Goed nieuws J1 Visa

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Emiel
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:55
Locatie: Gilze

Goed nieuws J1 Visa

Bericht door Emiel »

Hallo allemaal!

Volgens mij heb ik een paar keer hier op het forum gelezen dat je ongveer 3 maanden moet uittrekken om een J1 visa te krijgen.

Ik ben de 17e augustus begonnen en krijg vrijdag mijn DS 2019 binnen en a.s woensdag heb ik een afspraak bij het consulaat in Brussel(dit is mogelijk voor nederlanders en heeft een wachttijd van 2 dagen ipv 14 in NL). Ik vertrek vooralsnog de 15e september. Dit betekend dus dat zelfs met de nieuwe procedures het mogelijk is om binnen een ongelooflijk snelle tijd je visum te regelen. Zelfs met 4 dagen vakantie van het bedrijf wat het voor mij heeft geregeld ivm labour day.

Nu zul je denken, dit kost je een vermogen... Nou, het is en blijft duur, maar zo goedkoop zul je niet verwachten... Het kost nog geen 800$ aan bemiddelingskosten, maar dan heb je de SEVIS fee nog niet en ook de 80euro die je aan het consulaat moet betalen niet etc.

Maar als je het via een bedrijf in NL doet; Visa Versa bijvoorbeeld, dan betaal je alleen al ongeveer 850€ voor hun bemiddelingskosten en dan moet je nog de kosten aan het bedrijf zelf betalen (800$/1400$)en dan trekken ze er minimaal 8 tot 12 weken voor uit... En met betrekking tot die 8 tot 12 weken konden ze me nog niet garanderen dat ze het DS 2019 form in hun bezit zouden hebben.

Ik heb dus de dure tussen persoon in NL (Visa Versa en/of Nuffic) er tussen uit gehaald en heb rechtstreeks contact gezocht met een bedrijf in Amerika welke aangesteld is door de US government om DS 2019 forms uit te mogen geven.
Ze hebben een termijn van binnen de 2 weken als je zelf alle formulieren al klaar hebt; je DS 7002 form(trainingplan), wat door je werkgever moet worden ingevuld en het online applicatieformulier van het bedrijf met de benodigde door jezelf te uploaden documenten.
Als het bedrijf minder dan 25 werknemers heeft of minder dan 3mil $ aan omzet per jaar, doen ze een sitevisit. Dit houdt in dat ze op bezoek gaan bij het bedrijf om te kijken wat het is. Dan kan het 4 weken duren voor je het DS 2019 form binnen hebt.

Kortom betalen voor een spoedservice via Visa Versa, zou mij bijna 3200$ kosten (spoed was binnen 12 werkdagen) en dan nog kon men die 12 werkdagen niet garanderen ivm de nieuwe regels die in juli 2007 in werking zijn gesteld.

Ik heb het via CDS international geregeld. http://www.cdsintl.org

Ik hoop dat er mensen zijn die wat aan deze informatie hebben en veel geld en tijd besparen zullen.

Groetjes Emiel
Lola
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:10
Locatie: Salt Lake City, Utah

Bericht door Lola »

Ik ben blij voor je dat het allemaal zo snel in orde is gekomen. Kun je straks met een gerust hart vertrekken.
Bij mij is het ook allemaal snel gegaan, de grootste vertraging was dat ik zelf gedurende het proces een maand op vakantie ging ;)
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen uberhaupt gebruikmaken van Vice Versa oid, gesteld dat ze niet in enorm grote haast zitten. Het enige dat je nodig hebt is je DS 2019 en je SEVIS fee, dat is toch goed zelf te doen, lijkt mij.
Waar ga je eigenlijk heen, Emiel?
Libertad o la Muerte!
Emiel
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:55
Locatie: Gilze

Bericht door Emiel »

Ja, op zich is het beide goed te doen, maar het schrikt wel af al dat papierwerk e.d. Je moet je er echt in verdiepen even, dan kun je het zo uit je hoofd en weet je dat het wel goed komt. Ik ga naar Puerto Rico, ga stage lopen bij het bedrijf van de vader van mijn vriendin. Die ook Puerto Ricaans is. hehe, dat zullen we er maar niet bij vertellen op het gesprek bij het consulaat. :D
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Bericht door Bennogr »

Puerto Rico is al jaren een onderdeel van de Verenigde Staten van Noord Amerika.

Alle Puertoricanen hebben de Amerikaanse nationaliteit. Ze hebben alleen geen rechtstreekse vertegenwoordigers in het Congress.

Je hoeft dus echt niet geheim te houden dat iemand Puertoricaan is. Zeker bij Amerikaanse vertegenwoordigingen in het buitenland moeten ze het verschil tussen een Puertoricaan en, bijvoorbeeld, een Mexicaan kennen.

Gewone Amerikanen vergeten dat Amerikaan zijn van Puertoricanen nog wel eens.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Emiel
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:55
Locatie: Gilze

Bericht door Emiel »

Dat weet ik, het is een Comonwealth. Maar daarom kan ik ook beter niet zeggen bij het gesprek op het consulaat dat ik een vriendin heb die in Puerto Rico woont en dus de Amerikaanse nationaliteit heeft, ivm het gevaar dat ik misschien wel illegaal in de USA(Puerto Rico) zou blijven.
Gebruikersavatar
Danielveen
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Amsterdam

Bericht door Danielveen »

Hey Emiel,

Gefeliciteerd met je visum!! Vraag me alleen af hoe jij het zo goedkoop hebt kunnen regelen, want op de site van CDS international staat dat de kosten $ 1.000 zijn, dat is nog exclusief verzekering en andere toeslagen...

Ben zelf momenteel bezig met het aanvragen van J-1 visum via Nuffic. De kosten hiervoor zijn ca $ 1350 voor een jaar, inclusief ziektekostenverzekering, en dit is binnen 8 weken te regelen (mits er geen site visit nodig is). Dus zo slecht is het volgens mij niet ;)

Waar ga je heen trouwens?
gr. Daniel
Emiel
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:55
Locatie: Gilze

Bericht door Emiel »

Check deze link maar: http://www.cdsintl.org/tousa/pdp.htm

Is voor het international development program to the US. Voor interns/trainees korter dan 6 maanden is het 750$, voor langer dan 6 maanden is het duurder.

Ik heb het via die manier geregeld. Dus als je zelf je stageplek hebt geregeld al en je opdracht heb besproken of op papier staan, dan kun je het heel vlot regelen, binnen 2 weken als er geen sitevisit komt. Wat bij mij het geval is. Ze deden bij mij geen sitevisit, omdat het in Puerto Rico was en het om een bedrijf ging wat heeel veeel franchises heeft in verschillende landen. Waarom zouden ze bijvoorbeeld bij Mc Donalds een sitevisit willen doen?

De prijs die ik heb betaald, rond de 800$ totaal, was inclusief 5 maanden ziektekosten verzekeringen en het verzenden per fed ex van het DS2019 form. Ik heb met hen gesproken, maar die acht weken van de Nuffic konden ze mij niet garanderen, het konden er ook makkelijk 12 zijn werd mij verteld.
Maar ik ben momenteel in PR en maandag begint mijn stage periode, heb er zin in. Maar achteraf is het me heel erg meegevallen.Ik zou ook lekker in Brussel de afspraak maken, kun je er binnen 2/3 dagen vaak terecht, in plaats van 16/18 dagen in Amsterdam.

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen, in elk geval veel succes ermee alvast!

Groetjes Emiel
Forgeron
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 27 feb 2007, 16:19

Re: Goed nieuws J1 Visa

Bericht door Forgeron »

Hallo,
Ik zit nu in een vergelijkbare situatie. Ik ben op zoek naar een stagebedrijf.

Betekent het dat als dit stagebedrijf meer dan 25 werknemers heeft en een omzet van meer dan 3 miljoen, ik SOWIESO via cdsintl.org een J1 visa kan krijgen?

Dat klinkt wel erg interessant, want ik dacht dat het bedrijf per se op de J1 sponsors lijstmoest staan.

Of sla ik nu de plank helemaal mis?
Emiel
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:55
Locatie: Gilze

Re: Goed nieuws J1 Visa

Bericht door Emiel »

Hallo,

voor zover ik weet hoeft het bedrijf niet op die lijst te staan.
Het moet echter aan één van de voorwaarden voldoen. Of meer dan 225 werknemers, of meer dan 3mil. omzet.

Indien het bedrijf niet aan deze voorwaarden voldoet, wordt een site visit gedaan.

Succes!
Forgeron
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 27 feb 2007, 16:19

Re: Goed nieuws J1 Visa

Bericht door Forgeron »

Emiel schreef:Hallo,

voor zover ik weet hoeft het bedrijf niet op die lijst te staan.
Het moet echter aan één van de voorwaarden voldoen. Of meer dan 225 werknemers, of meer dan 3mil. omzet.

Indien het bedrijf niet aan deze voorwaarden voldoet, wordt een site visit gedaan.

Succes!
Dag Emiel, dankjewel voor je reply!

Je bedoelt 25 ipv 225 neem ik aan?

Ik heb inmiddels contact gehad met HTP, en zei vertelden mij dat er tussen hun office in Atlanta en mijn future employer contact plaats moet vinden om het 7002 formulier (een "training outline") op te stellen, waaruit moet blijken dat het echt om een stage gaat waar ik wat van leer. (En niet verkapt werkvisum). Een eis is dat er roulatie plaatsvindt tussen 3 afdelingen.

Nu is dat een wat vreemde eis om te stellen aan mijn internship bij het zoeken en ze adviseerden me ook gewoon een normale stage te vinden, en dan lossen ze dat roulatieprobleem wel voor me op. Ik vermoed dat het gewoon een kwestie is van een vinkje zetten.

Maar het klinkt wel wat apart. Weet jij nog hoe dat voor jou geregeld werd?

Wel goed nieuws vond ik de benodigde tijd:
- Eerst stage vinden
- 2 weken voor 7002 formulier. (Mits het bedrijf natuurlijk meewerkt)
- 2 dagen voor DS2019 formulier.
- Geschat 3 weken voor visum ophalen bij consulaat.
Kosten: ongeveer 1000 dollar voor 6mnd, en 1200 dollar voor 12mnd. Niet onredelijk toch?

Ik vraag me wel af hoe happig bedrijven erop zijn hier in mee te gaan, of dat ze zoiets hebben van: we nemen wel een Amerikaan, lekker makkelijk. Aan de andere kant, dat 7002 gesprek met HTP kan ze niet langer dan 30-60min duren, en meer hoeven ze volgens mij niet te doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer