Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Iemand ervaring met AP-examens?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Iemand ervaring met AP-examens?

Bericht door UStudy »

Wie van jullie met een middelbare schooldiploma uit Nederland heeft ooit een Amerikaans Advanced Placement examen afgelegd? In de VS of elders in de wereld.

Zo ja, in welk vak en: wat vond je van het type examenvragen en de moeilijkheidsgraad van dat AP-examen?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik heb een Advanced Placement exam gedaan in US history. De moeilijkheid van de vragen vond ik wel meevallen; het was toen een sectie multiple choice, een sectie open vragen (meen ik), en een essay vraag (waarbij je uit meerdere moest kiezen). Ik vond het examen niet veel moeilijker dan een VWO eindexamen, maar de hoeveelheid stof was wel veel meer. Je moest de hele Amerikaanse geschiedenis kennen, en dan dus ook alle kleine details, en niet alleen maar een bepaalde periode zoals op het Nederlands eindexamen. Ook de essay vraag was redelijk omvangrijk; je werd verwacht een heleboel kennis te hebben en deze ook goed toe te kunnen passen op een hele veelomvattende vraag.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zelf heb ik ze niet gemaakt, maar mijn oudste heeft er inmiddels drie achter de rug: Wereldgeschiedenis, Biologie en Engels Schrijven, vooral de laatste twee staan als pittig bekend. Ik denk, dat als je het haar zou vragen, ze ongeveer hetzelfde zou zeggen als DixieChick: heel veel materiaal om te leren, heel gedetailleerde vragen en vooral voor Engels een pittig essay.

Opvallend van de AP exams vind ik, dat zelfs de high schoolers, die op het allerhoogste niveau zitten, ze pittig vinden. Ze zijn dan ook op college niveau en de meesten doen de examens pas een jaar of twee later.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Is er verschil in de kwaliteit van die AP examen? Want blijkbaar komt er meer en meer commentaar op vanuit de kringen van hoger onderwijs, en zijn er steeds meer colleges die de resultaten niet meer erkennen, of ze pas vanaf een bepaalde score erkennen?
Als ik het goed begrepen heb, worden de vakken niet gegeven door professoren, maar gewoon door de leerkrachten van de high school?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, maar de examens zijn landelijk hetzelfde en worden gegeven door het College Board. De reden, dat sommige colleges ze niet aannemen (of tenminste graag willen, dat de cursus nog een keer op hun school wordt genomen) is inderdaad, dat een professor meer inzicht kan geven op het onderwerp. De meeste colleges geven trouwens pas credits bij een 3 of hoger gehaald op het examen.

Bovendien zijn de AP vakken vaak zogenaamde "core" vakken, waarvan de studenten een goede ondergrond moeten hebben. Colleges vinden, dat high school studenten studeren voor het examen en er dan "klaar" mee zijn, terwijl er bij college studenten meer zou blijven hangen.

Daar zit wel wat in, natuurlijk. Maar dan nog willen de meeste hogere niveau scholen zien, dat je jezelf academisch uitdaagt met de keuze van je high school vakken en een flink aantal AP's of een IB (waarover dezelfde twijfels te horen zijn, merkte ik laatst bij de University of Virginia) is daarvoor de enige manier.

Waar het dus op neer komt is, dat de colleges de cursussen liever op het moment, waarvoor ze bedoeld zijn, genomen zien. Dat heeft niets met de kwaliteit van het examen te maken.

Hier wordt beschreven, hoe de AP exams worden gewaardeerd ten opzichte van de College Grades.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Interessant om jullie ervaringen te horen.

Vanuit het oogpunt van slimme en ambitieuze leerlingen zelf blijft het interessant veel AP-vakken en examens te doen, zeker zolang colleges een officieel AP credit beleid en AP placement beleid hebben. Het verhoogt de kansen op acceptatie door het college, het levert collegepunten op en je kunt op wat hoger niveau vakken instromen.

Het is goed te weten dat je ook zonder het volgen van AP-courses de AP-examens kunt afleggen. Al het studiemateriaal en ook oudere examens is via Collegeboard te koop.

Overigens weet ik dat bij enkele Nederlandse scholen ook belangstelling is om voor een paar VWO-vakken te kijken naar AP-lesmateriaal en hun leerlingen de mogelijkheid te bieden het AP-examen af te leggen. Ongeacht of ze na het VWO naar de VS gaan voor studie. Ze zien het als een verrijking van hun programma-aanbod en stukje internationalisering wat ze hun leerlingen kunnen meegeven op een redelijk eenvoudige manier. De docenten zelf moeten natuurlijk wel bevlogen zijn om dit 'erbij' te willen doen en de backing vanuit de schoolleiding.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Nog een gerelateerde vraag:

Is het zo dat veel colleges eerder geneigd zijn om college-credits toe te kennen aan behaalde AP dan IB examens, omdat ze IB toch als iets 'buitenlands' - en dus iets onbekender - zien?

Heeft iemand hierover kennis van c.q. ervaring mee?
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Voor de leken onder ons (of misschien voor mij alleen).

Wat is een AP, wat doet het en wat kan je ermee?
Ik heb wel wat antwoorden kunnen vinden in jullie reacties maar heb nog geen compleet beeld.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

AP staat voor Advanced Placement. AP vakken zijn vakken die op een hoger niveau (college niveau) zijn dan de 'gewone' basisvakken op een Amerikaanse high school. Ze zijn voor de student die meer wil en kan leren in een vak en dat via een behaald AP examen ook later wil kunnen aantonen. Er is keuze uit 37 vakken, variërend van vreemde talen (bijv. Spaans, Duits maar ook Chinees en Russisch) tot kunstgeschiedenis en exacte vakken. Een keer per jaar in mei worden in de VS maar ook elders in de wereld AP-examens aangeboden, waaraan iedereen kan meedoen -ongeacht of je nu wel of niet eerst het betreffende AP-vak hebt gevolgd. In Nederland kun je de examens afleggen bij de Amerikaanse school in Wassenaar.

Het mooie van behaalde AP-examens is dat je daarmee een streepje voor hebt bij het aanmeldingsproces bij een college en bovendien studiepunten kunt verdienen voor college: de meeste colleges in de VS waarderen de behaalde AP vakken in de vorm van studiepunten, met andere woorden: krijgt de student vrijstellingen voor gelijksoortige vakken die de student anders opnieuw dwz op hetzelfde niveau in college zou moeten volgen.

Ik hoop dat deze uitleg verhelderend werkt.
Voor meer informatie over AP zie de link: http://www.collegeboard.com/student/tes ... about.html
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

UStudy schreef:Nog een gerelateerde vraag:

Is het zo dat veel colleges eerder geneigd zijn om college-credits toe te kennen aan behaalde AP dan IB examens, omdat ze IB toch als iets 'buitenlands' - en dus iets onbekender - zien?

Heeft iemand hierover kennis van c.q. ervaring mee?
Echt ervaring niet, maar het lijkt me sterk. Als je dit twintig jaar geleden had gevraagd, toen enkel de internationale scholen nog IBs boden misschien wel, maar tegenwoordig hebben een heel aantal high schools de mogelijkheid een IB te behalen. Het is aardig ingeburgerd tegenwoordig.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

UStudy schreef:Het mooie van behaalde AP-examens is dat je daarmee een streepje voor hebt bij het aanmeldingsproces bij een college en bovendien studiepunten kunt verdienen voor college: de meeste colleges in de VS waarderen de behaalde AP vakken in de vorm van studiepunten, met andere woorden: krijgt de student vrijstellingen voor gelijksoortige vakken die de student anders opnieuw dwz op hetzelfde niveau in college zou moeten volgen.

Ik hoop dat deze uitleg verhelderend werkt.
Voor meer informatie over AP zie de link: http://www.collegeboard.com/student/tes ... about.html
Nog een opmerking hierbij, een high school student kan niet echt "zakken" voor het AP examen, wat uiteindelijk telt voor hun GPA (grade point average) is het cijfer voor de testen en quizes gedurende het schooljaar (en het cijfer voor het AP examen wordt met een halve punt opgewaardeerd, als de student dus een B heeft, telt die voor het GPA als een B+). De colleges echter willen minstens een 3 behaald zien voor het AP examen en de meesten een 4 of een 5 om vrijstellingen te krijgen.
Lauren
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lauren »

Mijn zoon zit in de 5e klas van een tweetalig gymnasium en krijgt nu een tweejarige IB opleiding ( klas 5 en 6) om het certificaat English A2 te kunnen behalen. Met zo'n diploma word je op veel buitenlandse universiteiten geaccepteerd zonder toelatingsexamen te hoeven doen.

Lauren
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Lauren schreef:Mijn zoon zit in de 5e klas van een tweetalig gymnasium en krijgt nu een tweejarige IB opleiding ( klas 5 en 6) om het certificaat English A2 te kunnen behalen. Met zo'n diploma word je op veel buitenlandse universiteiten geaccepteerd zonder toelatingsexamen te hoeven doen.Lauren
Hij doet enkel Engels, terwjil IB (net als AP) voor veel meer vakken mogelijk is.
Als hij dit English A2 haalt, dan zal hij geen test meer moeten afleggen waarin hij bewijst dat hij het Engels voldoende machtig is, maar bij een competitief college zal niet voldoende zijn om binnen te geraken, dan zal hij ook nog van andere vakken dat IB af moeten leggen.

Ik denk dat dit tweetalig VWO vooral een pluspunt heeft naar latere sollicitaties toe, en ook als je verder wilt gaan studeren aan bijvoorbeeld een Engelse universiteit, of eender welke universiteit in Europa dat een Engelstalig programma heeft.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Lauren
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lauren »

Helemaal mee eens, Elke. Ik refereerde ook alleen maar aan het Engels.

Groet, Lauren
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Lauren, in die zin is volgens mij dat IB Engels voor Europa zelfs interessanter dan een AP Engels. Het is in ieder geval heel handig als hij verder wil gaan studeren, want zelfs al volg je een Nederlandstalige richting aan een Nederlandse/Belgische universiteit, toch ga je heel wat wetenschappelijk werk moeten doorploegen dat ook in het Engels is. En raar maar waar, maar ik merk toch steeds bij de masterthesissen dat sommigen daar nog altijd een probleem mee hebben. Jouw zoon in ieder geval niet, en ik ben dan ook voorstander van zo'n tweetalige studierichting in het middelbaar onderwijs!
Elke
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

voor zover ik weet erkennen ook de meeste Amerikaanse universiteiten een IB diploma's, of IB certificates. In de meeste gevallen stellen ze het gelijk aan het hebben van een AP.
Op de universiteit waar ik werk krijg je vrijstelling voor een vak als je of een AP hebt, of een IB, die twee staan hier gelijk.
Het lijkt mij dus dat het voor de meeste Amerikaanse uni's niet uitmaakt of je een IB of een AP hebt. Ik kan me echter voorstellen dat Europese universiteiten de voorkeur hebben voor het IB. Op de uni in nederland waar ik gewerkt hebt erkenden ze het IB gewoon als VWO diploma's, maar APs hadden ze nog nooit van gehoord
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

DixieChick schreef:Op de uni in nederland waar ik gewerkt hebt erkenden ze het IB gewoon als VWO diploma's, maar APs hadden ze nog nooit van gehoord
Ben je daar zeker van? Want ik weet dat de Vlaamse universiteiten wél de AP's kennen, en deze zelfs vereisen als je vanuit Amerika hier wil komen studeren.
IB erkennen ze inderdaad, want bijvoorbeeld aan de Europese scholen, waar vele kinderen van Europarlementariërs en andere Europese instellingen school lopen, ronden ze af met een IB. IB ligt dan wel op een lager niveau, namelijk het secundair of middelbaar onderwijs (ik weet niet hoe jullie dat in Nederland noemen, onderwijs van 12-18 jaar), terwijl AP dus op niveau hoger onderwijs is (+18).
Elke
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

kastelke schreef:
DixieChick schreef:Op de uni in nederland waar ik gewerkt hebt erkenden ze het IB gewoon als VWO diploma's, maar APs hadden ze nog nooit van gehoord
Ben je daar zeker van? Want ik weet dat de Vlaamse universiteiten wél de AP's kennen, en deze zelfs vereisen als je vanuit Amerika hier wil komen studeren.
Nederlandse universiteiten zouden hiermee wel bekend moeten zijn en sommige staan zelfs expliciet genoemd op de AP-site van CollegeBoard omdat ze vrijstellingen voor AP-vakken geven. Ik dacht de TU Delft, de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Maastricht. Met laatstgenoemde universiteit had ik hierover toevallig eerder dit jaar contact over toelatingseisen en erkenning van AP-vakken. Het is zo dat je met een Amerikaanse high school diploma + 4 AP-vakken toegang krijgt tot de U van Maastricht.

Theoretisch is het zelfs mogelijk dat een Nederlandse VMBO-er naar de VS kan gaan om daar zijn high school diploma te halen plus 4 AP-vakken. En via deze Amerikaanse route dus op een Nederlandse universiteit kan binnenkomen. Dat gaf de U van Maastricht ook toe, maar was bij hen nog nooit voorgekomen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

UStudy schreef:
Theoretisch is het zelfs mogelijk dat een Nederlandse VMBO-er naar de VS kan gaan om daar zijn high school diploma te halen plus 4 AP-vakken. En via deze Amerikaanse route dus op een Nederlandse universiteit kan binnenkomen. Dat gaf de U van Maastricht ook toe, maar was bij hen nog nooit voorgekomen.
Je doet nu voorkomen, alsof willekeurig wie "even" 4 AP vakken gaat halen en ook, dat het high school diploma "eventjes" gehaald kan worden. Het niveau van een AP is flink pittig, de willekeurige VMBO-er zou dat niet zomaar even halen, laat staan 4 AP's :shock: . Ik kan alleen van ons onderwijs hier in deze county spreken, maar dan zie ik het gewone high school programma, zonder Honors of AP, op het niveau van HAVO, als ik zo de materialen van onze kinderen bekijk.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Petra/VS schreef:Je doet nu voorkomen, alsof willekeurig wie "even" 4 AP vakken gaat halen en ook, dat het high school diploma "eventjes" gehaald kan worden.
Nee, hoor, zo wilde ik het in ieder geval niet doen voorkomen. Ik heb het over een theoretische mogelijkheid die in de praktijk misschien voor een enkele zeer ambitieuze en slimme VMBO-er te realiseren is. Daarnaast kan zo'n VMBO-er via een postgraduate jaar op een college prep school een Amerikaans high school diploma halen. Ik heb dat diverse Nederlandse VMBO-ers zien doen.
Maar je hebt helemaal gelijk dat het zeker flink aanpoten is.

Overigens zou ik een VMBO-leerling niet te makkelijk als een 'willekeurig wie' willen aanduiden. Er zit nogal verschil tussen een leerling op de Basisberoepsgerichte leerweg en een leerling op de Theoretische leerweg. Nog los van persoonlijke kwaliteiten.
Laatst gewijzigd door UStudy op 14 sep 2007, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer