Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vragen over US Citizen / dubbele nationaliteit

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
rperre
Amerika-expert

Vragen over US Citizen / dubbele nationaliteit

Bericht door rperre »

Ok, ik weet het, er is al veel over gesproken, maar nog een keer voor de duidelijkheid!!!

Wat is een US Citizen en wanneer krijg je deze status?

Ik weet dat ik op dit moment een Resident Alien ben Afbeelding.

Ik vraag dit nogmaals, omdat ik probeer een baan te bemachtigen bij de Army als een Civilian Flight Instructor en de grootste requirement is US Citizen!

:help: Richard
Laatst gewijzigd door rperre op 29 jan 2005, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Richard,

Deze link bevat alle officiële info over dit onderwerp:
http://uscis.gov/graphics/services/natz/

Je moet in ieder geval:
1) tenminste 5 jaar legaal (green card) in de US hebben gewoond
2) je goed hebben gedragen (voor meer details daarover, zie de link)
3) je verbonden voelen met de Constitution
4) Engels lezen, spreken, e.d.
5) het een en ander weten van de geschiedenis en het staatsbestel van de US (dit wordt getoetst)
6) de Oath of Allegiance afleggen.

Marcel
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Een 'US Citizenship' is een Amerikaans Staats burgerschap, en is de volgende stap van verblijfs vergunning (GreenCard) houder.

Een Citizenship geeft je de maximale rechten als burger in de VS, en ook het recht om een Amerikaans paspoort te dragen als reis dokument.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Nog even een toevoeging voor wat betreft de gevolgen voor je NL staatsburgerschap in geval je US citizen wordt. Wanneer je de Oath of Allegiance aflegt, zweer je daarmee (vanuit Amerikaans oogpunt) je oude (NL) nationaliteit af. De NL-overheid (evenals vele andere overheden) erkennen dat echter niet. Volgens de actuele Nederlandse regeling zul je indien je de nationaliteit van jouw echtgenote aanneemt (ik veronderstel dat zij US citizen is) gewoon je NL staatsburgerschap behouden. Je hebt dan dus dual citizenship en kunt dus zowel een US als een NL paspoort voeren (en dat kan soms handig zijn). Zie deze link voor officiële info van het Ministerie van Buitenlandse Zaken hierover:
http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_I ... 3X43184X02
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

PeeJay schreef:Een Citizenship geeft je de maximale rechten als burger in de VS, en ook het recht om een Amerikaans paspoort te dragen als reis dokument.
En ook het recht om bijvoorbeeld governor van Alabama te worden, net zoals Arnie in California. :wink:
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Marcel schreef: En ook het recht om bijvoorbeeld governor van Alabama te worden, net zoals Arnie in California. :wink:

Richard for Gov'nor !!! :doublethumb:
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De Ned. overheid erkent geen "dual" citizenschip. Wordt je USer, dan ben je je Nederlanderschap kwijt. In de US wetgeving is daar niets over geregeld heb ik me laten vertellen, dat maakt dubbel mogelijk.
Onlangs is in Ned. de wet veranderd en voor sommigen is het nu mogelijk zowel Nederlander als "iets anders" te zijn. Een categorie voor wie dat geldt zijn Nederlanders, getrouwd met iemand van een andere nationaliteit, als je diens nationaliteit aanneemt.
Dus wie getrouwd is met een USer kan zowel Nederlander als USer tegelijk zijn. Echter mijn man en ik, beiden Nederlander, moeten kiezen. (Ik vind het dat waardeloos en vraag me af wat het belang van Ned. is. Kan iemand dat uitleggen ?!)
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

oortjes schreef: Onlangs is in Ned. de wet veranderd en voor sommigen is het nu mogelijk zowel Nederlander als "iets anders" te zijn. Een categorie voor wie dat geldt zijn Nederlanders, getrouwd met iemand van een andere nationaliteit, als je diens nationaliteit aanneemt.
Dus wie getrouwd is met een USer kan zowel Nederlander als USer tegelijk zijn.
Precies, dat had Marcel ook al uitgelegd.
oortjes schreef: Echter mijn man en ik, beiden Nederlander, moeten kiezen. (Ik vind het dat waardeloos en vraag me af wat het belang van Ned. is. Kan iemand dat uitleggen ?!)
Ik weet natuurlijk niet hoelang jij en je man in NL hebben gewerkt, maar je kan zelf nagaan hoeveel je tegoed hebt aan NLs pensioen. Mocht jij besluiten dat je je NLschap verruilt voor een Amerikaans, denk ik niet dat je nog aanspraak kan maken op je NL pensioen. Maar ik ben geen pensioen expert, dus vraag het even aan een advokaat ofzo.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

PeeJay, ik gaf een aanvulling op wat Marcel schreef en herhaalde de basis om misverstanden te voorkomen. Ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Verder was mijn vraag wat het belang van Nederland is, om de regeling zo beperkt te houden - waarom kunnen mijn man en ik niet "dual" citizenship krijgen. Het Nederlanderschap geeft recht nu op wonen en werken in de hele EU, plus toegang tot sociale voorzieningen. Het is nogal wat om dat op te geven. Wij gingen "al wat ouder" weg en hebben samen vele jaren betaald in het Ned. systeem, ook voor oudedagsvoorzieningen.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

oortjes schreef:.... Wij gingen "al wat ouder" weg en hebben samen vele jaren betaald in het Ned. systeem, ook voor oudedagsvoorzieningen.
Des te meer de reden om niet zomaar je NLschap weg te gooien.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik ben Amerikaans geworden net voor de regeling erdoor kwam (had geen tijd om te wachten, want moest mijn vader sponsoren), dus ik moet nu mijn Nederlanderschap terug vragen. Ik heb nooit in Nederland gewerkt, zie mezelf er nooit meer wonen, dus ik vraag me af of het de moeite waard is om het terug te vragen. Maar ach, ik heb tot 2013 de tijd ;) (hoewel dat natuurlijk hier is voor ik het weet met hoe snel de tijd lijkt te gaan!).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

PeeJay schreef:
oortjes schreef:.... Wij gingen "al wat ouder" weg en hebben samen vele jaren betaald in het Ned. systeem, ook voor oudedagsvoorzieningen.
Des te meer de reden om niet zomaar je NLschap weg te gooien.

/PeeJay
Nederlanderschap staat bij mijn weten los van je oudedagsvoorzieningen. Het gaat erom wat je hebt betaald. Opgebouwd pensioen blijft bij vertrek uit NL gewoon staan en wordt normaal uitgekeerd wanneer je 65 bent. Met de AOW (een verplichte volksverzekering) ligt dat anders. Voor elk jaar dat je buiten NL verblijft (en dus niet aan de verplichte betaling meedoet) tussen je 15e en je 65e, verlies je 2% van je AOW-aanspraak. Je kunt echter als je in het buitenland woont kiezen om vrijwillig te blijven meebetalen. Of dat zinvol is, is maar de vraag. Met alle veranderingen in de sociale zekerheid is de kans zeer reëel dat er over bijv. 20 jaar (vrijwel) geen AOW meer bestaat, simpel omdat het systeem te duur wordt. Het feit dat je hebt meebetaald, maakt dan niks uit. Jouw AOW-bijdrage is immers geen spaarpot voor jezelf zoals een gewone pensioenvoorziening. Jouw bijdrage wordt gebruikt om de huidige generatie AOW'ers te betalen. Hoe het allemaal precies zit kun je nalezen en navragen bij de Sociale Verzekerings Bank http://www.svb.nl.

Rest natuurlijk de vraag wat de voordelen zijn van het behouden (wanneer je geen recht hebt op dual citizenship) c.q. het weer terugvragen (als je het eerder bent verloren, maar op basis van de nieuwe regelingen kunt terugkrijgen als dual citizenship) van de NL-nationaliteit. Belangrijkste is denk ik de mogelijkheid om probleemloos en op elk gewenst moment je weer in NL te kunnen vestigen, bijv. in het geval dat je het in de US niet meer ziet zitten (bijv. als Jeb Bush de volgende president wordt :wink: ). Een tweede reden die ik kan bedenken is dat je veel reist naar landen die een wat moeizame relatie hebben met de US; een NL-paspoort kan dan handig of zelfs goedkoper zijn (voorbeeld: in Turkije moet je bij aankomst een visumsticker kopen; Amerikanen betalen daarvoor vele malen meer dan NL'ers (situatie van 1999; nu vermoedelijk nog steeds zo)). Verder schieten me zo gauw geen andere harde redenen te binnen (hooguit emotionele redenen).
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Marcel schreef:.....op elk gewenst moment je weer in NL te kunnen vestigen, bijv. in het geval dat je het in de US niet meer ziet zitten (bijv. als Jeb Bush de volgende president wordt :wink: )......

:doublethumb: :doublethumb:
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

oortjes schreef:Dus wie getrouwd is met een USer kan zowel Nederlander als USer tegelijk zijn. Echter mijn man en ik, beiden Nederlander, moeten kiezen.
Zou je het niet zo kunnen spelen dat één van jullie beiden dual citizenship krijgt? Stel, jouw man wordt eerst US citizen en raakt dan dus zijn NL nationaliteit kwijt. Jij bent op dat moment een NL'er getrouwd met een US citizen die de nationaliteit van haar man wil aannemen. Daarmee zou jij dus onder de uitzonderingen voor dual citizenship vallen. Op die manier houdt in ieder geval één van beiden de link met NL en dus de mogelijkheid om makkelijk terug te keren. Bij terugkeer zou dan jouw man de NL immigratieprocedure moeten doorlopen, maar dat lijkt me niet zo'n punt.

Ik zit dit maar zo te bedenken en het zal wel niet de bedoeling zijn dat je dit doet, maar volgens mij is dit toegestaan lijkt mij ... :wink:
Laatst gewijzigd door Marcel op 28 jan 2005, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Marcel schreef: Ik zit dit maar zo te bedenken en het zal wel niet de bedoeling zijn dat je dit doet, maar volgens mij is dit toegestaan lijkt mij ... :wink:
Keep on going man !!!

Volgens mij ben jij die advokaat die we hier nodig hebben. :wink:

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Marcel schreef:
oortjes schreef:Dus wie getrouwd is met een USer kan zowel Nederlander als USer tegelijk zijn. Echter mijn man en ik, beiden Nederlander, moeten kiezen.
Zou je het niet zo kunnen spelen dat één van jullie beiden dual citizenship krijgt? Stel, jouw man wordt eerst US citizen en raakt dan dus zijn NL nationaliteit kwijt. Jij bent op dat moment een NL'er getrouwd met een US citizen die de nationaliteit van haar man wil aannemen. Daarmee zou jij dus onder de uitzonderingen voor dual citizenship vallen. Op die manier houdt in ieder geval één van beiden de link met NL en dus de mogelijkheid om makkelijk terug te keren. Bij terugkeer zou dan jouw man de NL immigratieprocedure moeten doorlopen, maar dat lijkt me niet zo'n punt.

Ik zit dit maar zo te bedenken en het zal wel niet de bedoeling zijn dat je dit doet, maar volgens mij is dit toegestaan lijkt mij ... :wink:
En als kersvers 'advocaat' (dank je PeeJay :D ) heb ik inmiddels ook aan een vervolg gedacht, uitgaand van de huidige wet- en regelgeving. Nadat je het hiervoor geschetste hebt gedaan en naar NL bent teruggekeerd (jij als dual US/NL-, jouw man als US-citizen) bestaat voor jouw man na enkele jaren (3 geloof ik) in NL te hebben gewoond de mogelijkheid om de NL nationaliteit aan te vragen. Aangezien je daarbij de US citizenship behoudt heeft hij dan ook dubbel. :lol:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik vind het wel heel creatief ! maar denk dat het niet zo werkt. Misschien wel als we tussendoor scheiden, ik kan mijn man dan opnieuw trouwen als hij USer is geworden. Lekker, weer taart ! Maar dat geeft andere problemen hier, mn. voor onze ziektenkostenverzekering.

Ik bedoelde met oudedagsvoorzieningen bejaardenhuis, verpleeghuis enz. Mijn pensioenrechten zijn Dfl 50 per jaar, geen idee wat dat in Euro's is en tegen die tijd dus echt niks.
Dat van de aow dat wist ik, wij hebben destijds besloten het niet voort te zetten aangezien aow en aww gekoppeld is, en de vrijwillige premie voor ons budget te hoog.

Het is inderdaad voor een groot deel emotioneel en het idee dat ik ieder moment terug kan naar geboorteland en familie is voor mij belangrijk. Stel dat mijn man overlijdt, waarom zou ik hier dan blijven ?
Aan de andere kant, als we hier over een aantal jaar nog zijn zou ik wel de band met de US dichter willen aanhalen, alweer, emotioneel.

Tot nu toe heeft niemand me overigens kunnen uitleggen waarom de Ned. overheid "dual" citizenship zo beperkt ! en dat was de vraag.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

oortjes schreef:Tot nu toe heeft niemand me overigens kunnen uitleggen waarom de Ned. overheid "dual" citizenship zo beperkt ! en dat was de vraag.
Veel landen (o.a. NL, maar ook de US), zijn niet zo happig op dual citizenship. Daarvoor zijn vaak verschillende redenen. Eén belangrijke (vooral wat de US betreft) heeft te maken met loyaliteit. Vandaar dat je in veel naturalisatieprocedures (o.a. de Amerikaanse) moet beloven je nieuwe 'vaderland' 100% trouw te zijn en te zullen dienen (met name in militair opzicht). Enige loyaliteit aan een andere (mogelijk vijandige) souvereine staat zou immers de binnenlandse veiligheid kunnen ondermijnen. Uiteraard is het wat naïef om te denken dat zulke loyaliteitsgevoelens met een bureaucratische handeling spoorslags verdwijnen, maar je hebt in ieder geval iets om iemand juridisch aan te pakken wanneer blijkt dat ie toch nog loyaal is aan z'n oude vaderland.

Een andere reden (en dat speelt momenteel in discussies over beperking van dual citizenship in NL) heeft te maken met het 'van twee walletjes eten' en het je kunnen onttrekken aan strafvervolging. Stel je hebt citizenship van land A en land B. Je pleegt een misdrijf in land A en smeert 'm snel naar land B. Het is vervolgens heel moeilijk (en in veel gevallen onmogelijk) voor land A om de persoon in kwestie uitgeleverd te krijgen. Dit is een extra actueel thema geworden in verband met de strijd tegen het terrorisme.

In NL ligt er momenteel bovendien een wetsvoorstel om het voor mensen die in NL wonen, met een NL'er zijn getrouwd en vervolgens de NL-nationaliteit aanvragen onmogelijk te maken (vanuit NL-perspectief) om je oude nationaliteit te behouden. Dit komt dus overeen met de situatie in de US. Of dit in de praktijk veel effect zal hebben is maar zeer de vraag, aangezien veel landen jou niet automatisch hun staatsburgerschap ontnemen wanneer je dat van een ander land aanneemt. Daarvoor moet je vaak bij je oude vaderland een speciaal verzoek indienen. De achtergrond van dit wetsvoorstel heeft o.a. te maken met de Marokkaanse situatie. Wanneer een Marokkaan in NL woont en daar kinderen krijgt, dan krijgen die van Marokko automatisch de Marokkaanse nationaliteit terwijl (als ik correct ben geïnformeerd) Marokko de NL-nationaliteit die die kinderen krijgen vanwege het feit dat ze in NL zijn geboren niet erkent. Voeg daarbij de grootschalige import van huwelijkspartners vanuit Marokko door NL'ers met een Marokkaanse achtergrond en er ontstaat een langdurige situatie met een hoop gedoe over nationaliteit, rechten, e.d. (waarvan ik de details ook niet ken). Daar wil de NL regering wat aan doen. Of dit voorstel het zal halen (en vervolgens enig zinvol effect zal hebben) is zeer de vraag. Er zijn in de oppositie genoeg voorstanders van het handhaven van de dubbele nationaliteit. Zij volgen de logica dat je, wanneer iemand met NL + andere nationaliteit zich in NL misdraagt, je diens NL-nationaliteit kunt afnemen en hem kunt terugsturen naar zijn oude vaderland. Wanneer de persoon in kwestie zijn oude nationaliteit zou hebben opgegeven, dan kan dat niet meer.

Alles bij elkaar een hoop juridisch gedoe waar een wereldburger weinig mee opschiet.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Hey leuke discussie, ik heb even de titel aangepast!!! Nog bedankt voor het antwoord (ik wist dit natuurlijk al, maar was op zoek naar een beter antwoord :wink: )

Het is dus na de I-485 (en goedkeuring) dat je een US Citizen bent. Is dit een goed verklaring??? Ik heb dat ding op dezelfde tijd ingestuurd omdat ik mijn adres altijd in de VS heb gehad, voor de laatste 5 jaar)
En volgens mij kun je nadat je de green card hebt al na 3 jaar om adjustment of status vragen!!!!

Ik blijf in ieder geval de eerste tijd mijn dubbele nationaliteit houden (als ik het heb) en ik ga proberen of ik mijn pensioen dat ik heb opgebouwd niet op een pensioenrekening hier gestord kan krijgen (heb ooit gehoord dat dit mogenlijk is)!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Marcel schreef:
Nederlanderschap staat bij mijn weten los van je oudedagsvoorzieningen. Het gaat erom wat je hebt betaald. Opgebouwd pensioen blijft bij vertrek uit NL gewoon staan en wordt normaal uitgekeerd wanneer je 65 bent. Met de AOW (een verplichte volksverzekering) ligt dat anders. Voor elk jaar dat je buiten NL verblijft (en dus niet aan de verplichte betaling meedoet) tussen je 15e en je 65e, verlies je 2% van je AOW-aanspraak. Je kunt echter als je in het buitenland woont kiezen om vrijwillig te blijven meebetalen. Of dat zinvol is, is maar de vraag. Met alle veranderingen in de sociale zekerheid is de kans zeer reëel dat er over bijv. 20 jaar (vrijwel) geen AOW meer bestaat, simpel omdat het systeem te duur wordt. Het feit dat je hebt meebetaald, maakt dan niks uit. Jouw AOW-bijdrage is immers geen spaarpot voor jezelf zoals een gewone pensioenvoorziening. Jouw bijdrage wordt gebruikt om de huidige generatie AOW'ers te betalen. Hoe het allemaal precies zit kun je nalezen en navragen bij de Sociale Verzekerings Bank http://www.svb.nl.
Klopt, maar AOW doorverzekeren via SVB is erg duur. Zurich Verzekeringen biedt een vergelijkbaar pakket aan, tegen lagere kosten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer