Boeken over Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
StageNYCfall2007
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 19:09

Boeken over Amerika

Bericht door StageNYCfall2007 »

De meeste boeken die ik lees gaan over Amerika. Heeft iemand hier boeken gelezen over de VS die de moeite waard zijn?

Mag in de categorie
- reizen
- trekken door Amerika
- geschiedenis
- politiek
- sport
- cultuur

Wie heeft er goede tips?
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
A3
Amerikakenner
Berichten: 679
Lid geworden op: 06 aug 2007, 16:58
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Heesch

Bericht door A3 »

Zeker lezen: alles van Bill Bryson.

MVG

A3
Gebruikersavatar
Corry
Amerika-expert
Berichten: 3095
Lid geworden op: 19 feb 2004, 12:28
Locatie: Amsterdam

Bericht door Corry »

Ik vond het boek van Madeline Albright HEEL goed.
StageNYCfall2007
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 19:09

Bericht door StageNYCfall2007 »

A3 schreef:Zeker lezen: alles van Bill Bryson.

MVG

A3
Ik heb net 'Terug in Amerika' uitgelezen. Opzich leuk boek, maar ook niet zo bijzonder. ALs hij met zn maat aan het trekken over het AT is, is het leuk, maar tja, hij onderbreekt zijn tocht telkermale en dan wordt het saai.
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
CountryWes
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 feb 2007, 19:18
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door CountryWes »

In de bibliotheek hebben wij in deventer een hele sectie aan amerikaanse boeken.

Toets 1 voor het paradijs. ik weet niet meer de schrijver maar het ging hier over een journalist dacht ik die toen hij jonger was als uitwisselingsstudent i een gehucht in Colorado terecht. en hij verteld meerdere verhalen, leuk boek.
Gebruikersavatar
Kokopelli
Amerikakenner
Berichten: 1007
Lid geworden op: 02 jul 2007, 21:55
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door Kokopelli »

Ik lees ook graag boeken over Amerika, hier een paar van mijn favorieten:

102 Minuten van Jim Dwyer, over 11 september, zeer indrukwekkend.
Amerikaanse Zaken van Charles Groenhuijsen.
Dromen van Buffalo Bill van Hélène Schilders, over het wilde westen.
Laatst gewijzigd door Kokopelli op 19 aug 2007, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
In september naar het Zuidwesten, te volgen via www.noord-amerika.com/reisverslagen/
StageNYCfall2007
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 19:09

Bericht door StageNYCfall2007 »

Charles Groenhuijsen schrijft echt leuk. Heb al zn boeken gelezen. Maar ook goed. Evenwichtig. Hij geeft de voor- en nadelen van de VS, dat kun je van veel journalisten niet zeggen.

Max Westermans boek over NYC is leuk, leest lekker weg, maar is op veel punten ook wat cliché; alsof elke New Yorker een haastige zakenman is, die nooit relaxt.

De boeken van Frans Verhagen (Amerikakenner) vind ik ook goed; vooral 'Bush is Dom en 37 andere cliches over Amerika'

Twam Huys 'NY Boek' vind ik matig, het gaat niet eens over NY, maar meer over zijn ervaringen in de VS. Hij grijpt elke kans aan om Bush af te zeiken, wat erg onprofessioneel is. Dat iemand Bush niet mag, maakt mij niks uit, en als je het 1x laat horen, oke. Maar hij gebruikt het hele boek om Bush af te branden. Daarnaast is het boek wat saai.
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Bericht door ANY »

Al een ouder boek, maar leuk om te lezen; "A walk across America" van Peter Jenkins.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Stan
Amerikafan
Berichten: 181
Lid geworden op: 08 feb 2007, 19:48
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Stan »

Het boek "Amerikanen zijn niet gek" van Charles Groenhuijsen is prachtig om te lezen. Toegankelijk geschreven, leest lekker weg. Overigens schrijft Groenhuijsen momenteel een boek over de aanstaande Amerikaanse verkiezingen met feiten die iedereen moet weten. Komt geloof ik in december uit. Ben ook het boek van Carl Bernstein over Hillary Clinton aan het lezen, maar da's een hele dikke pil.
Our most basic common link is that we all inhabit this small planet. We all breathe the same air, we all cherish our children's futures and we are all mortal - John F. Kennedy, 10 juni 1963.
Gebruikersavatar
yarrah
Amerika-expert
Berichten: 1986
Lid geworden op: 23 nov 2006, 10:54
Locatie: groningen

Bericht door yarrah »

Toen ik een jaar of 14/15 stond er bij mijn oma het boek in de kast.
"Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen" van Wim Dussel. Een verslag van een aantal hollandse fietsers die een fietsrit maken van de oost naar de westkust. Wat me erg bij bleef is het hoofdstuk over Waaioming (wyoming) waar ze altijd tegenwind hadden. Ik ben nu 40 en toch vergeet ik dat boek nooit meer. Ik wil hem eigelijk wel weer lezen. Maar mijn oma is ondertussen overleden en waar het boek gebleven is...... we weten het niet.

vrolijke groetjes,
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Iris_1982
Amerika-expert
Berichten: 2826
Lid geworden op: 02 mar 2005, 16:35
Aantal x V.S. bezocht: 35
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

- Max & the City, over het New York van Max Westerman
- Amerikanen zijn niet gek, charles groenhuijsen
- Amerikaanse zaken, Charles Groenhuijsen
- 102 minutes, over de ramp van 11 september
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" onclick="window.open(this.href);return false; en http://irisgoessanfran.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9250
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Bericht door markro »

- Dochter van de zon (Sacred Ground) van Barbara Wood.
- In alle staten, fietsen door Amerika van Josie Dew.
- Where are you heading (Nederlands fietsverhaal van oost- naar westkust VS) van Eric van der Horst.
- Great Plains, reizen door de Amerikaanse Midwest van Ian Frazier.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

Eentje uit de categorie politiek: 'The right nation - why America is different' door John Micklethwait en Adrian Wooldridge, twee Britse journalisten die beschrijven waarom de politiek (en de samenleving) in de VS zo 'conservatief' is, zonder dat ze er een al te groot waardeoordeel aan hangen. Ik vond het zelf erg leerzaam, al is het hier en daar wat droogjes.
enthusiast
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 apr 2006, 16:34
Locatie: Haarlem

Bericht door enthusiast »

Een klassieker:

Centennial van James Michener. Is lang geleden ook tv-serie van gemaakt. Ook van dezelfde schrijver: Alaska.
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Bericht door Dento »

Een geweldig stukje Amerikaanse geschiedenis vind je in "John Adams" van David McCullough.

Het is een indrukwekkende biografie van John Adams, en beschrijft zijn opkomst in de politiek, zijn rol tijdens de onafhankelijkheidsstrijd, zijn tijd als ambassadeur in Nederland en in Frankrijk, zijn periode als president, en de periode daarna tot aan zijn dood.

Het boek geeft tevens een mooi beeld van het leven in die tijd: zo zie je de persoonlijke en politieke problemen tijdens de onafhankelijkheidsstrijd - die vaak met elkaar samenhingen - en krijg je de ware toedracht en feiten te horen over en rondom enkele beroemde gebeurtenissen.

Daarnaast krijg je ook een andere - en soms zeer verrassende - kijk op bekende namen uit die tijd zoals o.a. George Washington, Thomas Jefferson en Benjamin Franklin.

Dit boek heeft echt grote indruk op me gemaakt (hier heb ik ook mijn quote uit mijn signature uit gehaald :) )

Dennis
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
newengland
Amerikafan
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 okt 2003, 22:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door newengland »

Ik vind de boeken van Frans Verhagen ook wel plezierig om te lezen.
melpel
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mar 2007, 12:28

Bericht door melpel »

Ik heb net 'battle cry of freedom' van James M. McPherson uit; Een overweldigend, indrukwekkend boek over de aanloop naar en het verloop van de Burgeroorlog. Fabuleus boek, en geeft (voor mij achteraf, maar even zo goed) veel achtergrond bij de te bezoeken steden, slagvelden en graven. Zeker een must voor de Burgeroorlog-geïnteresseerden. (boek ook te koop bij de Selexyz-boekhandels in NL) Ik ben nu zelf op zoek naar iets soortgelijks over de Revolutionary Wars...
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Misschien nog een tip, een nieuw boek:

Jan Balliauw belicht woeligste periode in relaties België-VS


BRUSSEL - De aanslagen van 11 september 2001 waren op vele vlakken een kantelmoment, maar zeker ook de aanzet tot een periode waarin de relaties tussen België en de Verenigde Staten in een zeer woelig vaarwater terechtkwamen.

VRT-journalist Jan Balliauw probeert in 'Brullende Muis. De opstand van België tegen Amerika' te reconstrueren wat zich achter de schermen heeft afgespeeld. Het boek werd dinsdag voorgesteld.

Met het aantreden van de paars-groene regering in 1999 begon ook een nieuwe wind te waaien door het buitenlands beleid van België. Weg met het gewoon meestappen, voluntarisme werd het nieuwe credo. Verhofstadt I leek de intussen beruchte 'open debatcultuur' door te trekken op de internationale scène, en België ging na Nine Eleven op het Europese continent voorop in het verzet tegen de Amerikaanse politiek.

In de aanloop naar de Irak-oorlog hield ons land bijna een week aan een stuk NAVO-steun voor buurland Turkije tegen, en dan moest de zware crisis met Washington wegens de genocidewet nog komen. Jan Balliauw ging praten met mensen die in die periode in de frontlinie stonden. Het relaas van die gesprekken levert een boeiend beeld op over de manier waarop de verhoudingen tussen België en de VS de voorbije jaren zijn geëvolueerd.

Balliauw schat de eindbalans voor ons land 'redelijk positief' in. Net omdat het zoveel dwars heeft gelegen, vindt België opnieuw gehoor. 'Naar een brullende muis wordt uiteindelijk geluisterd, naar een grijze muis niet', schrijft Balliauw.

'Washington weet weer van welk land Brussel de hoofdstad is. En ook in België is de verhouding met de grote bondgenoot volwassener geworden'. De VRT-journalist pleit voor een nuchtere, rationele benadering van de Amerikaanse buitenlandse politiek waarbij ons land zich niet laat leiden door emoties.

'Brullende Muis. De opstand van België tegen Amerika' is uitgegeven bij Houtekiet en kost 19,95 euro.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Bij mij is het virus met Arendsoog en Witte Veder van Nowee begonnen 8)
doreennicole
Amerika-expert
Berichten: 1640
Lid geworden op: 26 jan 2005, 13:24

Exotisch Amerika

Bericht door doreennicole »

By M Gulliet. Heeft iemand dit gelezen?
SEEING IS BELIEVING
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer