is er hier in Ithaca 1 tankstation dat geen zelfbediening heeft, en raar genoeg heeft dat ook de goedkoopste benzine.
Op de meeste plaatsen hoef je niet vooraf te betalen, alleen 's avonds laat wel. Er komt dan ook geen benzine uit de pomp als je het wel zelf probeert te doen.
Ik kan me ook iets herinneren van New Jersey en het niet zelf tanken, maar we zijn er al lang niet geweest.
Annemiek
Op de meeste plaatsen hoef je niet vooraf te betalen, alleen 's avonds laat wel. Er komt dan ook geen benzine uit de pomp als je het wel zelf probeert te doen.
Ik kan me ook iets herinneren van New Jersey en het niet zelf tanken, maar we zijn er al lang niet geweest.
Annemiek
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Bedankt PeeJay en Aïda,
omdat je bij zoveel service gerichte diensten een tip geeft, dacht ik dat het hier ook bij hoorde.
Toen ik in de winter van 1999 bij mijn zus was (zij woonde destijds in Massachusetts), tankte zij ook vaak bij een full-service tankstation. Altijd handig als het buiten koud is...
Zij gaf toen ook een tip en ik dacht dat het daarom zo hoorde.
Roland
omdat je bij zoveel service gerichte diensten een tip geeft, dacht ik dat het hier ook bij hoorde.
Toen ik in de winter van 1999 bij mijn zus was (zij woonde destijds in Massachusetts), tankte zij ook vaak bij een full-service tankstation. Altijd handig als het buiten koud is...
Roland
Kan ik me wel iets bij voorstellen ja. In andere staten heb ik inderdaad ook wel stations gezien waar je keuze kunt maken tussen self-service en full-service.
We gaven geen tip voornamelijk omdat die jongen zo snel weg was. Toen we het later aan de tante van m'n man vroegen was het "ik woon hier al sinds 1957 en ik heb nog nooit voor de benzine getipt". Hihi, ze is in 1957 vanuit Nederland geëmigreerd, vandaar.
We gaven geen tip voornamelijk omdat die jongen zo snel weg was. Toen we het later aan de tante van m'n man vroegen was het "ik woon hier al sinds 1957 en ik heb nog nooit voor de benzine getipt". Hihi, ze is in 1957 vanuit Nederland geëmigreerd, vandaar.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Met het risico dat het hier te technisch wordt toch even een uitleg over de octaangetallen.
Octaan getallen verschille van gebied tot gebied in de US. De meeste staten die zijn gelegen op of niet al te ver boven zeeniveau bieden 87, 89 en 92 octaan. Maar in de hoger gelegen gebieden zoals Colorado (1600 meter en hoger) worden lagere octaangetallen geboden: 85, 87 en 91, omdat op grotere hoogte de motor minder zuurstof krijgt voor verbranding. De meeste auto's hebben aan low-grade (85 of 87) voldoende, maar als je de motor een "pingelend" geluid hoort maken of als je op safe wilt spelen kies voor mid-grade (87 of 89). High-grade (91-93) is eigenlijk alleen nodig voor high performance motoren in de duurdere klasse. Een enkele toerist die een Corvette of Prowler huurt zal dus high-grade moeten tanken. Als er een instructie boekje bij de auto zit is daarin meestal precies aangegeven wat je moet gebruiken. Deze instructies zijn meestal aangegeven voor zeeniveau.
Ik hoop dat dit niet te ingewikkeld was.
Loek
Octaan getallen verschille van gebied tot gebied in de US. De meeste staten die zijn gelegen op of niet al te ver boven zeeniveau bieden 87, 89 en 92 octaan. Maar in de hoger gelegen gebieden zoals Colorado (1600 meter en hoger) worden lagere octaangetallen geboden: 85, 87 en 91, omdat op grotere hoogte de motor minder zuurstof krijgt voor verbranding. De meeste auto's hebben aan low-grade (85 of 87) voldoende, maar als je de motor een "pingelend" geluid hoort maken of als je op safe wilt spelen kies voor mid-grade (87 of 89). High-grade (91-93) is eigenlijk alleen nodig voor high performance motoren in de duurdere klasse. Een enkele toerist die een Corvette of Prowler huurt zal dus high-grade moeten tanken. Als er een instructie boekje bij de auto zit is daarin meestal precies aangegeven wat je moet gebruiken. Deze instructies zijn meestal aangegeven voor zeeniveau.
Ik hoop dat dit niet te ingewikkeld was.
Loek
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Daar is ook een andere reden voor, Marjan.
De octaangetallen van Europa en USA kun je niet zonder meer vergelijken. Er zijn namelijk twee verschillende manieren gebruikt om ze te bepalen. In Nederland wordt de RON (Research Octane Test) methode gebruikt. Er is ook een MON (Motor Octane Test) methode, die op een ander wijze de getallen vaststelt. In de US wordt het gemiddelde genomen van de twee methodes en dat zie je ook vaak op de benzinepomp onder de grote knop staan waar de je benzine kiest: "RON+MON / 2". Daardoor komen de octaangetallen in de US lager uit dan vergeleken bij nederland, maar in feite zijn ze hetzelfde.
98 octaan (RON) in NL is dezelfde kwaliteit als 93 (RON+MON/2) in de USA
Is het allemaal toch weer erg technisch geworden (sorry)...

De octaangetallen van Europa en USA kun je niet zonder meer vergelijken. Er zijn namelijk twee verschillende manieren gebruikt om ze te bepalen. In Nederland wordt de RON (Research Octane Test) methode gebruikt. Er is ook een MON (Motor Octane Test) methode, die op een ander wijze de getallen vaststelt. In de US wordt het gemiddelde genomen van de twee methodes en dat zie je ook vaak op de benzinepomp onder de grote knop staan waar de je benzine kiest: "RON+MON / 2". Daardoor komen de octaangetallen in de US lager uit dan vergeleken bij nederland, maar in feite zijn ze hetzelfde.
98 octaan (RON) in NL is dezelfde kwaliteit als 93 (RON+MON/2) in de USA
Is het allemaal toch weer erg technisch geworden (sorry)...