Richard
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vragen over US Citizen / dubbele nationaliteit
Richard,rperre schreef:Het is dus na de I-485 (en goedkeuring) dat je een US Citizen bent. Is dit een goed verklaring??? Ik heb dat ding op dezelfde tijd ingestuurd omdat ik mijn adres altijd in de VS heb gehad, voor de laatste 5 jaar) En volgens mij kun je nadat je de green card hebt al na 3 jaar om adjustment of status vragen!!!!
Na goedkeuring van 1-485 heb je permanent resident status. Na 5 jaar (of 3 jaar als je getrouwd bent met een US Citizen) kun je een procedure starten om US Citizen te worden.
Hier is een link naar een naturalisatie document van BCIS. Kun je een en ander nog eens nalezen.
http://uscis.gov/graphics/services/natz/English.pdf
En hier nog iets over dual citizenship (al eerder besproken) van de Dutch Consulate.
http://www.cgchicago.org/article.asp?ar ... 00001610EN
http://www.cgchicago.org/article.asp?ar ... 00001610EN
Marcel, dank voor je uitgebreide uitleg. Je noemt inderdaad punten waar ik niet bij stilgestaan had.
Maar als je op onze leeftijd aantaanbaar nooit de wet hebt overtreden, dan zou je daar dankzij dual citizenship wel toe geneigd zijn opeens ?!
(Ik dacht overigens dat de Ned. overheid juist een aantal jaar geleden meer mogelijkheden geschapen had mn. tbv. Turken, omdat - als ik het begrepen heb - je in Turkije alleen mag erven als je staatsburger bent.)
Ik vind het ook allemaal erg verouderd, een soort denken anno 1900.
Dankzij databases, DNA, biometrie, enz. zijn we beter te volgen/op te sporen, zeker als we daar mee instemmen. De realiteit is toch dat mensen vaker al dan niet tijdelijk, in een ander land wonen dan waar ze zijn geboren.
Ik weet dat er een US wetsartikel is dat een inval in Ned. mogelijk maakt (vanwege het Int. Gerechtshof) - maar ik zie het niet snel gebeuren.
En ik denk dat ik beide landen tegelijk loyaal kan zijn, mijn hart is groot genoeg !
Maar als je op onze leeftijd aantaanbaar nooit de wet hebt overtreden, dan zou je daar dankzij dual citizenship wel toe geneigd zijn opeens ?!
(Ik dacht overigens dat de Ned. overheid juist een aantal jaar geleden meer mogelijkheden geschapen had mn. tbv. Turken, omdat - als ik het begrepen heb - je in Turkije alleen mag erven als je staatsburger bent.)
Ik vind het ook allemaal erg verouderd, een soort denken anno 1900.
Dankzij databases, DNA, biometrie, enz. zijn we beter te volgen/op te sporen, zeker als we daar mee instemmen. De realiteit is toch dat mensen vaker al dan niet tijdelijk, in een ander land wonen dan waar ze zijn geboren.
Ik weet dat er een US wetsartikel is dat een inval in Ned. mogelijk maakt (vanwege het Int. Gerechtshof) - maar ik zie het niet snel gebeuren.
En ik denk dat ik beide landen tegelijk loyaal kan zijn, mijn hart is groot genoeg !
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Als ik mij niet vergis is het een paar jaar geleden heel moeilijk (zo niet onmogelijk) gemaakt om je pensioenspaarpot te laten uitbetalen en met je mee te nemen. Men wilde meen ik voorkomen dat mensen hun pensioen in het buitenland verbrassen (en dus niet zoals jij van plan bent weer verstandig beleggen) en vervolgens (als NL-staatsburgers) als ze eenmaal 65 zijn een beroep moeten doen op een of andere uitkering omdat alles op is en men bovendien wegens verblijf in het buitenland ook een belangrijk deel van de AOW-aanspraak is kwijtgeraakt.rperre schreef:Ik blijf in ieder geval de eerste tijd mijn dubbele nationaliteit houden (als ik het heb) en ik ga proberen of ik mijn pensioen dat ik heb opgebouwd niet op een pensioenrekening hier gestord kan krijgen (heb ooit gehoord dat dit mogenlijk is)!
Los daarvan is het de vraag of het verstandig is; dat hangt af van waar je pensioen hebt opgebouwd. Eerst effe checken dus of het kan en vervolgens goed informeren of het in jouw geval zinvol is. Heb je bij de overheid gewerkt en dus een ABP-pensioen, dan kun je het zeker niet meenemen (en je zou het ook niet moeten willen; ABP-pensioen is zo'n beetje het meest zekere pensioen dat je kunt hebben). Heb je in het bedrijfsleven gewerkt en ergens een pensioen opgebouwd op basis van beschikbare premie (zeg maar een lijfrente) dan is het wanneer je nog maar weinig pensioenjaren hebt waarschijnlijk zeer ongunstig om het te laten uitkeren i.v.m. allerlei administratieve lasten die je zult moeten bepalen. Heb je al heel veel jaren (gezien jouw leeftijd niet waarschijnlijk tenzij je een basisschool drop-out bent en al op je 9e bent gaan werken
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
AOW is per definitie hardstikke duur. Naar de huidige situatie betaalt bijv. iemand met een salaris van pakweg ¤ 60.000 op dit moment aan jaarlijkse premie al iets van twee keer de jaarlijkse AOW-uitkering. M.a.w., je betaalt voor twee AOW'ers en je ontvangt te zijner tijd maar voor één, als er dan nog iets te vangen valt.Jan Visser schreef:Klopt, maar AOW doorverzekeren via SVB is erg duur. Zurich Verzekeringen biedt een vergelijkbaar pakket aan, tegen lagere kosten.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Hey Marcel, bedankt voor die info over het pensioen.
Ik heb inderdaad een ABP pensioen opgebouwd, het is niet enorm veel, maar ik zou daar hier toch wel iets meer mee kunnen doen dan de ABP zelf. De laatste brief die ik van ze kreeg was toch een acceptabel bedrag, en dat voor 7 jaar militaire dienst!
Ik zal het eens gaan onderzoeken, ik dacht namenlijk dat de ABP me aan de telefoon gezegd heeft dat het wel mogenlijk is om het hier in een 401K (pensioen) te laten storten, je kunt het inderdaad niet uitbetaald krijgen!!!
Richard
Ik heb inderdaad een ABP pensioen opgebouwd, het is niet enorm veel, maar ik zou daar hier toch wel iets meer mee kunnen doen dan de ABP zelf. De laatste brief die ik van ze kreeg was toch een acceptabel bedrag, en dat voor 7 jaar militaire dienst!
Ik zal het eens gaan onderzoeken, ik dacht namenlijk dat de ABP me aan de telefoon gezegd heeft dat het wel mogenlijk is om het hier in een 401K (pensioen) te laten storten, je kunt het inderdaad niet uitbetaald krijgen!!!
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Richard,rperre schreef:Hey Marcel, bedankt voor die info over het pensioen.
Richard
Via deze link vind je alvast wat info:
http://www.abp.nl/abp/abp/deelnemer/pen ... greren.asp
Afkopen zal in jouw geval waarschijnlijk geen optie zijn. Of waardeoverdracht zinvol is, is de vraag. Als je het laat staan krijg je vanaf je 65e maandelijks 7 dienstjaren x 1,75% = 12,25% van je laatst verdiende maandsalaris inclusief (niet onbelangrijk) inflatiecorrectie. Dat zal alles bij elkaar geen superbedrag zijn, maar het is zeer de vraag of je door nu de huidige waarde over te dragen naar een Amerikaans pensioenplan (401K of wat dan ook; deze zullen niet zijn voorzien van inflatiecorrectie) te zijner tijd diezelfde uitkering zult bereiken. Uiteraard zou de gunstige dollarkoers van dit moment wel kunnen helpen om een goede start te maken en de kosten van de overdracht enigszins te compenseren. Je zult het plaatje eens moeten laten uitrekenen op basis van een realistisch rendement. Als je het bij het ABP laat staan heb je weliswaar zekerheid over de waardeopbouw, maar er is dan een andere onzekere factor: hoe zal de dollarkoers zich ontwikkelen gedurende de periode waarin jij pensioen ontvangt? Daar is uiteraard niets zinnigs over te zeggen. Alles bij elkaar is het moeilijk om een keuze te maken.
Decisions, decisions ...
Marcel
yep, ik zal er eens een excel sheet over beginnen
Waar kan ik de inflatie gemiddelde van de laatste jaren vinden en de geprojecteerde inflatie voor de volgende 30 jaar
Het is wel interessant om bij te houden, want het is toch een leuk "bierpotje" om later erbij te hebben, want als het zo'n 250 euro is met een inflatie van zo'n 1,5% per jaar over 30 jaar is toch al weer bijna 400 euro per maand om lekkere drankjes :beerchug: van te bestellen, TOCH
Richard
Waar kan ik de inflatie gemiddelde van de laatste jaren vinden en de geprojecteerde inflatie voor de volgende 30 jaar
Het is wel interessant om bij te houden, want het is toch een leuk "bierpotje" om later erbij te hebben, want als het zo'n 250 euro is met een inflatie van zo'n 1,5% per jaar over 30 jaar is toch al weer bijna 400 euro per maand om lekkere drankjes :beerchug: van te bestellen, TOCH
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik vond op een financiële site dat de gemiddelde inflatie over de afgelopen 30 jaar in NL op ongeveer 4 procent lag. Sinds 1989 is de inflatie niet lager dan 2% geweest. Het gemiddelde over de afgelopen 5 jaar was 3%. Momenteel is de inflatie relatief laag. Ik zou in je rekenmodel uitgaan van pakweg 2,5 of hooguit 3%. Bij 2,5% komt jouw maandelijkse bierpotje dan al gauw op zo'n 525 euro. Daar moet je anno 2035 toch ook nog wel de nodige six packs van kunnen kopen! Als ik dan t.z.t. in NC woon, kom ik wel even langs voor een pilsjerperre schreef:yep, ik zal er eens een excel sheet over beginnen![]()
Waar kan ik de inflatie gemiddelde van de laatste jaren vinden en de geprojecteerde inflatie voor de volgende 30 jaar![]()
Het is wel interessant om bij te houden, want het is toch een leuk "bierpotje" om later erbij te hebben, want als het zo'n 250 euro is met een inflatie van zo'n 1,5% per jaar over 30 jaar is toch al weer bijna 400 euro per maand om lekkere drankjes :beerchug: van te bestellen, TOCH![]()
Richard
:beerchug:
Petra,Staceybeesie schreef:Heb jij ervaring met deze verzekering en sluit je die rechtstreeks bij Zurich of via je tussen persoon?Jan Visser schreef:Klopt, maar AOW doorverzekeren via SVB is erg duur. Zurich Verzekeringen biedt een vergelijkbaar pakket aan, tegen lagere kosten.
Groetjes Petra
Ik ben zelfs sinds kort "lokaal" (en val dus niet meer onder de Nederlandse sociale verzekeringen) maar heb besloten om het het AOW verhaal te laten wat het is en heb dus niet voor de SVB of Zurich optie gekozen. Ik ken een aantal andere expats die voor AOW continuering via Zurich zijn verzekerd (direct hier in de VS) en als iemand specifieke vragen heeft kan ik een en ander eens proberen na te trekken.
Jan
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Voor ons is de SVB ook geen optie. Ben namelijk bang dat tegen de tijd dat wij 65 zijn er misschien geen AOW meer isJan Visser schreef:Petra,Staceybeesie schreef: Heb jij ervaring met deze verzekering en sluit je die rechtstreeks bij Zurich of via je tussen persoon?
Groetjes Petra
Ik ben zelfs sinds kort "lokaal" (en val dus niet meer onder de Nederlandse sociale verzekeringen) maar heb besloten om het het AOW verhaal te laten wat het is en heb dus niet voor de SVB of Zurich optie gekozen. Ik ken een aantal andere expats die voor AOW continuering via Zurich zijn verzekerd (direct hier in de VS) en als iemand specifieke vragen heeft kan ik een en ander eens proberen na te trekken.
Jan
Groetjes Petra
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht