Maar ik ben het in deze, ook helemaal met je eens hoor!JohnNJ schreef:Alle nuanceringen zijn hier verwerpelijk, want die 50%-regel is niets anders dan preventieve censuur.rene.jager schreef: :hilarious: Ik was al benieuwd naar jou ongenuanceerde visie op het geheel.
--john
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Net5 'te Amerikaans'
-
rene.jager
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Net5 'te Amerikaans'
Nee. Een zender in Europa moet zich aan die regels houden, wat de doelgroep ook moge zijn. Ik heb mijn twijfels dat alle omroepen zich eraan houden. Wat ik ook al in het verleden heb gezien lijkt het huidige commisariaat de pik te hebben op SBS. Wellicht omdat ze niets kunnen uithalen tegen marktleider RTL.JohnNJ schreef:Zou het Commissariaat voor de Media wel een zender met 100% Amerikaanse programma's toestaan indien de SBS beweert dat de doelgroep bestaat uit de "Amerikaanse minderheid" in Nederland?
--john
Ik heb nog even geprobeerd te kijken wat er in de Mediawet staat over die 50%, maar dat soort zaken in de Nederlandse Mediawet gelden alleen voor de NPO. Dat commerciele is dus echt in de Europese wetgeving geregeld.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Is dit nu Nederland op zijn smalst, of Europa op zijn smalst, ik dacht dat NL tegen de europese grondwet of iets dergelijks had gestemd? Dan pik je dit als NL tv zender toch niet, of broadcast SBS6/NET5 vanuit een ander europees land?
Mensen allemaal schotels kopen en zelf uitmaken waar je naar kijkt doen al die arabieren ook en doen we hier in de states ook. Is het niet zo dat SBS commercieel is? Dus dan zou de staat (of europa) toch alleen wat kunnen zeggen over Ned1, 2 en 3(bestaat dat nog zo?).
Anyway je leest het al ik snap er niet veel van

Mensen allemaal schotels kopen en zelf uitmaken waar je naar kijkt doen al die arabieren ook en doen we hier in de states ook. Is het niet zo dat SBS commercieel is? Dus dan zou de staat (of europa) toch alleen wat kunnen zeggen over Ned1, 2 en 3(bestaat dat nog zo?).
Anyway je leest het al ik snap er niet veel van
De logica is ook ver te zoekenTedjevanEs schreef:Is dit nu Nederland op zijn smalst, of Europa op zijn smalst, ik dacht dat NL tegen de europese grondwet of iets dergelijks had gestemd? Dan pik je dit als NL tv zender toch niet, of broadcast SBS6/NET5 vanuit een ander europees land?
Anyway je leest het al ik snap er niet veel van![]()
De EU heeft, om Europese televisiemakers te beschermen, een regel ingesteld dat elke omroep (publiek of commercieel) 50% aan EU content moet uitzenden. Het is een wet waar een meerderheid van de lidstaten mee in heeft gestemt, waardoor hij geldt voor de gehele EU. Het is de taak aan de nationale mediawaakhonden (in NL het Commisariaat van de Media) om erop toe te zien dat de regel nageleefd wordt. SBS heeft niets te pikken, door een leuk stukje in de Nederlandse Mediawet:
Zoals je ziet, kan SBS niet uitzenden ZONDER toestemming van het Commisariaat. Het kopen van schotels zal in dit geval weinig zin hebben. Wij kunnen namelijk geen Amerikaanse zenders via de schotel ontvangen (heeft met copyrightafdracht te maken. Het zou voor Europeanen onbetaalbaar zijn). Arabische zenders kunnen wel via onze Europese satalieten ontvangen worden, dus voor die groep is het wel een optie.71a
1. Onverminderd het bepaalde of bij krachtens de Telecommunicatiewet, is het een commerciele omroepinstelling slechts toegestaan een door haar verzorgd programma uit te zenden of te doen uitzenden, indien zij daarvoor toestemming van het Commisariaat voor de Media heeft verkregen. De toestemming is voor ieder programma afzonderlijk vereist. In de toestemming wordt aangegeven of zij betrekking heeft op een programma voor een algemene omroep dan wel een programma voor een byzondere omroep.
En om je vraag helemaal te beantwoorden: SBS is commercieel ja. Het staat voor Scandinavian Broadcasting System. SBS Broadcasting Nederland bestaat uit SBS6, Veronica en NET5 en is voor 20% in handen van De Telegraaf Media.[/quote]
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Idd John, maar er is voorafgaand ook geen toezicht. In iedergeval niet zoals ik het zie: de 'programma's' waar de mediawet over spreekt moet je zien als de zenders. SBS is de omroepinstelling en SBS6, Veronica en NET5 de programma's. Het gaat dus niet om de individuele uitzendingen.
Achteraf is er wel invloed, vaak in de vorm van boetes.
Hetzelfde zie je bij reclames. Iedereen mag in een reclame zeggen wat hij wil (recht van vrijheid van meningsuiting), maar achteraf kan de Reclame Code Commisie ingrijpen (naja eigenlijk alleen bij de NPO, de commercielen kunnen alleen maar gewaarschuwd worden) RCC is geen rechtsorgaan en mag dus ook geen straf uitdelen, op de publieke omroep (dus de STER) na.
[offtopic]
even een happy moment voor mij: Ik heb net een tentamen gehaald waarvan ik vrijwel zeker wist dat ik het niet gehaald had. YAY~!
Achteraf is er wel invloed, vaak in de vorm van boetes.
Hetzelfde zie je bij reclames. Iedereen mag in een reclame zeggen wat hij wil (recht van vrijheid van meningsuiting), maar achteraf kan de Reclame Code Commisie ingrijpen (naja eigenlijk alleen bij de NPO, de commercielen kunnen alleen maar gewaarschuwd worden) RCC is geen rechtsorgaan en mag dus ook geen straf uitdelen, op de publieke omroep (dus de STER) na.
[offtopic]
even een happy moment voor mij: Ik heb net een tentamen gehaald waarvan ik vrijwel zeker wist dat ik het niet gehaald had. YAY~!
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Ja, daar heb je wel gelijk in. Hoe men dit binnen het Nederlandse wettelijke kader dan wel zou moeten noemen weet ik ook niet. Het doet er ook niet zo veel toe, omdat de Europese regels nu eenmaal belangrijker zijn dan de Nederlandse wet.Clint schreef:Idd John, maar er is voorafgaand ook geen toezicht. In iedergeval niet zoals ik het zie: de 'programma's' waar de mediawet over spreekt moet je zien als de zenders. SBS is de omroepinstelling en SBS6, Veronica en NET5 de programma's. Het gaat dus niet om de individuele uitzendingen.
Hier hebben wij de FCC. Dat is ook een soort Commissariaat voor de Media. De FCC houdt toezicht op een deel van de tv- en radio-uitzendingen. President Nixon heeft indertijd nog geprobeerd de FCC hem onwelgevallige uitzendingen te laten voorkomen. Dat is niet gelukt. Sinds een aantal jaren kijkt de FCC wat meer dan vroger of uitzendingen wel "fatsoenlijk" genoeg zijn. Blote borsten mogen dus niet, maar af en toe glipt er wel eens een tussendoor. Dan is er een klein schandaal.
--john
Ja inderdaad, zoals toen met de Superbowl een aantal jaar geleden.
Ik heb vorig jaar een vak gehad wat ook de FCC behandelde, best interessant, zoals de lijst met verboden woorden e.d.
Ik heb vorig jaar een vak gehad wat ook de FCC behandelde, best interessant, zoals de lijst met verboden woorden e.d.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Clint schreef:Ja inderdaad, zoals toen met de Superbowl een aantal jaar geleden.
Was onlangs nog op de Amerikaanse televisie om ook de f•ck woorden ed op de commerciele zenders aan te pakken, was een kansloze missie want het is geen publieke omroep. Hetzelfde zou moeten gelden voor Net 5 e.d. waarom al die domme regels, zitten waarschijnlijk een hoop politici hun tijd en zakken te vullen op deze zinlose regels. Mag je in Europa nog wel vrij ondernemen, vooradt je het weet krijg je een boete aan je kont omdat een sufferd in het Europeesche parlement even op de voorgrond wil komen. En al die gasten zitten een paar jaar later in een Commisariaat van een van de grote bedrijven