Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
bijna alles voor elkaar . NOT !!
Goed lezen ! ik zei niet dat jullie er niets voor hebt moet doen, en het ging me zeker niet om een discussie wie het "moeilijker heeft gehad".
Ik wil alleen niet dat hier mensen meelezen en nu gaan denken dat ze netzogoed zelf labor-certification kunnen aanvragen, omdat dat hier gemeld wordt door deelnemers - die daar zelf niet mee te maken hebben gehad (voorzover ik kan beoordelen dan).
Mijn mening dat jullie onvoldoende expertise hebben baseer ik op het feit dat jullie louter over USCIS praten, en niet over Department of Labor.
Wie van jullie heeft een Groene Kaart gebaseerd op skilled labor ?
Ik schreef dat bij een huwelijk met een USer, dat huwelijk je het recht op immigratie geeft. En inderdaad men toetst of er geen fraude gepleegd wordt, plus er zijn vereisten omtrent inkomen, enz. Ik heb niet gezegd dat het een adm. formaliteit was, ik heb gezegd dat het ging om adm. procedures. (Goed lezen !)
Bij een werkauthorisatie is die authorisatie wat je rechten geeft, niet het baanaanbod, dat is alleen de start van het proces. De arbeidscertificatie moet men dus eerst verkrijgen, pas dan kan men door naar de fase waar jullie - grof gesteld - sneller in terecht kwamen (afwerking via UCSIS).
Juist voor de arbeidscertificatie heb je een deskundige nodig, i.c. een goede advokaat - tenzij je werkgever de juiste expertise in huis heeft, maar dat is vaker niet dan wel het geval.
Voor een tijdelijke werk/verblijfsvergunning is de staats Department of Labor (heet in veel staten anders) de meest belangrijke instantie. Voor een permanente verblijfsvergunning (Groene Kaart) moet je eerst gecertificeerd worden door DOL/Workforce op staatsniveau, dan nogmaals op Federaal/regionaal niveau en pas dan ga je door naar UCSIS (vroeger INS). Tenzij je op national interest waiver en/of outstanding/special abilities kunt binnen komen, maar dat zijn uitzonderingen, de meesten komen in de categorie "skilled labor".
De arbeidscertfifcatie voor een Groene Kaart neemt snel jaren in beslag, al las ik dat men nu een nieuwe, gestroomlijndere, procedure schijnt in te voeren.
Je hebt diploma's nodig, verklaringen van voormalige werkgevers, evaluaties, ondersteunend materiaal. Brieven over je noodzakelijkheid van de werkgever, verplichte zoek-advertenties moeten op een bepaalde manier worden verwoord en de reakties moeten naar DOL vaak, niet naar de werkgever. De werkgever moet verplicht intvuen, DOLkandidaten evalueren, enz. en er zijn allerhande papieren die de potentiele werkgever moet invullen/aanleveren omtrent het bedrijf, omzet, resultaten, werk, de baan.
De bewijslast voor een sponsorend bedrijf voor een groene kaart is echt veelomvattend - zoals ik al aangaf, als er een USkandidaat is die het minstens half zo goed kan, moet die worden aangenomen.
Wat ik niet begrijp: waarom voeren we deze diskussie, wat is jullie expertise dat je weet dat het allemaal met een doe-het-zelf-pakket kan ? Wij hebben in acht jaar tijd tien procedures doorlopen, en dan tel ik de verknoeide en afgebroken procedures niet eens mee. Aangezien ik bij de laatste, gelukte, procedures zeer nauw betrokken ben geweest, weet ik nu iets van de hele gang van zaken, de enorme papierwinkel die vereist is, en hoe een goede advokaat net iets meer weet te maken van het geheel waardoor de kansen worden verbeterd.
Nogmaals, ik doe hier niet mee voor de "wij waren erger !"award. Ik doe mee om mensen die geinteresseerd zijn in een toekomst in de US iets van mijn ervaringen te laten profiteren. En ervaring heeft mij geleerd dat je zo snel mogelijk de juiste expertise moet inhuren.
Ik wil alleen niet dat hier mensen meelezen en nu gaan denken dat ze netzogoed zelf labor-certification kunnen aanvragen, omdat dat hier gemeld wordt door deelnemers - die daar zelf niet mee te maken hebben gehad (voorzover ik kan beoordelen dan).
Mijn mening dat jullie onvoldoende expertise hebben baseer ik op het feit dat jullie louter over USCIS praten, en niet over Department of Labor.
Wie van jullie heeft een Groene Kaart gebaseerd op skilled labor ?
Ik schreef dat bij een huwelijk met een USer, dat huwelijk je het recht op immigratie geeft. En inderdaad men toetst of er geen fraude gepleegd wordt, plus er zijn vereisten omtrent inkomen, enz. Ik heb niet gezegd dat het een adm. formaliteit was, ik heb gezegd dat het ging om adm. procedures. (Goed lezen !)
Bij een werkauthorisatie is die authorisatie wat je rechten geeft, niet het baanaanbod, dat is alleen de start van het proces. De arbeidscertificatie moet men dus eerst verkrijgen, pas dan kan men door naar de fase waar jullie - grof gesteld - sneller in terecht kwamen (afwerking via UCSIS).
Juist voor de arbeidscertificatie heb je een deskundige nodig, i.c. een goede advokaat - tenzij je werkgever de juiste expertise in huis heeft, maar dat is vaker niet dan wel het geval.
Voor een tijdelijke werk/verblijfsvergunning is de staats Department of Labor (heet in veel staten anders) de meest belangrijke instantie. Voor een permanente verblijfsvergunning (Groene Kaart) moet je eerst gecertificeerd worden door DOL/Workforce op staatsniveau, dan nogmaals op Federaal/regionaal niveau en pas dan ga je door naar UCSIS (vroeger INS). Tenzij je op national interest waiver en/of outstanding/special abilities kunt binnen komen, maar dat zijn uitzonderingen, de meesten komen in de categorie "skilled labor".
De arbeidscertfifcatie voor een Groene Kaart neemt snel jaren in beslag, al las ik dat men nu een nieuwe, gestroomlijndere, procedure schijnt in te voeren.
Je hebt diploma's nodig, verklaringen van voormalige werkgevers, evaluaties, ondersteunend materiaal. Brieven over je noodzakelijkheid van de werkgever, verplichte zoek-advertenties moeten op een bepaalde manier worden verwoord en de reakties moeten naar DOL vaak, niet naar de werkgever. De werkgever moet verplicht intvuen, DOLkandidaten evalueren, enz. en er zijn allerhande papieren die de potentiele werkgever moet invullen/aanleveren omtrent het bedrijf, omzet, resultaten, werk, de baan.
De bewijslast voor een sponsorend bedrijf voor een groene kaart is echt veelomvattend - zoals ik al aangaf, als er een USkandidaat is die het minstens half zo goed kan, moet die worden aangenomen.
Wat ik niet begrijp: waarom voeren we deze diskussie, wat is jullie expertise dat je weet dat het allemaal met een doe-het-zelf-pakket kan ? Wij hebben in acht jaar tijd tien procedures doorlopen, en dan tel ik de verknoeide en afgebroken procedures niet eens mee. Aangezien ik bij de laatste, gelukte, procedures zeer nauw betrokken ben geweest, weet ik nu iets van de hele gang van zaken, de enorme papierwinkel die vereist is, en hoe een goede advokaat net iets meer weet te maken van het geheel waardoor de kansen worden verbeterd.
Nogmaals, ik doe hier niet mee voor de "wij waren erger !"award. Ik doe mee om mensen die geinteresseerd zijn in een toekomst in de US iets van mijn ervaringen te laten profiteren. En ervaring heeft mij geleerd dat je zo snel mogelijk de juiste expertise moet inhuren.
En daar zijn we alleen maar blij mee!!
Ik moet nog aan het hele proces gaan beginnen en ALLE informatie is welkom en ben alleen maar blij dat veel van jullie het al is gelukt zodat ik er wat van kan leren!
Wilde ik ff zeggen tussendoor zodat het inderdaad niet een wedstrijd gaat worden wie het het ergst heeft meegemaakt. Want dan win ik! haha Ik zit nog hier in Nederland met (nog) geen uitzicht op een toekomst in Amerika.
Wilde ik ff zeggen tussendoor zodat het inderdaad niet een wedstrijd gaat worden wie het het ergst heeft meegemaakt. Want dan win ik! haha Ik zit nog hier in Nederland met (nog) geen uitzicht op een toekomst in Amerika.
Nog even, voor wie het niet van mij wil aannemen, hieronder de woorden van Carl Schusterman, een aan de weg timmerende immigratie-advokaat.
"Each year, over 200,000 citizens of the United States marry foreign-born persons and petition for them to obtain permanent residence in the U.S. Spouses of U.S. citizens are considered "immediate relatives" under the immigration laws, and are exempt from all numerical quota limitations. In other words, marriage to a U.S. citizen is the fast lane to a green card."
(Alternately, marriage to a permanent resident is very problematical and often results in the recently-married spouses living apart for many years. A legislative solution to this problem is required. )
Dit i.t.t. tot: Foreign Labor Certification - waar voor de meeste categorien quota gelden.
The Division of Foreign Labor Certification (DFLC) provides national leadership and policy guidance to carry out the responsibilities of the Secretary of Labor under the Immigration and Nationality Act, as amended, concerning foreign workers seeking admission to the United States for employment.
DFLC provides labor certifications to employers seeking to bring foreign workers into the United States. Certification may be obtained in cases where it can be demonstrated that there are insufficient qualified U.S. workers available and willing to perform the work at wages that meet or exceed the prevailing wage paid for the occupation in the area of intended employment.
Foreign labor certification programs are designed to ensure that the admission of foreign workers into the United States on a permanent or temporary basis will not adversely affect the job opportunities, wages, and working conditions of U.S. workers.
Employment based immigration is a complex process that may involve a number of government agencies within the Federal Department of Labor, the State Department of Labor, the Bureau of Citizenship and Immigrant Services (BCIS) and the Department of State. The Immigration and Nationality Act (INA)(8 U.S.C. 1101 et seq.) regulates the admission of foreign workers into the United States. The INA designates the Attorney General and the Secretary of State as the principal administrators of its provisions.
"Each year, over 200,000 citizens of the United States marry foreign-born persons and petition for them to obtain permanent residence in the U.S. Spouses of U.S. citizens are considered "immediate relatives" under the immigration laws, and are exempt from all numerical quota limitations. In other words, marriage to a U.S. citizen is the fast lane to a green card."
(Alternately, marriage to a permanent resident is very problematical and often results in the recently-married spouses living apart for many years. A legislative solution to this problem is required. )
Dit i.t.t. tot: Foreign Labor Certification - waar voor de meeste categorien quota gelden.
The Division of Foreign Labor Certification (DFLC) provides national leadership and policy guidance to carry out the responsibilities of the Secretary of Labor under the Immigration and Nationality Act, as amended, concerning foreign workers seeking admission to the United States for employment.
DFLC provides labor certifications to employers seeking to bring foreign workers into the United States. Certification may be obtained in cases where it can be demonstrated that there are insufficient qualified U.S. workers available and willing to perform the work at wages that meet or exceed the prevailing wage paid for the occupation in the area of intended employment.
Foreign labor certification programs are designed to ensure that the admission of foreign workers into the United States on a permanent or temporary basis will not adversely affect the job opportunities, wages, and working conditions of U.S. workers.
Employment based immigration is a complex process that may involve a number of government agencies within the Federal Department of Labor, the State Department of Labor, the Bureau of Citizenship and Immigrant Services (BCIS) and the Department of State. The Immigration and Nationality Act (INA)(8 U.S.C. 1101 et seq.) regulates the admission of foreign workers into the United States. The INA designates the Attorney General and the Secretary of State as the principal administrators of its provisions.
En hierbij dan instrukties voor de doe-het-zelvers onder ons.
Foreign Labor Certification / Permanent Labor Certification
A Permanent Labor Certification for the Department of Labor (DOL) is one of the avenues which allows an employer to hire a foreign worker to work permanently in the United States. In most instances, before the U.S. employer can submit an immigration petition to the U.S. Citizenship and Immigration Services (CIS), the employer must obtain an approved labor certification request (Form ETA 750) from the DOL's Employment and Training Administration (ETA). The DOL must certify to the CIS that there are no qualified U.S. workers available and willing to accept the job at the prevailing wage for that occupation in the area of intended employment.
The DOL, in concert with the local State Workforce Agency (SWA), processes applications for Alien Employment Certification (Form ETA 750). The date the labor certification application is filed with the SWA is known as the priority date. After the labor certification application is approved by the DOL, it should be submitted to the CIS service center with an I-140, Immigrant Petition for Alien Worker. You may access the State Department Visa Bulletin to learn which priority dates are currently being processed.
Qualifying Criteria
* The employer must hire the foreign worker as a full-time employee;
* There must be a bona fide job opening;
* Job requirements must adhere to what is customarily required for the occupation in the U.S. and may not be tailored to the worker's qualifications. In addition, the employer shall document that the job opportunity has been and is being described without unduly restrictive job requirements, unless adequately documented as arising from business necessity.
* The employer must pay at least the prevailing wage for the occupation in the area of intended employment.
Process for Filing
DOL/SWA Processing
Normal Processing
1. The employer must complete an application for Alien Employment Certification (Form ETA 750). The application describes in detail the job duties, educational requirements, training, experience, and other special capabilities the applicant must possess to do the work, and a statement of the prospective immigrant's qualifications.
2. The employer must then submit the application to the SWA responsible for the specific job location. The SWA date stamps the application when it is received (priority date) and completes a preliminary review of the application. The SWA also notifies the employer of potential problems, including if the minimum requirements for the position are reasonable and job-related, and determines that the wage offered meets minimum prevailing wage standards.
3. The SWA will then work with the employer to develop a job advertisement for placement in either a journal or newspaper of general circulation in the area of intended employment (depending on the nature of the job). The ad must contain a complete description of the vacancy including job responsibilities, duties, salary, and minimum qualifications (education, training, and experience). The employer must interview all candidates who apply and meet the position requirements.
4. The employer will evaluate job candidates against the job criteria (as established in Form ETA 750), and must submit a recruitment report to the SWA after applications have been received and qualified applicants interviewed. The recruitment report is a summarization of the applicants received and the candidates interviewed, including any decisions made to hire or not hire the candidates.
5. If any qualified U.S. workers are identified, the SWA will inform the employer that the application will likely be denied by the Certifying Officer in the regional office.
6. The information gathered by the SWA will be collated and forwarded to the regional office for review and a decision. Generally, the SWA will notify the employer when the application and all associated documents have been forwarded to the certifying officer in the regional office.
7. Once the certifying officer has reviewed the recruitment report and accompanying documentation, the certifying officer will issue a final determination granting or denying the application. The DOL may require additional information, interviews or advertisement if it feels the employer has not met all conditions for certification. The DOL may issue a Notice of Findings (NOF) indicating the certifying officer's intent to deny the application and identifying all reasons for the intended denial. The NOF will also offer the employer an opportunity to rebut the NOF within 35 days. The letter will also provide guidance to the employer regarding their right to appeal the final decision.
This process can sometimes take several years depending on the state in which the job is being offered. States that are popular sites for immigrant hiring, such as New York, Texas, or California, may take much longer than states with less such activity.
The CIS Petition
After approval of the labor certification, the employer must file an "Immigrant Petition for an Alien Worker" with the U.S. Citizenship and Immigration Services (CIS), Form I-140. The employer then attaches the certified Form ETA 750 to a completed CIS Form I-140, along with the appropriate fees, and submits the package to the appropriate CIS Service Center. The petition is filed by the employer on behalf of the foreign worker and must include the approved labor certification and other CIS specified documentation.
Foreign Labor Certification / Permanent Labor Certification
A Permanent Labor Certification for the Department of Labor (DOL) is one of the avenues which allows an employer to hire a foreign worker to work permanently in the United States. In most instances, before the U.S. employer can submit an immigration petition to the U.S. Citizenship and Immigration Services (CIS), the employer must obtain an approved labor certification request (Form ETA 750) from the DOL's Employment and Training Administration (ETA). The DOL must certify to the CIS that there are no qualified U.S. workers available and willing to accept the job at the prevailing wage for that occupation in the area of intended employment.
The DOL, in concert with the local State Workforce Agency (SWA), processes applications for Alien Employment Certification (Form ETA 750). The date the labor certification application is filed with the SWA is known as the priority date. After the labor certification application is approved by the DOL, it should be submitted to the CIS service center with an I-140, Immigrant Petition for Alien Worker. You may access the State Department Visa Bulletin to learn which priority dates are currently being processed.
Qualifying Criteria
* The employer must hire the foreign worker as a full-time employee;
* There must be a bona fide job opening;
* Job requirements must adhere to what is customarily required for the occupation in the U.S. and may not be tailored to the worker's qualifications. In addition, the employer shall document that the job opportunity has been and is being described without unduly restrictive job requirements, unless adequately documented as arising from business necessity.
* The employer must pay at least the prevailing wage for the occupation in the area of intended employment.
Process for Filing
DOL/SWA Processing
Normal Processing
1. The employer must complete an application for Alien Employment Certification (Form ETA 750). The application describes in detail the job duties, educational requirements, training, experience, and other special capabilities the applicant must possess to do the work, and a statement of the prospective immigrant's qualifications.
2. The employer must then submit the application to the SWA responsible for the specific job location. The SWA date stamps the application when it is received (priority date) and completes a preliminary review of the application. The SWA also notifies the employer of potential problems, including if the minimum requirements for the position are reasonable and job-related, and determines that the wage offered meets minimum prevailing wage standards.
3. The SWA will then work with the employer to develop a job advertisement for placement in either a journal or newspaper of general circulation in the area of intended employment (depending on the nature of the job). The ad must contain a complete description of the vacancy including job responsibilities, duties, salary, and minimum qualifications (education, training, and experience). The employer must interview all candidates who apply and meet the position requirements.
4. The employer will evaluate job candidates against the job criteria (as established in Form ETA 750), and must submit a recruitment report to the SWA after applications have been received and qualified applicants interviewed. The recruitment report is a summarization of the applicants received and the candidates interviewed, including any decisions made to hire or not hire the candidates.
5. If any qualified U.S. workers are identified, the SWA will inform the employer that the application will likely be denied by the Certifying Officer in the regional office.
6. The information gathered by the SWA will be collated and forwarded to the regional office for review and a decision. Generally, the SWA will notify the employer when the application and all associated documents have been forwarded to the certifying officer in the regional office.
7. Once the certifying officer has reviewed the recruitment report and accompanying documentation, the certifying officer will issue a final determination granting or denying the application. The DOL may require additional information, interviews or advertisement if it feels the employer has not met all conditions for certification. The DOL may issue a Notice of Findings (NOF) indicating the certifying officer's intent to deny the application and identifying all reasons for the intended denial. The NOF will also offer the employer an opportunity to rebut the NOF within 35 days. The letter will also provide guidance to the employer regarding their right to appeal the final decision.
This process can sometimes take several years depending on the state in which the job is being offered. States that are popular sites for immigrant hiring, such as New York, Texas, or California, may take much longer than states with less such activity.
The CIS Petition
After approval of the labor certification, the employer must file an "Immigrant Petition for an Alien Worker" with the U.S. Citizenship and Immigration Services (CIS), Form I-140. The employer then attaches the certified Form ETA 750 to a completed CIS Form I-140, along with the appropriate fees, and submits the package to the appropriate CIS Service Center. The petition is filed by the employer on behalf of the foreign worker and must include the approved labor certification and other CIS specified documentation.
Begrijpen jullie nu wat ik bedoelde in eerdere bijdrages ?!
Ik denk dat sommigen hier alleen de CIS instrukties gezien hebben en niet wisten wat daaraan vooraf gaat in het kader van labor-certification.
Ik hoop het nu duidelijk is, want ik moet echt iets gaan koken voor mijn zo moeizaam geauthoriseerde partner - anders raak ik mijn certificatie nog kwijt !
Ik denk dat sommigen hier alleen de CIS instrukties gezien hebben en niet wisten wat daaraan vooraf gaat in het kader van labor-certification.
Ik hoop het nu duidelijk is, want ik moet echt iets gaan koken voor mijn zo moeizaam geauthoriseerde partner - anders raak ik mijn certificatie nog kwijt !
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gemotiveerd door bijval en gesterkt door bietenstamp zal ik even het verhaal afmaken.
De lap tekst hierboven, is de normale procedure - er is ook fast-track, reduction in recruitment, als jouw baan/jij daarvoor in aanmerking komt.
Ook moet besloten worden in welke categorie wordt filed: de categorie met de zwaardere eisen heeft een hoger quotum, de categorie waar de vereisten lager zijn, heeft een lager quotum, dus geeft meer kans buiten de boot te vallen dat jaar.
Verder, de procedure duurt al snel jaren, vooral door de achterstanden en de wachttijden (hoewel dit zou verbeteren dankzij nieuwe regelgeving ?) er kan van alles gebeuren in die tijd: het bedrijf kan reorganiseren en de baan vervalt maar ze bieden een andere aan, het bedrijf kan verhuizen naar een andere staat, enz. Wat zijn dan je mogelijkheden ?
Plus, in geval van "huwelijksG.K." mag je de procedure voor het merendeel in de US afwachten, bij "labor-certification G.K." mag dat niet. Dat betekent dat de meesten eerst op een tijdelijk visum komen. Bij sommige visa is dual intent verboden, bij andere niet, indien wel, na hoeveel tijd kun je beginnen ? Dan is het voor getrouwden vervelend al dat wachten, maar wat dacht je als je op een tijdelijk visum hier bent dat niet verlengd kan worden ?
De wet is gelukkig veranderd sinds (nadat) wij het land uitmoesten, maar de procedure moet dan wel op de juiste manier zijn begonnen en verzoeken om verlenging moeten tijdig, en juist, worden ingediend.
Verder ben je als "getrouwde" redelijk zeker van resultaat, maar met labor-certification kan het altijd misgaan. Je kunt drie, vier jaar bezig zijn, maar als het bedrijf over de kop gaat, of je ontslaat, ben je alles kwijt. En je kunt meestal niet zonder meer opnieuw beginnen. Alleen in de laatste fase van het hele verhaal kun je "eigenaar van je procedure" worden, maar daar kleven ook weer bezwaren aan.
En dan heb ik het nog niet over de kleine ongemakken, bv. dat men doodleuk vier keer om het origineel van hetzelfde document vraagt.
Petra, en dan was het 20 jaar geleden nog "makkelijk" werd mij verteld !
"Ed's ambtenaar" had gelijk dat het moeilijk is om naar de US te komen om te werken, maar of het onmogelijk is, laten we er het beste van hopen, wie weet wat de advokaat van PBBI eruit weet te slepen voor hem, voor Ed dan.
De lap tekst hierboven, is de normale procedure - er is ook fast-track, reduction in recruitment, als jouw baan/jij daarvoor in aanmerking komt.
Ook moet besloten worden in welke categorie wordt filed: de categorie met de zwaardere eisen heeft een hoger quotum, de categorie waar de vereisten lager zijn, heeft een lager quotum, dus geeft meer kans buiten de boot te vallen dat jaar.
Verder, de procedure duurt al snel jaren, vooral door de achterstanden en de wachttijden (hoewel dit zou verbeteren dankzij nieuwe regelgeving ?) er kan van alles gebeuren in die tijd: het bedrijf kan reorganiseren en de baan vervalt maar ze bieden een andere aan, het bedrijf kan verhuizen naar een andere staat, enz. Wat zijn dan je mogelijkheden ?
Plus, in geval van "huwelijksG.K." mag je de procedure voor het merendeel in de US afwachten, bij "labor-certification G.K." mag dat niet. Dat betekent dat de meesten eerst op een tijdelijk visum komen. Bij sommige visa is dual intent verboden, bij andere niet, indien wel, na hoeveel tijd kun je beginnen ? Dan is het voor getrouwden vervelend al dat wachten, maar wat dacht je als je op een tijdelijk visum hier bent dat niet verlengd kan worden ?
De wet is gelukkig veranderd sinds (nadat) wij het land uitmoesten, maar de procedure moet dan wel op de juiste manier zijn begonnen en verzoeken om verlenging moeten tijdig, en juist, worden ingediend.
Verder ben je als "getrouwde" redelijk zeker van resultaat, maar met labor-certification kan het altijd misgaan. Je kunt drie, vier jaar bezig zijn, maar als het bedrijf over de kop gaat, of je ontslaat, ben je alles kwijt. En je kunt meestal niet zonder meer opnieuw beginnen. Alleen in de laatste fase van het hele verhaal kun je "eigenaar van je procedure" worden, maar daar kleven ook weer bezwaren aan.
En dan heb ik het nog niet over de kleine ongemakken, bv. dat men doodleuk vier keer om het origineel van hetzelfde document vraagt.
Petra, en dan was het 20 jaar geleden nog "makkelijk" werd mij verteld !
"Ed's ambtenaar" had gelijk dat het moeilijk is om naar de US te komen om te werken, maar of het onmogelijk is, laten we er het beste van hopen, wie weet wat de advokaat van PBBI eruit weet te slepen voor hem, voor Ed dan.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Precies, jarenlang ook mijn angst. Ik werkte nu niet bepaald voor een gerenommeerd bedrijf.oortjes schreef:.
Verder, de procedure duurt al snel jaren, vooral door de achterstanden en de wachttijden (hoewel dit zou verbeteren dankzij nieuwe regelgeving ?) er kan van alles gebeuren in die tijd: het bedrijf kan reorganiseren en de baan vervalt maar ze bieden een andere aan, het bedrijf kan verhuizen naar een andere staat, enz. Wat zijn dan je mogelijkheden ?
Tja, en dat is dus een van die "wij hebben het zwaarder" dingen. Ik heb een viertal zeer enerverende en moeilijke jaren meegemaakt hiermee. En uiteindelijk dus nooit mijn groene kaart op deze manier als beloning gekregenPetra, en dan was het 20 jaar geleden nog "makkelijk" werd mij verteld !
The bottom line is, dat je gewoon moet vechten. Als je echt wilt alle wegen bewandelen, alle mogelijkheden uitbuiten en als het tegenzit niet opgeven, maar een andere opening zoeken.
Toch moet ik ook even kwijt, dat er nu de indruk wordt gewekt, dat de VS het moeilijkste land ter wereld is, om binnen te komen. Maar vergis je niet, Nederland heeft ook ingewikkelde wetten en andere Europese landen ook. Emigreren is, op een paar uitzonderingen na, nooit eenvoudig.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Als ik dat zo lees hier ben ik er toch goed vanaf gekomen. Het is voor mij ook 20 jaar geleden, en herinneringen zijn verwaterd, maar ik heb geen moeilijkheden gehad. We zijn in Nederland getrouwd (ik had wel al een boek met instructies doorgespit hoe de procedure ging als je niet getrouwd was en dat was me te ingewikkeld), voor het trouwen moest mijn man's legerbaas toestemming geven, een korte ontmoeting waar hij een papiertje tekende. De rest van de papierhandel kan ik me niet meer herinneren.
De hele procedure ging van een leien dakje en ik dacht er heel naief geen moment aan dat het ook wel eens niet zou lukken.
Nu nog het citizenship.
Succes aan iedereen!
Annemiek
De hele procedure ging van een leien dakje en ik dacht er heel naief geen moment aan dat het ook wel eens niet zou lukken.
Nu nog het citizenship.
Succes aan iedereen!
Annemiek
Nou dat zijn dan de wijste woorden die ik hier gelezen heb!Petra/VS schreef:Toch moet ik ook even kwijt, dat er nu de indruk wordt gewekt, dat de VS het moeilijkste land ter wereld is, om binnen te komen. Maar vergis je niet, Nederland heeft ook ingewikkelde wetten en andere Europese landen ook. Emigreren is, op een paar uitzonderingen na, nooit eenvoudig.
Ik heb nergens geroepen dat je het zonder advocaat moet gaan proberen omdat het allemaal zo makkelijk is. Ik wijger "bijna altijd" om iemand in te schakelen als ik het zelf niet heb geprobeerd. Ook ik heb rond gekeken naar advocaten, die misschien wel het proces kunnen versnellen etc... en inderdaad ik heb geluk, ik kom binnen onder een Huwelijk!
Als een bedrijf iemand uit Nederland wil hebben, dan hebben ze waarschijnlijk al gezocht naar iemand in de VS. Aangezien ze daar niemand konden vinden met de kwaliteiten die ze wilden, reiken ze nu uit naar een "buitenlander". Volgens mij is dit een van de stappen die hier zo enorm in discussie is, en die stap is dus al gezet, DOOR HET BEDRIJF ZELF.
De rest over de onzekerheden blijven altijd. Ik weet ook niet wat er met mij zou gebeuren, mocht nu mijn echtgenoot iets overkomen, wat dan? Geen sponsor meer............................... moet ik doorgaan, maar zelfs daar zijn regels voor en JA het is mogenlijk om dan toch te blijven!
Het is einde discussie voor mij, ik hoop alleen dat Ed goed advies kan krijgen van iemand. Ik zie het hier de hele tijd, ze schreeuwen om vrachtwagen chauffeurs, ze zijn niet aan te slepen. En als je dan als buitenlander wilt "helpen" kan dat niet
Veel success Ed
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Helaas, ik heb Ed net al een berichtje gestuurd. Onze advocaat ziet ook geen mogelijkheid om hem als truckdriver de VS binnen te halen.
Ik had gehoopt dat er misschien een mogelijkheid was omdat het bedrijf wat hem aan zou nemen wekelijks wagens still heeft staan omdat ze geen chauffeurs hebben. Maar niks, is geen reden voor een visum.
Is toch vreemd, net alsof mensen met een HBO of andere studie zoveel beter zouden zijn voor de Amerikaanse economie. Bedrijf rijdt voor GM, die kan nu niet alle dealers bevoorraden en kopen Amerikanen een Europeaan of Jap i.p.v. een Amerikaan. Hoe vinden jullie deze stelling?
Maar goed, daar schiet Ed niets mee op, hoe gemotiveerd hij ook is.
Ik had gehoopt dat er misschien een mogelijkheid was omdat het bedrijf wat hem aan zou nemen wekelijks wagens still heeft staan omdat ze geen chauffeurs hebben. Maar niks, is geen reden voor een visum.
Is toch vreemd, net alsof mensen met een HBO of andere studie zoveel beter zouden zijn voor de Amerikaanse economie. Bedrijf rijdt voor GM, die kan nu niet alle dealers bevoorraden en kopen Amerikanen een Europeaan of Jap i.p.v. een Amerikaan. Hoe vinden jullie deze stelling?
Maar goed, daar schiet Ed niets mee op, hoe gemotiveerd hij ook is.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Tja, aan de andere kant kan dat bedrijf ook mensen aantrekken uit andere staten, waar misschien grotere werkloosheid heerst.
Je hebt geen idee of dat ook daadwerkelijk geprobeerd is. Mijn zwager heeft toen hij werkeloos was ook een opleiding tot truck driver gevolgd en een tijdje een vrachtwagen rondgereden.
Er zijn genoeg "unskilled workers" in dit land, die zo tot truck driver kunnen worden opgeleid.
Je hebt geen idee of dat ook daadwerkelijk geprobeerd is. Mijn zwager heeft toen hij werkeloos was ook een opleiding tot truck driver gevolgd en een tijdje een vrachtwagen rondgereden.
Er zijn genoeg "unskilled workers" in dit land, die zo tot truck driver kunnen worden opgeleid.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ik had hoop dat ik mijn opmerking "huur zsm de juiste hulp in want je hebt zelf onvoldoende in huis" voldoende ondersteund had. Echter nu komen nieuwe misverstanden. "De eerste stap is al gezet door het bedrijf zelf" in kapitalen nog wel. Wederom is gebrek aan kennis vader van de bijdrage, sorry dat ik het moet zeggen. "Het bedrijf zelf" kan geen stappen zetten tot de juiste persoon gevonden is, pas dan kan een procedure gaan lopen. Bovendien heb ik mogen ervaren dat veel bedrijven denken dat ze de kennis in huis hebben (bv. bedrijfsjurist) om de procedure te begeleiden, maar dat dat meestal niet waar is - zo gecompliceerd is deze materie.
Het is per bedrijf denk ik verschillend. In ons geval werd - men had al ong. twee jaar naar iemand met de juiste talenten gezocht had, project had ernstige achterstand - een baan aangeboden. Dat was het. Alles, maar dan ook alles moesten we zelf uitzoeken/regelen/betalen: tijdelijke werkvergunning/visums, verhuizing, woonruimte, papieren, enz.
Dit is de US, ik kan het niet genoeg benadrukken, laat je verwachtingen, wat voor jou "logisch" is, hoe je denkt dat het moet gaan, varen.
Wat betreft de Groene Kaart door labor certification. Het bedrijf moet sponsoren voor de Groene Kaart, daar waren ze in ons geval toe bereid, wilden zelfs mee-betalen, maar dan moesten we met hun advokatenkantoor werken. Dual intent was toen verboden, dus minstens een jaar wachten. Op een gegeven moment er gefiled. Ik probeerde vinger aan de pols te houden, kreeg regelmatig te horen dat alles naar wens verliep. Opeens begreep ik dat "naar wens" betekende voor de werkgever, niet voor ons.
Dit is de catch: een werkgever moet je sponsoren, maar zodra de G.K. binnen is, mag je gaan werken waar je wilt. Met een tijdelijke werkvergunning ben je aan die ene werkgever gebonden. De "baas van de afdeling" wilde dat mijn man zo lang mogelijk zou blijven. (Dat had hij kunnen vragen, maar zo werkt dat hier niet.) Samen met de advokaat probeerde de werkgever te "temporiseren", wat neerkwam op saboteren. Uiteindelijk - mijn man veranderde van baan, het bedrijf verhuisde, advokaten wisten dossiers kwijt te raken, enz. enz. - was de werkvergunning "op" en moesten we het land uit. Dus verhuisden we voor anderhalf jaar naar Canada om daarna terug te kunnen komen op een ander visum. Uiteindelijk wisten we de Groene Kaart te veroveren.
Verder, ik wilde helemaal geen "indruk wekken" omtrent de US. Het land is moeilijk binnen te komen voor wonen/werken, de meeste andere landen zijn dat ook. Daarom moet je meteen een deskundige aan je zijde hebben en don't even think about "documenten downloaden en het eerst eens zelf proberen."
Het is per bedrijf denk ik verschillend. In ons geval werd - men had al ong. twee jaar naar iemand met de juiste talenten gezocht had, project had ernstige achterstand - een baan aangeboden. Dat was het. Alles, maar dan ook alles moesten we zelf uitzoeken/regelen/betalen: tijdelijke werkvergunning/visums, verhuizing, woonruimte, papieren, enz.
Dit is de US, ik kan het niet genoeg benadrukken, laat je verwachtingen, wat voor jou "logisch" is, hoe je denkt dat het moet gaan, varen.
Wat betreft de Groene Kaart door labor certification. Het bedrijf moet sponsoren voor de Groene Kaart, daar waren ze in ons geval toe bereid, wilden zelfs mee-betalen, maar dan moesten we met hun advokatenkantoor werken. Dual intent was toen verboden, dus minstens een jaar wachten. Op een gegeven moment er gefiled. Ik probeerde vinger aan de pols te houden, kreeg regelmatig te horen dat alles naar wens verliep. Opeens begreep ik dat "naar wens" betekende voor de werkgever, niet voor ons.
Dit is de catch: een werkgever moet je sponsoren, maar zodra de G.K. binnen is, mag je gaan werken waar je wilt. Met een tijdelijke werkvergunning ben je aan die ene werkgever gebonden. De "baas van de afdeling" wilde dat mijn man zo lang mogelijk zou blijven. (Dat had hij kunnen vragen, maar zo werkt dat hier niet.) Samen met de advokaat probeerde de werkgever te "temporiseren", wat neerkwam op saboteren. Uiteindelijk - mijn man veranderde van baan, het bedrijf verhuisde, advokaten wisten dossiers kwijt te raken, enz. enz. - was de werkvergunning "op" en moesten we het land uit. Dus verhuisden we voor anderhalf jaar naar Canada om daarna terug te kunnen komen op een ander visum. Uiteindelijk wisten we de Groene Kaart te veroveren.
Verder, ik wilde helemaal geen "indruk wekken" omtrent de US. Het land is moeilijk binnen te komen voor wonen/werken, de meeste andere landen zijn dat ook. Daarom moet je meteen een deskundige aan je zijde hebben en don't even think about "documenten downloaden en het eerst eens zelf proberen."
Nog even voor PBBI en Ed. Jammer, jammer.
Ik had al een vermoeden dat Ed niet op een H-1 visum binnen kon, maar zijn er geen mogelijkheden als "seasonal worker, non-agrarian" dus om aanwijsbare piek-drukte op te vangen ?
Maar als Ed echt wil "settelen" hebben tijdelijke vergunningen als nadeel dat je op een gegeven moment moet vertrekken, tenzij je uitzicht hebt op een Groene Kaart.
Er is een G.K."skilled labor" categorie, de wachttijden/procedure zijn echter lang, meerdere jaren. Of een werkgever zo lang wil wachten, naar mijn ervaring niet.
Ik heb van truck-rijders hier begrepen dat een probleem is dat de vergoedingen onvoldoende zijn gestegen, dat het moeilijk is nu er een behoorlijk bestaan mee te verdienen, althans vergeleken met een aantal jaar geleden. De branche heeft het moeilijk ook door de sterk gestegen brandstofprijzen in de US.
Verder vraag ik me af hoe welwillend DOL is om vrachtwagenchauffeurs werkvergunningen te geven. Onder NAFTA zou men in de toekomst meer mogelijkheden moeten geven aan Mexicaanse bedrijven en chauffeurs heb ik begrepen.
Als Ed Nederland uit wil, Nieuw Zeeland accepteert (bij voorkeur Europese) mensen met handvaardigheid, ervaring.
Ik had al een vermoeden dat Ed niet op een H-1 visum binnen kon, maar zijn er geen mogelijkheden als "seasonal worker, non-agrarian" dus om aanwijsbare piek-drukte op te vangen ?
Maar als Ed echt wil "settelen" hebben tijdelijke vergunningen als nadeel dat je op een gegeven moment moet vertrekken, tenzij je uitzicht hebt op een Groene Kaart.
Er is een G.K."skilled labor" categorie, de wachttijden/procedure zijn echter lang, meerdere jaren. Of een werkgever zo lang wil wachten, naar mijn ervaring niet.
Ik heb van truck-rijders hier begrepen dat een probleem is dat de vergoedingen onvoldoende zijn gestegen, dat het moeilijk is nu er een behoorlijk bestaan mee te verdienen, althans vergeleken met een aantal jaar geleden. De branche heeft het moeilijk ook door de sterk gestegen brandstofprijzen in de US.
Verder vraag ik me af hoe welwillend DOL is om vrachtwagenchauffeurs werkvergunningen te geven. Onder NAFTA zou men in de toekomst meer mogelijkheden moeten geven aan Mexicaanse bedrijven en chauffeurs heb ik begrepen.
Als Ed Nederland uit wil, Nieuw Zeeland accepteert (bij voorkeur Europese) mensen met handvaardigheid, ervaring.
sorry oortjes, maar de problemen die jij omschrijft hebben dus helemaal niets met het aanvragen van een visum te maken! Het is rot, inderdaad, sorry voor dat, maar je had er natuurlijk wel wat aan kunnen doen, zelf!!
Ik ben blij dat het in ieder geval goed uitgepakt is voor jullie, je bent binnen!
Richard
Ik ben blij dat het in ieder geval goed uitgepakt is voor jullie, je bent binnen!
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Rperre, de problemen hadden juist alles te maken met de manier waarop een werkgebonden Groene Kaart aangevraagd moet worden. Je bent volkomen afhankelijk van het sponsorende bedrijf, als die samen met de advokaat de zaak "temporiseert" is het heel moeilijk daar (tijdig) achter te komen. De werkgever moet bepaald materiaal aanlveren, als het bedrijf daar langzaam in is, dan kun je daar echt niets aan doen. Dat bedrijf is nl. op dat moment al je werkgever, er zijn 1001 andere dingen die spelen en je wilt de sfeer toch graag goed houden.
Toen het bedrijf verhuisde moesten we mee, want de tijdelijke werkvergunning was alleen voor dat bedrijf geldig, maar een gevolg was wel dat de G.K. procedure opnieuw gestart moest worden.
En als (nieuwe) advokaten mij aan de telefoon bezweren, ja zelfs een notitie sturen dat onze zaak gefiled is en op schema ligt, moet ik dan bedenken dat dat wel eens niet waar zou kunnen zijn ? Dat kantoor bleef volhouden tot het laatste moment dat alles naar wens verliep, ook naar de werkgever toe - pas toen ik zelf een advokaat inhuurde en mijn man's werkgever een ultimatum stelde, kwam de aap uit de mouw.
Jullie schijnen nog steeds te denken dat je "er zelf iets aan doen kunt", als het gaat om het gecompliceerde samenspel van werkgever, staat, Federale overheid, diverse ministeries. Zelfs geroutineerde advokaten gaan nog de boot in van tijd tot tijd, en hun clienten erbij.
Overigens, nogmaals, ik schrijf dit niet om je mededogen op te roepen, maar om iedereen te waarschuwen tegen "doe het zelven", het is geen pimpampet.
Toen het bedrijf verhuisde moesten we mee, want de tijdelijke werkvergunning was alleen voor dat bedrijf geldig, maar een gevolg was wel dat de G.K. procedure opnieuw gestart moest worden.
En als (nieuwe) advokaten mij aan de telefoon bezweren, ja zelfs een notitie sturen dat onze zaak gefiled is en op schema ligt, moet ik dan bedenken dat dat wel eens niet waar zou kunnen zijn ? Dat kantoor bleef volhouden tot het laatste moment dat alles naar wens verliep, ook naar de werkgever toe - pas toen ik zelf een advokaat inhuurde en mijn man's werkgever een ultimatum stelde, kwam de aap uit de mouw.
Jullie schijnen nog steeds te denken dat je "er zelf iets aan doen kunt", als het gaat om het gecompliceerde samenspel van werkgever, staat, Federale overheid, diverse ministeries. Zelfs geroutineerde advokaten gaan nog de boot in van tijd tot tijd, en hun clienten erbij.
Overigens, nogmaals, ik schrijf dit niet om je mededogen op te roepen, maar om iedereen te waarschuwen tegen "doe het zelven", het is geen pimpampet.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 3430 Weergaves
-
Laatste bericht door Timothy555
-
- 20 Reacties
- 9401 Weergaves
-
Laatste bericht door *Sbo*
