Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
PGAR vs PFAR
-
anneliesbossaert
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
PGAR vs PFAR
Ik ben bezig onze huurwagen te reserveren voor onze rondreis volgend jaar.
Pick-up & drop off in Seattle.
Op de site van Sunny cars staat er een fout, er staat Dodge Durange SUV of gelijkwaardig - type PFAR
Maar de dodge durango is eigenlijk type PGAR.
De prijs is dezelfde als het type FFAR, namelijk Chevrolet Tahoe (of gelijkwaardig).
Persoonlijk zou ik natuurlijk graag het type PFAR krijgen aan de prijs van een FFAR, maar als ik nu die dodge durango reserveer, riskeer ik dan toch die Premium crossover te krijgen?
Maw, neem ik het risico in de hoop een hoger wagentype te krijgen? Of speel ik het op veilig en ga ik voor de Chevrolet Tahoe?
Pick-up & drop off in Seattle.
Op de site van Sunny cars staat er een fout, er staat Dodge Durange SUV of gelijkwaardig - type PFAR
Maar de dodge durango is eigenlijk type PGAR.
De prijs is dezelfde als het type FFAR, namelijk Chevrolet Tahoe (of gelijkwaardig).
Persoonlijk zou ik natuurlijk graag het type PFAR krijgen aan de prijs van een FFAR, maar als ik nu die dodge durango reserveer, riskeer ik dan toch die Premium crossover te krijgen?
Maw, neem ik het risico in de hoop een hoger wagentype te krijgen? Of speel ik het op veilig en ga ik voor de Chevrolet Tahoe?

- Tantelotje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Re: PGAR vs PFAR
Ik snap het niet helemaal.
Je zegt dat een Dodge Durango staat als een PFAR, maar eigenlijk een PGAR zou moeten zijn. En dat de prijs gelijk is aan een FFAR wat een Tahoe zou moeten zijn.
Welke prijs? Die van de PFAR of PGAR?
Even later zeg je dat je het liefst een PFAR zou krijgen voor de prijs van een FFAR.
Maar als de FFAR een Tahoe is en de PFAR een Durango, zou ik liever de Tahoe hebben.
Dat gezegd hebbende: check goed of de prijs op Sunnycars wel zo interessant is.
In mijn ervaring zijn zij qua prijs nooit competitief, omdat je betaalt voor zogenaamde zekerheden die je elders ook hebt. Lees het autohuur topic er eens op na en kijk wat er verder mogelijk is.
Je zegt dat een Dodge Durango staat als een PFAR, maar eigenlijk een PGAR zou moeten zijn. En dat de prijs gelijk is aan een FFAR wat een Tahoe zou moeten zijn.
Welke prijs? Die van de PFAR of PGAR?
Even later zeg je dat je het liefst een PFAR zou krijgen voor de prijs van een FFAR.
Maar als de FFAR een Tahoe is en de PFAR een Durango, zou ik liever de Tahoe hebben.
Dat gezegd hebbende: check goed of de prijs op Sunnycars wel zo interessant is.
In mijn ervaring zijn zij qua prijs nooit competitief, omdat je betaalt voor zogenaamde zekerheden die je elders ook hebt. Lees het autohuur topic er eens op na en kijk wat er verder mogelijk is.
- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Reken nooit op een specifiek merk en model. Dat is ook niet wat je reserveert: je maakt een reservering voor een bepaalde klasse.
Een Dogde Durango zal bij de meeste verhuurders als Premium Crossover (PGAR) gelden. Dat is een maatje groter dan een Standard SUV.
(vaak een 7-zitter waarbij de 3e rij uitgeklapt wordt in de kofferruimte. Deze 3e rij heeft amper beenruimte en er is nagenoeg geen bagageruimte meer over). Een PGAR kan ook een ander merk/model zijn; het is meer afgestemd op de features dan op de ruimte. Dus het kan ook kleiner model zijn.
Een PFAR is een Premium SUV en in de regel dus een Chevrolet Suburban (Ford Expedition Max, Jeep Wagoneer L of soortgelijk).
Een Chevrolet Tahoe is een typisch voorbeeld van een Full-size SUV (FFAR). Voor de passagiers even groot als een Premium SUV (met 7 volwaardige zitplaatsen) maar met minder kofferruimte (de auto is een halve meter minder lang).
Dus kijk goed naar de ACRISS Code in je reservering en minder naar het automodel dat Sunny Cars als voorbeeld geeft. De code is leidend uit welke rij je ter plekke je auto mag uitzoeken (of is toegewezen).
https://www.alamo.com/en/rental-cars/us/suvs.html
https://www.sixt.co.uk/rental-guide/acriss-code/
Een Dogde Durango zal bij de meeste verhuurders als Premium Crossover (PGAR) gelden. Dat is een maatje groter dan een Standard SUV.
(vaak een 7-zitter waarbij de 3e rij uitgeklapt wordt in de kofferruimte. Deze 3e rij heeft amper beenruimte en er is nagenoeg geen bagageruimte meer over). Een PGAR kan ook een ander merk/model zijn; het is meer afgestemd op de features dan op de ruimte. Dus het kan ook kleiner model zijn.
Een PFAR is een Premium SUV en in de regel dus een Chevrolet Suburban (Ford Expedition Max, Jeep Wagoneer L of soortgelijk).
Een Chevrolet Tahoe is een typisch voorbeeld van een Full-size SUV (FFAR). Voor de passagiers even groot als een Premium SUV (met 7 volwaardige zitplaatsen) maar met minder kofferruimte (de auto is een halve meter minder lang).
Dus kijk goed naar de ACRISS Code in je reservering en minder naar het automodel dat Sunny Cars als voorbeeld geeft. De code is leidend uit welke rij je ter plekke je auto mag uitzoeken (of is toegewezen).
https://www.alamo.com/en/rental-cars/us/suvs.html
https://www.sixt.co.uk/rental-guide/acriss-code/

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
- HennyCox
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 17
Sunny cars
.....leuk zo'n pratende spiegelhangers 
- dejong89
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Mijn zwager ging ooit naar de VS en moest en zou een Jeep huren. Voor 10 dagen betaalde hij 900 euro (ik lieg niet) en huurde een auto bij Sunnycars. Een Jeep Grand Cherokee (of vergelijkbaar...) Bij hoog en laag wist hij het zeker: ik krijg een Jeep.
Hij heeft 10 dagen rondgereden in een Toyota 4runner en we lachen hier nog steeds om
Kortom, je huurt een klasse, geen specifiek model. Hertz heeft wel de optie om een specifieke model te huren maar daar betaal je ook voor. Over Hertz gesproken, is Sunnycars met hun geweldige all inn formule echt zo goedkoop en heb je al eens bij Alamo of Hertz gekeken?
Hij heeft 10 dagen rondgereden in een Toyota 4runner en we lachen hier nog steeds om
Kortom, je huurt een klasse, geen specifiek model. Hertz heeft wel de optie om een specifieke model te huren maar daar betaal je ook voor. Over Hertz gesproken, is Sunnycars met hun geweldige all inn formule echt zo goedkoop en heb je al eens bij Alamo of Hertz gekeken?
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
-
anneliesbossaert
- Amerikafan
Bedankt voor jullie reacties 
Jullie opmerkingen zijn inderdaad correct en was ik reeds van op de hoogte.
Ik stuur hierbij even een printje van hoe het staat op sunny cars.
Daar staat er bij Dodge Durango het type PFAR (aan dezelfde prijs als de FFAR)
Nu weet ik dat de correcte code eigenlijk PGAR is bij de dodge durango.
Mijn vrees is dus dat ik zou reserveren voor de Dodge Durango - PFAR. Maar dat sunny cars eigenlijk de PGAR zal reserveren in het systeem van Alamo.
Het correcte type PFAR staat er ook bij, maar is natuurlijk pakken duurder.
Vraag is dus: reserveer ik de FFAR (aangezien ik liever dit type heb dan de PGAR), of waag ik het erop en boek ik toch de dodge durango?
Jullie opmerkingen zijn inderdaad correct en was ik reeds van op de hoogte.
Ik stuur hierbij even een printje van hoe het staat op sunny cars.
Daar staat er bij Dodge Durango het type PFAR (aan dezelfde prijs als de FFAR)
Nu weet ik dat de correcte code eigenlijk PGAR is bij de dodge durango.
Mijn vrees is dus dat ik zou reserveren voor de Dodge Durango - PFAR. Maar dat sunny cars eigenlijk de PGAR zal reserveren in het systeem van Alamo.
Het correcte type PFAR staat er ook bij, maar is natuurlijk pakken duurder.
Vraag is dus: reserveer ik de FFAR (aangezien ik liever dit type heb dan de PGAR), of waag ik het erop en boek ik toch de dodge durango?

- dejong89
- Amerika-expert
Als jij de FFAR (fullsize SUV) boekt, dan heb je ook recht op deze klasse.
Sunnycars gaat niets anders voor je reserveren. Zou een beetje vreemd zijn, als jij FFAR boekt en op je bevestiging staat iets anders..
Is de prijs bij Sunnycars beter dan bij Alamo.de (met de bekende codes) of Hertz?
Sunnycars gaat niets anders voor je reserveren. Zou een beetje vreemd zijn, als jij FFAR boekt en op je bevestiging staat iets anders..
Is de prijs bij Sunnycars beter dan bij Alamo.de (met de bekende codes) of Hertz?
- HennyCox
- Amerikakenner
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de prijs van Sunny Cars tov Hertz of Alamo.
@anneliesbossaertVoor welke datums gaat de autohuur?
@anneliesbossaertVoor welke datums gaat de autohuur?
-
anneliesbossaert
- Amerikafan
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Sunnycars is gewoon duur, en zeker als je in Amerika wilt huren.
Het is ook nog veel te vroeg om iets te kunnen zeggen over de tarieven van volgend jaar, maar goedkoper kan het zeker.
Gewoon rechtstreeks huren, en in de gaten blijven houden wat de prijzen doen.
Het is ook nog veel te vroeg om iets te kunnen zeggen over de tarieven van volgend jaar, maar goedkoper kan het zeker.
Gewoon rechtstreeks huren, en in de gaten blijven houden wat de prijzen doen.
-
d_vdploeg
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Het is hier al vaker voorbij gekomen, ook in het autoverhuurtopic. Voor de VS moet je niet huren bij Sunnycars. Het all in concept wat zij bieden, namelijk alles gedekt kun je zelf ook regelen bij Hertz, Alamo of een andere rechtstreekse verhuurder. Het belangrijkste, het eigen risico. Dat is voor autohuur in de VS niet van toepassing voor Europeanen. Dus hoeft dat ook niet verzekerd te worden. De rest, CDW en SLI (aansprakelijkheid voor een ongeval en schade aan de auto) is standaard verzekerd als je boekt via de hier bekende websites zoals US travel.
Voor autohuur in Europa kan sunnycars interessant zijn omdat ze daar beter zijn qua prijs en er wel een eigen risico geldt. Afkopen daarvan is dan bij een verhuurder weer relatief duur als je geen andere manieren hebt om je eigen risico af te dekken, zoals via je creditcard.
Zoals andere zeggen kijk eens rond hier op het autoverhuurtopic naar een rechtstreekse verhuurder.
Voor autohuur in Europa kan sunnycars interessant zijn omdat ze daar beter zijn qua prijs en er wel een eigen risico geldt. Afkopen daarvan is dan bij een verhuurder weer relatief duur als je geen andere manieren hebt om je eigen risico af te dekken, zoals via je creditcard.
Zoals andere zeggen kijk eens rond hier op het autoverhuurtopic naar een rechtstreekse verhuurder.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
- HennyCox
- Amerikakenner
@anneliesbossaert Voor jullie periode via Autoeurope vind ik nu al onderstaande prijzen. Deze zullen misschien nog wel dalen tegen die tijd. Maar zijn beduidend goedkoper dan via Funny Cars.
-
anneliesbossaert
- Amerikafan
Bedankt voor de informatie en de tip! Is inderdaad wel een groot verschil.
Ik zoek even verder
Ik zoek even verder

En zo behoorde de VW Beetle cabrio ook ooit tot dezelfde klasse als een Mustang Convertible….. gelukkig is de VW niet meer leverbaar…dejong89 schreef: ↑12 okt 2025, 18:27Mijn zwager ging ooit naar de VS en moest en zou een Jeep huren. Voor 10 dagen betaalde hij 900 euro (ik lieg niet) en huurde een auto bij Sunnycars. Een Jeep Grand Cherokee (of vergelijkbaar...) Bij hoog en laag wist hij het zeker: ik krijg een Jeep.
-
d_vdploeg
- Amerika-expert
Daarom zou ik dus ook nooit een convertible huren.. Wel grappig met zo'n open dak, maar in warme gebieden veel te heet als je bij een stoplicht staat en je zou maar net een auto meekrijgen die je niet wilt... Ook totaal onpraktisch qua bagage als je met meerdere personen reist. In je eentje misschien nog wel te doen met 1 koffer en wat los spul, alles meer dan in je eentje niet echt handig in mijn ogen.
Heb je pech is het de enige convertible die er staat en zal je het daarmee moeten doen.. Je zal er maar eentje qua formaat van de volkswagen beetle meekrijgen
Dan heb je voor bijvoorbeeld een fullsize of een Standaard SUV toch meer continue aanwas. Ik weet niet wat er nog meer tot die categorie behoort??
Heb je pech is het de enige convertible die er staat en zal je het daarmee moeten doen.. Je zal er maar eentje qua formaat van de volkswagen beetle meekrijgen
Dan heb je voor bijvoorbeeld een fullsize of een Standaard SUV toch meer continue aanwas. Ik weet niet wat er nog meer tot die categorie behoort??
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 15 okt 2025, 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
- dejong89
- Amerika-expert
@BahamaOne HAHA die is mooi.
Wist je dat mini ook een convertible uitvoering had? Die zag ik in de aisle staan op Oahu.
Wist je dat mini ook een convertible uitvoering had? Die zag ik in de aisle staan op Oahu.
-
d_vdploeg
- Amerika-expert
@dejong89 Precies, je zal die maar meekrijgen
Sta je dan.. Met allebei een koffer, kleine rolkoffer en een rugtas... En dan zijn we nog niet langs de walmart geweest...
Probleem is ook. Je wilt dan ook wel zo'n auto... Lees een Ford Mustang. Oke Chevy Camaro kan er ook wel mee door
Alles anders is dan een teleurstelling. Om maar niet te zwijgen over al het andere wat je kunt krijgen. In de situatie dat je een (onvoorziene) late aankomst hebt, de aisle praktisch leeg en je het met een midsize SUV moet doen... Toch jammer.
Nou geef ik niks om auto's. Maar een convertible huren en wegrijden met wat anders..
Probleem is ook. Je wilt dan ook wel zo'n auto... Lees een Ford Mustang. Oke Chevy Camaro kan er ook wel mee door
Nou geef ik niks om auto's. Maar een convertible huren en wegrijden met wat anders..
Ontmoette paar weken geleden bij vliegveld hotel in San Francisco een Belgische meneer met zijn tienerzoon die de Mustang cabrio weigerde ivm weinig bagage ruimte en vervolgens een zilver kleurige Dodge Challenger mee kreeg. Da's toch wel een vette bak om mee op roadtrip te gaan.
27 States so far...
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Ik heb nu al meerdere keren een Convertible gehuurd en op 1x na, waren dat allemaal Mustang Cabrio's.
Ook al meerdere keren een SUV gehuurd en toch in een Mustang Cabrio weggereden. Wat een heerlijke auto om in te rijden en dan ook vooral met de kap naar beneden!
Ik geef toe, op de Interstate waar je 65+ MPH rijdt, is het niet fijn om met de kap naar beneden te rijden. Ik spreek uit ervaring. Maar ook de brandende zon weerhoud mij om de kap omlaag te doen. Maar zo in de ochtend, als het zonnetje net op is, de temperatuur aangenaam is, dat zijn de mooiste momenten om met de kap omlaag te rijden.
Nou reis ik bijna altijd alleen dus is bagageruimte in een cabrio nooit een probleem voor mij. Maar het houdt inderdaad niet over als je met z'n tweeën bent. Reis met met meer dan 2 personen dan is een cabrio absoluut niet aan te raden. Vooral in de Mustang Cabrio staan de stoelen best ver naar achteren zodat de persoon achterin totaal geen ruimte heeft. We hebben ooit wel met 4 volwassenen in een Cabrio gezeten voor een korte rit (was in 2009 in Florida) maar dan zitten de mensen achterin opgevouwen.
De ene keer dat ik geen Mustang Cabrio meekreeg was in 2007 in Florida. Dat was een Toyota Solara. Gelukkig hadden we die auto maar voor enkele dagen maar wat een lelijke auto! Verder kreeg ik in 2018 op Chicago (ORD) een VW Beetle Cabrio aangeboden toen ik specifiek een cabrio gehuurd had. Die heb ik toen geweigerd en gevraagd om een mooie SUV. Toen kreeg ik een Ford Explorer mee, altijd goed. Ook vorig jaar op Austin (AUS) kreeg ik een kleine cabrio aangeboden, weet het merk niet eens meer, toen ik een cabrio gehuurd had. Dat geweigerd en mocht toen ook elke auto uitzoeken die ik wilde. Zag ik om het hoekje toch nog een nieuwe Ford Mustang Cabrio staan. Gevraagd en meegekregen!
Roland
Nou reis ik bijna altijd alleen dus is bagageruimte in een cabrio nooit een probleem voor mij. Maar het houdt inderdaad niet over als je met z'n tweeën bent. Reis met met meer dan 2 personen dan is een cabrio absoluut niet aan te raden. Vooral in de Mustang Cabrio staan de stoelen best ver naar achteren zodat de persoon achterin totaal geen ruimte heeft. We hebben ooit wel met 4 volwassenen in een Cabrio gezeten voor een korte rit (was in 2009 in Florida) maar dan zitten de mensen achterin opgevouwen.
De ene keer dat ik geen Mustang Cabrio meekreeg was in 2007 in Florida. Dat was een Toyota Solara. Gelukkig hadden we die auto maar voor enkele dagen maar wat een lelijke auto! Verder kreeg ik in 2018 op Chicago (ORD) een VW Beetle Cabrio aangeboden toen ik specifiek een cabrio gehuurd had. Die heb ik toen geweigerd en gevraagd om een mooie SUV. Toen kreeg ik een Ford Explorer mee, altijd goed. Ook vorig jaar op Austin (AUS) kreeg ik een kleine cabrio aangeboden, weet het merk niet eens meer, toen ik een cabrio gehuurd had. Dat geweigerd en mocht toen ook elke auto uitzoeken die ik wilde. Zag ik om het hoekje toch nog een nieuwe Ford Mustang Cabrio staan. Gevraagd en meegekregen!
Roland
-
d_vdploeg
- Amerika-expert
Dat is het zeker, maar je loopt wel het risico dat je het moet doen met de auto's die er op dat moment voor handen zijn, wat er is niet is, is er niet. En dan vind ik het toch wel een risico'tje. Met name als je een latere aankomst hebt bijvoorbeeld aan het begin van een weekend, dan loop je best het risico dat de hele garage leeg is.